Range Rover esiteltiin ensimmäistä kertaa 17. kesäkuuta 1970. Range Rover on 50 vuoden aikana saavuttanut useita merkkipaaluja ensimmäisenä maailmassa ja suorittanut lukuisia vaikuttavia taidonnäytteitä.
Alkuperäinen Range Rover tuli markkinoille jo 50 vuotta sitten - nyt lanseerataan juhlamalli Range Rover Fifty!
Range Rover juhlistaa mallin jo 50-vuotisia uraauurtavia innovaatioita, vertaansa vailla olevaa hienostuneisuutta ja maastokykyä esitellessään uuden Range Rover Fifty -erikoismallin.
Range Rover oli ensimmäinen maasturi, jossa oli jatkuva neliveto heti lanseerauksesta. Vuonna 1989 Range Rover oli maailman ensimmäinen maasturi, johon asennettiin lukkiutumattomat ABS-jarrut.
Vuonna 1992 ilmajousitus
Myöhemmin, vuonna 1992, siitä tuli maailman ensimmäinen maasturi, joka oli varustettu elektronisella luistonestojärjestelmällä (ETC) ja automaattisella elektronisesti ohjatulla ilmajousituksella, mikä takaa hienostuneen ajotuntuman.
Vuonna 2012 uusimman sukupolven Range Roverista tuli maailman ensimmäinen maasturi, jonka itsekantava korirakenne on alumiinia, joten se on kevyempi, vahvempi ja tehokkaampi.
Range Roverilla on ylitetty tunnetusti läpipääsemätön Darien Gap’in erämaa-alue. Range Rover oli ensimmäinen ajoneuvo, joka on koskaan ollut esillä Pariisin Louvre-museossa ja sellaisella on jopa voitettu Pariisi-Dakar-ralli - kahdesti.
Konepellin simpukankuori-muoto, ”kelluva” katto, jaettu takaluukku sekä tunnusomainen jäähdytinsäleikkö viestivät uusimmassa Range Roverissa mallin juuria 1970-luvun alkuperäiseen malliin.
Kultaisen vuosipäivän vuonna Range Roverin juhlamalli on tehokkaampi, verkkoon kytketty, ylellinen ja kykenevä kuin koskaan aikaisemmin.
50-vuotisjuhlaan esitellyn erikoismallin, Range Rover Fiftyn, valmistusmäärä rajoitetaan maailmanlaajuisesti vain 1 970 kappaleeseen, tunnustuksena alkuperäisen Range Roverin lanseerauksen vuosiluvulle.
Range Rover Fifty pohjautuu ylelliseen Autobiography-versioon, ja sisältää useita räätälöityjä ulkoisia yksityiskohtia Auric Atlas -viimeistel tynä ja kaksi ainutlaatuisesti muotoiltua vaihtoehtoa 22” kevytmetallivanteista. Mallimerkinnässä on ”Fifty” käsikirjoituksella, jonka on luonut Land Roverin vastaava luova johtaja professori Gerry McGovern, OBE.
Merkinnät löytyvät auton ulkopuolelta sekä sisätiloista pääntuista, kojelaudasta, valaistuista ovien kynnyslistoista.
Keskikonsolissa on myös ainutlaatuinen ”1 of 1970” -laatta.
”Ylellisten ajoneuvojen maailmassa Range Rover on aina seisonut erillään, vertaansa vailla pysyen. Sen ainutlaatuisuus ja edelläkävijyys sekä verraton tekninen lähestymistapa ovat olleet luontaisia arvoja, joita asiakkaamme ovat ihailleet ensimmäisen sukupolven paljastamisen jälkeen vuonna 1970”, sanoo Land Roverin vastaava luova johtaja, professori Gerry McGovern (OBE).
Range Roveri Fiftyn takaistuin näyttää ylelliseltä.
Range Rover Fifty on saatavana sekä vakio- että pitkän akselivälin korimalleina ja asiakkaat voivat valita neljästä huolellisesti valitusta ulkoväristä; Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba, sekä Santorini Black.
Äärimmäisen rajoitettuina kappalemäärinä Land Rover Special Vehicle Operations tarjoaa Range Rover Fifty -erikoismallia toteutettuna kolmella Heritage-ulkovärillä, jotka on otettu tuotantoon alkuperäisestä Range Rover -värivalikoimasta; Tuscan Blue, Bahama Gold ja Davos White.
Saatavana on valikoima erilaisia voimalinjoja; bensiini, turbodiesel sekä pistokeladattava hybridi P400e.
Nyt neljänteen sukupolveen yltänyttä Range Roveria on tähänastisen elinkaaren aikana myyty yli miljoona kappaletta.
Range Rover -perhe
Kolmen vuosikymmenen jälkeen luksusmaastureiden huipulla Range Roverista tuli perhe vuonna 2005, jolloin markkinoille tuotiin Range Rover Sport -mallisto.
Vuonna 2010 debytoinyt kompakti Range Rover Evoque on suunnattu nuoremmalle, urbaanille asiakaskunnalle. Perhe kasvoi jälleen kerran vuonna 2017, jolloin esiteltiin Range Rover Velar. Se täytti tilan Range Rover Sportin ja Range Rover Evoquen välissä.
Velar sai nimensä Range Roverin e ensimmäisistä prototyypeistä.
Range Roverin historiallinen yleiskatsaus
On kulunut 50 vuotta ensimmäisen Range Roverin paljastamisesta, mutta tarina palaa vielä pidemmälle.
1960-luvun puolivälissä Rover-autovalmistajan uusien ajoneuvojen suunnittelupäällikkö, Charles Spencer 'Spen' King (Land Roverin perustajien veljenpoika), pyrki mullistamaan kasvavien vapaa-ajan maastoautojen markkinoita.
Hän hautoi mielessään suunnitelmaa Rover-sedaneiden mukavuuden ja ajettavuuden sekä Land Roverin maastoajo-ominaisuuksien yhdistämiseksi.
Ensimmäisen 100-tuumaisen Station Wagon -prototyypin kehittäminen alkoi 1960-luvun lopulla. Ensimmäinen malli julkistettiin maailman tiedotusvälineille vuonna 1970.
Malli oli sekoitus kykyjä, ajettavuutta moottoritiellä, maastossa ja jopa hinausta tyylillä ja mukavasti. Alkuperäistä Classic-mallia pidettiin ”teollisen muotoilun esimerkkiteoksena”, kun siitä tuli ensimmäisen ajoneuvo, joka esitettiin Pariisin maailmankuulussa Louvre-museossa vuonna 1971.
Ensimmäisen sukupolven Range Rover (1970–1996) oli alun perin saatavana vain kaksiovisena, kun se tuli myyntiin vuonna 1970. Classic jatkoi 26-vuotisen elinkaarensa aikana kehitystään, kun markkinoille tuotiin vuonna 1981 neliovinen versio sekä vuonna 1982 automaattivaihteisto. Ensimmäinen turbodieselillä varustettu Range Rover saapui vuonna 1986.
Toisen sukupolven Range Rover (P38A), ilmestyi vuonna 1994, ja se oli heti tunnistettavissa tutun siluettinsa, kelluvan katon, simpukkakonepellin, käytännöllisen jaetun takaluukun ja keskeytymättömän vyötärölinjan ansiosta. Kaikki nämä ominaisuudet ovat jatkuneet tähän päivään. Autossa oli myös entistä ylellisempi sisustus, mutta tuttuun tapaan kyvykkäät maantie- sekä maasto-ominaisuudet.
Ensimmäisen sukupolven Range Rover (1970–1996) oli alun perin saatavana vain kaksiovisena, kun se tuli myyntiin vuonna 1970. Kuvassa 1970-mallinen.
Siinä oli myös parannettu korkeussäädettävä jousitus sekä 2,5 litran turbodiesel ja 3,9- ja 4,6-litraiset versiot V8-bensiinimoottorista, jotka tarjosivat paremman suorituskyvyn kuin koskaan.
Kolmannen sukupolven Range Rover (2001-2012) tuotti runsaasti parannuksia verrattuna kaikkiin edeltäjiin 11 vuoden aikana. Suunnittelun innovaatioihin kuului jäykempi itsekantava korirakenne (korvaa perinteisen maastoauton tikapuurungon) ja erillisjousitus toisiinsa kytketyillä ilmajousilla (tuolloin melkein kaikissa maastoautoissa oli jäykät akselit).
Näiden ajoneuvojen sisätilat ovat saaneet inspiroinnin huippuluokan jahdeista, hienoista huonekaluista sekä lentokoneiden First Class -matkustamoista, jotka tarjoavat enemmän tilaa ja ylellisyyttä.
Neljäs sukupolvi
Vuonna 2012 debytoi neljäs sukupolvi ja viimeisin Range Rover. Se oli ensimmäinen maasturi, jonka kevyt täysalumiininen korirakenne säästi 420 kilon painon edeltäjään verrattuna. Siinä on runsaasti uusia Off-Road -innovaatioita, kuten automaattinen Terrain Response ™ 2 ja All-Terrain Progress Control (haastavien olosuhteiden pidonhallinta).
Kehittynyt mallivalikoima sisältää uusia sähköistettyjä Ingenium-moottoreita, lataushybridin sekä innovatiivisia viihde- ja turvallisuustekniikoita.
Range Rover SV Autobiography on ollut viimeisen viiden vuoden ajan mallivalikoiman huipulla. Se tarjoaa sekä Range Roverin historian tehokkaimman että hienostuneimman ajoneuvon.
Land Roverin Special Vehicle Operations -erikoisyksikön tuottaman mallin asiakkaat voivat myös valita Range Rover SV Autobiography ja SV Autobiography Dynamic -versiot, jotka sisältävät tehokkaan V8-moottorin ohella hienosti viimeistellyn ohjaamon.
Range Rover -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Uusi Totem LOON
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Denonilta edullinen äänipalkki
Treehousen ekstreemi laajakaistakaiutin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN