Kuormaa oikein: Pysyvätkö tavarat kyydissä?
Nyt eletään varsinkin erilaisiin mökkeilyyn liittyvien tavarakuljetusten kulta-aikaa. Tässä jutussa kerrataan, miten kuormaus tehdään oikein.
Mökkikaudella monella on jos jonkinlaista rakennusurakkaa ja piharemonttia, paikoin kesäasuntoa valmistellaan jo talviteloille. Kun matka suuntautuu kohti maakuntien mökkikohteita, erilaisten taakkojen kuljetustarve kasvaa huomattavasti.
Liikenneturvasta halutaan kuitenkin muistuttaa, ettei sen paremmin pakettiautossa kuin kevytperäkärryssäkään saa kuljettaa ihan mitä ja miten paljon vain, vaikka rautakauppalista olisi kuinka pitkä.
Kuormansidontaan tulee kiinnittää erityistä huomiota. Maksimikuormaan vaikuttavat sekä vetoauton että mahdollisen kärryn ominaisuudet. Peräkärryä vedettäessä on aina muistettava myös 80 km/h:n nopeusrajoitus.
Jokaisen auton rekisteriotteeseen on merkitty kyseiselle autolle sallitut suurin kantavuus ja vetomassa – eli kuinka suuren massan autolla saa kuljettaa, tai kuinka raskasta kärryä, traileria tai matkailuvaunua sillä saa vetää. Näitä massoja ei saa missään tapauksessa ylittää.
Kuormaliinojen käyttö haltuun
Kuorma pitää aina sitoa kunnolla kiinni auton lattiaan ja/tai seiniin. Valtoimenaan tavaratilassa liikkuva kuorma on merkittävä turvallisuusriski.
Pakettiauton lastaamisessa pätevät samat periaatteet kuin muussakin lastauksessa: ajodynamiikan vuoksi painava lasti on sijoitettava alas, keskelle ja niin eteen kuin mahdollista, kertaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.
Tärkeää on myös kuorman sidonta.
– Meillä oli muutama vuosi sitten Turussa onnettomuudessa osallisena pakettiauto, jossa oli liukas putkikuorma sisällä. Kun pakettiauto ajoi toisen auton perään, niin putket lähtivät liikkeelle – kuljettajan hengenlähtö oli lähellä, kun putket lävistivät tiensä ohjaamoon, Heiskanen taustoittaa.
Kuormaliinan kuormankesto löytyy kuormaliinan merkinnöistä. Kuorman sidonnan pitää kestää eteenpäin kuorman paino, sekä sivuille ja taaksepäin puolet kuorman painosta. Kuormaliinat tulee asettaa mahdollisimman vaakatasoon, sillä kuormatilan lattiaan nähden yli 60 asteen kulmassa olevien kuormaliinojen kuormankesto ei vastaa enää nimellistä kuormankestoa. Yhden kuormaliinan pettäminen ei saa vaikuttaa muihin sidontoihin.
Kuormaliinoja ei saa kiinnittää kulkemaan terävän nurkan yli, koska ne voivat hiertyä poikki. Tarkista myös, että kiinnitettävässä kuormassa ei ole periksi antavia tai hajoavia osia, jotka voivat antaa periksi, jolloin sidonta löystyy tai pettää.
Varmista myös, että liina on suorassa – kierroksella tai solmussa olevan liinan murtolujuus ei vastaa suorassa olevaa liinaa. Tarkista kuormaliinojen kireys muutaman kilometrin ajon jälkeen ja myös myöhemmin, mikäli ajat erityisen töyssyisellä tiellä, joudut tekemään voimakkaan jarrutuksen tai epäilet muuten sidonnan pitävyyttä.
Painavia kuormia kuljetettaessa rengaspaineita pitää nostaa tuntuvasti – yleensä kaikista autoista löytyy täyden kuorman rengaspainesuositukset.
Huomioitavaa pakettiauton kuormauksessa
1. Pääsääntö on, että kuorman painopisteen tulee olla mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Siksi on syytä jakaa kuorma tasaisesti tavaratilan koko lattiapinta-alalle ja sijoittaa painavimmat tavarat akselien kohdalle, jos se on mahdollista. Tee kuormasta myös mahdollisimman tiivis, jotta tavarat eivät pääse heijaamaan ajon aikana.
2. Kuorma saa tulla enintään kaksi metriä auton takareunan yli. Yli metrin takaylityksissä kuorma pitää merkitä punaisella lipulla, tai näkyvyyden ollessa huono punaisella valolla. Mahdollisesti avoinna olevien takaovien heiluminen pitää estää esimerkiksi kuormaliinalla. Kuorma ei saa peittää valoja eikä rekisterikilpeä.
3. Kuorma pitää aina kiinnittää – käytännössä siis sitoa kuormaliinoin. Painava kuorma saattaa vaikeuttaa auton hallintaa varsinkin liukkaalla tiellä. Raskaan kuorman kanssa kannattaa rengaspaineita nostaa reilusti. Kuormatun pakettiauton rengaspaineet voivat olla henkilöautoon tottuneille jopa kaksinkertaiset, eli nekin on syytä tarkistaa. 4–5 barin rengaspaineet eivät ole tavara-autoissa mitenkään epätavallisia.
Yli metrin takaylityksissä kuorma pitää merkitä punaisella vaatteella.
4. Erityisen painavien tavaroiden kanssa etuseinää vasten sijoittaminen ei aina onnistu, koska ne pitää sijoittaa taka-akselin kohdalle. Silloin kuorma tulee kiinnittää niin eteenpäin, taaksepäin kuin sivuillekin kuormaliinoin.
5. Pitkät tavarat, kuten laudat, voi sitoa niin, että kuormaliinat painavat kuormaa päältä kuormatilan lattiaan. Kuormaliinoja pitää olla yksi kolmea metriä kohden. Alle kolmen metrin kuormat on silti hyvä kiinnittää vähintään kahdella kuormaliinalla. Liukkaiden tavaroiden (esimerkiksi metalliputket) sidonnassa liinoja pitää olla tiheämmässä, jotta sidonta on varmasti riittävä.
Tapio Heiskanen haluaa muistuttaa myös turvavöiden käytöstä pakettiautoissa. Suuri auto saattaa luoda perusteettoman turvallisuuden tunteen.
– Seurantojemme mukaan turvavyön käyttöaste oli viime vuonna pakettiautoissa taajama-alueilla 79 prosenttia ja taajamien ulkopuolella 82 prosenttia. Se on reilusti vähemmän kuin henkilöautoilla, vaikka tarve olisi yhtä suuri – tai jopa suurempi, koska törmäysvyöhykkeet ovat eteenpäin lyhyet.
Peräkärryn turvallinen kuormaus edellyttää huolellisuutta.
Ole tarkkana massojen kanssa
Aisapaino saa olla enintään kymmenen prosenttia kärryn kokonaismassasta. Aisapaino on yleensä sopiva, jos aisan jaksaa nostaa kohtuullisella voimalla vetokuulan päälle.
Perävaunu on aina kuormattava niin, että paino kohdistuu alas vetokuulaan, ei koskaan ylöspäin. Alas suuntautuva voima saa nykyisin olla enintään kymmenen prosenttia perävaunun akseleille sallitusta massasta tai enintään 1 000 kilogramman massaa vastaava voima – näistä pienempi voima on määräävä. Huomaa, että kevytperävaunun kokonaismassan pitää ilmetä sen rekisteriotteesta. Autolle määrättyä vetokykyä ei tietenkään saa ylittää.
– Kilomäärät ovat pienemmät jarruttomille kuin jarrullisille peräkärryille. Lastauksessa on myös huomioitava itse kärryn paino, joka on laskettava mukaan kokonaismassaan, selventää Tapio Heiskanen ja jatkaa:
– Omamassasta riippuen kevytperäkärryllä voi kuljettaa noin 4–500 kiloa tavaraa. Kuutio multaa painaa noin 1 300 kg ja kiviainekset jo noin 1 500 kg. Nämä ylittävät kevytperäkärryn kokonaismassan yli 2-kertaisesti. Painekyllästetty terassilautakin painaa yllättävän paljon, eli yhdellä kuormalla ei kevytperäkärryssä voi kuljettaa kymmeniä lautoja. Tee siis mieluummin kaksi turvallista reissua kuin yksi turvaton.
Ennen liikenteeseen lähtöä on hyvä tarkistaa myös peräkärryn valot ja rengaspaineet. Maadoitus- ja polttimoviat ovat tyypillisiä kärryissä, jotka seisovat yleensä talvella ulkona.
Pidä mielessä myös yhdistelmän kokonaismassa.
Kuormaa maltilla ja pitävästi
Tavara lastataan kärryn kyytiin tasaisesti niin, että aisaan ei tule nostetta. Muuten vaarana on heijausliike, joka nostaa auton perän ilmaan – se on suistanut monta mökinrakentajaa ojaan. Aisa ei saa olla myöskään liian painava. Aisan maksimipaino saa siis olla kymmenen prosenttia kärryn kokonaismassasta, mutta se ei kuitenkaan saa olla enempää kuin aisalle sallittu maksimipaino. Jos kärryn saa nostettua vetokoukkuun käsin, aisapaino on yleensä sopiva.
Peräkärryä ei saa kuormata niin, että kuorma ulottuu sivusuunnassa ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Tätä rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta veneiden kuljetuksissa.
Kuorman sidonnan pitää kestää eteenpäin kuorman paino, sivuille ja taaksepäin puolet kuorman painosta. Peräkärryn kuomu ei ole riittävä sidos, vaan myös kuomullisessa kärryssä kuljetettavat tavarat pitää kiinnittää.
– Takaylitys saa olla enintään kaksi metriä, mutta jo pienessäkin takaylityksessä on oltava erityisen tarkkana aisapainon kanssa. Tämä on yleisin kuormausvirhe, joka erottuu peräkärryjen kanssa tapahtuvien onnettomuuksien taustalta, Heiskanen painottaa.
Tien päällä pitää muistaa perävaunun vaikutus ajonopeuteen. Yhdistelmän suurin sallittu enimmäisnopeus on 80 km/h. Rajoitus koskee myös moottoriteitä, ja varsinkin tässä lipsutaan harmillisen usein.
– Rajoitus ei ole missään nimessä kiusantekoa. Ylipainoista tai väärin kuormattua kärryä voi verrata ajettavuudeltaan siihen, että yrittää vetää kahvakuulaa kuminauhalla. Vaarana on, että kärryn pitkittäis- ja poikittaissuuntainen heijausliike vie autoa, eikä auto kärryä. Mitä enemmän on nopeutta, sitä suurempia nämä liikkeet ovat, muistuttaa Tapio Heiskanen.
Monissa autoissa tulee vastaan myös jarrujen teho, sillä jarruja ei ole suunniteltu kaksinkertaiseen kuormaan yli 80 kilometrin tuntinopeuksissa. Nopeuden lisääminen neljänneksellä kaksinkertaistaa jarrutusmatkan.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Thalian transformaatio
Austrian Audio Full Score One
Strattonin pienempi
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN