Lamborghini Countach: Onko se superautojen ammoinen kuningas – vai kultaako aika 1970-luvun muistot?
Lamborghini kohosi vuonna 1974 Countach-superauton lanseerauksen myötä uusiin sfääreihin, mitä tulee korimuotoiluun sekä teholukemiin.
Mutta onko Countach nykynäkökulmasta tarkasteltuna edelleen yhtä räyhäkkä superauto kuin se oli mielestämme julkistushetkellään? Mikäli Ferruccio Lamborghini olisi pysytellyt uskollisena ihanteilleen, olisivat miljoonat nuorukaiset joutuneet etsimään superauto-ihailukohteekseen jotain aivan muuta.
Traktoreita alkujaan valmistanut Lamborghini halusi luoda täydellisen GT:n. Hän oli jatkuvasti huonoissa väleissä Ferrarin kanssa, eikä sen vuoksi ”halunnut valmistaa teknisesti kehittynyttä pommia”, vaan ”hyvin tavanomaisen auton". Ennen kuin Ferruccio Lamborghini vetäytyi kasvattamaan viiniköynnöksiä viinitilalleen, tilanne oli kuitenkin erilainen. Piemontessa Countachin mallinimi tarkoittaa suunnilleen samanlaista innokkuutta kuin ”wow” englannin kielessä, ja se ilmentää aika hyvin lokinsiipiovisen Countachin olemusta silloin, kun henkilö pääsee ensi kertaa seisomaan sellaisen vieressä.
Huippunopeutta keilamaisella korilla varustettu Countach kerää 288 km/h.
Lamborghini Countach on 1980-luvun unelma
Varmaan kaikki autoja harrastaneet 1980-luvun nuoret tuntevat Countachin seinäjulisteista. Kadulla sellaista näki kuitenkaan tuskin kukaan tavallinen saksalainen. Traktorivalmistajasta superautovalmistajaksi ennätysajassa kohonnut Lamborghini tähtäsi vuonna 1974 kauniin Lamborghini Miuran seuraajan myötä siihen mennessä tuntemattomaan tulevaisuuteen sekä teknisesti että korimuotoilullisesti.
1,07 metrin korkuinen, Marcello Gandinin muotoilema keilamainen Countach tuo enemmän mieleen avaruusaluksen kuin auton. Mittasuhteet ylittävät kaikki yleiset ajatukset siitä, mitä moottorin ja neljän pyörän yhdistelmällä oli totuttu ajattelemaan. Teräksisen putkikehikon päälle valmistettu alumiinikori on melko arvoituksellinen. Gandini halusi vähentää ilmanvastuskerrointa. Samanaikaisesti hän joutui järjestämään jäähdytysilmaa mahdollisuuksien mukaan, sillä V12 tarvitsi sitä.
Moottorin jäähdytys ja edullinen ilmanvastus eivät käy käsi kädessä
Jäähdytyskanavat olivat olennaisiia, mutta ne sotivat tavoiteltua alhaista ilmanvastusta vastaan: esisarjan Countach LP400:n ilmanvastuskerroin oli cw 0,42, kuten testikuljettaja Bob Wallace myöhemmin totesi, eli ilmanvastuskerroin vastasi suunnilleen ladon ovea. Siitä huolimatta Countach oli erittäin nopea superauto.
Saksalainen autolehti mittasi vuonna 1975 Countachille huippunopeudeksi 288 km/h. Ja Countach oli myös kolmella eri tavalla kuuma tapaus, sillä autossa olijoita korvensi aurinko erittäin matalan ja kookkaan tuulilasin läpiällt. Lisäksi sivulta hohkasi vaihdelaatikko ja selän takana oli pannu kuumana: 375-hevosvoimainen V12 oli jättimäinen nyrkki niskassa.
V12 kehittää tässä versiossa 375 hevosvoimaa. Toisin kuin Lamborghini Miurassa, pääinsinööri Paolo Stanzani ideoi moottorin pitkittäin – siksi mallimerkinnässä on tunnus ’LP’, joka tarkoittaa "longitudinale posteriore" moottorin pitkittäistä sijoitusta. Tilasyistä vaihdelaatikko sijaitsi edessä ja siitä kulki akseli öljypohjan läpi taka-akselistoon.
Testiautomme hinnalla saisi omakotitalon
GT-istuimissa on kohtalon armoilla, vähän niin kuin hammaslääkärin tuolissa. Kun kääntää virta-avainta, kuulee ensin bensiinipumppujen surinan ja kaasuttimista kuuluvan äänen. Sitten starttimoottori räpäyttää ja helvetti on samassa valloillaan. Neljä pakoputkea päästävät ilmoille rajut pakoäänet bassovibraattoineen tyhjäkäynnillä. Kaasujalan asennosta riippuen moottori ravistelee ja ärjyy. Ellei tällaisesta saa ihoa kananlihalle, voi pysytellä japanilaisissa pikkuautoissa.
Istuimissa ja kojelaudan designissa on 1970-luvun puolivälin ominaistyyliä.
LP400:n kesyttäminen on hikistä puuhaa, vaikka LP400 onkin kapeiden eturenkaiden ansiosta helpompi ohjattava verrattuna leveämmin eturenkain toteutettuun seuraajaansa. Vaihteet soljuvat hyvin päälle. ja kytkin tuntuu kuntosalin jalkaprässiltä. Sitä paitsi Countachin tuulilasin läpi on rajoitettu näkyvyys; kääntyminen tai peruuttaminen eivät tainneet olla Lamborghinin insinöörien ajatusmaailmassa.
Countachilla ei uskalla ajaa järin kovaa, koska yksilö maksaa omaisuuden ja jokainen mahdollisesti rikkoutunut osa pienen omaisuuden. Mutta vastoin Ferruccio Lamborghinin toteamusta kyseessä on jotain aivan muuta kuin ”tavallinen auto”, muttei silti ”täydellinen GT”. Ehkäpä unelmointi on toisinaan mukavampaa kuin herääminen todellisuuteen.
Lamborghini Countach
Moottori V12
Sijoitus Keskellä pitkittäin
Venttiilit/nokka-akselit 2 per syl./4
Iskutilavuus 3929 cm³
Suurin teho kW (hv)/r/min 276 (375)/8000
Suurin vääntö Nm/r/min 361/5000
Vaihteisto/Vetotapa 5-nop. manuaali/takaveto
Jarrut edessä/takana Levyt/Levyt
Rengaskoko e./t. 205/70 – 215/70 R 14
P/L/K 4140/1890/1070 mm
Akseliväli 2443 mm
Omamassa 1375 kg
0-100 km/h 5,4 s
Huippunopeus 288 km/h
Keskikulutus n. 23 l/100 km (98)
Hinta Saksassa uutena 113 800 DM (1977)
Nykyarvo n. 850 000 euroa*
*kuntoluokka 2
Lokinsiipiovet olivat aikansa kova juttu.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Goldmundin uusi trio
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
QLN:n uusi referenssi
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN