Uusi McLaren 765LT -superauto kuvastaa omalta osaltaan superauton omamassan minimoinnin etuja.
McLaren: Omamassan ja suorituskyvyn hallinta korostuvat tulevaisuudessa
McLaren Automotiven toimitusjohtaja Mike Flewitt vahvistaa, että "painokilpailun" voittaminen on McLarenin ensisijainen tavoite merkin siirtyessä kohti uuden sukupolven hybridi-superautoja.
Hiilikuiturunkorakenteet ja -komponentit pysyvät ensisijaisena tekijänä erittäin kevyiden superautojen painonhallinnan kokonaissuunnittelussa.
McLaren Composites Technology Center (MCTC) Iso-Britannian Yorkshiren kreivikunnassa on johtava innovaatioiden ja komposiittimateriaalien, mukaan lukien hiilikuitujen, valmistaja.
Uusi McLaren 765LT -superauto kuvastaa ajoneuvon omamassan minimoinnin etuja. 80 kg:n painonalennuksella saavutetaan suorituskyvylliset edut, joita uusi, rajoitettuna eränä valmistettava superauto tarjoaa.
”Autojen omamassan vähentäminen on keskeisenä strategiana seuraavissa McLaren-superautojen sukupolvissa. Olemme jo luokkansa johtavia tässä asiassa ja olemme sitoutuneet edelleen vähentämään omamassaa, voidaksemme olla parhaassa mahdollisessa asemassa, jotta voimme maksimoida vuoteen 2025 mennessä käyttöön otettavien hybridimallien tehokkuuden ja suorituskyvyn.
”Auton omamassa on suorituskyvyn vihollinen riippumatta siitä, onko autossa tavanomainen polttomoottori vai täysin sähköinen voimansiirto, joten painokilpailun voittaminen on meille ehdottoman tärkeä asia - ja yksi syy siihen, että McLaren Automotive on investoinut voimakkaasti McLaren Composites -komposiittiteknologiaan. Kyseessä on oma brittiläinen komposiittimateriaalien innovaatio- ja tuotantolaitos”, toteaa McLaren Automotiven toimitusjohtaja Mike Flewitt.
Omamassa 1229 kg
Sitoumus jatkaa painon minimointia tapahtuu, kun uusi, rajoitettuna eränä valmistettava McLaren-superauto tulee markkinoille. Sen 80 kg:n painonalennus merkitsee vain 1 229 kilon kuivapainoa.
McLaren 765LT avaa neljännen luvun McLarenin ns. Longtail-tarinassa ja ilmentää ominaisuuksia, joiden juuret ovat legendaarisissa, pitkäpyrstöisissä 1990-luvun lopun McLaren F1 Longtail -autoissa.
Vaikka käytettiin Monocage II -hiilikuitumonokokkia, kevyempi omamassa asetti suuren haasteen McLaren 765LT:n kehitysryhmälle.
Uuden McLaren 765 LT:n piti olla mahdollisimman kevyt saavuttaakseen hämmästyttävän suorituskyvyn sekä ketterän käsiteltävyyden ja tehokkaan jarrutuskykynsä, joita McLarenin Longtail -malleilta odotetaan.
Ottaen huomioon, että McLaren 720S – eli auto, johon McLaren 765LT perustuu - asetti uuden superautoluokan vertailuarvon, kun malli saapui vuonna 2017: 80 kg:n painonalennus kuivapainosta on merkittävä saavutus.
Hiilikuitu rules
Pienentynyt omamassa on seurausta huolellisesta muutosohjelmasta, joka osoittaa McLarenin hiilikuituteknologian edelläkävijänä; merkki esitteli ensimmäisen hiilikuitumonokokin Formula 1 -kilpuriin vuonna 1981.
McLaren 765LT:ssä sovelletaan laajamittaisesti kevyttä, mutta uskomattoman vahvaa hiilikuitua, mukaan lukien korin ulkopinnoissa, aerodynamiikkakomponenteissa sekä auton sisäpuolella istuimissa ja keskitunnelissa.
Useat näistä komponenteista valmistetaan McLaren Composites Technology Centerissä Yorkshiressä, Iso-Britanniassa – ja kyseessä on ensimmäinen kerta, jolloin kyseinen tehdas on luonut korikomponentit McLarenin superautoon.
Vaihteistossa F1-materiaaleja
Muita McLaren 765LT:n painonsäästöön liittyviä toimenpiteitä ovat kevyet sivulasit sekä moottoriurheilutyylinen polykarbonaatista valmistettu keskimoottorin suojalasi. Vaihteistossa puolestaan käytetään Formula 1 -tasoisia materiaaleja.
Kokonaan titaanista valmistettu pakoputkisto säästää huomattavasti, eli 40 % painosta verrattuna vastaavaan teräsputkistoon.
Lisäksi neljällä pakoputkella toteutetun putkiston äänimaailma soveltuu superautoon, jolla on raju suorituskyky: kevyen superauton tuplaturbo-V8 potkii 765 hevosvoimaa ja tuottaa 800 Nm maksimiväännön.
0-200 km/h vain 7,2 sekunnissa
Kyllä, McLaren 765LT kiihtyy 0-200 km/h erittäin nopeassa 7,2 sekunnissa.
McLaren 765LT:n jousitus on myös suunniteltu ottaen huomioon vähäisemmän omamassan, ja siinä on moottoriurheilupuolelta juontuvia ominaisuuksia, kuten moottoriurheilusta johdetut ”apu”jouset.
McLaren 765LT:n ohjaamossa hiilikuitua ovat muun muassa istuimet.
Erityiskevyillä titaanivanteilla on räätälöidyt Pirelli P-Zero® Trofeo R -renkaat ja titaaniset pyörien pultit tuovat 22 kilon painonsäästön, mikä parantaa myös dynaamista suorituskykyä.
Ne, jotka ovat riittävän onnekkaita saadakseen 765LT:n, voivat halutessaan jättää pois ilmastoinnin ja äänentoistojärjestelmän, joskin ne voidaan valita ilman lisähintaa.
Etumaksua peliin
Longtailia valmistetaan vain 765 yksilöllisesti numeroitua kappaletta maailmanlaajuisesti, ja McLaren-jälleenmyyjät ottavat jo vastaan ennakkomaksuja joko henkilökohtaisesti, verkossa tai puhelimitse, riippuen yksittäisten maiden nykyisistä koronavirusrajoituksista.
Lisätietoja McLaren 765LT:stä on verkkosivustolla https://cars.mclaren.com/fi/super-series/765lt
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Arendal Soundin subbari alennuksella
10 wattia kuulokevahvistimesta
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Markkinoiden kallein HEOS-laite?
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN