Audi Q4 e-tron -mallin ennakkomyynti alkaa kevään aikana.
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Audin täyssähköautomallisto laajenee tänä vuonna vauhdilla kompaktin Audi Q4 e-tron SUV:n ja urheilullisen Audi e-tron GT:n tullessa markkinoille.
Audi tarjoaa nyt mahdollisuuden ennakkovarata molempia täyssähköisiä malleja – samankaltaisesti kuin ensimmäisen Audin täyssähköauton Audi e-tronin saavuttua Suomeen.
Nyt asiakkailla on siis mahdollisuus ennakkovarata oma autonsa Suomessa. Ennakkovaraus on täysin maksuton, eikä se ole myöskään sitova, vaan sen voi perua halutessaan milloin tahansa.
Tekemällä ennakkovarauksen nettilomakkeella saa asiakas mahdollisuuden tilata uuden Audi Q4 e-tron tai Audi e-tron GT -täyssähköauton ensimmäisten joukossa, kun varsinainen ennakkomyynti alkaa.
Molempien mallien ensimmäiset asiakastoimitukset ajoittuvat loppukesään. Audi Q4 e-tron valmistetaan Zwickaun tehtaalla ja Audi e-tron GT puolestaan Audin Böllinger Höfen tehtaalla Neckarsulmissa.
Audi e-tron GT -mallin ennakkomyynti aloitetaan vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin aikana ja Audi Q4 e-tron -mallin ennakkomyynti alkaa kevään aikana.
Audin uusien täyssähköautomallien myynnin alkaessa asiakkaan valitsema jälleenmyyjä on asiakkaaseen yhteydessä, jolloin asiakas päättää minkä Audi-jälleenmyyjän kanssa haluaa ostosopimuksen suhteen edetä.
Sen jälkeen ennakkovaraajilla on 2 viikkoa aikaa tehdä tilaussopimus ennen kuin muidenkin asiakkaiden tilauksia aletaan syöttämään tilausjärjestelmään.
Autojen tuotantomäärä on rajattu, joten ennakkovaraajat varmistavat saavansa auton ensimmäisten joukossa Suomessa, ja toimitusaika on näin mahdollisimman lyhyt.
Täyssähköisten Audi Q4 e-tron ja Audi e-tron GT -konseptiautojen ennakkovaraukseen ja ominaisuuksiin on mahdollisuus tutustua myös oheisten linkkien kautta:
Audi Q4 e-tron: https://www.audi.fi/fi/web/fi/models/tron/q4-e-tron-ennakkovaraus.html
Audi e-tron GT: https://www.audi.fi/fi/web/fi/models/tron/e-tron-gt-ennakkovaraus.html
Kompakti Audi Q4 e-tron -konseptiauto
Audi tuo tänä vuonna markkinoille sekä Audi Q4 e-tron että Q4 Sportback e-tron -täyssähköautot. Teknisestä näkökulmasta katsottuna ne ovat identtiset mutta autojen muotoa katsottaessa, molemmilla on omat tunnusomaiset piirteensä.
Audin ensimmäinen kompaktin kokoluokan SUV-malli Audi Q4 e-tron ensiesitellään keväällä ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2021.
Tuotelinjan toinen malli SUV-Coupé, Audi Q4 Sportback e-tron, tulee myyntiin vuoden toisella vuosipuoliskolla ja saapuu Suomeen loppuvuodesta 2021.
Audi Q4 -täyssähköautomallien mitat ovat lähes identtiset: leveys 4,60 metriä ja korkeus 1,60 metriä – Sportback-versio on yhden senttimetrin pidempi ja matalampi. Molempien mallien leveys on 1,90 metriä ja akseliväli 2,77 metriä.
Molemmissa malleissa kaksi sähkömoottoria tuottavat 225 kW:n kokonaistehon. Audille tyypilliseen tapaan quattro-neliveto jakaa voimaa pyörille.
Erinomaisen quattro-nelivetojärjestelmän vuoksi molemmat Audi Q4-mallit kiihtyvät 0–100 km/h vain 6,3 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 180 km/h.
Iso 82 kWh:n akku on sijoitettu lattian alle akseleiden väliin. Nelivetoisissa Audi Q4 - malleissa toimintamatka on yli 450 km, joka asettaa luokkaansa uudet standardit (WLTP). Takavetoiset malliversiot tarjoavat toimintamatkaa jopa yli 500 km (WLTP).
Audi Q4 Sportback e-tron -konseptiauton teknologia perustuu MEB- alustarakenteeseen ja se tarjoaa laajan valikoiman eri vetotapoja ja tehotasoja.
Audi Q4 Sportback e-tron quattro -konseptiauto on täyssähköauton urheilullinen versio. Sekä etu- että taka-akselilla on sähkömoottori.
Akseleiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä. Sen sijaan sähköinen voimanjako pitää huolen siitä, että vääntö jakautuu optimaalisesti sinne missä sitä tarvitaan, ja tekee sen vain sekunnin murto-osissa.
Taka-akselin sähkömoottorin teho on 150 kW ja se tuottaa vääntöä 310 Nm; edessä olevan sähkömoottorin teho on 75 kW ja vääntö 150 Nm. Kokonaistehon ollessa 225 kW.
Akkua voi ladata enimmillään 125 kW:n teholla. Auton voi ladata tyhjästä 80 % varaukseen noin 30 minuutissa. Korkeajänniteakku on sijoitettu optimaalisesti auton mittasuhteet huomioon ottaen, ja se sijaitsee akselien välissä matkustamon alla. Akku painaa 510 kg.
Alhaisesta ilmanvastuksesta (0,26 Cd) hienostuneeseen jarrutusenergian talteenottoon, Audi Q4 Sportback e-tron käyttää jokaisen mahdollisuuden optimoidakseen toimintamatkaa.
Sähkömoottorien ja akun yhdistetty lämmönhallinta, sekä lämpöpumppu myötävaikuttavat myös toimintamatkaan.
Urheilullinen Audi e-tron GT -konseptiauto
Uusi täyssähköinen GT-malli seuraa Audi e-tronin ja Audi e-tron Sportbackin jalanjäljissä. Urheilullinen Audi e-tron GT ensiesitellään helmikuussa 2021 ja Suomeen Audi e-tron GT saapuu kesällä 2021.
Matala, leveä ja pitkä akseliväli – klassisen Gran Turismon mittasuhteet. Audi e-tron GT -konseptiautossa nämä merkitsevät 4,96 metrin pituutta, 1,96 metrin leveyttä ja 1,38 metrin korkeutta.
Urheilullinen Audi e-tron GT ensiesitellään helmikuussa 2021 ja Suomeen Audi e-tron GT saapuu kesällä 2021.
Neliovisen coupé-mallin kevytrakenneteknologiaa hyödyntävässä korissa on yhdistetty erilaisia materiaaleja. Katto-osa on esimerkiksi valmistettu hiilikuidusta sekä alumiinista ja sen tukielementit ovat erikoislujaa terästä.
Audi e-tron GT -konseptin sisätilat tarjoavat suuren annoksen jokapäiväistä käytettävyyttä sekä erinomaisen laatuvaikutelman.
Keskikonsoli ja suuri kosketusnäyttö sekä oven ja mittariston kehysten muodostamat linjat kehystävät kuljettajan työpisteen, johon ergonomisesti sijoitetut hallintalaitteet ja infotainment-järjestelmä liittävät ajajan.
Kuljettaja voi valita näyttöihin erilaisia näkymiä, mukaan lukien virtuaaliset mittarinäytöt, helppolukuiset navigointikartat jäljellä olevan toimintamatkan tiedoilla sekä erilaiset multimediajärjestelmän valikot. Toimintoja ohjataan kosketuspalautteella varustetulla kosketusnäytöllä.
Sähköauton rakenteen ja kompaktien sähkömoottoreiden ansiosta Audi e-tron GT -konseptiautossa on kaksi tavaratilaa.
Suuri takatavaratila tarjoaa jopa 450 litraa matkatavarakapasiteettia. Konepellin alta löytyy vielä 100 litraa lisää tilaa.
Audi e-tron GT -konseptiauton 434 kW:n (590 hv) järjestelmäteho on vaikuttava todiste täyssähköauton potentiaalista. Erilliset sähkömoottorit on asennettu etu- ja taka-akseleille. Ne välittävät moottoreiden voiman maantiehen kaikkien neljän vetävän pyörän kautta – Audi e-tron GT -konseptiauto on aito quattro.
Sähköinen quattro-neliveto on erittäin tarkka, koska akseleiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä. Elektroninen ohjausjärjestelmä koordinoi vetoa sekä etu- ja taka-akseleiden että oikean- ja vasemmanpuoleisen pyörän välillä.
Auton sarjatuotantoversio tullee kiihtymään 0–100 km/h noin 3,5 sekunnissa ja 200 km/h hieman yli 12 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 240 km/h maksimaalisen toimintamatkan saavuttamiseksi.
Ominaisuus, johon kilpailijat eivät pysty, on voimalinjan koko kiihtyvyyspotentiaalin hyödyntäminen lukuisia kertoja peräkkäin.
Auton sarjatuotantoversio tullee kiihtymään 0–100 km/h noin 3,5 sekunnissa ja 200 km/h hieman yli 12 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 240 km/h maksimaalisen toimintamatkan saavuttamiseksi.
Siinä missä muissa autoissa kuumeneminen johtaisi ylikuormitukseen, Audi e-tron GT -konseptiauto pystyy hyödyntämään hienostuneen jäähdytysjärjestelmänsä ansiosta akuston ja molempien moottoreiden täyden kapasiteetin.
Konseptiauton toimintamatka on uuden WLTP-standardin mukaisesti yli 400 kilometriä. Tarvittava käyttöenergia saadaan lattian alle sijoitetusta yli 90 kWh:n litium-ioniakusta, joka litteän muotoilunsa ansiosta ulottuu etuakselilta taka-akselille.
Nelipyöräohjauksen ansiosta auto on täydellinen yhdistelmä urheiluautomaista ketteryyttä ja erinomaista suuntavakautta.
Jarrutusenergian talteenottojärjestelmä lisää Audin täyssähköautojen toimintamatkaa jopa 30 prosenttia. Rekuperaatiojärjestelmä sisältää kaksi sähkömoottoria ja sähköhydraulisesti integroidun jarrujen ohjausjärjestelmän.
Järjestelmä yhdistää erilaisia talteenottotiloja: manuaalinen rullausrekuperaatio ohjauspyörän vaihteenvalitsimista, automaattinen rullausrekuperaatio ennakoivan taloudellisuusavustimen avulla ja jarrutusrekuperaatio pehmeällä siirtymällä sähköisen ja hydraulisen hidastuksen välillä.
Aina 0,3 g:n hidastuvuuteen saakka Audi e-tron GT -konseptiauto jarruttaa vain sähkömoottoreilla. Tämä kattaa yli 90 prosenttia kaikista hidastuksista.
Akkua ladataan käytännössä siis kaikissa normaaleissa jarrutustilanteissa. Pyörien jarruja tarvitaan vain silloin, kun kuljettaja hidastaa yli 0,3 g:n voimalla jarrupoljinta käyttäen.
Audi e-tron GT -konseptiautossa käytetään huipputason keraamisia jarrulevyjä, jotka toimivat myös toistuvissa rajuissa jarrutuksissa jarrutustehon kärsimättä.
Audi e-tron GT -konseptiauton akku voidaan ladata useammalla eri tavalla: auton etuosassa vasemmalla sijaitsevan kannen alle kiinnitettävällä kaapelilla tai langattomalla Audi Wireless Charging -järjestelmällä, jossa on kiinteästi pysäköintipaikan alle asennettu latauslevy.
Langattoman latauksen vaihtuva magneettikenttä muodostaa auton pohjaan integroituun sekundäärikäämiin jännitteen ilman kosketusta. 11 kW:n latauksella Audi e-tron GT -konseptiauton akku voidaan ladata täyteen mukavasti yön aikana.
Latauskaapelilla lataaminen on huomattavasti nopeampaa, sillä neliovinen coupé on varustettu 800 voltin järjestelmällä. Tämä lyhentää latausaikaa merkittävästi verrattuna nykyisiin käytössä oleviin järjestelmiin.
Akun lataus 80 prosenttiin sen kapasiteetista kestää noin 20 minuuttia tarjoten jälleen yli 320 km toimintamatkaa (WLTP). Audi e-tron GT -konseptiautoa voidaan ladata myös latauspisteissä alhaisemmilla jännitteillä, joten käytettävissä on koko tavallinen latausverkosto.
Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n tekniset tiedot koskevat konseptiautoja ja sarjatuotantoautojen lopulliset tiedot vahvistetaan ensiesittelyjen yhteydessä.
Audi-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Omassa makuuhuoneessa kuin hotellissa
Ilo ja hyöty irti pakkaspäivistä
Hifiä stuodioammattilaisille
Supravoxilta ensimmäinen vahvistin
10 valintaa tyylitietoisille kissoille ja koirille
Piegan uusi lähtötason kaiutin
BØRRESENin Z-sarjan huippukaiutin markkinoille
Focalilta uusi ylellisyyskuuloke
Burson Audio Funkilla tuulella
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
Koituvatko poikkeukselliset sääolot auton kuolemaksi?
Sveitsissä nähdään VW up! -facelift sekä BUDD-e -konseptiauto
Nopean italialaismerkin odotettu katumaasturi lanseerataan Genèvessä
Volvo lanseeraa auton jossa ei ole avainta
Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö
UUTTA
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
5 VUOTTA SITTEN...
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista latausteknologiaa
Peugeot: 210-vuotias brändi julkisti uuden logon
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Mercedes-Benzin C-sarja: Uudistuu S-sarjan esimerkin mukaisesti
LUETUIMMAT
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!
Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Volkswagen ID.4: 52 kW akkuversioiden myynti alkoi
Toyota Mirai: Milloin niitä saadaan Suomeen? Auto Bild ensikoeajoi jo!
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN