Dacia täytti 50 vuotta
Ensimmäinen esisarjan Dacia valmistui tuotantolinjalta 3. elokuuta 1968. Dacia on kasvanut 50 vuodessa merkiksi, jota myydään lähes kaikkialla maailmassa. Vuodesta 2020 alkaen Dacia pyrkii valmistamaan vuosittain yli kaksi miljoonaa autoa.
Dacian tarina alkoi tietenkin huomattavasti ennen ensimmäisen auton valmistumista. Elämä Romaniassa muuttui merkittävästi sen jälkeen, kun Nikolae Ceausescu nousi valtaan vuonna 1965. Hän halusi tehdä maastaan suurvallan, jolla piti olla oma autoteollisuus. Koska omaa taitoa ja historiaa ei tuolla sektorilla juurikaan ollut, apua haettiin ulkomailta.
Tarjouksia pyydettiin usealta valmistajalta, joista voittajaksi nousi Renault. Sillä oli kehitteillä uusi automalli, joka esiteltäisiin syksyllä 1969. Romanialaisille luvattiin, että he saavat paljastaa oman autonsa yhtä aikaa ranskalaisten kanssa. Näin maalle tarjoutui mahdollisuus päästä suoraan automaailman etulinjaan.
Nopeaa toimintaa
Kun sopimus Romanian valtion ja Renaultin välillä oli allekirjoitettu 6.9.1966, aloitettiin nopeasti uuden tehtaan suunnittelu. Päätös tehtaan rakentamisesta tehtiin vain kymmenen päivää myöhemmin. Se pystytettiin nopeasti Pitestiin, jossa oli ollut teollista toimintaa vuodesta 1943 alkaen.
Dacia 1300 Break vuodelta 1975.
Koska ennennäkemättömän Dacia-mallin esittely oli vielä kolmen vuoden päässä, väliaikaan haluttiin jotain valmistettavaa. Vaihtoehtoina olivat Renault 8 ja Renault 16, joista päädyttiin ensinmainittuun. Romaniassa Dacia 1100:ksi ristitty automalli toimi hyvänä välineenä tehtaan sisäänajossa, ja niitä valmistettiin reilun kolmen vuoden aikana yli 37 000 kappaletta.
Dacian tarina pääsi vauhtiin syksyllä 1969, kun Pariisissa esiteltiin Renault 12 ja samaan aikaan Bukarestissa Dacia 1300. Uutuus oli suurmenestys Romanian lisäksi myös muissa ns. Itä-Euroopan maissa, missä se oli ainoa myynnissä ollut moderni etuvetoinen automalli.
Romaniassa valmistettua Renault 12 -mallia tuotiin Suomeen vuosina 1972–79 toistatuhatta kappaletta. Meillä se myytiin nimellä Renault 12 Dacia. Maahantuoja Autorex kehui asiakaslehdessään vuonna 1972 auton maksuehtoja: ”Bilateraalisen kaupan ansiosta käsiraha on vain 40 prosenttia ja maksuaikaa 18 kuukautta.”
Dacia 1300 koottiin aluksi Ranskasta tuoduista osista, mutta vuosien mittaan auton kotimaisuusaste kasvoi ja samalla laatu heikkeni. Tilanne paheni entisestään, kun yhteistyösopimus Renaultin kanssa ei saanut ensimmäisen kymmenen vuoden jälkeen jatkoa. Romanialla oli myös ongelmia taloutensa kanssa, minkä takia tuotantovälineitä ei ollut mahdollisuus huoltaa tai uusia tarvittavassa määrin.
Siitä huolimatta Dacia 1300:ta kehitettiin edelleen ja mallivalikoimaa kasvatettiin niin farmarilla kuin avolavamallilla. Vuosikymmenten aikana tehtiin myös urheilullista kaksiovista Sportia, ja historiasta löytyy jopa kolmen avomallin erä.
Tekniikka säilyi hyvin pitkälti ennallaan, mutta ulkonäköä ja sisustusta muutettiin moneen otteeseen. Dacia 1300 eri kehitysversioineen säilyi tuotannossa kuukautta vajaat 35 vuotta. Tuona aikana valmistettiin melkein kaksi miljoonaa porrasperäistä autoa, parisataatuhatta farmaria ja yli 300 000 pakettiautoa.
Dacia 1410 Sport vuodelta 1985.
Ensimmäinen oma automalli
Dacialla oli aktiivinen kehitysosasto, jonka suunnitelmat olivat hyvin moderneja. Niiden toteuttaminen kaatui kuitenkin varojen puutteeseen. Kaikki käytettävissä oleva ylimääräinen raha käytettiin vanhan 1300-mallin eri versioiden uudistamiseen.
Aivan uuden mallin, Novan, suunnittelu alkoi jo 80-luvun alkupuolella, mutta se saatiin toteutettua vasta vuonna 1995. Romaniassa oltiin kuitenkin innostuneita uudesta automallista, joka oli alusta alkaen Dacian suunnittelema. Kiinnostus kuitenkin laimeni tuotannon alkupään autoissa olleiden laatuongelmien takia.
Tilanne muuttui paremmaksi, kun Dacia onnistui pitkien neuvottelujen päätteeksi vuonna 1999 houkuttelemaan Renaultin uudelleen kumppanikseen. Sopimus allekirjoitettiin Bukarestissa 2.7.1999, ja tällä kertaa Renault osti yhtiöstä heti enemmistöosuuden.
Yhteistyön alkamisen jälkeen Dacia Novaa uudistettiin muotoilultaan, ja siihen asennettiin Renaultin alun perin poikittaisasennukseen suunnitellut moottorit. Renaultin alaisuudessa tehdasta modernisoitiin nopeasti ja laatua parannettiin. Viimeisenä askeleena tiellä aivan uuteen aikaan oli vielä Dacia Solenza, jolla harjoiteltiin jo tulevaa.
Uuden aikakauden alku
Renaultin ajatuksena yhteistyön aloittamisessa uudelleen oli alun perin varaosien ja 5-mallin valmistus Romaniassa. Dacialla oli kuitenkin idea halvasta automallista, joka osui mainiosti Renaultin silloisen pääjohtajan Louis Schweitzerin ajatukseen 5 000 euron autosta. Viidessä vuodessa kehitettiin Dacia Logan, joka kohahdutti koko automaailmaa kesällä 2004.
Ensimmäiset Loganit toimitettiin romanialaisille asiakkaille 9. syyskuuta 2004, ja siitä alkoi Dacian voittokulku. Uuden mallin myynti ylitti odotukset alusta alkaen. Etukäteen oli suunniteltu, että Logania myytäisiin vain ns. Itä-Euroopassa, mutta Ranska ja Saksa liittyivät nopeasti vientimaiden joukkoon.
Jo toisena vuonna Dacian myynti ylitti 100 000 auton rajan. Vuonna 2007 myynti oli jo yli 200 000 autoa, ja kaksi vuotta myöhemmin meni rikki 300 000 auton raja. Viime vuonna Dacialla oli Euroopassa 3,4 prosentin markkinaosuus yli 650 000 auton myynnillä. Kumulatiivisesti uuden ajan Dacioiden myynti on ylittänyt viiden miljoonan rajan. Jos mukaan lasketaan Etelä-Amerikassa, Intiassa, Venäjällä ja muissa maissa Renaulteina myytävät Daciat, ollaan jo pitkälti yli kymmenen miljoonan.
Mallisto kasvoi nopeaan tahtiin, sillä vain vajaa kaksi vuotta Loganin esittelyn jälkeen paljastettiin Logan MCV. Se tarjosi todella järkevään hintaan suuret tilat viidelle tai seitsemälle matkustajalle. Vuonna 2007 lähdettiin valloittamaan pakettiautomarkkinoita Logan Vanilla, joka sai vuotta myöhemmin rinnalleen Logan Pick-upin.
Viimeisin vuosikymmen kasvua kaikin tavoin
Kymmenen vuotta sitten Dacia sai nykyisen logonsa, ja uusi 5-ovinen Sandero tuotiin Logan-mallien rinnalle. Sandero osui erinomaisesti eteläeurooppalaiseen makuun, ja se nousi nopeasti eniten myydyksi Dacia-malliksi. Viime vuonna Sandero oli yksityisasiakkaiden ykkösvalinta Euroopassa.
Seuraava hurja harppaus Dacian nykyhistoriassa oli Duster, joka kirjoitti vuonna 2010 katumaastureiden säännöt uudelleen. Duster osui sopivasti Dacian myynnin alkuun Suomessa. Ensimmäiset uuden ajan Daciat rekisteröitiin Suomessa vuonna 2009, mutta myynti käynnistyi varsinaisesti vuonna 2010. Duster nousi nopeasti ylivoimaisesti eniten myydyksi Dacia-malliksi Suomessa.
Vuosien aikana Renault investoi valtavasti Romaniaan, jonne perustettiin ensin pieni tekninen keskus sekä muotoilutoimisto. Vuonna 2010 valmistui Renaultin suurin Ranskan ulkopuolella sijaitseva kehitys- ja testikeskus.
Romaniassa sijaitsevat yksiköt vastaavat itsenäisesti Logan-perheen kehityksestä, minkä tulokset nähtiin vuonna 2012 esitellyssä toisessa sukupolvessa ja malliperheen uudistuksessa vuonna 2016. Tärkeä askel otettiin yhtä aikaa Loganin toisen sukupolven esittelyn kanssa, kun 7-paikkainen tila-auto Lodgy ja sen pakettiautosisar Dokker Van kasvattivat Dacian mallistoa.
Todellinen taidonnäyte on tänä vuonna myyntiin tullut toisen sukupolven Dacia Duster, joka on suunniteltu, muotoiltu, kehitetty ja testattu kokonaan Romaniassa.
Dacia 1304 pick-up vuodelta 1983.
Vastinetta rahalle
Suomessa Dacia on saavuttanut vakaan jalansijan automarkkinoillamme. Viime vuonna Dacia oli 18. eniten myyty henkilöautomerkki 1 712 kappaleen rekisteröinneillä ja 1,5 prosentin markkinaosuudella. Tämän vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana Dacioita on rekisteröity 48,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana aikana. Dacian suosiosta Suomessa kertoo myös se, että tänä vuonna maaliskuun lopulla ylitettiin 10 000. maassamme rekisteröidyn Dacian raja.
Vuonna 2004 esitelty Dacia Logan ei aivan yltänyt sille asetettuun 5 000 euron hintaan, mutta siitä tuli monessa maassa markkinoiden halvin auto. Daciaa myytiin aluksi halpana autona, mutta nykyisin teemana on rahalle saatava vastine. Dacia tarjoaa asiakkaalle hyväksi havaittua, testattua tekniikkaa, jolla ei pyritä kokeilemaan uusimpia ratkaisuja.
Uusi Dacia Duster kertoo hyvin muutoksesta, sillä siinä on paljon varusteita, joita ei ensimmäisiin nyky-Dacioihin voinut edes kuvitella. Nuo varusteet, kuten MultiView-kamera, ovat jo sellaisia, että kilpailijoihin ne on tilattava lisähintaan, tai niitä ei saa edes rahalla.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Uusi Totem LOON
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Denonilta edullinen äänipalkki
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN