Tilataikuri
Koeajoimme tuoreimman Berlingon lyhyempänä 5-paikkaisena M-korimallina. Korin erikoisväritys – vaaleanharmaa oransseilla lisäkorostuksilla – on erittäin näyttävä. Juha Peltonen
Lyhyt vai pitkä muunnos? Siinä on pohtimisen aihetta. Tavallaan Berlingo on kätevimmillään pitkänä 7-paikkaisena XL-versiona varsinkin silloin, jos sitä käytetään pitkätavaratilaisena viiden hengen autona.
Tämä ratkaisu voi toimia oivallisesti myös taksikäytössä, johon Berlingoa tietysti myös suunnataan. Ja taksikäyttöä ajatellen Berlingosta tekee erityisen kiinnostavan autolle myönnettävä viiden vuoden/300 000 kilometrin taksitakuu, joka on ollut voimassa huhtikuusta 2018 alkaen.
Säilytyslokeroita ja muunneltavuutta
5-paikkaisuutta puolustaa Modutop-monitoimikatto, jota ei saa 7-paikkaiseen eikä XL-versioon. Modutop sisältää kookkaan kattoikkunan ohella useita säilytyslokeroita.
Berlingossa riittää säilytyslokeroita vaikka muille jakaa – tähän tilatarjontaan kuuluvat muun muassa takajalkatilan alaiset pikku poterot, kuljettajan istuimen vetolaatikko ja tavaratilassa katon ylälaidan oleva avattava lokero...
Nuo mainitut säilytystilat ovat enemmälti perhekäyttöön, mutta hattuhylly kestää poikkeuksellisen reilun 25 kilon painon, josta voi olla paljon etua matkalaukkujen asettelussa erityisesti taksissa. Tavaratilan katossa on lisäksi tilava, kannellinen 60 litran säilytyslokero.
Korkean keskikonsolin saa Feel- ja Shine-varustetasoihin. Sellaisen hankkiminen kannattaa ilman muuta silkan käytännöllisyyden vuoksi, koska muuten etuistuimien väliin jää paljon hyödytöntä tyhjää tilaa.
Sähköluukku puuttuu
Kookas takaluukku voisi olla valinnaisesti parempi sähkötoimisena, koska luukun sulkeminen edellyttää voimaa, ja koska lyhyiden henkilöiden on hankala sulkea sitä. Jos luukku ei sulkeudu kunnolla, niin tavaratilan valo jää palamaan. Luukku kuitenkin näyttää huolimattomasti suljettuna siltä, kuin se olisi täysin kiinni – onneksi tällöin keskuslukitus kieltäytyy lukitsemasta ovia, ja tilanteen todennäköisesti huomaa.
Takaluukun lasin pystyy avaamaan erikseen, mikä on tosi kätevää ahtailla pysäköintialueilla, joilla esimerkiksi taakse pysäköity auto estää pitkälle ulottuvan takaluukun avaamisen.
Tavaratilasta saa tasapintaisen, ja erillisten istuimien taittelu luonnistuu vaivattomasti. Myös etumatkustajan selkänoja taittuu eteen kuljetusasentoon.
Uusia heijastuksia
Berlingo on aina ollut kaikkea muuta kuin tavanomainen, ja nyt se on entistä persoonallisempi.
Matkustamon sisäkaton kirkkaudeltaan säädettävä, laaja-alainen valaistus synnyttää ohjaamoon pikkuloisteliasta ilmettä. Kojelauta on perinteisine päämittareineen järjestelmällisen konstailematon.
Jos autosta pitää mainita joku yksittäinen uusi varuste, niin se on ilman muuta heijastusnäyttö, jollaista ei Berlingossa ole aiemmin totuttu näkemään. Upouusi näyttö osoittaa navigaattorin tietojen ohella myös nopeusrajoitukset sekä mukautuvan vakionopeudensäätimen nopeusarvon.
Radion äänentoisto osoittautui kohtuullisen laadukkaaksi, mutta matalien äänien toisto oli ainoastaan keskitasoa, ja viritin saisi olla herkempi. Kosketusnäytön käyttö on helppoa.
Reilut takatilat
XTR-varustepaketin iloisen harmaa-oranssi erikoiskangasverhoilu näyttää värikkään hienolta ja antaa autolle nuorekasta otetta.
Etuistuimien istuinosa on pitkäjalkaiselle varsin sopivan mittainen, mutta pitkällä matkalla ristiselkä väsyy selkänojan pehmeyden takia. Sivuttaistuki on kohtalainen. Ajoasennosta säätää nopeasti sopivan, mutta etuturvavöihin pitäisi saata korkeussäätö.
Kolme rinnakkaista takaistuinta tarjoavat hyvän istumamukavuuden, ja takana on reilusti polvitilaa. Korkeassa Berlingossa pääntilaa on sen verran, että autossa voi todennäköisesti matkustaa silinterihattu päässä.
Edessä istuville on mukitelineet kojelaudan päädyissä. Takamatkustajien taitettavat lentokonepöydät ovat sinänsä kätevät, mutta niissä olisi hyvä olla pitävä ”kumiasvalttipinnote”.
Kuljettajan näkökulmasta katsottuna molemmat lasinpyyhkimet voisivat pysäköidä keskelle, jolloin lasin oikeaan laitaan ei jäisi katvealuetta. Ratkaisu toimisi yhtäläisesti myös oikealta ohjattavissa versioissa.
Yksi usb-porteista sijaitsee pikkuhankalasti ylemmässä hansikaslokerossa, johon latauskaapelille on onneksi läpivienti. Kosketusnäytön oikeassa alalaidassa oleva toinen usb jää puolestaan tummapohjaisena helposti havaitsematta. 12 voltin pistoke on edestä lattianrajassa.
Berlingon sivuliukuovet toimivat mekaanisesti, eikä sähköisiä ole edes tarjolla. Ovien vetotoiminta sujuu kuitenkin mainion juoheasti ulko- ja sisäpuolelta, eikä ovien käyttö vaadi voimaa.
Vääntävä turbodiesel
BlueHDi 130 -turbodiesel tarjoaa vääntöä parhaimmillaan 300 newtonmetriä, mikä riittää isommallakin kuormalla lastatun tila-auton liikutteluun. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli asialliset 5,6 l/100 km.
6-portaisen manuaalivaihteiston kulmikkuuden huomaa ennen kaikkea kaupunkiajossa ja silloin, kun joutuu jatkuvasti pysähtymään liikennevaloihin. Myös peruutusvaihteen kytkeminen vaatii mieluiten valitsimen nopeaa käyttöä ykkös- ja kakkosvaihteen kautta. EAT8-automaattilaatikko taitaa siten palvella sujuvimpana vaihtoehtona. Kytkimen liikerata on joka tapauksessa erittäin miellyttävä.
Mukautuva vakionopeudensäädin toimii Citroënille ominaiseen tapaan tarkasti, ja sen painikkeet sijaitsevat tuttuun tapaan ”näkymättömissä” ohjauspyörän kehän takana. Mutta kun ratkaisuun tottuu, sen huomaa varsin helppokäyttöiseksi. Plussaa tulee siitä, että nopeutta voi lisätä tai vähentää vaikka tuntikilometri kerrallaan.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa rennon tunnokas. Berlingin valoteho sen sijaan mietityttää. Ranskalaisissa autoissa on usein tehokkaat valot, mutta Berlingossa sekä lähi- että kaukovaloteho aiheuttavat pettymyksen.
Pääsimme ajamaan koeajon kesärenkailla. Suhteellisen voimakas rengasmelu maantieajossa häiritsee jonkin verran keskustelua. Jousitustuntuma on jämerä, eikä Berlingo kallistele liikaa mutkissa.↔
Citroën Berlingo
BlueHDi 130
Shine XTR
Moottori R4, turbo, 1499 cm³,
96 kW (130 hv)/3750 r/min,
300 Nm/1750 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 s, huippunopeus 185 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 151 g/km
Voimansiirto M6, etuveto
Mitat p. 4753, l. 1848, k. 1844 mm, akseliväli 2785 mm, omamassa 1430 kg, kantavuus 690 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 597–2126 l, tankki 53 l
Hinta 29 051 euroa,
koeajoauto 30 410 euroa
Miellyttää
Muunneltavuus Berlingo on todellinen tavarankuljetustaituri!
Ärsyttää
Ovilipareet Kuljettaja erottaa etusivulasien alalaidan mustat lipareet sivusilmällä.
Yllättää
Heijastusnäyttö Sellaista ei ole ennen saanut Berlingoon.
Yhteenveto
Berlingo on värikkään hauska tila-auto, johon on vaikea olla ihastumatta. Muunneltavuus on tasokasta ja ajo-ominaisuudet henkilöautomaiset. Kabiinissa on viihtyisät tilat viidelle. 130-hevosvoimainen turbodiesel on nappivalinta, mutta manuaalivaihteiston sijaan päätyisimme kuitenkin automaattiin.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Mola Mola Perca
OePhi Tanskasta
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Ruokakomero helpottaa arkea
Tässä on Koti ja keittiön kaunein koti 2023! Sattuma vei lapsiperheen mansardikattoiseen puutaloon
Estelonin uusi mestariteos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN