(Kuvituskuva)
Olisiko 18-vuotias Porsche 911 Turbo uuden veroisessa kunnossa oivallinen sijoitus…?
Porsche 911 on yksi erityisen hyvin arvonsa säilyttävistä automalleista. Olisiko siis 18 vuoden ikäinen 996 Turbo, jonka matkamittariin on ehtinyt kertyä vasta 3400 kilometriä, hyvä investointikohde?
Porsche 911: n katsotaan yleisesti ottaen olevan erittäin vakaa automalli. Tämä pätee ennen kaikkea suosittujen 964- ja 993-sarjojen malleihin, joilla on edelleen suuri harrastajakuntansa.
Erityisen harvinaiset erikoismallit saavuttavat nyt huippuhintoja. Vuonna 1997 esitetyn 996-sukupolven 911 on kuitenkin kaukana sellaisista. GT3- ja GT2-malleja lukuun ottamatta sitä pidetään halvimpana tapana ajaa Porsche 911:llä.
Muuan 18-vuotias 996 Turbo on tällä hetkellä myytävänä uudenveroisessa kunnossa. Onko se ostamisen arvoinen?
Hopeista 996-sarjan Porsche 911 Turboa myydään eBayllä. Kyseinen 911 on valmistettu vuonna 2002, ja sen uskomaton mittarilukema on vasta 3400 kilometriä. Se vastaa vain 189 kilometrin vuotuista kilometrimäärää!
eBaylla tarjolla oleva Turbo on kuitenkin Yhdysvaltain tuontiyksilö, mikä ei jostain syystä yleensä välttämättä tuota lisäarvoa.
Mutta tämä Porsche 911 Turbo varustettuna 3,6-litraisella bokserimoottorilla, teholtaan 420 hv ja manuaalivaihteisena houkuttelee melkein iskemättömän tilansa lisäksi myös täydellisellä käyttöhistoriallaan.
Sisältää Saksan hyväksynnän
Ensinnäkin kyseinen 911 Turbo varustettuna TÜV-hyväksynnällä on palannut Saksaan. Myyjä selittää ilmoituksessa, että Saksan rekisteröintiin ei tarvittu muutoksia, koska nopeusmittari näyttää digitaalisen nopeuden km/h. Analoginen asteikko on edelleen mailia tunnissa.
Visuaalisesti Turbo voidaan tunnistaa yhdysvaltalaisena mallina sivulla olevien marker-valojen ja kapean rekisterikilven syvennyksen perusteella, mukaan lukien yhdysvaltalaiset muoviset iskuja kestävät turvapuskurit.
Alkuperäisyyden vuoksi nykyinen omistaja päätti pitää USA-ulkonäön ainakin toistaiseksi, mutta jälkimuutos ei olisi mahdotonta. Kuvauksen ja kuvien mukaan 3 400 km (2113 mailin) mittarilukema on ehdottoman uskottavaa, ja niinpä Turbo on oikeastaan uuden veroisessa kunnossa.
Erityisen olennaista on se, että mittarilukema voidaan tarkistaa Carfax-raportin avulla.
Tehtaan hinta 127 000 dollaria
Porsche on niin koskematon, että se on edelleen varustettu alkuperäisin renkain, joissa on DOT 5001 -valmistustunnus (50. viikko vuonna 2001). Renkaat soveltuvat omistajan mukaan ainakin myyntiliikkeessä ajamiseen.
Jos turboa kuitenkin liikutetaan yhdenkin päivän ajan, uudet renkaat ovat ehdottomasti välttämättömät.
Toinen plussa ajoneuvon alkuperäisyyden lisäksi on jäljitettävä historia. 996 toimitettiin uutena autona vuonna 2002 Porsche-jälleenmyyjän kautta Michiganissa sen ensimmäiselle omistajalle, Porsche-keräilijälle. 115 000 Yhdysvaltain dollarin perushinnan lisäksi tarjolla oli lisäominaisuuksia, kuten istuinlämmitys, Design-paketti, nahkapaketti sekä Porsche-logolla varustetut lattiamatot.
Ksenon-ajovalot, Bose-äänentoistojärjestelmä, muistilla varustetut sähkötoimiset istuimet, kattoluukku ja muut olivat 996 Turbossa vakiona.
Verot ja kuljetus mukaan lukien entinen uusi hinta oli noin 127 000 Yhdysvaltain dollaria, mikä nykyisellä valuuttakurssilla vastaa noin 105 000 euroa. Kaikki voidaan todistaa alkuperäisellä myyntisopimuksella.
Koska ensimmäinen omistaja oli enemmän keräilijä kuin ajaja, 911 Turboa siirrettiin vain harvoin pysyvästä rekisteröinnistään huolimatta. Näin ollen nykyinen myyjä hankki Turbon vuonna 2017, jolloin sen matkamittarissa oli vain 3087 kilometriä (1918 mailia).
Vuotta myöhemmin Porsche palasi Saksaan muuttoautona, jolloin se rekisteröitiin Saksaan. Mainoksen mukaan etuspoileri vaurioitui valitettavasti ulkomaan kuljetusten aikana, joten se jouduttiin maalaamaan uudelleen. Muuten Porsche ei ole koskaan joutunut onnettomuuteen.
Historia on täysin dokumentoitu
Palattuaan Saksaan, 996-yksilöä on siirretty autotallista vain näyttelymatkoille, koska myyjä kertoo, ettei hän aikonut koskaan käyttää Turboa millään ns. vakavalla tavalla.
Hänen tavoitteenaan oli pitää yksilö sijoituksena. Kolaroimatonta Turboa myydään sisältäen alkuperäinen myyntisopimus, Porschen valmistustodistus, lukuisat kuitit, Carfax-raportti auton historiasta, TÜV-raportti ja hyväksyntä, kaksi avainta sekä paljon muuta.
Ilmoitettu pyyntihinta on 109 000 euroa, joka on huomattavasti korkeampi kuin mitä 996-sarjan käytetty 911 Turbo tällä hetkellä maksaa Saksassa. Myyjä huomauttaa kuitenkin nimenomaisesti, että kyseessä ei ole kiinteä hinta, vaan neuvottelujen perusta.
Koska tällä hetkellä ei ole vertailukelpoisia tarjouksia 996 Turbosta yhtä pienellä ajokilometrimäärällä, realistista hintaa on vaikea määrittää.
Erityisesti kysyntää manuaalina
Analoginen nopeusmittari näyttää nopeuden mailia tunnissa, ja digitaalinen nopeusmittari km/h.
Myyjällä on selkeät odotukset 911 Turbon arvonkehityksestä, joka alkaa vuodesta 2001, ja se perustuu pääasiassa edeltäjiin 993:een ja 964:ään. Niiden Turbo-versiot ovat keräilyesineitä, eikä niitä ole ollut saatavilla pitkään aikaan alle 100 000 eurolla.
Erona nämä kaksi mallisarjaa on varustettu ilmajäähdytteisin 911-moottorein, jotka ovat paljon suositumpia. 996 oli ensimmäinen vesijäähdytteinen sarjatuotanto 911, ja sitä pidetään myös 911:n vähiten suosittuna sarjana ajovalojen muodon ja alun perin ei aina vakuuttavan rakenteen vuoksi.
Legendaarinen 3,6-litrainen Mezger-bokserimoottori tuottaa 420 hv (tehtaan X50-päivityksellä jopa 450 hv). Lisäksi tämä uusi malli on suosittu manuaalivaihteisena. Viisinopeuksinen Tiptronic, josta aiemmin maksettiin ekstraa, on paljon vähemmän haluttu.
Nykyisessä markkinatilanteessa edullisinta 996 Turboa ei saa Euroopassa alle 40 000 eurolla. Ne ovat yleensä malleja, joiden mittarilukema on kuitenkin yli 150 000 kilometriä, ja varustettuja Tiptronic-vaihteistolla.
Alle 100 000 kilometriä ajetun manuaalivaihteisen saattaa löytää pienellä onnella ja kärsivällisyydellä alkaen noin 50 000 eurolla.
Mallit, joiden mittarilukema on alle 50 000 kilometriä, ovat harvinaisia, ja ne maksavat usein yli 70 000 euroa. Koska tässä mainittu Turbo on melkein ajamaton 3 400 kilometrin km-lukemallaan, mainittu hinta ei näytä täysin epärealistiselta.
Kenelle tämä 911 Turbo sopii?
Asianomaisten osapuolten tulisi vakavasti kysyä: mihin käyttöön haluaisin juuri tämän Turbon? Se on liian hyvä yksilö säännölliseen ajoon. Tarjolla oleva 911 on siis ensisijaisesti kiinnostava keräilijöille, jotka haluavat mieluiten myös tuottaa voittoa Porschella.
Arvon nousu ei ole poissuljettua, mutta sen ei pitäisi olla syy ostamiseen.
Saksalaisen keräilijän näkökulmasta yksi asia voisi puhua tämän uuden 911 Turbon arvon nousua vastaan: nimittäin se, että täydellisesti dokumentoitu ajoneuvo on Yhdysvaltojen tuontiyksilö. Tässä puhutaan makuasioista.
Auto Bild Jan Götze / Jujha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Uusi Totem LOON
Denonilta edullinen äänipalkki
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Arendal Soundin subbari alennuksella
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN