Pyöräkoteloiden reunalistat antavat maastohenkisyyttä koda Fabia Combiin hiekkapeltien lisäksi.
Juha Peltonen
Koeajossa Škoda Fabia Combi - Maastohenkinen pikkufarkku
141 millin maavara tekee etuvetoisesti Škoda Fabia Combista käytännöllisen pikkufarmarin, jota on höystetty pienillä ScoutLine-erikoisuuksilla.
Mitä käsite ScoutLine pitää sisällään? Kyse ei ole varsinaisesta Scoutista, eihän malli ole nelivetoinen, mutta maastohenkisyyttä antavat ”hiekkapeltien” lisäksi pyöräkoteloiden reunalistat. Testiyksilössä oli lisäksi kaksi ScoutLine-erikoispakettia.
ScoutLine Adventure -paketti pitää sisällään pesimellä varustetun peruutuskameran (Optical Parking Assistant) sekä Amundsen-audio- ja -navigointijärjestelmän lisäksi 6,5-tuumaisen värillisen kosketusnäytön, panoraamalasikaton ja kattokaiteet.
Vastaavasti ScoutLine Sport -pakettiin kuuluvat sellaiset näyttävyyttä antavat varusteet kuin 17-tuumaiset Clubber-kevytmetallivanteet, nahkakehäinen Sport-monitoimiohjauspyörä, madallettu Sport-alusta, urheilulliset etuistuimet ja näyttävät teräspolkimet.
Lisäpaketeille karttuva vajaan 2 500 euron lisähinta ei ole kovinkaan paha, sillä summa sisältää myös metallivärin ja tavaratilan verkot.
koda Fabia Combin kojelauta saa kiitosta konstailemattomista järjestelyistään ja esimerkiksi lämmityksen perinteisestä säätöpyörästä.
Juha Peltonen
Laajavääntöinen TSI
Avaimeton ovilukitus tuo Škoda Fabia Combiin vaivattomuutta, jota ei sen kokoluokassa välttämättä tapaa.
Integroiduin pääntuin varustetut etuistuimet antavat varsin hyvän sivuttaistuen. B-pilarit työntyvät sen verran eteen, että pitkäjalkaisen kuljettajan on hyvä säätää selkänoja pystyasentoon, että säästyy autosta noustessaan lievältä kiertoliikkeeltä.
Pitkäjalkainenkin mahtuu takapen-kille, jos edessä olevaa istuinta ei ole säädetty liian taakse.
Juha Peltonen
koda Fabia Combin 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto antaa ScoutLine-Fabialle helppokäyttöisyyttä.
Juha Peltonen
Käynnistyspainike herättää turboahdetun 1.2 TSI:n, joka kiihdyttää kaksoiskytkinvaihteistolla varustetun Fabia ScoutLinen satasen nopeuteen mukavassa 9,6 sekunnissa. 7-portaisen DSG:n pykäliä pystyy käyttämään myös manuaalisesti.
Vaikka vääntölukema itsessään on vain 175 Nm, se hajautuu korostuneen laajalle käyntinopeusalueelle 1 400–4 000 r/min, joten ohitukset sujuvat näppärästi. Rauhallisessa maantieajossa keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 5,4 l/100 km.
Madallettu sport-jousitus toimii miellyttävän jämäkästi maantieajossa ja antaa hienostuneen ajovakauden. Jousitus tuntuu kuitenkin huomattavan pintakovalta esimerkiksi siltasaumoissa, ja kuoppaisella tiellä se tuottaa aavistuksen nyökkimisilmiötä.
Rengasmelu pysytteli matalaprofiililla kitkarenkailla kohtuullisena. Halogeenivalojen valoteho ansaitsee korkeintaan arvosanan tyydyttävä. Kuljettajan vireystilaa valvova järjestelmä tuntuu toimivan valppaasti.
ScoutLine-paketeilla etuvetoiseen koda Fabia Combiin tulee aavistus maastohenkisyyttä: autossa on muun muassa harmaat hiekka-pellit ja mustat pyöräkoteloiden reunalistat.
Juha Peltonen
Luonnonvaloa
Etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen ja ajoasennosta säätää helposti mieleisensä. Kaksitehoiset istuinlämmittimet ovat varsin tehokkaat.
Takana on kohtuullisen hyvin polvitilaa, jos edessä olevan istuimen asento on ”oikea” ja selkänoja riittävän pystyssä. Farkussa on reilusti päätilaa, ja kiinteä panoraamalasikatto tuo matkustamoon paljon valoa.
Värikosketusnäyttö on 6,5-tuumaisena riittävä, mutta navigaattori ei löydä kaikkia osoitteita.
Juha Peltonen
Kojelauta saa kiitosta yleisestä selkeydestä ja siitä, että esimerkiksi lämpöä säädetään perinteisellä säätöpyörällä. Tyylikäs metallipaneelijäljitelmä antaa kojelaudalle mukavan silauksen, ja 6,5-tuumainen värikosketusnäyttö on onnistunut. Navigaattori on melko helppo ohjelmoida, mutta sen ohjelmisto ei välttämättä löydä kaikkia vanhojakaan osoitteita.
Car Play toimii hyvin, ja älypuhelimen avulla esimerkiksi tv-ohjelman äänen linkitys auton järjestelmään toimii käytännöllisesti. Äänentoisto on odottamattoman laadukas, ja myös matalat äänet toistuvat. Usb-portti on selkeästi esillä.
koda Fabia Combin tavaratilan enimmäiskoko on 1 150 litraa. Laajennus ei ole tasapohjainen.
Juha Peltonen
Fabia Combi ScoutLinen tavaratilassa on monipuoliset tavaraverkot ostoskassien ja matkalaukkujen pitämiseksi paikoillaan. Kookkaat ja syvät sivulokerot ovat kätevät. Perustavaratila on farmariksi käytännöllinen, mutta suurinta kuljetustilaa tarvittaessa takaselkänojat eivät valitettavasti taitu tavaratilan pohjan tasoon.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Ajo-ominaisuudet Sport-alusta tehostaa vakaata ajettavuutta.
Ärsyttää: Tavaratila Takanojien kaadon jälkeen tavaratilan lattiaan jää porras.
Yllättää: Vääntöalue Huppuvääntö on käytettävissä 1 400–4 000 mi-nuuttikierroksella.
Yhteenveto: Škoda Fabia Combi erottuu massasta nimenomaan ScoutLine-erikoispakettien avulla. Paketteihin kuuluvat hyötypainotteiset lisävarusteet korostavat mallin maastohenkistä luonnetta.
Tähdet: 4
Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 110 ScoutLine DSG
Moottori: R4, turbo, 1197 cm³, 81 kW (110 hv)/4600–5600 r/min, 175 Nm/1400–4000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,6 s, huippunopeus 199 km/h
Kulutus: 4,7 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 109 g/km
Voimansiirto: A7, etuveto
Mitat: p. 4257, l. 1732, k. 1488 mm, akseliväli 2470 mm, omamassa 1154–1259 kg, vetomassa 570/0 kg, tavaratila 330–1150 l, tankki 45 l
Hinta: 23 545 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Arendal Soundin subbari alennuksella
10 wattia kuulokevahvistimesta
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Markkinoiden kallein HEOS-laite?
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN