Lancia Delta HF Integrale: Miten olisi hiilikuitu-korisarja ja yli 300 hevosvoimaa?
Automobili Amos muokkaa Lancia Deltasta kevyemmän, nopeamman ja kaikkiaan alkuperäistä paremman. Kaiken ytimenä ovat täysin hiilikuidusta valmistetut koripaneelit sekä yli 300 hevosvoiman tehot.
Sen paremmin Lancia kuin FCA eivät ole asiasta vastuussa, vaan kyseessä on pieni italialaisyhtö Automobili Amos, jonka perusti Eugenio Amos. Sosiaalisessa mediassa on esiintynyt hashtag #makelanciagreatagain, ja miehen tavoitteena on muokata Delta Integralesta esikuvaansa kevyempi, lujempi sekä parempi. Saksalaisista vastaavista esimerkkiyhtiöistä tulee mieleen Singer Vehicle Design, joka muokkaa klassisia Porsche 911 -malleja nykyajan vaatimuksia vastaaviksi.
Hiilikuitukoripaneelit ja nyt kolmiovinen kori
Automobili Amos Delta Futurista käyttää lähtökohtana alkuperäistä Lancia Delta HF Integrale 16V -autoa. Amos ei tietoisesti hyödynnä Evo-versioita, koska ne ovat liian harvinaisia ja arvokkaita tähän tarkoitukseen. Yhtenä keskeisimpänä erona alkuperäisen ja Delta Futuristan välillä on se, että Delta Futuristassa on vain kolme ovea, eikä viisi, kuten alkuperäisessä. Lisäksi koko auto puretaan, rakennetaan läpikotaisin uudestaan ja samalla alustaa vahvistetaan. Yksistään korityöt vievät useampia kuukausia ja koriin valmistetaan käsityönä yli 1000 uutta osaa.
Yhtenä keskeisimpänä erona alkuperäisen ja Delta Futuristan välillä on se, että Delta Futuristassa on vain kolme ovea, eikä viisi, kuten alkuperäisessä. Lisäksi koko auto puretaan, rakennetaan läpikotaisin uudestaan ja samalla alustaa vahvistetaan. Yksistään korityöt vievät useampia kuukausia ja koriin valmistetaan käsityönä yli 1000 uutta osaa.
Alkuperäisen Deltan henki pyrittiin kojelaudan modernisoinnista huolimatta säilyttämään. Niinpä nykyaikaistaminen suoritettiin huolellisesti, ja esimerkiksi Recaro-istuimet tehtiin muodoltaan ja suunnittelultaan varta vasten Delta Futuristaa varten. Ralliauto Delta S:n kunnioittamiseksi Futuristan kojelaudassa on vaihtovalo, samaten kierrosluvun valonäyttö. Myös turvakehikon osalta pidettiin huolta, että se soveltuu täydellisesti paikoilleen.
Korisarja on täysin hiilikuituinen ja sen avulla säästetään omamassassa yli 30 kiloa. Etuhelma ja jäähdytinsäleikkö ovat nekin muokatussa mallissa hiilikuitua. Magnesiumvanteet ovat täysin uutta kehittelyä ja ne muistuttavat tietoisesti Evon vanteita. Futurista muistuttaa erehtymättömästi Lancia Deltaa, mutta mallissa on nykyaikaisia yksityiskohtia, kuten esimerkiksi uudenlaiset ajovalot.
Alcantara hallitsee sisätiloissa ja ohjauspyörän kehä on pitäväotteinen, kuten tällaisessa autossa kuuluu olla, jotta 330 hevosvoiman tehot saadaan välitetty ihanteellisesti asvalttiin. Erikoispiirteenä Delta Futuristassa on vilkkukatkaisimet ja kaukovalokatkaisin integroituina ohjauspyörään. Ulkokuoren lisäksi myös ohjaamossa käytetään runsaasti hiilikuitua.
330 hevosvoimaa
Delta Futuristan pyöränripustus pistettiin täysin uusiksi, joten nyt autossa on kahdet kolmiotukivarret. Säädettäviä Bilstein-iskunvaimentimia pystyy säätämään puhelinsovelluksen avulla. Nelivetojärjestelmä on korostuneen takapainotteinen, joten aliohjautuvuus on mahdollisimman vähäinen. Automobili Amos soveltaa tyylille uskollisesti alkuperäistä kaksilitraista turbomoottoria, joka kehittää Delta 16V:ssä jopa 200 hevosvoimaa.
Sellainen lukema ei luonnollisestikaan riitä Amosille! Siksi Amos viritti moottorin yhteistyössä Autotecnica Motorin, Alfa BTCC- ja WTCC-teamien hovivirittäjän kanssa. Nelisylinterisestä otetaan tehoa 330 hevosvoimaa ja konetta terästettiin isommalla turboahtimella. Myös imupuoleen ja pakoputkistoon kiinnitettiin erityishuomiota. Lisäksi moottoriin vaihdettiin yksimassavauhtipyörä. Luonnollisestikin Delta Futuristassa pysytellään käsivaihteistossa. AA huolehtii laatikon vahvistuksesta ja rakentaa kaksoiskytkinratkaisun.
Valmistetaan vain 20 kappaletta
Kaikkiaan Delta Futuristaa valmistetaan ainoastaan 20 kappaletta ja auton hinnaksi arvioidaan Keski-Euroopassa noin 300 000 euroa. Tuo summa kattaa tosin vasta muutostyöt osineen, sillä sitä ennen joutuu hankkimaan Delta Integralen lähtökohdaksi.
Hyväkuntoiset Lancia Delta HF Integrale Evot maksavat Saksassa huomattavasti yli 50 000 euroa ja määrätyt erikoisversiot noin 100 000 euroa. Näin ollen valmis Delta Futurista voi helposti maksaa Keski-Euroopassa 400 000 euroa.
Ralliauto Delta S:n kunnioittamiseksi Futuristan kojelaudassa on vaihtovalo, samaten kierrosluvun valonäyttö.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Puren klassikkoradiot
Tehokkaasti jousitettu levysoitin Saksasta
System Audio Signature-sarja
Rauna Valhalla
Uusi Creek 4040 A
Staxin kannettava mini-dac
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN