Tiger on modulaarinen alustarakenne, jonka avulla alustaan voidaan kiinnittää monenlaisia koreja yksilöllisiin tarpeisiin, kuten lastin toimittamiseen tai valvontaan ja tarkkailuun paikoissa, jotka eivät sovellu ihmisille.
Hyundai
Hyundai TIGER: Miehittämätön, erittäin etenemiskykyinen ajoneuvo
Hyundain ensimmäisen miehittämättömän ja äärimmäisen etenemiskykyisen ajoneuvon (UMV) konsepti on paljastettu. Nimekseen se on saanut TIGER, joka tarkoittaa muuntuvaa älykästä maaretkirobottia (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot).
Hyundai TIGER (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot) on yrityksen toinen äärimmäisen etenemiskykyinen konseptiajoneuvo (Ultimate Mobility Vehicle, eli UMV) ja ensimmäinen, joka on suunniteltu käytettäväksi ilman miehistöä.
Muuntuva, älykäs maaretkirobotti on suunniteltu kuljettamaan monentyyppisiä hyötykuormia liikkuessaan haastavassa maastossa.
Hyundai Tigeriä kehittää Hyundai Motor Groupin New Horizons Studio, jonka pääkonttori sijaitsee Mountain View'ssa Kaliforniassa.
Studio perustettiin vuoden 2020 lopulla kehittämään UMV-ajoneuvoja, ja se hyödyntää Piilaakson sekä muiden innovaatiokeskusten huippuosaamista tutkimus- ja innovaatiotyössä.
- Tigerin kaltaiset ajoneuvot ja sitä tukevat teknologiat antavat meille mahdollisuuden haastaa mielikuvitustamme, sanoo tohtori John Suh, New Horizons Studion johtaja. - Etsimme jatkuvasti tapoja ajatella uusiksi ajoneuvojen suunnittelua ja kehitystä sekä määritellä liikenteen ja liikkuvuuden tulevaisuus uudella tavalla.
Konseptiajoneuvo esittelee toimintakykyä kaukaisessa ja vaikeakulkuisessa maastossa
Tigerin poikkeukselliset kyvyt on suunniteltu toimimaan liikkuvana tieteellisenä tutkimusalustana äärimmäisissä ja syrjäisissä paikoissa.
Modulaariseen alustarakenteeseen perustuvan ajoneuvon ominaisuuksiin kuuluvat kehittynyt jalka- ja pyöräliikuntajärjestelmä, suunnan säätö täydet 360 astetta ja joukko antureita etäseurantaa varten.
Hyundai Tiger on suunniteltu myös kytkeytymään miehittämättömiin ilma-aluksiin (UAV), jotka voivat ladata ajoneuvon ja kuljettaa sen muuten täysin saavuttamattomiin paikkoihin.
Hyundai
Rungossa sijaitsevan suuren kuormatilan ansiosta Tiger voi toimittaa tavaroita tai viedä avustuspaketteja hätätilanteissa. Jalkojen ja pyörien nivelrakenteen avulla Tiger pystyy toimimaan äärimmäisissä tilanteissa pitäen kantamansa kuorman vakaampana kuin tyypillinen maakulkuneuvo.
Jalat sisään vedettynä Tiger kulkee kuin nelivetoinen ajoneuvo ja toimii tehokkaimmin, koska se liikkuu vetävien pyörien avulla.
Kun ajoneuvo juuttuu paikoilleen tai joutuu kulkemaan maastossa, joka on pyörävetoiselle ajoneuvolle vaikea tai mahdoton, se käyttää kävelykykyään päästäkseen jatkamaan ja kulkemaan helpommin hankalan maaston läpi.
Tämä ominaisuus nähtiin aiemmin Elevatessa, Hyundai Motor Groupin kaikkien aikojen ensimmäisessä liikkuvilla jaloilla varustetussa UMV-konseptissa, joka esiteltiin vuoden 2019 CES-kuluttajaelektroniikkanäyttelyssä Las Vegasissa.
Hyundai Elevaten lailla myös Tiger, Hyundain toinen muuntuva neliraajainen maakulkuneuvo, sisältää samanlaiset ominaisuudet, kuten jalat ja pyörät. Elevaten ja Tigerin välinen ero on, että ensimmäinen voi kuljettaa matkustajia, toinen toimii miehittämättömänä.
Sekä Hyundai Tiger että Hyundai Elevate yhdistävät robotiikkaa ja pyörävetoista teknologiaa, minkä ansiosta ne pystyvät kulkemaan maastossa, joka on ylivoimaista parhaillekin perinteisille maastoajoneuvoille.
Ensimmäinen versio suunniteltiin Piilaaksossa maailmanlaajuisilla kehityskumppanuuksilla
Ensimmäinen Hyundai Tigerin versio on X-1 (X sanasta ”experimental” eli kokeellinen), ja se yhdistää laajan teknisen ja suunnittelualan osaamisen. Projektia johtaa Hyundai Motor Groupin New Horizons Studio, ja työtä tehdään läheisessä yhteistyössä johtavan suunnitteluohjelmistoyrityksen Autodeskin kanssa.
- Tiger X-1 -ajoneuvoprojektissa tiivis yhteistyö Hyundain tiimin kanssa sekä luomiskykyisen suunnittelun ja muun edistyneen tekniikan käyttäminen lujuuden lisäämiseksi ja samalla painon vähentämiseksi on juuri sitä mitä tarkoitamme, kun puhumme uuden mahdollisen luomisesta, sanoo Srinath Jonnalagadda, Autodeskin suunnittelun ja valmistuksen liiketoimintastrategiajohtaja.
- Autodesk Fusion 360:n mahdollistamat uudet muotoilu-, suunnittelu- ja valmistustekniikat auttavat nykypäivän moderneja ja yhteistyössä toimivia tiimejä saamaan hankkeet tuotantoon nopeammin ja tehokkaammin.
Hyundai
Tiger X-1 yhdistää Autodeskin luomiskykyiset suunnitteluominaisuudet Hyundain kasvaviin tutkimus- ja kehitysresursseihin liikkumisen kentällä.
Tiimit ovat työskennelleet yhdessä luodakseen kevyen mutta uskomattoman vahvan rakenteen ajoneuvolle, jonka jaloissa ja rungon tietyissä osissa on hyödynnetty hiilikuitukomposiittia käyttävää tulostustekniikkaa.
Yhteistyössä Sundberg-Ferarin konseptisuunnitteluasiantuntijoiden kanssa New Horizons Studio on kehittänyt Tiger X-1 -ajoneuvoa toimittamaan ja noutamaan tärkeitä kuormia vaikeassa maastossa.
Nämä kyvyt tekevät konseptiajoneuvosta ihanteellisen pinnan arviointiin 360 asteen sektorilla luonnonkatastrofeista kärsineillä alueilla, haastavassa maastossa – tai jopa toisen planeetan tai kuun pintaa tutkittaessa.
- Kehittäessään Tigeriä New Horizons Studion kanssa Sundberg-Ferarin tiimi halusi luoda robotin, joka maksimoi pyörillä toteutettavan liikkeen tehokkuuden yhdistämällä kokonaisuuteen nivelletyn nelijalkaisen rakenteen. Tavoitteena on pystyä tavoittamaan ajoneuvoilla yhä kaukaisempia paikkoja, sanoo David Byron, Sundberg-Ferarin suunnittelu- ja innovaatiostrategiajohtaja.
Tiger on modulaarinen alustarakenne, jonka avulla alustaan voidaan kiinnittää monenlaisia koreja yksilöllisiin tarpeisiin, kuten lastin toimittamiseen tai valvontaan ja tarkkailuun paikoissa, jotka eivät sovellu ihmisille.
New Horizons Studio – Hyundai Motor Groupin UMV-kehityksen koti
Kalifornian Mountain View'ssa pääkonttoriaan pitävä New Horizons Studio kehittää ajoneuvoja, joilla on ennennäkemätön liikkuvuus.
Yrityksen tuotteet on tarkoitettu käyttäjille, joilla on tarve matkustaa ja liikkua hankalissa maastoissa ja paikoissa, joihin ei pääse tavanomaisilla pyörillä varustetuilla ajoneuvoilla.
New Horizons Studion kehittämiä UMV-ajoneuvoja voidaan käyttää haastavammissa sovelluksissa ja ympäristöissä ja mukauttaa muuttuviin olosuhteisiin.
New Horizons Studio on keskittynyt kehittämään teknologiaa Tigerin kaltaisia konseptiajoneuvoja varten.
Tällaista teknologiaa ovat esimerkiksi eteneminen sekä pyörien että jalkojen avulla, korkealuokkaiset materiaalit ja rakenteet, tehokkaat voimalinjat, alusta- ja korijärjestelmät, virtuaaliset kehitys- ja arviointijärjestelmät sekä ihmiskeskeinen suunnittelu ja rakenteet.
Jokainen näistä edustaa merkittävää teknistä kehitystä, jota voidaan soveltaa mihin tahansa ajoneuvoon ja joka nopeuttaa edistyneiden liikkumisratkaisujen kehittämistä.
New Horizons Studio edistää Hyundai Motor Groupin visiota muotoilla liikkuvuuden tulevaisuus ja tuo esiin tulevaisuussuuntautunutta ajattelua sekä innovatiivista johtajuutta Piilaaksosta ja muista innovaatiokeskuksista.
Kehitettävät UMV-konseptit eivät perustu pelkästään pyöriin, ja niiden odotetaan vastaavan haastaviin ajotilanteisiin – robottijaloilla varustettu auto voi esimerkiksi pelastaa ihmishenkiä päästessään ensimmäisenä paikalle luonnonkatastrofin satuttua tai liikuntarajoitteiset ihmiset voivat tilata auton kävelemään etuovensa eteen ja laskeutumaan lattian tasoon, jotta pyörätuolin voi vaivatta rullata sisään autoon.
Robotiikkaa ja pyöriin perustuvaa liikkumista yhdistelevien Tigerin, Elevaten ja muiden New Horizons Studion kehittämien ajoneuvojen odotetaan määrittelevän uudelleen ajoneuvojen liikkumiskyvyn rajat.
Hyundai-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Goldmundin uusi trio
Wharfedale Super Denton
Austrian Audio Full Score One
Sennheiser ACCENTUM Plus
PMC:ltä aktiivikaiuttimia kotikäyttöön
Strattonin pienempi
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN