Force Motors Gurkhan ulkonäössä on paljon Mercedes-Benzin G-sarjan näköä, mutta ”tapailua” myös Suzuki Jimnystä sekä Lada Nivasta.
©Force Motors
Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!
Intialaisyhtiö Force Motors ei lukeudu maailman tunnetuimpiin valmistajiin, mutta tämä maasturi herättää mielenkiinnon… sen ulkonäössä voi havaita viitteitä moneen tunnettuun maasturimalliin.
Force Motors Gurkha on erittäin maastokelpoinen, ja kaiken lisäksi kotimarkkinoillaan huomattavan edullinen: Force Motors Gurkhan ulkonäössä on paljon Mercedes-Benzin G-sarjan näköä, mutta ”tapailua” myös Suzuki Jimnystä sekä Lada Nivasta.
Force Motors Gurkha näyttää melkein kuin vanhalta, mutta mitoiltaan kutistetulta Mercedes-Benzin G-sarjalaiselta, on tavallaan intialainen vastine Lada Niva Legend -maasturille.
Hieman oudon näköisten koripaneelien alle kätkeytyy yllättävän vahvaa nelivetotekniikkaa, joka antaa Force Motors Gurkhalle hämmästyttävän tasokkaat maasto-ominaisuudet. Halpa hinta ei kuitenkaan ole sattumaa.
Mercedes-Benzin G-sarjalaisen visuaalista otetta Suzuki Jimnyn korimitoissa
Force Motors Gurkha on saatavana kolmi- tai viisiovisena. Maasturin pituus on 3,99–4,34 metriä, ja mitoiltaan se asettuu enemmänkin Jimnyn kuin G-sarjalaisen kokoluokkaan.
Yhdessä 44 asteen lähestymiskulman, 40 asteen jättökulman sekä 210 mm maavaran kera Gurkha pärjää todennäköisesti varsin pahoissa maasto-olosuhteissa.
©Force Motors
Visuaalisesti Force Motors Gurkha kuitenkin jäljittelee aika selvästi G-sarjalaista, jonka Force Motors itse asiassa myöntääkin suoraan verkkosivustollaan.
Runko on tikapuurunko, ja alla on erillisjousitus; vetotapana on joko neliveto tai takaveto.
Nelivetoisessa versiossa on jopa lukittava keskitasauspyörästö sekä 5- nopeuksinen vaihteisto, johon liittyy alennusvaihteisto maastokäyttöön.
Yhdessä 44 asteen lähestymiskulman, 40 asteen jättökulman sekä 210 mm maavaran kera Gurkha pärjää todennäköisesti varsin pahoissa maasto-olosuhteissa.
Erilaiset ristikot, karjaraudat, snorkkeli ja 16-tuumaiset vanteet karkeakuvioisin renkain lukeutuvat niin ikään maastovarusteisiin.
Mallinimi Gurkha juontuu 800-luvun hindusoturista. Force Motors Gurkhaan kuuluu myös auton katolle kiinnitetty kirves.
1970-luvun Mercedes-Benz -tekniikkaa
Force Motors Gurkha ei kuitenkaan ole järin nopea, onhan jo lyhyen version omamassa yli 2,5 tonnia. Gurkhaan on saatavana 2,2-litrainen turbodiesel, teholtaan 142 hevosvoimaa ja vääntömomentiltaan 320 Nm.
Sitä vastoin lähes 2800-kiloiseen viisioviseen malliin on saatavana ainoastaan 2,6-litrainen vapaasti hengittävä diesel (!). Sen teholukema on 86 hv ja vääntömomentti 230 Nm.
Kuitenkin vuoden 2013 varhaisissa versioissa käytettiin Mercedes-Benzin / OM:n vapaasti hengittävää OM-616 -dieseliä, joka juontui 1970-luvun alusta!
Toisin sanoen sellaisin rahkein mallin suurin sallittu nopeus on 123 km/h.
©Force Motors
Niinpä sillä tosiasialla, että taka-akselistolla on pelkästään rumpujarrut, ei ole niinkään väliä, koska ikivanha moottoritekniikka selittää hintalapussa olevan alhaisen summan.
Intialaisen Force Motorsin Gurkha-maasturi maksaa nimittäin Intiassa vain noin 11 000 euroa!
Vaikka hankintasumma tuntuisi perin houkuttelevalta, kannattaa saman tien hylätä ajatukset mahdollisesta maahantuonnista. On enemmän kuin epätodennäköistä, että tämä automalli saisi hyväksynnän Saksassa.
Auto Bild Moritz Doka / Juha Peltonen Kuvat: Force Motors
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kaikille ihanille ystäville: Parhaat vinkit ystävänpäivään
Markaudiolta uusi laajakaistaelementti
Mytekin versio THX-kuulokevahvistimesta
ELAC Solano - keskitienkulkija
KEFin uudet langattomat nappikuulokkeet
Maagista da-muunnosta
Klipschiltä kolossaalinen torvikaiutin
Laajakaistadiskantti
Läpikuultavaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
Koituvatko poikkeukselliset sääolot auton kuolemaksi?
Sveitsissä nähdään VW up! -facelift sekä BUDD-e -konseptiauto
Nopean italialaismerkin odotettu katumaasturi lanseerataan Genèvessä
Volvo lanseeraa auton jossa ei ole avainta
Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö
UUTTA
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
5 VUOTTA SITTEN...
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista latausteknologiaa
Peugeot: 210-vuotias brändi julkisti uuden logon
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Mercedes-Benzin C-sarja: Uudistuu S-sarjan esimerkin mukaisesti
LUETUIMMAT
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!
Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Volkswagen ID.4: 52 kW akkuversioiden myynti alkoi
Toyota Mirai: Milloin niitä saadaan Suomeen? Auto Bild ensikoeajoi jo!
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN