Elokuussa Euroopassa esiteltävä Mercedes-Benz EQS laajentaa sähköautoilun suoraan edustusluokkaan. S-luokan uusi täyssähköinen tulokas saa pian myös seuraajia: uuden Mercedes-Benz EQE:n sekä EQS:n ja EQE:n tulevat SUV-mallit. Kaikki autot perustuvat Mercedes-Benzin uuteen sähköautojen perusrakenteeseen, jota käytetään ensimmäisen kerran juuri Mercedes-Benz EQS -mallissa.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Aloitusmalleina ovat takavetoinen EQS 450+ ja nelivetoinen EQS 580 4Matic. Hinnasto julkaistaan kesäkuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkusyksystä.
Rakenneratkaisu on skaalattava siten, että sitä voidaan käyttää jatkossa kaiken kokoisissa automalleissa. Esimerkiksi akseliväli, raideleveys, järjestelmän komponentit ja erityisesti akku ovat muunneltavissa modulaarisen toteutuksensa ansiosta.
Toimintamatka jopa 770 kilometriä latauksella
Mercedes-Benz EQS:n WLTP-mitattu toimintamatka latauksella on jopa 770 kilometriä. Kaikkien EQS-mallien taka-akselilla on sähköinen eATS-voimalinja. Nelivetoisissa 4Matic-versioissa eATS on sijoitettu myös etuakselille.
• EQS-malliston teho vaihtelee 245–385 kW (333–524 hv) välillä
• EQS 450+: energiankulutus 15,7–20,4 kWh/100 km (WLTP), CO2-päästöt 0 g/km
• EQS 580 4Matic: kulutus 17,4–21,8 kWh/100 km (WLTP), CO2-päästöt 0 g/km
• Maksimivääntö: 568 Nm (EQS 450+) ja 855 Nm (EQS 580 4Matic)
• Enimmillään 770 kilometrin toimintamatka (WLTP)
• Huippunopeus rajoitettu 210 km/h
Mallistossa sekä takaveto- että 4Matic-nelivetomallit
• Kompaktit moottorit edessä ja takana ovat toimintaperiaatteeltaan samanlaisia synkroni- eli tahtimoottoreita (PSM)
• Takamoottori on hieman tehokkaampi, jolla saadaan aikaan hieman takavetopainotteisen vetosuhteen kaltainen ajokäytös
Mercedes-Benz
• 4Matic-nelivetomalleissa etu- ja takamoottorin voimantuottoa moottorien kesken voidaan säätää ajo-olosuhteiden mukaan halutun ajokäytöksen aikaansaamiseksi.
Älykäs hidastusenergian talteenotto (rekuperointi)
• Kuljettaja voi säätää kolme eri tehovaihetta ohjauspyörän siivekkeillä
• Tilanneoptimoitu hidastuvuus ECO-avustimen ohjaamana
• Rekuperointiteho jopa 290 kW
• Hidastustoiminto tunnistaa edessä jarruttavat ajoneuvot esimerkiksi liikennevaloja lähestyttäessä
Kaksi akkukokoa, energiasisältö jopa neljänneksen entistä parempi
Mercedes-Benz EQS:ssä lanseerataan uuden sukupolven akkuteknologiaa, jossa energiatiheys on huomattavasti aikaisempaa parempi. Akuista suuremman energiasisältö on 107,8 kWh eli noin 26 prosenttia korkeampi kuin nykyisessä EQC:ssä. OTA-päivitykset mahdollistavat akunhallintajärjestelmän päivitykset koko auton elinkaaren ajan. Akkumineraaleista koboltin osuus on vähentynyt 10 prosenttiin. Akku koostuu nikkelistä, koboltista ja mangaanista suhteessa 8:1:1.
• Uusi litiumioniakkujen sukupolvi, parantunut energiatiheys
• Daimlerin omaa tuotantoa Hedelfingenin akkutehtaassa Stuttgartin lähistöllä
• Ohjausjärjestelmän langattomat ylläpitopäivitykset
• 400 voltin jännite
• Kaksi akkukokoa: takavetomalleissa 90 kWh ja 107,8 kWh ja 4Matic-malleissa 107,8 kWh
• Akuston mukaan joko 10 tai 12 kennomoduulia
• Akusto voidaan esilämmittää/viilentää ajon aikana – varmistaa optimilämpötilan latausasemalla
• PTC-lisälämmitin integroituna jäähdytyspiiriin
• Sijoitettu suojattuna alustaan; edessä ja sivuilla energiaa sitovat törmäysvyöhykkeet
• Korkeajännitejärjestelmä kytkeytyy vaaratilanteissa automaattisesti pois päältä
• Akkutakuu 10 vuotta/250000 kilometriä
Aerodynamiikka: ensimmäinen tuotantoauto cd-arvolla 0.20
Mercedes-Benz
EQS:n ilmanvastuskerrointa kuvaava cd-arvo on ainoastaan 0.20 (19-tuumaisilla AMG-vanteilla ja -pyörillä Sport-ajo-ohjelmalla) – ensimmäisenä tuotantoautona maailmassa. Mallin tarkoituksenmukainen muotoilu ja huippuluokan ääni- ja värinäeristys perustuvat moneen tekijään:
• Coupémainen perusmuoto ja matala tuulilasi
• Tasainen paneloitu alusta
• Pieni jäähdytysilman tarve, säleikkö on useimmiten suljettu
• 19-, 20- tai 21-tuumaisen ilmanvastusta minimoivat vanteen ja renkaat
• Ilmanohjaimet etu- ja takarenkaiden edessä, takaspoileri vähentää nostetta ja ilmanvastusta
• Noin tuhat testiä virtuaalisessa tuulitunnelissa ja savimallin testaus aidossa tuulitunnelissa
• Hyvä aerodynamiikka vähentää myös tuuliääniä, lisäksi ovien ja (ensi kertaa Mercedes-Benzeissä) peräti kuuden sivuikkunan optimoitu tiivistys
• Sisään vetäytyvät ovenkahvat
Navigointi: Tekoäly laskee reitin, energian käytön ja latauskulut
EQS:n navigointijärjestelmä perustuu pitkälle kehitettyyn tekoälyyn ja on älykkäämpi ja nopeampi kuin koskaan aikaisemmin. Järjestelmä osaa määritellä nopeimman ja mukavimman ajoreitin ja huomioimaan myös lataustauot useiden eri muuttujien perusteella:
• Arvioitu energiankulutus (topografia, reitti, lämpötila, ajonopeus, lämmityksen/ilmastoinnin tarve jne).
• Akuston lämpötila
• Ajoreitin liikennetilanne
• Tarjolla olevat latausvaihtoehdot, niiden latauskapasiteetti ja maksuvaihtoehdot
• Järjestelmä huomioi dynaamisesti mahdolliset ruuhkatilanteet ja muutokset auton energiantarpeessa
• Uusia ominaisuuksia ovat visuaalinen näyttö siitä, riittääkö akuston varaustaso ajamaan takaisin lähtöpisteeseen ilman välilatausta
Tekniset tiedot
EQS 450+ EQS 580 4MATIC
Voimansiirto Takaveto Neliveto
Suurin teho kW (hv) 245 (333) 385 (524)
Suurin vääntömomentti Nm 568 855
Kiihtyvyys 0-100 km/h s 6.2 4.3
Huippunopeus (rajoitettu) km/h 210 210
Akuston käytettävissä oleva kapasiteetti (WLTP) kWh 107.8 107.8
Akun jännite V 396 396
Rekuperaation suurin teho kW 186 290
Sisäinen laturin teho (vakio/optio) kW 11/22 11/22
Latausaika kotilatauslaitteesta (vakio/optio) h 10/5 10/5
Latausaika pikalaturilla1) min 31 31
Suurin latausteho (DC) kW 200 200
Energian kulutus (WLTP) kWh/100 km 20.4-15.7 21.8-17.4
CO2 päästö (WLTP) g/km 0 0
1. 10 – 80 % SOC, vaatii minimissään DC-latausaseman tehoksi 200 kW
Auton mitat
Pituus/leveys/korkeus mm 5216/1926/1512
Tuotanto: Factory 56 näyttää tietä ekologisesti kestävään autonvalmistukseen
Mercedes-Benz tähtää toiminnassaan siihen, että vuonna 2030 puolet yhtiön myymistä autoista on joko sähköautoja tai ladattavia hybridejä. EQS on suunniteltu alusta lähtien ekologisesti kestävien periaatteiden ja materiaalin säästämisen näkökulmista.
• Yli 80 kiloa auton osista ja komponenteista on valmistettu kierrätetyistä tai uusiutuvista raaka-aineista. Sähköjärjestelmän johtokouruissa on käytetty kierrätysmuovia ja lattiapäällysteessä kierrätettyä Econyl-lankaa.
• Kehitysvaiheessa miljoonia testikilometrejä eDrive-testipenkeissä Untertürkheimissa; lisäksi käytännön ajotestit eri puolilla maailmaa ja voimalinjan käyttötestit lämpimissä ja kylmissä oloissa
• Sarjatuotanto alkaa Sindelfingenin Factory 56:ssa, joka on Mercedes-Benzin uudenaikaisin autotehdas
• Tuotanto on hiilineutraalia alusta lähtien.
• Tehtaan energiatarve on neljänneksen pienempi kuin perinteisissä tuotantolaitoksissa
• Tehtaan 12 000 aurinkokennoa tuottavat jopa 5 000 kWp ja täyttävät noin 30 prosenttia laitoksen energiatarpeesta
• Aurinkoenergian välivarastoina käytetään kierrätettyjä ajoneuvoakkuja
• Viherkasvit kattavat noin 40 prosenttia tehtaan kattopinta-alasta
• Betonijulkisivussa on hyödynnetty kierrätysbetonia
• Akkutuotanto Hedelfingenissä CO2-neutraalia vuodesta 2022 lähtien
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dap putkilla
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN