Audilta formulamainen PB 18 e-tron -konseptiauto
Täysin sähköinen Audi PB 18 e-tron on mullistava näkemys huippusuorituskykyisestä tulevaisuuden urheiluautosta. Leveä ja matala, selkeästi kilparadoilta ja tuulitunnelista innoituksensa saanut muotoilukieli kertoo, että se on syntynyt rikkomaan rajoja.
PB 18 e-tronin tekninen konsepti on hyötynyt Audin monista Le Mans -voitoista. Lyhenne PB 18 e-tron viittaa sekä ensiesittelypaikka Pebble Beachiin että myös auton teknologiseen dna:han, joka on peräisin menestyksekkäästä LMP1-kilpa-autosta, Audi R18 e-tronista.
Yhdelle tai kahdelle
Audin konseptiautoprojektin sisäinen työnimi oli ”Level Zero”, joka erottaa sen selkeästi autonomisen ajamisen tasoista 3, 4 ja 5, joihin Audi tällä hetkellä pääosin keskittyy.
PB 18 e-tronissa kuljettaja sekä ohjaa että painaa kaasu- ja jarrupolkimia. Siksi autossa ei ole tulevaisuuden autonomisen ajamisen järjestelmiä, eikä painoa lisääviä mukavuusominaisuuksia. Näiden sijaan on keskitytty kuljettajan istuimeen ja ohjaamoon, joka on integroitu sivusuunnassa liikuteltavaan sisempään rakenteeseen. Yksin ajettaessa itsekantava rakenne voidaan siirtää yksipaikkaisten, avointen formula-autojen tapaan keskelle, mikä on täydellinen paikka kilpaa ajettaessa. Tämä on mahdollista sähköisesti toteutettujen ohjauksen ja polkimien ansiosta, jolloin mekaanista yhteyttä ei tarvita.
Kun kuljettajan paikka liu’utetaan sivulle, josta PB 18 e-tronia voidaan ohjata päivittäisessä ajossa, autossa on tilaa myös matkustajalle. Lisäistuin voidaan sijoittaa oikealle puolelle ja varustaa kolmipisteturvavyöllä. Siirrettävä rakenne helpottaa myös kuljettajan autoon menoa ja autosta poistumista, sillä se voidaan siirtää oviaukon reunaan asti.
Audi PB 18 e-tronin ohjaamo on muunnettavissa yhden tai kahden istuttavaksi.
Inspiraatiota kilpa-autoista
Audi PB 18 e-tronin arkkitehtuuri on peräisin perinteisestä keskimoottorisesta urheiluautosta, jossa ohjaamo on sijoitettu auton etuosaan. Auton painopiste on istuinten takana ja taka-akselin edessä, mikä parantaa ajodynamiikkaa. Koska autossa ei ole perinteistä moottoria ja voimansiirtoa, keskeistä on akkuyksikön sijoitus.
Alumiinin, hiilikuidun ja monimateriaalikomposiittien yhdistelmän ansiosta Audi PB 18 e-tronin kori on kevyt. Innovatiivisen ja suhteellisen kevyen solid-state-akkuteknologian ansiosta auton kokonaispaino jää alle 1 550 kiloon.
PB 18 e-tron on 4,53 metriä pitkä, 2 metriä leveä ja vain 1,15 metriä korkea. Jo pelkästään mittojen perusteella kyse on klassisesta urheiluautosta. Akseliväli on 2,70 metriä, ja etu- ja takaylitykset ovat kompakteja.
Sivulta katsottuna katse kiinnittyy pehmeästi kaartuvaan kattolinjaan, joka ylettyy pitkälle takaosan massiivisiin C-pilareihin. Yhdessä suuren ja lähes pystysuoran takaikkunan kanssa muotoilu muistuttaa shooting brake -konseptia, joka yhdistää Coupén ja Avantin muodot. Lopputuloksena on erottavan siluetin lisäksi selvästi tyypillisiä urheiluautoja suurempi 470 litran tavaratila. Lisäksi saatavana oleva tavaratilan muotoihin optimoitu matkatavarasetti helpottaa tilojen hyödyntämistä.
Koko takaosan levyinen matala valonauha korostaa rungon horisontaalisuutta. Leveiden pyöränkaarien päälle sijoitettu ohjaamo näyttää kuitenkin takaa päin lähes sirolta. Ilman ulostulo takadiffuusorissa on nostettu korkealle kilpa-autojen tapaan. Downforcen lisäämiseksi diffuusoria voidaan siirtää mekaanisesti alaspäin ja takaspoileria voidaan pidentää taaksepäin.
Levennetyt pyöränkaaret ovat huomiota herättävät. Renkaat ovat edessä kokoa 275/35 ja takana 315/30. Suuret, 19-tuumaiset hiilikuitujarrulevyt yhdessä sähköisen jarrun kanssa hidastavat Audi PB 18 e-tronin vauhdin turvallisesti ja vakaasti myös kovissa kisaolosuhteissa.
Kolme sähkömoottoria ja quattro-neliveto
Konseptiautossa on kolme tehokasta sähkömoottoria – yksi auton etuosassa ja kaksi takana. Jälkimmäiset on sijoitettu symmetrisesti, ja kumpikin pyörittää suoraan omaa pyöräänsä. Audi PB 18 e-tron on tietysti aito quattro: sähkömoottorit tuottavat jopa 150 kW tehoa etuakselille ja 350 kW taka-akselille. Suurin teho on 500 kW ja tehostimella jopa 570 kW. Yhdistetty, jopa 830 Nm:n vääntömomentti mahdollistaa kiihtyvyyden 0–100 km/h:iin noin kahdessa sekunnissa.
Normaalissa tieliikenteessä kuljettaja voi rajoittaa nopeuden haluamalleen alueelle. Rajoitus on helppo sovittaa paikallisiin olosuhteisiin ja poistaa kilparadalle siirtyessä.
Kun vauhtia hidastetaan, Audi PB 18 e-tron palauttaa energiaa akkuihin: maltillisissa jarrutuksissa autoa jarrutetaan pelkällä sähkömoottorilla, ja hydraulisia jarruja tarvitaan vain voimakkaissa jarrutuksissa.
Erilliset sähkömoottorit taka-akselilla tuovat merkittäviä etuja urheilulliseen käsiteltävyyteen. Elektronisen ajovakaudenhallinnan kanssa toimiva Torque Control Manager jakaa voimaa etu- tai taka-akseleille tarpeen mukaan maksimaalisen dynamiikan ja vakauden saavuttamiseksi. Sähkömoottorin välittömän vasteen ansiosta auto reagoi salamannopeasti.
Nestejäähdytteisen solid-state-akun energiakapasiteetti on 95 kWh. Täysi lataus mahdollistaa yli 500 kilometrin matkan WLTP-päästösyklin mukaan. Audi PB 18 e-tron on suunniteltu ladattavaksi 800 voltin jännitteellä, minkä ansiosta akku voidaan ladata täyteen noin 15 minuutissa.
Audi Wireless Charging (AWC) mahdollistaa Audi PB 18 e-tronin latauksen langattomalla induktiolatauksella.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Elipsonin tehokkaampi pallo
Trianglen uusi Borea
SMSL:ltä daciton kuulokevahvistin
Näin onnistut! Taltuta tavarakaaos ammattijärjestäjän viidellä vinkillä
Treehousen ekstreemi laajakaistakaiutin
Exposurelta uusi cd-soitin
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN