Täysin uudessa 647 hevosvoiman* hiilikuituisessa Ford GT -superautossa on viisi ajotilaa, joiden avulla kuljettaja voi säätää auton ominaisuuksia tien tai radan olosuhteiden mukaiseksi.
Ford GT -superauto: Täysin uusi ja 647 hevosvoimaa
Täysin uudessa Ford GT:ssä on viisi erilaista ajotilaa. Niiden avulla kuljettaja voi nopeasti muokata auton säätöjä sopivaksi lähes mihin tahansa säätilaan sekä vaihteleviin olosuhteisiin aina kaupungin kaduista maanteille ja moottoriradoille.
Ajotilat ovat:
-
Normal jokapäiväiseen ajoon
-
Wet kurjassa säässä ajamiseen
-
Sport erityistä ajonautintoa hakeville kuskeille
-
Track kilpaa ajamiseen
-
V-Max maksiminopeuteen suorilla
Ford Performance -tiimi kehitti superautojen omistajien palautteen pohjalta Ford GT -mallin, joka on helppo ajettava päivittäisessä käytössä ja tarjoaa myös huikaisevan kokemuksen moottoriradalla.
”Halusimme yksinkertaistaa elämystä”, kertoo Derek Bier (Ford GT manager). ”Oli erittäin tärkeää tehdä Ford GT:stä paras mahdollinen auto tilanteeseen kuin tilanteeseen, sillä halusimme varmistaa, että omistajat nauttivat sillä ajamisesta aina.”
Jokainen ajotila on säädetty tietynlaista ajoympäristöä varten. Ford Performance loi Ford GT -kilpa-ajo-ohjelmasta saamiensa oppien perusteella jokaiselle ajotilalle oman kojetaulunäkymän. Eri tiloissa korostetaan kuljettajalle juuri niitä mittareita ja elementtejä, jotka ovat käytössä olevan ajotilan kannalta tärkeitä. Tämä parantaa kokonaisvaltaista ajoelämystä.
”Asetusten muuttaminen muuttaa elektronisia, mekaanisia ja aerodynaamisia elementtejä”, sanoo Nick Terzes (Ford GT engineering supervisor).
Kääntämällä F1-henkisessä ratissa olevaa valintalevyä, superauto muuntuu katuautosta viimeisen päälle viritetyksi kilpa-autoksi, josta irtoaa maksimiteho ja aerodynaaminen pito.
Ford GT -autossa on myös erittäin kehittynyt ja helppokäyttöinen liikkeellelähdön hallintatoiminto (launch control), jonka optimaalinen pito takaa erittäin nopean lähdön. Järjestelmä on kehitetty erityisesti radalle, ja se on käytössä kaikissa ajotiloissa lukuun ottamatta Wet-tilaa.
Järjestelmän voi aktivoida kojetaululle ratissa olevilla säätimillä. Kun järjestelmä on kytketty päälle, kojetaulussa näkyy valkoinen ”LC”-kuvake. Liikkeelle lähtiessään kuljettaja painaa vasemmalla jalalla jarrupoljinta ja painaa oikealla jalalla kaasupolkimen mahdollisimman alas. Kun järjestelmä on valmiina lähtöön, ”LC”-kuvake muuttuu vihreäksi. Kun kuljettaja vain nostaa vasemman jalan, Ford GT lähtee liikkeelle ja kiihdyttää voimakkaasti.
Normal-ajotila
Normal-ajotilassa Ford GT:n maavara on 120 milliä, ja kuljettaja voi huoletta ajaa hidasteiden tai kuoppien yli sekä kaartaa nouseville ja laskeville pihateille. Kaasupolkimen ja vaihteiston kalibrointi on määritetty perusajoa varten eikä luistonestoa tai ajonvakautusta voi säätää.
Takasiiveke otetaan automaattisesti käyttöön, kun auton nopeus ylittää 145 km/h. Siiveke palaa tavalliseen tilaansa, kun nopeus on taas 130 km/h. Siiveke toimii ilmajarruna, jos sensorit havaitsevat voimakasta jarrutusta.
Normal- ja Wet-ajotiloissa voi käyttää Comfort-jousitusta. Kun kuljettaja painaa Comfort-painiketta, ajaminen kuoppaisella tiellä on mukavampaa. Toiminto säätää vaimentimien sisään- ja ulosjoustoa.
Wet-ajotila
Wet-ajotila aktivoi Normal-tilan oletussäädöt, mutta hienosäätää vielä kaasun herkkyyttä. Kuljettaja voi helpommin ohjata autoa ja pitää sen kulun tasaisena, vaikka pito väheneekin sateen kastelemalla pinnalla.
Sport-ajotila
Ford GT:n Sport-ajotilassa kaasun asetuksia on säädetty niin, että kahdella turboahtimella varustettu 3,5-litrainen EcoBoost V6 -moottori ja anti-lag -järjestelmä reagoivat herkemmin. Ford GT perustuu Le Mansin 24 tunnin ajon voittaneeseen kilpa-autoon, ja anti-lag-järjestelmä pitää turboahtimet käynnissä, jotta ahtopainetta voidaan nostaa nopeasti.
Kun AdvanceTrac® -järjestelmä on käytössä, kuljettaja voi säätää ajonvakautus- ja luistonestoasetuksia ja käyttää niiden kolmea lisäasetusta. Kuljettaja voi kokeilla Ford GT:n käsittely- ja ajodynamiikkaa luisto-, kallistus- ja yliohjausmuuttujien avulla.
Sport-tilassa maavara on 120 millimetriä ja Comfort-tila on poissa päältä.
”Kuljettajan valitsemat kalibroinnit muuttuvat yhä tehokkaammiksi ja jokainen pienikin muutos kaasupolkimella nopeuttaa kiihdytystä”, sanoo Terzes. ”Vaihteiden vaihtaminen ja kiihdytys nopeutuu, kun kytkimet toimivat erittäin nopeasti. Kuljettaja voi käyttää Sport-ajotilaa radalla ja luottaa siihen, että auto suoriutuu todella hyvin.”
Track-ajotila
Track-ajotila on optimoitu nimenomaan ratakäyttöön. Kun pysäköintivaihde on kytkettynä varikolla, kuljettaja voi valintalevyä kääntämällä aktivoida hydrauliikkatoiminnon, joka laskee maavaraa 50 millimetriä. Joustojäykkyys lisääntyy ja vaimennusasetus säädetään automaattisesti jäykimmälle vaihtoehdolle. Takasiiveke Gurney-siipineen otetaan käyttöön, ja etuosan aerodynaamiset ilmanvaihtoluukut sulkeutuvat maksimoiden aerodynaamisen pidon. Tämä kaikki tapahtuu alle kahdessa sekunnissa.
”Tämä ajotila on tarkoitettu vain kilparatakäyttöön”, Terzes ohjeistaa. ”Vaikka Track-ajotilaan siirryttäisiin Sport-tilasta, ohjaus on tyystin erilaista. Track-tilassa auton jokainen ominaisuus on optimoitu rata-ajoa varten.”
V-Max-ajotila
V-Max viittaa englannin sanoihin maximum velocity eli maksimaalinen nopeus. V-Max-tilassa jokaisen asetuksen tehtävä on tehdä Ford GT:stä mahdollisimman nopea.
Maavara on sama kuin Track-tilassa, mutta kaikki aerodynaamiset elementit on vedetty sisään ilmanvastuksen minimoimiseksi. Ajonvakautusjärjestelmä on toiminnassa ja auttaa varmistamaan, että auto kulkee suoraan eteenpäin. V-Max-ajotilan voi kytkeä päälle vain, kun Ford GT on paikallaan pysäköintivaihde päällä.
”V-Max-ajotilalla on vain yksi tarkoitus: kiihdyttää Ford GT mahdollisimman nopeaan vauhtiin ajettaessa suoraan eteenpäin. Ja se tekee, mitä lupaa”, sanoo Terzes.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Uusi Creek 4040 A
Staxin kannettava mini-dac
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Ruokakomero helpottaa arkea
Tässä on Koti ja keittiön kaunein koti 2023! Sattuma vei lapsiperheen mansardikattoiseen puutaloon
Kantolaukku vinyylilevyille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN