VW Passatin nelivetomallisto.
Tiesitkö: Nelivetoisia Volkswagen Passateja on tehty jo 35 vuoden ajan?
Volkswagen esitteli ensimmäisen nelivetoisen Passat-mallin 35 vuotta sitten.
Siitä lähtien nelivetomallit ovat olleet menestyksekkään keskikokoisen mallisarjan kulmakiviä. Volkswagen on mullistanut nelivetoteknologian ja syncrosta on tullut 4MOTION.
Tämän päivän VW Passatin neliveto on kytketty huippuluokan avustaviin järjestelmiin, mikä tekee siitä entistäkin turvallisemman ja suorituskykyisemmän. Siksi nelivetoiset VW Passatit ovat suosittuja muidenkin kuin talvilajien harrastajien keskuudessa.
Malliston huippuversio on VW Passat Alltrack.
VW Passat Alltrack.
1983 – kaikki alkoi VW Passat Variant Tetra -konseptiautosta
Vuonna 1983 konseptiautona esitelty VW Passat Variant Tetra sai aikaan kohun ja vuotta myöhemmin se esiteltiin mallinimellä VW Passat Variant syncro. Toisen sukupolven VW Passat (B2) oli Volkswagen-malliston ensimmäinen henkilöauto, jossa oli neliveto – ja se tuli jäädäkseen.
Jo ensimmäinen malli antoi viitteitä tulevasta. Se oli urheilullinen GT, jossa oli 2,0-litrainen viisisylinterinen moottori ja huipputeknologiaa, joka toi pitoa ja turvallisuushyötyjä.
Tällainen oli VW Passat Variant Syncro.
Pitkittäinen moottori tuotti 85 kW (115 hv) tasauspyörästön kautta 50/50 suhteessa neljälle jatkuvasti vetävälle pyörälle. Vaikeissa olosuhteissa sekä taka-akseli että keskitasauspyörästöt voitiin pidon parantamiseksi lukita manuaalisesti.
Uusi 4x4-malli oli erittäin suosittu alusta lähtien – erityisesti sellaisten kuljettajien keskuudessa, jotka halusivat ajaa turvallisesti talviolosuhteissa tai jotka tarvitsivat kätevää vetoautoa esimerkiksi hevoskuljetuskärrylle tai venetrailerille. Pian valikoimaan lisättiin moottoriversiot 66 kW (90 hv) ja 88 kW (120 hv).
1988 – viskokytkin korvaa taka-akselin kiinteän voimanjaon
Syncro-neliveto otti uuden askeleen vuonna 1988 kolmannen VW Passat -sukupolven (B3) debyytin myötä.
Siirtyminen poikittain asennettuihin moottoreihin mahdollisti Golf Mk2 -mallissa nähdyn viskokytkimen käytön.
VW Passat Variant B3.
Tämä merkitsi keskitasauspyörästön korvaamista silikoniöljyllä täytetyllä sylinterillä. Sen avulla voitiin hallita voimansiirtoa ilman kiinteää yhteyttä kardaaniakselin ja vaihdelaatikon välillä – akseleiden nopeuseron lisääntyessä öljyn viskositeetti lisääntyi ja voima siirtyi jäykistyneen öljyn välityksellä.
Järjestelmän etuja olivat yhteensopivuus lukkiutumattoman jarrujärjestelmän kanssa ja parempi polttoainetalous, koska taka-akselin veto kytkettiin päälle vain tarvittaessa.
Moderni neliveto oli saatavana lisävarusteena 88 kW (115 hv) VW Passatiin ja se oli vakiona urheilullisessa, mekaanisella G-ahtimella eli kierukka-ahtimella ja 118 kW (160 hv) -moottorilla varustetuissa VW Passat GT G60 -mallissa.
1996 – 4MOTION varustettuna torsen-tyyppisellä tasauspyörästöllä
Viidennen VW Passat -sukupolven (B5) esittelyn jälkeen vuonna 1996 nelivetoversiot saivat 4MOTION-nimen. Moottori oli asennettu jälleen pitkittäissuuntaisesti, mutta nyt voima etu- ja taka-akselien välillä jaettiin torsen-tasauspyörästöllä (= tulee sanoista torque sensing).
Jakosuhde oli normaalisti 50/50, mutta äärimmillään voima voitiin jakaa suhteessa 75/25 hitaammin pyörivän akselin eduksi.
VW Passat Variant B5.
Takatasauspyörästö voitiin lukita pidon parantamiseksi. Lukko kytkettiin manuaalisesti omasta kytkimestään ja vapautettiin automaattisesti nopeuden ylittäessä 25 km/h.
4MOTION-järjestelmä oli vakiona 142 kW (193 hv) VW Passat 2,8 V6:ssa ja 202 kW (275 hv) V8-moottorissa, joka on haluttu uuden polven klassikkoautossa.
Neliveto oli tarjolla myös muutamissa dieselversioissa.
2005 – täysin säädettävä monilevykytkin korvaa torsenin
4MOTION saavutti seuraavan kehitystasonsa VW Passat B6 -sukupolven myötä: siitä alkaen poikittain asennettuun moottoriin on liittynyt märkä monilevykytkin. Se toimii viskokytkimen tapaan, mutta elektronisen ohjauksen ansiosta se reagoi nopeasti ja pystyy välittämään suurempia vääntömomentteja.
VW Passat Variant B6.
Normaalisti moottorin voimasta 100 % siirretään eturenkaille, mutta esimerkiksi tilanteessa jossa eturenkaat ovat ilmassa, voimaa voidaan ohjata sekunnin murto-osassa jopa sataprosenttisesti takarenkaille.
Painopiste on kuitenkin parhaassa mahdollisessa ajoturvallisuudessa ja mahdollisimman pienessä polttoaineenkulutuksessa.
2018 – uusinta tekniikkaa: elektronisesti ohjattu 4MOTION
Nykyisessä VW Passatissa on jatkuva 4MOTION-nelivetojärjestelmä, jossa on viidennen sukupolven elektronisesti ohjattu monilevykytkin. Sen erikoisuus on, että voimaa jaetaan kaikille neljälle pyörälle jo ennen luiston alkamista, kuten esimerkiksi aina liikkeelle lähdettäessä. Pidon menettäminen voidaan tällä tavoin estää lähes kokonaan.
Normaalisti nelivetojärjestelmä välittää moottorin väännön etuakselille. Takapyörät tulevat mukaan sekunnin murto-osassa heti, kun niitä tarvitaan. Etu- ja taka-akselien välissä lukituksesta vastaa lamellilevykytkin, poikittaisakseleilla käytetään elektronista tasauspyörästön lukitusta (neliveto-EDS).
Jos rengas alkaa sutia, voimaa siirretään silmänräpäyksessä vastakkaisen puolen pyörälle, jarruttamalla sutivaa puolta.
Volkswagen Passat Alltrackin 4MOTION-järjestelmä tarjoaa entistä parempaa suorituskykyä etu- ja taka-akselien XDS+-toiminnolla. Nopeassa kaarteessa se jarruttaa sisempiä pyöriä ja optimoi auton käyttäytymistä tarkemmalla ohjaustuntumalla, parantaa entisestäänkin pitoa ja ketteryyttä, sekä mahdollistaa nopeammat kiihdytykset mutkista eteenpäin.
Teknisin termein ilmaistuna XDS+ on elektronisen tasauspyörästön lukituksen toiminnallinen laajennus nopeaan kaarreajoon.
4x4 – nelivedon menestystarina jatkuu
Nelivetomalleja on jo kauan ollut saatavana lähes kaikkiin Volkswagen-malleihin. Passat-, Passat Variant- ja Passat Alltrack -mallien lisäksi 4MOTION-nelivetojärjestelmän saa Golf-, Golf Variant-, Golf Alltrack-, Sharan- ja Arteon-malleihin sekä SUV-malleista T-Rociin, Tiguaniin ja Touaregiin.
Muissa malleissa käytetään sähköisesti ohjattua monilevykytkintä, mutta Touaregissa on torsen-tyyppinen mekaaninen keskitasauspyörästö.
4MOTION-neliveto parantaa turvallisuutta ja suorituskykyä kaikissa sääolosuhteissa: se rauhoittaa auton ”vetelyä” liukkailla teillä ja parantaa merkittävästi esimerkiksi perävaunun vetokykyä niin paperilla kuin myös käytännössä.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
T+A:n transmissiolinjakaiutin
10 wattia kuulokevahvistimesta
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Laadukasta immersiivistä ääntä
Miekkamies Japanista
Qobuz ja ECM kimppaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN