Peugeot 208 on kuudes Peugeotin malli, joka saa kantaa Euroopan tavoitelluinta autoalan palkintonimeä. Mallin muotoilu on erottuva, vahva ja houkutteleva.
Aikansa merkkipaalut: 504:stä täysin uuteen 208:aan – Peugeot’n kuusi Vuoden Autoa
Kun uusi Peugeot 208 nimitettiin maaliskuun 2. päivä Genevessä Vuoden Autoksi 2020, oli kyseessä Peugeot’n historiassa kuudes kerta, kun merkin uutuusmalli saa kunnian kantaa automaailman tavoitelluinta kunnianimeä.
Arvokkaan palkinnon taustalla on itsenäinen kuusikymmenhenkinen tuomaristo, joka koostuu arvostetuista eurooppalaisista autoalan toimittajista.
Peugeot 208 on leijonamerkin ensimmäinen kompakti kaupunkiauto, joka on nimitetty Vuoden Autoksi. Peugeot 208:n lisäksi viisi muuta Peugeot-mallia on voittanut tämän halutun palkinnon: Peugeot 504 sedan (1969), Peugeot 405 Sedan (1988), perheautoluokan Peugeot 307 (2002) sekä Peugeot 308 (2014).
Peugeot 3008 SUV (2017) oli ensimmäinen Vuoden Auto -palkinnon saanut SUV-malli sitten palkinnon perustamisvuoden 1964.
Nämä saavutukset heijastavat PEUGEOTin saavutuksia muotoilussa, teknisessä ennakkoluulottomuudessa, suunnittelussa, teknologiassa sekä suorituskyvyssä viimeisten viidenkymmenen vuoden aikana.
Uusi Peugeot 208, se toinen "Pyhä Numero"
Sen teknologia viitoittaa tietä puoliautonomiseen ajamiseen ja tarjoaa segmentissään ennen näkemättömän määrän viimeisimmän sukupolven ajoavustimia. Sähkö- ja polttomoottorit tarjoavat ostajalle aidon valinnan vapauden.
Täyssähköllä kulkeva Peugeot e-208 edustaa sähköautoilun uutta lukua. Sen 340 km:n toimintamatka (WLTP), 100 kW (136 hv) ja 260 Nm vääntö (käytössä heti 0 km/h alkaen) mahdollistavat kiihtyvyyden 0-100 km/h vain 8 sekunnissa.
Kuljettajalla ovat käytössä kolme ajoasetusta: Sport, Normal ja Eco, jotka tekevät Peugeot e-208:sta vieläkin eläväisemmän ja innostavamman ajettavan.
Uusi Peugeot 208 lanseerattiin syyskuussa 2019 ja malli on heti osoittanut olevansa menestys. Pelkästään Euroopassa on vastaanotettu yli 130 000 tilausta. Näistä 15 % on myyty täyssähköversiona.
Peugeot 504, ensimmäinen voitto kauniille "Sophia Lorenin silmille"
Tutustuakseen ensimmäiseen eurooppalaiseen Vuoden Auto -palkinnon saaneeseen Peugeot’hon, tulee historiassa matkata taaksepäin yli puoli vuosisataa. Vuosi oli 1969 ja Peugeot 504 palkittiin merkin ensimmäisenä mallina Vuoden Autoksi.
Peugeot 504:n uniikki estetiikka on tulosta Peugeot’n muotoiluosaston ja Pininfarinan tiiviistä yhteistyöstä.
Kookas sedan edusti keskiluokalle tarkoitettujen mallien suosion nousua. 504 seurasi Peugeot 404:n teknisiä jalanjälkiä, mutta uutuutena siinä esiteltiin erillisjousitus – ensimmäistä kertaa Peugeot’n takavetoisessa mallissa.
Pininfarinan käsialaa ovat mallin kylkien linjat sekä tunnistettava takaosan muotoilu, kun taas Peugeot vastasi mallin keulasta, josta kuuluisa italialainen muotoilija tiettävästi huudahti - omat suunnitelmansa ensin hylättyään - "Sillä on Sophia Lorenin silmät!"
Kiitos mallin jämäkkyyden, Peugeot 504 on voittanut Afrikan tärkeimmät rallit useaan otteeseen: Itä-Afrikan Safari-rallin, Marokon rallin sekä Norsunluurannikon rallin.
Peugeot’n ensimmäistä Vuoden Auto -palkinnon voittaja 504:ää valmistettiin vuosista 1968 vuoteen 2005 yhteensä 3 713 356 kappaletta, joista 2 644 326 oli korimallilta sedaneita.
Peugeot 405 – voittaja lähes yksimielisesti
Lähes kaksi vuosikymmentä myöhemmin toinen sedan, Peugeot 405, ansioitui 'Car Of The Year' -tittelillä. Täsmällisemmin vuosi oli 1988 ja jopa 54 kaikista 57 tuomariston jäsenestä antoi mallille korkeimman mahdollisen pistemäärän.
Peugeot 405:n muotoilu otti vahvasti viitteitä Peugeot 205 -mallista. Jämäkkä iskunvaimennus oli mukana heti alkaen-versiosta lähtien. Peugeot 405:ssä yhdistyi aikansa uusia teknologioita, kuten ABS-jarrut, sekä 90 hv:n 1,9-litraisen turbodieselin.
Peugeot 405 -mallistoon kuului myös Mi16-versio, jossa oli 160-hevosvoimainen neliventtiilikannella toteutettu moottori.
Sedanista ralli-coupé -versioksi muuntuneen 405:n ratissa Ari Vatanen saavutti sekä vuosien 1988 että 1990 Pariisi-Dakar -rallin voitot. Auton mekaniikka perustui Peugeot 205 Turbo 16:een.
Ari Vatasen saavutuksiin kuuluvat myös vuosien 1988 ja 1989 American Pikes Peak Internations Hill Climb -voitot, jotka hän saavutti Peugeot 405 T16 :stä toteutetulla versiolla. Nämä legendaariset saavutukset ovat jääneet monien mieleen, osaltaan kiitos "Climb Dance" -nimisen taltioinnin.
Autourheilusaavutusten lisäksi 405 pysyi myös suuren yleisön suosiossa ja sitä myytiin maailmanlaajuisesti yli 5 miljoonaa kappaletta.
Peugeot 307 nousi uusiin korkeuksiin
Vuonna 2002 Peugeot 307 edusti täydellistä tasapainoa uuden kompaktin, mutta korkean ja tilavan perheauton saapuessa markkinoille. Kokonaisuus, joka vuonna 2002, 14 vuotta Peugeot 405:n jälkeen, toi jälleen Peugeot’lle Vuoden Auto ¬-tittelin.
Peugeot 307 erottui kilpailijoistaan korkealla korilla, joka teki matkustajien nousemisen autoon helpoksi. Mallin dynaaminen ulkopuolen muotoilu sai inspiraatiota Peugeot 206:sta. Tuulilasin laaja pinta-ala tarjosi hyvän näkyvyyden eteen.
Tilava, toiminnallinen ja muuntautuva sisätila taas ammensi inspiraatiota tila-autoista. Ohjauspyörän takana huomio kiinnittyi mallin alhaiseen melutasoon sekä hyvään jarrutustehoon.
Lisäksi Peugeot 307 kulki aikansa puhtaimmalla dieselmoottorilla, hiukkassuodattimella varustetulla 110 hv:n 2.0 HDi:llä.
Peugeot 307 tarjosi laajan valikoiman eri korimalleja joista jokaisella on vahva oma ilmeensä: 3, 4 ja 5-ovinen Hatchback, Sedan, SW-farmari sekä CC (Coupé-Cabriolet), unohtamatta 307 WRC-mallia, joka korvasi MM-ralleissa 206 WRC-mallin vuosina 2004 ja 2005.
Kaikki korimallit mukaan lukien Peugeot 307 myi ympäri maailman yhteensä yli 3,7 miljoonaa kappaletta.
Peugeot 308: palkittua tyyliä sekä dynaamisia ominaisuuksia
Vuonna 2014 suunnittelijat ja insinöörit työstivät modernia Peugeot 308 -mallia. Uuden modulaarisen EMP2-pohjalevyn ansiosta uusi Peugeot 308 sai kompaktit mittasuhteet ja kevyemmän rakenteen (-140 kg edeltäjäänsä verrattuna). Nämä kaikki ominaisuudet vaikuttivat 308:n miellyttävään käsiteltävyyteen.
Uuden Peugeot 308:n ohjaamo sisältää uuden teknologisen arsenaalin ja se suunniteltiin täysin uusiksi, jotta se tarjoaisi intuitiivisen ajoelämyksen.
Sen Peugeot SR1 -konseptiauton inspiroima ohjaamo koostuu pienikokoisesta ohjauspyörästä, ratin yläpuolelle asettuvasta mittaristosta, korkealle sijoitetusta keskikonsolista sekä laajasta 9,7" -kosketusnäytöstä.
Peugeot i-Cockpit® :stä tuli tämän ensiesittelynsä jälkeen merkittävä kilpailijoista erottava ominaisuus kaikkiin Peugeotin tuleviin malleihin.
Vuoden 2013 lopun ensiesittelyn jälkeen Peugeot 308 -mallia on tähän päivään mennessä myyty yli 1,7 miljoonaa kappaletta.
Peugeot 3008: ensimmäinen SUV-mallinen “Car Of The Year”
Peugeot 3008 oli ensimmäinen SUV, joka on voittanut Vuoden Auto -tittelin sitten palkinnon ensiesittelyn jälkeen vuonna 1964.
Peugeot 3008:ssa ruumiillistuu Peugeot’n tahto nousta kohti premium-segmenttiä ja malli onkin innovatiivinen yhdistelmä muotoilua, mukavuutta sekä ajo-ominaisuuksia.
Peugeot 3008 edustaa Peugeot’n näkemystä SUV-mallista markkina-alueella, jossa kyseisen korimallin kysyntä on lähes kyltymätön.
Näiden samojen elementtien ansiosta Peugeot 3008 palkittiin Vuoden Auto -tittelillä vuonna 2017.
Mallissa nähtiin myös ensimmäistä kertaan uuden sukupolven Peugeot i-Cockpit® -ohjaamo, joka tunnettiin myös nimellä "Amplify", ja joka tarjoisi intuitiivisen ja aistikkaan ajoelämyksen lisäksi polun edistyksellisin ajoavustimiin sekä saumattoman liitettävyyden mobiilipalveluihin.
Peugeot 3008:n mukana tarjolle tullut Advanced Grip Control -varuste on omiaan lisäämään mallin käyttömahdollisuuksia erilaisissa haasteellisimmissa maasto-olosuhteissa.
Vuonna 2016 Peugeot Sport esitteli 3008 DKR -mallin, joka nousi legendaarisen kuljettajakolmikon avulla Dakarin voittajien listalle.
Valmistuksen alkamisesta lokakuussa 2016 tähän päivään mennessä on Peugeot 3008 myynyt yli 1,7 miljoonaa kappaletta.
COTY-tuomaristo: kokoonpano eurooppalaisia asiantuntijoita
Car of the Year (COTY), eli Vuoden Auto -tuomaristo koostuu 60 itsenäisestä autoalan toimittajasta, jotka yhdessä edustavat 23:a eri maata. Kunkin maan edustajien määrä riippuu maan markkinan koosta sekä autoalan asemasta kyseisessä maassa.
Saksa, Espanja, Ranska, Italia ja Englanti omaavat kukin kuusi tuomariston jäsentä. Muut tuomaristossa edustettuna olevat maat ovat Suomi, Belgia, Hollanti, Irlanti, Itävalta, Kreikka, Luxemburg, Norja, Portugali, Puola, Ruotsi, Slovenia, Sveitsi, Tanska, Tsekki, Turkki, Unkari ja Venäjä.
Tuomaristo palkitsee joka vuosi yhden voittajan. Voittajaksi valitaan merkittävin uutuus, joka on tullut myyntiin valintaa edeltävien 12 kuukauden aikana mallin segmenttiin, muotoon tai hintaan katsomatta.
Tekninen edistyksellisyys sekä vastine rahalle ovat valinnassa merkittävässä asemassa. COTY-palkinto on jaettu aina vuodesta 1964 alkaen ja se on automaailman vanhin sekä kiistatta tavoitelluin kunnianimitys.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Austrian Audio Full Score One
OePhi Tanskasta
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Ruokakomero helpottaa arkea
Tässä on Koti ja keittiön kaunein koti 2023! Sattuma vei lapsiperheen mansardikattoiseen puutaloon
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Estelonin uusi mestariteos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN