Kisa-Aureliat ovat harvinaisia siksi, että Lancian tehdas sittemmin tuhosi niistä monet, mutta tämän jutun esimerkkiyksilö on täysin ainutlaatuinen; siinä on kaiken lisäksi testimielessä alemmas laskettu katto aerodynamiikan parantamiseksi.
Onko tämä mahdollisesti maailman kuuluisin Lancia? Entisöintipaja suoritti mestarillisen henkiin palauttamisen!
Klassikkoautojen restauroinnin asiantuntija, brittiläinen Thornley Kelham, palautti elävien kirjoihin maailman mahdollisesti kuuluisimman Lancian.
Yksityiskuljettaja Giovanni Bracco ajoi tässä jutussa komeilevalla ns. ykkössarjan Lancia Aurelia B20GT:llä toiselle sijalle vuoden 1951 Mille Miglia -maantiekisassa, jota seurasivat luokkavoitto Le Mansissa sekä yleiskilpailuvoitot Caracallan ja Pescaran kisoissa.
Autoyksilön uskottiin pitkään kadonneen jäljettömiin, kunnes se lopulta löydettiin heikossa kunnossa. Siihen oli löytöhetkellä ympätty uudenlainen pyöreämallinen takaosa, sen valkoinen maalipinta lohkeili ja kori vaikutti pysyvän kasassa köysien avulla.
Kolmen vuoden aikana Thornley Kelhamin entisöintitiimi palautti ainutlaatuisen Lancia Aurelian takaisin siihen kuosiin, jossa Giovanni Bracco ajoi sillä Carrera Panamericana -maantiekisassa, Meksikossa.
Jossain vaiheessa Aureliaan oli ympätty vääränlainen peräosa.
Vuonna 1951 yksilö sijoittui kolmen kuukauden aikana toiseksi yleiskilpailussa Mille Miglia -maantiekisassa, ykköseksi Caracallan yökisassa, sekä luokkansa voittajaksi Le Mansin 24 tunnin ajoissa.
Ostettiin uutena vuonna 1951
Yksilön osti uutena vuonna 1951 Giovanni Bracco, varakas yksityishenkilö ja Gianni Lancian yhtiön osakas. Hän näytti kilpamaailmassa taivaan merkit vain muutama päivä sen jälkeen, kun auto lähti tehtaalta.
Myöhemmin samana vuonna Giovanni Bracco voitti vielä Pescaran 6 tunnin kestävyyskisan.
Mielenkiintoisinta oli autoyksilön madallettu katto. Aikansa uutisraportit paljastivat, että kyseessä oli Lancian tehtaan suorittama aerodynamiikkakokeilu.
Braccon yksilön luultiin vuosia kadonneen, kunnes se löydettiin viimein Yhdysvalloista.
On puhdas ihme, että tämä Aurelia on säilynyt entisöintikelpoisena - tai ylipäänsä ollenkaan!
Moottori ja alustapaneelit vaikuttivat oikeilta. Konepellin täytetyt reiät sopivat ammoisiin konepellin hihnojen reikiin. Lisäksi matkustajan istuimen viereinen vipu näytti sopivan sisäiseen takajousituksen säätöjärjestelmään, jonka sanottiin asennetun tähän autoyksilöön.
Lancia Aurelialla osallistuttiin madalletulla katolla vuoden 1951 Carrera Panamericana -maantiekisaan, mutta Bracco ajoi ulos kisan neljäntenä päivänä, ollessaan vahvoilla. Seuraavana vuonna autoyksilö suuntasi takaisin Panamericanaan, ja tuolloin sitä luotsasi uusi kuljettaja.
Meksikolainen arkkitehti Paredo oli ostanut auton Braccolta, läpikäynyt sen ja ajoi luokassaan yhdeksänneksi Meksikon rajussa 3600 kilometrin mittaisessa maantiekisassa.
Sen jälkeen auton historiasta ei tiedetä juuri mitään. Sitä luultiin vuosia kadonneeksi, kunnes se löydettiin Yhdysvalloista.
Salamana entisöintipajalle
Simon Thornley sai vihiä yksilön löytymisestä alan kollegansa Mark Donaldsonin välityksellä, kun autoa oltiin juuri kuljettamassa Yhdysvalloista Italiaan, jonne sitä oltiin kuljettamassa Ison-Britannian kautta.
Niinpä asiat lähtivät etenemään jännittävällä tavalla: Southendin tullivarastossa Simon aloitti alustavat tutkimukset siitä, voisiko tämä yksilö todella olla yksi maailman tunnetuimmista Lancioista.
Moottori ja alustapaneelit vaikuttivat oikeilta. Konepellin täytetyt reiät sopivat ammoisiin konepellin hihnojen reikiin. Lisäksi matkustajan istuimen viereinen vipu näytti sopivan sisäiseen takajousituksen säätöjärjestelmään, jonka sanottiin asennetun tähän autoyksilöön.
Sisustan oikeellisuuden suhteen jouduttiin tekemään hartiavoimin tutkimustyötä.
Thornley Kelhamin haasteena oli palauttaa yhdessä omistajansa kanssa auto takaisin siihen kuosiin, jossa Bracco osallistui sillä vuoden 1951 Carrera Panamericana -maantiekisaan. Toki pyrkimyksenä on säilyttää mahdollisimman runsaasti alkuperäisyyttä.
Thornley Kelhamin entisöintiverstaalla Cotswoldissa, teami pyrki opiskelemaan autoyksilön historiasta kaiken mahdollisen. Aurelian takaosa oli hämmentävä; tähän autoon asennettiin tehtaalla varmasti matala katto, mutta sen lisäksi joku oli muokannut takaosasta kuperan.
Takalasi ja tavaratilan kansi eivät kuuluneet Aureliaan. Samoin tavaratilan lattia oli virheellinen, eikä auton polttoainesäiliö ollut peräisin Aureliasta. Lisäksi sisälattia oli peitetty erittäin paksulla pohjamaalilla.
Arveltiin auton muokatun takaosan pyrkineen ikään kuin imitoimaan 1950-luvun amerikkalaista Lead Sled -kustom-suuntausta. Jonkin tuntemattoman automallin takalasi, tavaratila sekä osa takalokasuojista oli ympätty sangen taitavasti Aurelia B20GT:hen.
3D-skannausta
Koko takaosa oli poistettava. Thornley Kelhamin tiimi valmisti uuden takaosan 3D-skannauksen avulla lasikuitumuoteista, erityisvaatimusten mukaisesti. Metallityöryhmän tehtävänä oli lisäksi rungon saaminen rakenteellisesti kestäväksi siten, että pyrittiin pelastamaan alkuperäisestä se, mikä kyettiin, ja vahvistamalla tarvittaessa muuta.
Suurin osa alkuperäisestä lattiasta puuttui. Sivuprofiilin oikeanlaiseksi saaminen oli sekin työläs tehtävä, ja auto valmisteltiin maalausta varten vasta sen jälkeen, kun se oli saanut siunauksen Lancia-asiantuntijoilta.
Braccon Aureliasta tuli sittemmin myös inspiraation lähde Thornley Kelhamin Aurelia 'Outlaw'lle, räätälintyönä valmistetuille, Lancia Flaminian moottorilla varustetuille nykyaikaisille inkarnaatioille, joita valmistetaan ainoastaan yhdeksän kappaletta.
Tämän juttumme kuuluisan Aurelia -yksilön maalaaminen oli haastava tehtävä, mutta entisöintiteamissä oltiin yksimielisiä siitä, että lopputuloksen tulisi jäljitellä auton historiaa niin paljon kuin mahdollista.
B20-1010 oli tuona ajanjaksona musta, mutta se kuitenkin - kuten italialaisille autoille oli muodostunut perinteeksi - maalattiin punaiseksi Le Mansin ratakisaan, ennen kuin se maalattiin uudelleen mustaksi Carrera Panamericana -debyyttiään varten.
Niinpä Thornley Kelhamin tiimi ryhtyi maalaamaan Aureliaa ensin mustaksi, sitten punaiseksi ja sen jälkeen taas mustaksi. Lopullisen maalauksen yhteydessä korin tunnusmerkinnät uskottiin Mark Amisin vastuulle.
Tämä loi täydellisesti alkuperäisen auton Panamericana-ilmeen, hyödyntäen ajanjakson mustavalkoisia valokuvia sekä suorittamalla laajamittaista tuotemerkkilogojen tutkimusta oikeanlaisia värejä varten.
Yli 4000 tunnin urakka
Suuri osa ohjaamosta oli niin heikoissa kunnossa, ettei yksityiskohdista saanut selvää, mutta huolellisen tutkimuksen tuloksena ryhmä havaitsi, että tämä nimenomainen Aurelia oli siihen aikaan varustettu Lancia Ardean istuimin.
Rob O'Rourke aloitti sisätilojen täydellisen kunnostuksen alkuperäiseen kuosiin, käyttämällä apunaan Carrera Panamericana -kisoissa otettuja valokuvia.
Thornley Kelhamin tiimi käytti yli 4000 tuntia ja enemmän kuin kolme vuotta Bracco Aurelia B20GT:n laajoihin koritöihin, sisätilojen korjaukseen, mekaanisten osien entisöintiin sekä maalaustöihin.
Entisöinti johti sivutoimisesti myös Thornley Kelhamin rajoitettuna eränä valmistettavan Aurelia 'Outlaw'n luomiseen.
Kaikissa yhdeksässä 'Outlaw'-autossa on Braccon auton tapaan madallettu katto, mutta toteutus tuo mukanaan useita räätälöityjä päivityksiä, kuten poratun, polttoaineen suihkutuksella varustetun Lancia Flaminian moottorin, nykyaikaiset levyjarrut sekä typellä täytetyn etujousituksen. Jokainen auto suunnitellaan niin sisältä kuin ulkoa omistajansa toiveiden mukaisesti.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Miekkamies Japanista
Qobuz ja ECM kimppaan
Uudistunut Hegel H190
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Puren klassikkoradiot
Exposurelta uusi cd-soitin
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Elipsonin tehokkaampi pallo
Tehokkaasti jousitettu levysoitin Saksasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN