Allianssi keskittää yhteisen 2030-strategiansa täyssähköautoihin, sekä älykkääseen ja yhdistettyyn liikkumiseen jakaen investointeja kolmen jäsenyritystensä ja niiden asiakkaiden hyödyksi. Tavoitteena on myös olla hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä.
Renault, Nissan ja Mitsubishi Motors: Julkistivat yhteisen Allianssi 2030 -strategian
Niin sanottu 2030-strategia keskittyy täyssähköautoihin ja liikkumisen yhteyspalveluihin. Sen tavoitteena on lisätä yhteisten perusrakenteiden käyttö 80 %:iin vuoteen 2026 mennessä.
Renault Group, Nissan Motor Co., Ltd. ja Mitsubishi Motors Corporation ilmoittivit yhteisistä toimenpiteistä ja Allianssin 2030 -strategiasta.
Puolitoista vuotta jäsenyritysten kilpailukykyä ja kannattavuutta tukevan yhteistyömallin julkistamisen jälkeen Allianssi on nyt vankalla pohjalla. Se hyötyy tehokkaasta operatiivisesta hallinnosta, sekä tehostetusta ja joustavasta yhteistyöstä.
Renault-Nissan-Mitsubishi -Allianssi julkaisi toukokuussa 2020 Leader-Follower-toimintamallin, jossa teknologioita kehittää aina yksi johtava tiimi seuraajien tuella. Tällä tavoin jokainen allianssin jäsen pääsee hyötymään kaikista tärkeistä teknologioista.
Allianssi keskittää yhteisen 2030-strategiansa täyssähköautoihin, sekä älykkääseen ja yhdistettyyn liikkumiseen jakaen investointeja kolmen jäsenyritystensä ja niiden asiakkaiden hyödyksi. Tavoitteena on myös olla hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä.
Yhdessä liikkuminen jokaisen eduksi – Leader-Follower -järjestelmä
Allianssin jäsenet ovat kehittäneet "älykkään eriyttämisen" toimintamallin, jonka avulla pystytään hyödyntämään yhteisiä kokonaisuuksia, kuten perusrakenne, tuotantolaitokset ja voimalinjat. Näin voidaan valmistaa autoja kustannustehokkaasti eri ajoneuvoluokkiin.
Tämän lisäksi toimintamalli mahdollistaa entistäkin paremmat valmiudet suunnitella autojen ulkonäkö ja korirakenteet merkin ilmeen mukaisiksi.
Esimerkkinä joustavista mahdollisuuksista, C- ja D-segmenttien yhteiselle perusrakenteelle on valmistettu jo viisi eri mallia kolmelta Allianssin merkiltä (Nissan Qashqai ja X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Austral ja tuleva seitsemänpaikkainen SUV).
Jatkossa Allianssin jäsenet lisäävät yhteisten perusrakenteiden käyttöä nykyisestä 60 %:sta yli 80 %:iin sen 90 mallissa vuoteen 2026 mennessä.
Näin jokainen yritys voi keskittyä asiakkaidensa tarpeisiin, merkin tärkeimpiin malleihin ja ydinmarkkinoihin hyödyntäen samalla yhteisiä innovaatioita pienemmillä kustannuksilla.
Osana tätä Mitsubishi Motors vahvistaa läsnäoloaan Euroopassa kahdella uudella mallilla, joiden joukossa on uusi ASX, joka perustuu Renaultin myyntimenestyksiin.
Viisi yhteistä sähköautojen perusrakennetta: alan suurin globaali tarjonta
Renault, Nissan ja Mitsubishi ovat olleet sähköautomarkkinoiden edelläkävijöitä, ja sähköistykseen on jo investoitu yli 10 miljardia euroa. Päämarkkinoilla (Eurooppa, Japani, Yhdysvallat, Kiina) 15 Allianssin tehdasta valmistaa osia, moottoreita ja akustoja kymmeneen eri sähköautomalliin.
Tähän mennessä sähköautoja on myyty Allianssissa yli miljoona, ja sen merkkien sähköautoilla on ajettu jo yhteensä 30 miljardia kilometriä.
Tämän ainutlaatuisen asiantuntemuksen pohjalta ja yhteensä 23 miljardin euron investoinneilla sähköistykseen seuraavan viiden vuoden aikan, Allianssi kasvattaa tarjontansa 35 sähköautomalliin vuoteen 2030 mennessä.
Näistä malleista 90 % perustuu viiteen yhteiseen täyssähköiseen perusrakenteeseen, jotka kattavat useimmat markkinat kaikilla tärkeimmillä alueilla:
• CMF-A-EV
maailman edullisin perusrakenne, on uuden Dacia Springin perusta.
• KEI-EV (miniauto)
perusrakenne pienikokoisille sähköautoille.
• LCV-EV
perusrakenne ammattiasiakkaille Renault Kangaroon ja Nissan Townstarin perustana.
• CMF-EV
globaali, muunneltava EV-perusrakenne. Kohta saatavilla olevan täyssähköisen Nissan ARIYAn ja Renault Megane E-Tech Electricin perustana. CMF-EV-perusrakenne teknologisilla innovaatioillaan ja modulaarisuuden tarjoamilla mahdollisuuksilla on benchmark-alusta Allianssin uuden sukupolven sähköautoille. Alusta on luotu integroimaan ja optimoimaan kaikki 100-prosenttisesti sähköisen voimansiirron elementit, ja siinä on uusi, tehokas moottori ja erittäin litteä akusto. Vuoteen 2030 mennessä yli 15 mallia perustuu CMF-EV-alustaan, ja vuosittain tuotetaan jopa 1,5 miljoonaa autoa.
• CMF-B-EV
maailman kilpailukykyisin kompakti sähköalusta, lanseerataan vuonna 2024. Sen toimintasäde on jopa 400 km; sen aerodynamiikka on erinomainen, mikä auttaa vähentämään kustannuksia 33 % ja tehonkulutusta yli 10 % verrattuna nykyiseen Renault ZOE:hen. Se on perustana 250 000 ajoneuvolle vuodessa Renault-, Alpine- ja Nissan-brändeillä. Ajoneuvojen joukossa ovat Renault R5 ja uusi kompakti sähköauto, joka korvaa Nissan Micran. Nissanin suunnittelema ja Renaultin valmistama uusi malli on tarkoitus valmistaa Renault ElectriCityssä: Pohjois-Ranskan sähköteollisuuskeskuksessa.
Yhteinen akkustrategia, uraauurtavat akkuinnovaatiot ja suunniteltu 220 GWh tuotantokapasiteetti varmistavat erittäin kilpailukykyisen ja houkuttelevan tarjonnan kaikille asiakkaille.
Kilpailukyky on avainasemassa ja sen maksimoimiseksi jäsenyritykset ovat luoneet yhteisen Alliance-akkustrategian, joka näkyy muun muassa yhteisen akkutoimittajan valintana Renaultille ja Nissanille niiden ydinmarkkinoilla.
Yhdessä kumppaneiden kanssa Allianssi pyrkii saavuttamaan merkittävät valmistusmäärät ja kustannussäästöt, mikä mahdollistaa akkukustannusten alenemisen 50 %:iin vuoteen 2026 mennessä ja 65 %:iin vuoteen 2028 mennessä.
Tällä lähestymistavalla Allianssilla on vuoteen 2030 mennessä yhteensä 220 GWh akkutuotantokapasiteettia sähköautoille tärkeimmillä tuotantolaitoksilla ympäri maailmaa.
Tämän lisäksi Allianssilla on yhteinen visio kiinteän olomuodon All Solid State -akkuteknologiasta (ASSB). Kokonaisvaltaisen asiantuntemuksensa ja ainutlaatuisen akkuteknologiakokemuksensa ansiosta Nissan johtaa akuston kehittämistä ja innovointia.
Akustot tulevat hyödyttämään kaikkia Allianssin jäseniä. Kiinteän olomuodon akkujen energiatiheys on kaksinkertainen verrattuna nykyisiin nestemäisiin litiumioniakkuihin. Latausaika lyhenee myös kolmasosaan, jolloin asiakkaat voivat tehdä pidempiä matkoja entistä nopeammin, varmemmin ja mukavammin.
Tavoitteena on valmistaa kiinteän olomuodon akustoja massatuotantona vuoden 2028 puoliväliin mennessä ja sen jälkeen saavuttaa sama kustannustaso polttomoottoriajoneuvojen kanssa alentamalla akustojen kustannukset 65 dollariin kilowattitunnilta. Tämä tulee nopeuttamaan maailmanlaajuista siirtymistä täyssähköautoihin.
Yli 10 vuoden kokemuksella sähköautoliiketoiminnasta Allianssin jäsenillä on vahva osaaminen ja kokemus akkujen uudelleenkäytön järjestämisestä. Vahva kokemus erityisesti akkujen jatkokäytöstä, kierrätyksestä ja tehokkaiden ja ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittämisestä koko akun käyttöiän ajan on iso etu tulevaisuudessa.
25 miljoonaa autoa yhdistettynä Alliance Cloudiin vuoteen 2026 mennessä: luokkansa paras digitaalinen kokemus asiakkaille. Älykäs liikkuminen sekä liikkumisen yhdistettävyyspalvelut ovat suuressa roolissa Allianssin tulevaisuuden innovaatioissa.
20 vuoden kokemus ADAS-järjestelmistä (Advanced Driver Assist System) ja autonomisesta ajosta mahdollistavat Allianssille erinomaiset lähtökohdat parantaa jatkossakin liikenteen turvallisuutta, mukavuutta ja ajonautintoa. Allianssi kehittää turvallisuutta parantavia innovaatioita älykkäisiin ja kuljettajaa avustaviin teknologioihin, esimerkkinä Nissanin palkittu ProPILOT-järjestelmä.
Yhteisten perusrakenteiden ja sähköisten järjestelmien ansiosta Allianssin jäsenet tarjoavat vuoteen 2026 mennessä yli 10 miljoonaa ajoneuvoa ja 45 eri mallia, jotka on varustettu autonomisilla ajojärjestelmillä.
Allianssi lanseeraa ensimmäisen täysin ohjelmallisesti määritetyn ajoneuvonsa vuoteen 2025 mennessä. Tämä ajoneuvo on avainasemassa, kun Allianssi kehittää tulevien malliensa Over The Air -ominaisuuksia koko niiden elinkaaren aikana.
Se merkitsee asiakkaille lisäarvoa, kun heidän autonsa integroituu asiakkaan omaan digitaaliseen ekosysteemiinsä ja tarjoaa näin entistäkin yksilöllisemmän kokemuksen, uusia ja parannettuja palveluita sekä pienempiä ylläpitokustannuksia.
Se antaa jäsenille myös mahdollisuuden lisätä ajoneuvojen jälleenmyyntiarvoa päivittämällä niitä uusilla ominaisuuksilla. Lisäksi ohjelmallisesti määritetyt ajoneuvot pystyvät kommunikoimaan yhdistettyjen laitteiden, käyttäjien ja infrastruktuurin kanssa, mikä avaa uusia mahdollisuuksia.
Allianssin luokkansa paras digitaalinen kokemus mahdollistaa ennennäkemättömän tietomäärän, mikä tasoittaa tietä autoilun seuraavalle tasolle. Renault Group, Nissan Motor Co., Ltd ja Mitsubishi Motors ovat tämän vallankumouksen eturintamassa.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Thalian transformaatio
Wharfedale Super Denton
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Strattonin pienempi
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN