SSC Tuataran nopeusennätys uusitaan.
Hurja huhu: Pitääkö SSC Tuatara -superauton absoluuttinen huippunopeus 532,93 km/h sittenkään paikkaansa? Ennätysajo uusitaan!
SSC Tuatara on yksi nopeimmin valmistetuista autoista maailmassa! Vai onko sittenkään? Jossakin tietueessa on mahdollisesti esiintynyt epäjohdonmukaisuuksia. Lisäksi SSC:n Jerod Shelby antaa lausunnon.
Kyllä: 532,93 km/h on hurja absoluuttinen huippunopeus! Amerikkalainen superautovalmistaja SSC North America aiheutti tämän lukeman myötä taannoin sensaation.
1774-hevosvoimaisella SSC Tuatara -superautolla murrettiin Nevadan autiomaassa katuautojen nopeusennätys. Keskinopeudella 508,73 km/h SSC North America varmisti merkinnän Guinnessin ennätyskirjaan (Auto Bild raportoi jo aiemmassa verkkouutisessa).
Nyt esiintyy kuitenkin yhä enemmän epäilyjä siitä, saavuttiko Tuatara todella 532,93 km/h absoluuttisen huippunopeuden. Tähän asti tiedetään seuraavaa.
Hälinä alkoi brittiläisen Youtube-taho Shmee150:n videolla, jolla havaittiin useita epäjohdonmukaisuuksia Top Gearin julkaisemasta huippunopeusvideossa.
Shmee150 analysoi parhaalla Sherlock Holmes -menetelmällä etäisyydet, lasketut nopeudet, ja vertasi SSC Tuataran tallenteita edelliseen yrittäjään samalla reitillä, Koenigsegg Agera RS:ään. Hän jopa laski välityssuhteet ja niistä johtuvat enimmäisnopeudet.
Shmee150 kiinnittää huomiota myös siihen, että Tuataran digitaalinen nopeusmittari oli pikselöity ja että sen sijaan oli luotettava näkyviin telemetriatietoihin. Kaikki nämä kohdat aiheuttavat saman johtopäätöksen: jokin on vialla!
Videota katsottiin lähes miljoona kertaa muutamassa päivässä, ja sitä jaettiin lukemattomia kertoja autoyhteisössä; se aiheutti hälinää. Tällä välin brittiläinen ennätysajaja Oliver Webb, joka on myös Shmee150:n ystävä, kommentoi Instagramissa. Nyt jopa SSC on kommentoinut ja myöntänyt virheen.
Kuinka nopea SSC Tuatara oikeasti on?
Mutta ensinnäkin Shmee150:n laskelmien sekä sen perusteella, että Tuataralta kului kauemmin vastaavaan matkaan kuin Koenigsegg Agera RS:llä, Shmee150 epäilee, että Tuatara olisi kulkenut "vain" noin 450 km/h.
Samalla hän korostaa useita kertoja uskovansa, että SSC on epäilemättä erittäin nopea superauto, ja että kyseessä saattaa olla vain virhe videon muokkauksessa.
On mahdollista, että väärät kuvat peitettiin telemetriatiedoilla, jotka eivät kuuluneet vastaavaan ajoon.
Tästä eteenpäin tapahtumat etenivät vauhdikkaasti. Ensimmäisessä lehdistötiedotteessaan SSC ilmoitti, että itävaltalainen testi- ja mittausjärjestelmävalmistaja Dewetron vahvisti virallisesti ennätysajon absoluuttisen lukeman 532,93 km/h.
Samana päivänä Dewetron julkaisi kuitenkin tietoja, joiden mukaan Dewetron ei voi kumota eikä kumota tietuetta, koska Nevadassa ei ollut paikalla firman edustajaa.
Kaksi päivää myöhemmin SSC ilmoitti, että oli hyviä ja huonoja uutisia: numerot ovat sinänsä oikeita, mutta telemetriatietojen ja videokuvien yhdistelmässä on perustavanlaatuisia virheitä.
SSC haluaa uusia ennätysyrityksen
Samanaikaisesti SSC North America on toiminut kiitettävästi pyrkiessään vastaamaan avoimiin kysymyksiin heti ensimmäisen videon ilmestyessä.
Paineen kasvaessa SSC:n perustaja, Jerod Shelby, julkaisi tunnepitoisen videoviestin, jossa hän myönsi epäjohdonmukaisuudet, mutta mainitsi samalla, että hän on pyytänyt materiaalin raakatiedostoja, ja että hän suhtautuu koko asiaan erittäin vakavasti.
Selventääkseen lopullisesti, kuinka nopea SSC Tuatara todella on, SSC haluaa toistaa ennätysajon mahdollisimman pian.
Tällä kertaa mukana on useita GPS-mittalaitteita ja niiden vastuuhenkilöt tulevat olemaan paikan päällä. Lisäksi SSC kutsui virallisesti paikalle erikoisvieraaksi Shmee150:n seuraamaan uutta ennätysyritystä.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin värjäät pääsiäismunat keittiöstä löytyvillä aineksilla
Lenco LBT345WA
Exposurelta uusi cd-soitin
Orangen uusi putkitesteri
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Elipsonin tehokkaampi pallo
Revittele laatoilla: Inspiroidu ideoista!
Austrian Audio Full Score One
Sennheiser ACCENTUM Plus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN