Lukemattomat kamerat, ajotilat ja mukautuva alusta auttavat ajettaessa epätasaisessa maastossa. © GM
Eläköön: Hummerin paluu! Täyssähköisenä GMC-brändin alaisuudessa – 1000 hv, hurjat maasto-ominaisuudet ja nelipyöräohjaus!
Maasto-ominaisuuksiltaan erinomaisen Hummerin poistumista on moni surrut, joten tämä on syksyn parhaita uutisia!
Mikä muutos imagon luontikuvassa: Hummereissa oli brändin alkuperäiseen, vuonna 2010 tapahtuneeseen poistumiseen asti valtavat polttoainesäiliöt, jotka olivat valtavia jopa Yhdysvaltojen standardien mukaisesti.
Nyt Hummer suorittaa paluun GMC:n alamerkkinä täyssähköisenä – malli tarjoaa älykkäitä ominaisuuksia vaikeaan maastoon sekä suorituskykytietoja, jotka ovat yksinkertaisesti hämmästyttäviä:
● kyseessä on GMC:n ensimmäinen sähköauto
● tehoa yli 1000 hevosvoimaa ja vääntöä 15 592 Nm (?)
● kiihtyvyys 0-100 km/h noin 3 sekuntia
● Off-Road -tekniikkaa, mukaan lukien diagonaaliset alennusvaihteet
● Edition 1 maksaa USA:ssa alkaen noin 95 000 euroa
● Tuotanto alkaa vuoden 2021 lopulla
Selvitelläänpä aluksi muutamaa lukua, koska ne ovat jättimäisiä: Hummer-sähköauton kolme moottoria tuottavat yli 1000 hevosvoimaa sekä mielettömän 15 600 Nm vääntömomentin.
Joskin kyse lieneei pyörien vääntömomentista, koska sähkömoottoreiden ei voisi kuvitella tuottavan sellaista lukemaa; mutta GM ei ole vielä ilmoittanut tarkkoja lukemia. Sitä paitsi sähkö-Hummer kiihtyy nollasta sataan noin kolmessa sekunnissa.
Irrotettavat kattopaneelit voidaan sijoittaa tilavaan keulan tavaratilaan. © GM
160 kilometriä lisää toimintamatkaa voidaan ladata kymmenessä minuutissa
Hummer-sähköauto on GMC:n ensimmäinen täyssähköinen ajoneuvo ja se on samalla ensimmäinen, jossa käytetään GM:n uutta Ultium-akkujärjestelmää.
Akun kapasiteetista ei toistaiseksi ole tietoa, mutta huhutaan jopa 200 kWh kapasiteetista, joka olisi valtava lukema. Vertailun vuoksi, esimerkiksi Porsche Taycan Turbo S:n vastaava arvo on 93,4 kWh.
Porschen tapaan myös Hummerissa on 800 voltin sähköjärjestelmä, mutta se pystyy käsittelemään jopa 350 kW:n lataustehon 240 kW:n sijaan.
Sen pitäisi pystyä lataamaan sähköä lähes 160 kilometrin ajomatkaan vain kymmenessä minuutissa.
Kokonaistoimintamatkan pitäisi olla yli 560 kilometriä.
Lisäksi Hummerissa on uusin versio GMC:n autonomisesta Super Cruise -ajojärjestelmästä. Pick-Upin pitäisi pystyä ajamaan itsenäisesti yli 322 000 kilometrin tieosuuksilla ja kyetä vaihtamaan kaistaa itsenäisesti.
Diagonaalista ajamista nelipyöräohjauksen ansiosta
Materiaalien yksityiskohtia ei toistaiseksi tunneta. Pinnat tulevat olemaan pesukelpoisia. © GM
Toisena sähkö-Hummerin kohokohtana ovat sen maastoajo-ominaisuudet. Tavoitteena oli rakentaa kaikkein kykenevin sarjavalmisteinen Pick-Up – ja mallin tärkeimmät tiedot puhuvat puolestaan.
Pienillä ajonopeuksilla etu- ja takapyörät voidaan kääntää samaan suuntaan, mikä mahdollistaa diagonaalisen ajon.
Adaptiivista ilmajousitusta voidaan nostaa maastoajossa lähes 15 senttiä maavaran lisäämiseksi. Yhdessä 35-tuumaisten renkaiden kanssa epätasaisen maaston pitäisi olla Hummerille lasten leikkiä, ja pyöräkoteloihin mahtuvat jopa 37-tuumaiset renkaat.
Alusta on peitetty paikoin teräslevyin akuston suojaamiseksi. Kameroiden avulla näytöille saadaan jopa 18 erilaista näkymää, jopa alustasta. Niinpä jopa hankalia maastokohtia voidaan hallita etevämmin. Näytöt näyttävät myös valinnaisesti muita maastoajoon liittyviä tietoja, kuten vääntömomenttikäyrän, tasauspyörästöjen sijainnin sekä pyörien kitkahäviöt.
Hummer on raaka peli myös täyssähköisenä
Jos joku nyt pelkäsi, että sähköinen äänettömyys saattaisi pehmentää Hummerin ulkoista otetta, niin voimme kertoa, että turha huoli: sähkö-Hummer EV on Pick-Upina yhtä maskuliinisen julma kuin koskaan, vain hieman alkuperäisiä nykyaikaisempi.
Kulmikkaat pyöräkoteloiden kaaret ja tasainen, leveä tuulilasi tuovat mieleen edeltäjät, samoin kuudesta segmentistä koostuva etusäleikkö. Sen takana jatkuva LED-valonauha loistaa, ja keulasta pilkistää kaksi koukkua.
Takaosassa on jotain, joka muistuttaa GMC Sierra -avolavaa. Parhaassa versiossa kattopaneelit ovat irrotettavat, mutta toisin kuin Jeep Wranglerissa tai Ford Broncossa, ne voidaan tilan säästämiseksi sijoittaa Frunkiin (Front Trunk eli keulan tavaratila).
Ohjaamossa vallitsee vastaava kulmikkuus kuin ulkopinnoissa. Kojelautaa hallitsevat kaksi kookasta näyttöä, ja kuvien perusteella pintamateriaalit näyttävät paljon tyylikkäämmiltä kuin edeltäjissä.
Sähköautonakaan Hummerin ei pitäisi näyttää liian futuristiselta. Takaosassa on jotain GMC Sierran Pick-Upin tyylistä. © GM
Alkaen-hinta Jenkeissä noin 95 000 euroa sähköiselle Hummer Edition 1:lle
GM:n mukaan sarjatuotanto alkaa syksyllä 2021. Aloitus tapahtuu täysin varustetun Edition 1 -version myötä, joka tarjoaa ajotilavalitsimen, mukautuvan alustan, irrotettavat kattopaneelit sekä vaalean sisustuksen ja 13,4-tuumaisen multimedianäytön.
Edullisemmat versiot, joissa on vähemmän varusteita ja toimintamatkaa, seuraavat myöhemmin.
Kiinnostuneet voinevat ennakkovarata Hummer-sähköauton 100 dollarin ennakkovarausmaksulla GMC:n verkkosivustolta, mutta Edition 1 on jo loppuunmyyty.
Edition 1 maksaa noin 95 000 euroa. Edullisin 625-hevosvoimainen ja 400 kilometrin toimintamatkalla varustettu versio alkaa noin 67 430 eurosta.
Sitten siihen keskeiseen kysymykseen: Tuleeko sähköinen Hummer jatkossa Eurooppaan?
Sitä jäädään nyt jännäämään!
Auto Bild Moritz Doka / Juha Peltonen Kuvat: GM
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
OePhi Tanskasta
Puren klassikkoradiot
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Thalian transformaatio
Wharfedale Super Denton
Strattonin pienempi
Mola Mola Perca
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN