Dacia
Dacia Duster: Jo 2 miljoonaa yksilöä
Dacia Duster on kiihdyttänyt vajaassa 12 vuodessa nollasta kahteen miljoonaan. Lähes 60 maassa myytävä Duster on ollut jo kolmena vuonna peräkkäin Euroopan eniten rekisteröity katumaasturi yksityisten auton ostajien keskuudessa. Suomessa kaksi kolmesta Dacian ostajasta päätyy Dusteriin.
Dacia syntyi uudelleen vuonna 2004, kun esiteltiin nopeasti menestykseen noussut Logan. Toinen tähti saatiin markkinoille vuonna 2010, kun Dacia lähti valloittamaan katumaasturimarkkinoita täysin uudella Dusterilla. Uutuus todettiin nopeasti sopivaksi niin Lapin pakkasiin kuin Marokon kuumille aavikoille.
Vähän yli kymmenen vuotta kestänyt menestystarina starttasi vuonna 2009, kun Dacia esitteli maaliskuussa hyvin futuristisen Duster-tutkielman Geneven autonäyttelyssä. Uutta katumaasturia lähdettiin suunnittelemaan niin sanotusti täysin tyhjälle paperille, sillä H79:lle (ensimmäisen sukupolven Dusterin koodinimi) ei ollut esikuvaa.
Tavoitteena oli kaikkiin olosuhteisiin sopiva, monikäyttöinen ja luotettava katumaasturi, jota myytäisiin myös nelivetoisena. Yksi Dusterin erikoisuuksia oli hyvin lyhyt ykkösvaihde, mikä auttoi selviytymään vaikeassakin maastossa. Ajatuksena oli, että sillä ajaessa moottorin käyntinopeuden ollessa 1 000 r/min auto etenee kävelyvauhtia. Dusterin tuotepäällikkö Loic Feuvray testasi asiaa aikoinaan käytännössä kävelemällä prototyypin rinnalla.
Kaksi miljoonaa
Vain vähän yli kymmenen vuotta myöhemmin Dusterin tuotanto ja myynti ovat ylittäneet kahden miljoonan auton rajan. Määrää on vaikea käsittää, mutta jos kaikki Dusterit pistettäisiin jonoon, se täyttäisi tien Helsingistä Ankaraan ja takaisiin. Tai autojen varastoimiseen tarvittaisiin yli 2 100 jalkapallokenttää.
Nykyisin Dacia Dusteria valmistetaan tuhannen auton päivävauhdilla. Se tarkoittaa käytännössä, että tuotantolinjan päästä putkahtaa asiakkaille toimitettavaksi uusi Duster kerran minuutissa (tarkka väli on 63 sekuntia).
Dusteria myydään lähes 60 maassa. Ylivoimaisessa kärjessä vientimaista on Ranska, jonne melkein joka neljäs Duster (454 707) on lähetetty Pitestin tehtaalta Romaniasta. Seuraavilla sijoilla vientimaista ovat Italia (258 102) ja Saksa (210 776) ennen Turkkia (152 406) ja Espanjaa (124 271).
Suomessa on rekisteröity vuoden 2021 loppuun mennessä 8 652 Dusteria henkilöautoksi, minkä lisäksi kymmeniä autoja on rekisteröity pakettiautoina. Yli kaksi kolmasosaa Dacian myynnistä Suomessa on ollut Dustereita. Se on yksi harvoja kompakteja katumaastureita, jonka saa myös nelivetoisina. Valtaosa Dusterin Suomessa ostaneista valitsee autonsa nelivetoisena ja se onkin kärkimalleja luokassaan.
Moneen käyttöön
Dacian muotoilu on tyylikästä ja samalla käytännöllistä. Toisen sukupolven Dusterissa on oven ja etulokasuojan välissä snorkkelia muistuttava musta muoviosa. Se korostaa katumaasturimaisuutta, minkä lisäksi sillä on tärkeä tehtävä. ”Snorkkeli” suojaa sitä, etteivät etupyörät heitä hiekkaa ja kiviä helmojen maalipinnalle.
Toinen tyylikäs muotoilun yksityiskohta löytyy ohjaamosta, missä kojelaudan keskellä on kahden sijasta kolme pyöreää tuuletusritilää. Niillä halutaan varmistaa, että ohjaamoon saadaan riittävästi ilmaa, minkä lisäksi ratkaisu on hyvän näköinen.
Dacia Dusterin vahvuuksiin kuuluu sen monikäyttöisyys. Dusterilla on osallistuttu niin aavikkoralleihin Dakar-rallia myöten kuin Pikes Peakin huipulle kiipeämiseen Coloradossa, Yhdysvalloissa. Onpa Duster ollut vuosikausia mukana Keski-Euroopassa suositussa jääratakilpailujen sarjassa, Andros Trophyssa.
Tärkeämpää on kuitenkin, miten Duster soveltuu erilaisiin yhteiskunnan merkittäviin tehtäviin. Suomessa Dusterin voi tavata pelastusautona. Meillä on vielä monta käyttöä kokeilematta, sillä maailmalla Dustereita on niin ambulansseina, poliisiautoina kuin armeijan käytössä. Kaikkein vaativimpia maastoja varten Dustereita on varustettu telaketjuilla. Onpa Dacia Duster rakennettu paavi Fransiscuksenkin käyttöön sopivaksi.
Kohti kolmatta miljoonaa
Dacia Duster uudistui muutama kuukausi sitten, mikä lisäsi kiinnostusta järkevää kompaktia katumaasturia kohtaan. Uutena vaihtoehtona mallisarjaan tuli automaattivaihteiston ja bensiinimoottorin yhdistelmä. Suomessa Dacia Dusterin hinnat alkavat etuvetoisena 18 399 eurosta ja nelivetoisena 23 699 eurosta. Nelivetoisen voi samaan hintaan valita bensiini- tai dieselmoottorilla varustettuna.
Dacia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Exposurelta uusi cd-soitin
Austrian Audio Full Score One
Sennheiser ACCENTUM Plus
SMSL:ltä daciton kuulokevahvistin
Näin onnistut! Taltuta tavarakaaos ammattijärjestäjän viidellä vinkillä
Treehousen ekstreemi laajakaistakaiutin
Kaiutin ilman jakosuodinta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN