Molemmissa täyssähköisissä S-malleissa on kolme sähkömoottoria, joista kaksi sijaitsee taka-akselilla.
Audi e-tron S ja Audi e-tron S Sportback: Kolme sähkömoottoria
Audi kasvattaa täyssähköautomallistoaan uusien Audi e-tron S- ja Audi e-tron S Sportback -mallien myötä.
Älykäs ajonhallintajärjestelmä nostaa auton turvallisuuden ja varsinkin sen hallinnan dynamiikan aivan uudelle tasolle.
Täyssähköisen quattro-nelivetotekniikan lisäksi molemmat mallit on varustettu uudella sähköisellä torque vectoring -järjestelmällä, joka säätää vääntöä taka-akselilla jatkuvasti ja varmistaa parhaan mahdollisen pidon.
Erinomainen ajomukavuus
Uudet Audi e-tron S ja e-tron S Sportback tarjoavat aivan uudenlaista dynaamisuutta. S-vaihde valittuna ne tarjoavat tehoa 370 kW ja vääntöä yliahdolla 8 sekunnin ajan 973 Nm.
Audin S-mallit ovat maailman ensimmäiset täyssähköiset sarjatuotantomallit, joissa on kolme sähkömoottoria. Niiden ajodynamiikka perustuu modulaarisuuteen: Audi e-tron 55 -mallista adaptoidun toimintamallin mukaisesti taka-akselilla sijaitseva suurempitehoinen sähkömoottori on nyt sijoitettu etuakselille.
Korkeajänniteakun bruttokapasiteetti on 95 kWh, josta käytettävissä on 91 % (86 kWh). Yhdellä latauksella Audi e-tron S saa lisää toimintamatkaa noin 360 km ja e-tron S Sportback jopa 365 km (WLTP, alustavat arvot).
Uusi quattro-neliveto
Kun Audi e-tron S tai e-tron S Sportbackiä ajetaan normaalissa D-ajotilassa, vain taka-akselilla sijaitsevat sähkömoottorit on kytketty käyttöön. Näin parannetaan myös taloudellisuutta
.
Etuakselilla sijaitseva sähkömoottori otetaan käyttöön vain siinä tapauksessa, että kuljettaja vaatii lisää suorituskykyä tai ennakoivasti, ennen kuin pito vähenee.
Täyssähköistä quattro-nelivetoa täydentää nyt torque vectoring -järjestelmä: jokainen sähkömoottori välittää voimaa pyörille hallitusti.
Käytössä ei ole enää mekaanista tasauspyörästöä. Sähköinen, tarpeeseen perustuva voimanjako tapahtuu millisekunneissa ja järjestelmä voi hallita hyvin korkeaa vääntömomenttia.
Kuljettaja havaitsee S-mallien erinomaisen käsiteltävyyden ja pidon erityisesti mutkaisilla teillä. Tällöin ajo-ominaisuuksien painotus on taka-akselilla ja se korostaa jopa enemmän auton urheilullista luonnetta kuin teknistä perustaa.
Kun lähestytään fyysisiä rajoja, sisäkurvissa oleva etupyörä, jolla ei ole painoa, vähentää nopeutta pyöräjarrun avulla estääkseen yliohjautumista ja samalla parantaen hallittavuutta.
Tarkka dynaamisuus, korkeatasoinen täsmällisyys ja tinkimätön turvallisuus perustuvat kaikkien ajo- ja jousitusjärjestelmien saumattomaan yhteistyöhön.
Täyssähköisten S-mallien jousitus
Korkeajänniteakun alhainen sijainti kolmen sähkömoottorin välissä varmistaa, että kunkin akselin painojakauma on ideaalinen. Tämä alentaa myös auton painopistettä, mikä tarjoaa useita etuja auton hallittavuutta ajatellen.
Esimerkiksi progressiivinen ohjaus, jonka suhde muuttuu yhä suoremmaksi mitä enemmän ohjausliike muuttuu, korostaa auton urheilullista luonnetta.
Alustassa on myös erityinen S-hienosäätö. Audi drive select -hallintajärjestelmä tarjoaa seitsemän eri ajoprofiilia. Järjestelmä hallinnoi esimerkiksi adaptiivista ilmajousitusta – ilmajousituksen ja adaptiivisien iskunvaimentimien avulla auton korkeutta voidaan säätää jopa 76 millimetrin verran riippuen ajotilanteesta ja asetuksista.
Täyssähköisten S-mallien vakiovarusteisiin kuuluvat 20”-alumiinivanteet, ja jopa 21” ja 22” -alumiinivanteet tulevat saataville lisävarusteena. Vakiovarusteisena jarrusatulat ovat mustat ja niissä on S-logo.
Lisävarusteena ne ovat saatavilla myös kirkkaan oranssina ja e-tron-logolla varustettuna.
Jarruja ohjataan ja säädellään kompaktin keskusmoduulin avulla, joka kontrolloi painetta sähköisesti, vahvistaa sitä sähköisesti ja aktivoi jarrut hydraulisesti. Jarrupalat ovat täydessä painekontaktissa jarrulevyihin vain 150 millisekunnissa.
Ajotilanteesta riippuen jarrujärjestelmä päättää molempien akselien kohdalla itsenäisesti hiljentääkö auto sähkömoottorien avulla, jarrulevyjen vai molempien yhdistelmällä.
Aerodynamiikka
Erityisesti lisävarusteena saatavilla olevien virtuaalisten peilien avulla Audi e-tron S-mallit voivat saavuttaa erittäin alhaisen ilmanvastuskertoimen.
Ilmanvirtausta optimoivat pyöränkaarteiden levennykset antavat myös oman panoksensa, kun ratkaistaan kysymyksiä erinomaisen aerodynamiikan ja urheilullisen ulkonäön suhteen.
Tämä Audin kehittämä innovatiivinen teknologia on nyt myös patentoitu. Audi esittelee sen nyt ensimmäistä kertaa sarjatuotantomallissa. Audi e-tron S Sportback -mallin ilmanvastuskerroin on vain 0,26 ja huolimatta pyöränkaarteiden levennyksestä Audi e-tron S -mallin ilmanvastuskerroin on 0,28.
Toinen pääelementti aerodynamiikan konseptissa on etujarrujen säädettävä jäähdytysjärjestelmä. Se pysyy suljettuna aina kun mahdollista, jotta ilma kulkee konepellin yli melkein ilman turbulenssia.
Osana tehokasta lämmönhallintajärjestelmää, jokainen e-tron on varustettu lämpöpumpulla. Vakiona oleva lämpöpumppu käyttää korkeajänniteakun tuottaman hukkalämmön ja pidentää toimintamatkaa noin 10 prosentilla.
Hienostunut jarrutusenergian talteenottojärjestelmä vaikuttaa auton taloudellisuuteen. Kuljettaja voi ottaa talteen energiaa kolmella tavalla, joista voimakkain mahdollistaa kuljettajalle ”yhden polkimen” tuntuman.
Aina 0,3 g:n hidastuvuuteen saakka, joka kattaa keskimäärin yli 90 % jokapäiväisen ajon jarrutuksista – sähkömoottorit lataavat korkeajänniteakkua.
Hydrauliset pyöräjarrut otetaan käyttöön vain tämän raja-arvon ylittävissä jarrutuksissa. Kun autoa jarrutetaan 100 km/h vauhdissa, se voi rekuperoida jopa 270 kW teholla.
Ulkopuoli
Audi e-tron S ja e-tron S Sportback -mallit paljastavat täyssähköisyytensä ensi silmäyksellä. Etu- ja takapuskureissa on vahvat ääriviivat ja ilmanottoaukot ovat erityisen suuret ja ilmeikkäät. Ilmanohjain takana levittäytyy melkein koko auton pituudelta.
Pyöränkaaret ovat 23 mm leveämmät ja ne tekevät molemmista autoista entistä voimakkaamman näköisen. Hopean väriset tehoste-elementit edessä ja takana korostavat auton muotoja. Nämä kuten myös alumiiniset ulkopeilien kotelot ovat S-mallien erityisiä piirteitä.
Molempiin malleihin on lisävarusteena saatavilla Audin digitaaliset Matrix led -ajovalot, jotka Audi esitteli Audi e-tron Sportbackissä, ensimmäisessä sarjatuotantomallissa maailmassa vuonna 2019.
Jokainen valo on jaettu 1,3 miljoonaan pikseliin ja niitä voidaan ohjata erittäin suurella tarkkuudella, mikä avaa monia uusia toimintoja. Kapeilla teillä esimerkiksi valot näyttävät auton sijainnin kaistalla ja siten auttaa kuljettajaa pitämään auton omalla kaistallaan.
Sisustus
Audi e-tron S ja e-tron S Sportback –mallien sisustus on suunniteltu värisävyltään tummaksi. Sähköisesti säädettävät urheiluistuimet ovat vakiovaruste. Niiden Alcantara-nahkaverhoilussa kuten vaihteenvalitsimessakin on S-kohokuvioinen korostus.
Vakiona sisätilojen somistelistat ovat harjattua alumiinia, lisävarusteena somistelistat ovat tilattavissa myös hiilikuituisena. Saataville tulee myös laajennettu led-sisävalopaketti, joka luo lisää kontrastia tummaa sisustaa vasten.
Täysin digitaalinen
Kuten Audin kaikissa suuremman kokoluokan malleissa, myös Audi e-tron S ja e-tron S Sportbackissa on MMI-kosketusnäyttöjärjestelmä kahdella näytöllä. Kolmannesta näytöstä, Audi virtual cockpit -mittaristosta, kuljettaja voi valita erityisen e-tron-näytön, jolloin tehotiedot näytetään keskellä näyttöä.
Lisävarusteinen tuulilasin heijastusnäyttö (HUD) täydentää kuljettajan näkökenttää.
MMI Navigation plus -infotainment-järjestelmä on vakiovaruste. Kolmannen sukupolven infotainment-järjestelmä tukee LTE Advanced –standardia ja se yhdistää auton ulkomaailmaan ja matkustajien älypuhelimet autoon.
Audi connect -navigointi ja infotainment-toiminnot, erityisesti laajennettu e-tron-reittiopastus, täydentävät opastustoimintoja. Se laskee nopeimman reitin optimaalisilla latauspysähdyksillä, ottaen huomioon liikenteen, kuljettajan ajotyylin ja latausasemilla tarvittavan ajan.
Joissakin tapauksissa järjestelmä voi näin ollen tarjota vaihtoehtoista reittiä. Latausasemien sijaintitieto päivitetään joka päivä. Mikäli kuljettaja haluaa, ne latausasemat, joilla voi maksaa käyttämällä Audi e-tron -latauspalvelua, voidaan asettaa suosikeiksi.
Suomessa uusien Audi e-tron S ja e-tron S Sportback -mallien myynti alkaa syksyllä.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Credo ja Sveitsin päärynä
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Uusi Totem LOON
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Goldmundin uusi trio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN