Myynnin aloitusvuonna 1996 tarjolla oli kaksi nelisylinteristä bensiinimoottoria (1.6 MPI 55 kW ja 1.8 20 V/92 kW) sekä yksi turbodiesel – taloudellinen 1.9 TDI, jonka keskikulutus oli 5,1 l/100 km ja teho 66 kW. Seuraavaksi moottorivalikoimaan tuli huippumoottoriksi 1.8 20 V Turbo / 110 kW. Farmarimallinen Octavia Combi esiteltiin maaliskuussa 1998, ja sen nelivetoinen versio vuonna 1999.
Skoda Auto
Škoda Octavia: 25 vuotta ja neljä sukupolvea
Ensimmäinen nykyajan Škoda Octavia valmistui Mladá Boleslavin tehtaalta 3. syyskuuta 1996. Kaikkiaan Octavia-mallia on viimeisten 25 vuoden kuluessa tehty noin 7 miljoonaa.
Škoda Auto aloitti uuden aikakauden syyskuun 3. päivänä 1996. Silloin käynnistettiin Mladá Boleslavissa yksi Euroopan nykyaikaisimmista autotehtaista ja aloitettiin Škodan tärkeimmän uuden automallin, Škoda Octavian tuotanto.
Sen jälkeen Octavioita on neljässä sukupolvessa valmistettu noin 7 miljoonaa kappaletta. Vuosien mittaan Škoda Octavialla on ollut ratkaiseva merkitys Škoda Auton kehittymisessä.
Alusta alkaen malli on ollut tunnettu reiluista sisätiloista, nykyaikaisesta tekniikasta, hyvästä turvallisuudesta ja erinomaisesta vastineesta rahalle.
Jokaisessa sukupolvessa mukaan on tullut innovatiivista tekniikkaa – esimerkiksi nykyisen sukupolven myötä mallistoon lisättiin ladattavat Octavia iV -hybridimallit.
Jo 25 vuotta brändin ytimessä
Vahvojen ominaisuuksiensa ansiosta Octavia on jo neljännesvuosisadan ajan ollut Škoda-brändin sydän ja sielu.
Vuonna 1996 Škoda Auto toi markkinoille ensimmäisen Volkswagen-konsernin osaksi liittymisen jälkeisen perheautokokoluokan mallinsa. Mallin nimeksi oli valittu perinteikäs Octavia.
Škoda valmisti vuosina 1959‒1971 samannimistä automallia yli 280 000 kappaletta. Jo tuolloin tarjolla oli myös farmarimalli Octavia Combi.
Toisen sukupolven Octavia Combi.
Skoda Auto
Latinan kielen sana ‘octavia’ tarkoittaa kahdeksatta. Tuolloinen uutuusmalli oli toisen maailmansodan jälkeen Škodan kahdeksas automalli, jossa käytettiin Škodan jo vuonna 1933 esittelemää pyörien edistyksellistä erillisjousitusta.
"Alkuperäisestä" Octaviasta tuli suosittu myös Tšekkoslovakian rajojen ulkopuolella, ja sillä on myös sijansa Škoda Motorsportin 120-vuotisessa historiassa.
Škoda Octavialla ajettiin kolmeen peräkkäiseen Monte Carlon rallin luokkavoittoon 1961‒1963, sekä luokkavoittoihin 4 000 mailin Montrealin‒Vancouverin rallissa 1962 ynnä Shell 4000 -rallissa 1963.
Octavian nykyhistoriaa juontaa juurensa vuoteen 1992
Nykyajan Octavian historia alkaa vuodesta 1992 ‒ noin vuosi sen jälkeen, kun Škoda Auto liittyi osaksi Volkswagen-konsernia. Tuolloin käynnistyi uuden mallin suunnittelutyö.
Tietokoneavusteisella suunnittelutekniikalla (CAD) konsernin uuden perustekniikan päälle syntyi kori, jonka omaleimaiset piirteet henkivät ajatonta tyylikkyyttä – muotoilusta vastasi Dirk van Braeckel ja hänen tiiminsä.
Samaan aikaan Mladá Boleslavissa aloitettiin uuden tehdasyksikön rakentamisen valmistelut. Tehtaaseen suunniteltiin modulaarinen tuotantomenetelmä, jossa autojen komponentit ja osakokonaisuudet toimitetaan kokoonpanolinjalle tarvittavalla hetkellä (Just in Time).
Škoda Octavian kolmatta sukupolvea valmistettiin 2012‒2020.
Skoda Auto
Autojen korit liikkuivat kokoonpanolinjalla korkeussäädettävillä alustoilla, joten yläpuolisia ripustuskuljettimia ei tarvittu.
Kokoonpanolinjan yhteyteen valmistui uusi valtaosin lasiseinäinen maalaamo pinta-alaltaan 37 500 neliömetriä.
Uuden tehdasyksikön viralliset avajaiset olivat 3. syyskuuta 1996. Sen myötä Mladá Boleslavin päätehtaan vuosikapasiteetti nousi 90 000 autosta 350 000 autoon.
Aloitusvuonna kolme moottoria
Käytännöllisen Liftback-korisen Octavian vahvuuksia olivat hyvä aktiivinen ja passiivinen turvallisuus sisältäen kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt sekä etusivuturvatyynyt.
Suuri tavaratila oli helppokäyttöinen, koska iso takaluukku avautui takalasin yläreunasta saakka. Tavaratilaa oli 528 litraa ja 1 328 litraa takaistuimen selkänojat eteen käännettyinä.
Myynnin aloitusvuonna 1996 tarjolla oli kaksi nelisylinteristä bensiinimoottoria (1.6 MPI 55 kW ja 1.8 20 V/92 kW) sekä yksi turbodiesel – taloudellinen 1.9 TDI, jonka keskikulutus oli 5,1 l/100 km ja teho 66 kW.
4. sukupolvi: Tällä hetkellä Škoda Octavia -malliston moottorivaihtoehdot ovat runsaammat kuin milloinkaan aiemmin. Edelleen tarjolla ovat sekä Liftback- että Combi-korimalli, ja etuveto tai neliveto.
Skoda Auto
Seuraavaksi moottorivalikoimaan tuli huippumoottoriksi 1.8 20 V Turbo / 110 kW. Farmarimallinen Octavia Combi esiteltiin maaliskuussa 1998, ja sen nelivetoinen versio vuonna 1999.
Ensimmäisen sukupolven Octavioita ehdittiin marraskuuhun 2010 mennessä valmistaa yli 973 000 kappaletta Liftbackinä, ja yli 472 000 Combi-farmarina.
2. sukupolvi
Nykyajan toisen sukupolven Škoda Octaviasta tuli vieläkin suositumpi. Sitä tehtiin vuosina 2004‒2013.
Toinen sukupolvi oli entistäkin käytännöllisempi, ja sen myötä Octaviaan tuli paljon uutta: esimerkiksi suorasuihkutus-bensiinimoottorit ja DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.
3. sukupolvi
Škoda Octavian kolmatta sukupolvea valmistettiin 2012‒2020, ja sitten marraskuun 11. päivänä 2019 julkisuuteen astui suursuositun Octavian nykyinen neljäs sukupolvi.
4. sukupolvi
Tällä hetkellä Škoda Octavia -malliston moottorivaihtoehdot ovat runsaammat kuin milloinkaan aiemmin. Edelleen tarjolla ovat sekä Liftback- että Combi-korimalli, ja etuveto tai neliveto.
Mladá Boleslavin autotehdas.
Skoda Auto
Tehokkaiden ja taloudellisten bensiini- ja dieselmoottoreiden ohella mallistossa on useita vaihtoehtoisen voimanlähdetekniikan malleja, esimerkiksi CNG-kaasuhybridi (bio-/maakaasumalli), ladattavat hybridit sekä kevythybridit.
Jo edellisten sukupolvien reilut sisätilat ovat nyt vielä suuremmat. Uusi Octavia on nyt myös turvallisempi ja liitettävyysmahdollisuuksiltaan monipuolisempi kuin koskaan aiemmin.
Škoda Octavian menestyksestä todistavat myös useiden arvostettujen autolehtien myöntämät tunnustuspalkinnot.
Skoda--lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Uusi Totem LOON
Denonilta edullinen äänipalkki
Treehousen ekstreemi laajakaistakaiutin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
Polestar Charge: Tarjoaa pääsyn yli 650 000 latauspisteeseen Euroopassa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN