Täyssähköinen Renault Zoe on edennyt jo kolmanteen sukupolveen.
Renault Zoe: Kolmannen sukupolven täyssähköauto
Renault Zoe oli viime vuosikymmenellä Euroopan eniten myyty sähköauto. Nyt kolmannen sukupolven Zoe:lla pääsee entistä pidemmälle ja vaivattomammin. Ulkonäköä on hiottu ja sisustus on Renaultin nykytyyliin kokenut vallankumouksen.
Kymmenen vuotta sitten Renault esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä lähes tuotantovalmiin Zoe Conceptin ja nyt on edetty Zoe:n kolmanteen sukupolveen.
Päättyneen vuosikymmenen aikana Zoe oli Euroopan ykkönen lajissaan. Peräti 178 405 asiakasta ympäri Eurooppaa valitsi Zoe:n.
Suurempi akku, enemmän latausvaihtoehtoja ja tehoa
Uuden Zoe:n tarkka mallimerkintä on Z.E. 50, mikä on itse asiassa vähättelevä. Luku viittaa nimittäin ajoakun energiasisältöön, joka on todellisuudessa 52 kWh eli yli neljänneksen enemmän kuin aiemmassa Zoe:ssa.
Renault ja LG Chem kehittivät akustoa yhteistyössä niin, että suuremmasta energiasisällöstä huolimatta sen koko on ennallaan. Eikä akun paino noussut kuin parikymmentä kiloa. Parannus saatiin aikaan akun uudelleen suunnitellulla sisäisellä arkkitehtuurilla.
Uuden ajoakun ansiosta Zoe:n toimintamatka on WLTP:n mukaan enimmillään 395 kilometriä eli neljänneksen pidempi kuin ennen.
Mahdollisimman vähäiseen energiankulutukseen on päästy monella tavalla, kuten käyttämällä lämmityksessä ja viilennyksessä ilmalämpöpumppua sekä jarrutusenergian talteenotolla. Lisäksi ajajaa ohjataan aktiivisesti taloudelliseen ajotapaan.
Latausaika täyteen on kotona 7 kW Wallboxia käyttäen 9 h 25 min, eli akun saa täyteen yön aikana.
Yleisillä paikoilla 120 kilometrin ajoon tarvittavan virtamäärän saa ladattua 22 kW tehoisella laturilla tunnissa.
Lisävarusteena saatavalla pikalaturilla saa pidemmillä matkoilla 50 kW:n teholla 150 kilometrin ajoon tarvittavan energian ladattua puolessa tunnissa.
Moottoreina uudessa Zoe:ssa ovat vuonna 2018 esitelty 80 kW tehoinen ja uusi 100 kW tehoinen sähkömoottori, jotka ovat molemmat Renaultin suunnittelemia ja valmistamia.
Latausaika täyteen on esimerkiksi kotona 7 kW Wallboxia käyttäen 9 h 25 min, eli akun saa täyteen yön aikana.
Väkevämmän uutuusmoottorin suurin vääntömomentti on 245 Nm. Uudella R135-moottorilla varustettuna Zoe kiihtyy nollasta sataan sähäkästi 9,5 sekunnissa ja 80-120 km/h kiihdytys sujuu yli kaksi sekuntia nopeammin kuin ennen.
Vaivatonta ajamista
Kolmannen sukupolven Zoe on kehitetty monin tavoin entistä etevämmäksi. Perusrakenne on muokattu kasvaneen tehon vaatimuksien mukaiseksi.
Ajettavuus on entistä tarkempaa uusien takaiskunvaimentimien ja alustaan tehtyjen säätöjen myötä. Lisäksi Zoe:ssa on nyt takanakin levyjarrut ja vakiovarusteisiin kuuluu automaattisesti toimiva sähköinen käsijarru.
Ajamisesta on haluttu tehdä mahdollisimman helppoa. Zoe käynnistyy napin painalluksella ja nyt perinteisen vaihteenvalitsimen tilalla on kevyesti toimiva e-shifter.
Se lähettää kuljettajan toiveet sähköisesti eteenpäin ja säästää yhdessä automaattisen käsijarrun kanssa tilaa keskikonsolissa.
Etenkin kaupungissa on iloa uudesta B-ajotilasta, joka tehostaa jarrutusta, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta. Sen ansiosta Zoe:a voi ajaa lähes koko ajan yhdellä polkimella siirtämättä jalkaa jarrulle. Valinta tavallisen ajon (D-ajotilan) ja uuden B-ajotilan välillä tehdään e-shifterillä.
Renault suunnitteli Zoe:een täysin uuden sähköjärjestelmän, jonka avulla siihen lisättiin kuljettajaa avustavia järjestelmiä sekä täysin automaattisia järjestelmiä.
Kaupungissa on iloa Auto-Holdista, joka pitää auton paikallaan kun jalka nostetaan jarrulta aina siihen saakka kunnes painetaan uudelleen kaasupoljinta.
Renault Zoe tunnistaa nyt nopeusrajoitusmerkit ja näyttää ne kuljettajalle reaaliajassa. Ylinopeussakkojen saamista vähentää myös mittaristoon tuleva varoitus, jos ajetaan suuremmalla nopeudella kuin liikennemerkin osoittama.
Katvealueen varoitusjärjestelmästä on iloa niin kaupungissa kuin maantiellä ja pimeällä auttaa kaukovaloassistentti, joka vaihtaa automaattisesti lähi- tai kaukovaloille.
Turvallisuutta lisääviin järjestelmiin kuuluvat vielä hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja kaista-avustin.
Myös pysäköinti on tehty mahdollisimman helpoksi, sillä saatavilla ovat niin pysäköintiavustin, jota käytettäessä tarvitsee vain valita suunta ja painaa kaasua tai jarrua sekä pysäköintitutkat edessä, takana ja sivuilla.
Edistyksellisempi ja tyylikkäämpi
Suurimmat ulkoiset parannukset Renault Zoe:n korimuotoiluun on tehty keulaan, missä kaikki on uutta aiempaa veistoksellisempaa konepeltiä myöten.
Uusimpien Renault-mallien tapaan myös Zoe:ssa on nyt edessä LED-ajovalot, joissa on tunnusmerkkinä päiväajovaloissa C-kuvio.
Etusäleikössä sekä uudelleen muotoiltuun puskuriin upotettujen sumuvalojen kehyksissä on kromia kertomassa aiempaa paremmasta laadusta.
Takana suurin muutos on siirtyminen LED-valoihin. Niissä on lisäksi dynaamiset ”vaeltavat” vilkut.
Keulamerkki on kasvanut ja timantin takaa paljastuvat paikat latauspistokkeille.
Takana suurin muutos on siirtyminen LED-valoihin. Niissä on lisäksi dynaamiset ”vaeltavat” vilkut. Muita parannuksia aiempaan verrattuna ovat värien määrä, joita on nyt yhdeksän sekä entistä tyylikkäämmät vanteet.
Vallankumouksellinen sisustus
Uusi Zoe jatkaa Renaultin viime vuonna aloittamaa linjaa, jossa uusien mallien ulkonäköä päivitetään hillitysti ja samalla tehdään ohjaamoon vallankumouksellinen parannus modernimmaksi ja korkeammalle tasolle.
Kuljettajan edessä on perusmallista alkaen suuri 10-tuumainen digitaalinen mittaristo, jossa eco-mittari ohjaa kuljettajaa taloudelliseen ajotapaan.
Kojelaudan keskellä on joko 7- tai 9,3-tuumainen kosketusnäyttö. Käyttöliittymänä Zoe:ssa on uusimpien Renault-mallien tapaan valmistajan Easy Link, joka toimii aiempaa nopeammin ja on samalla helppo käyttää.
Järjestelmään voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton avulla.
Sähköisen e-shifter -vaihteenvalitsimen ja sähköisesti toimivan, automaattisen käsijarrun ansiosta uudessa keskikonsolissa on runsaasti säilytystilaa. Siinä on muun muassa lokero älypuhelinta varten, jossa on Zen-varustetasosta alkaen langaton latausalusta.
Miellyttävää ilmapiiriä sisätiloihin luodaan korkeatasoisilla materiaaleilla. Mukavuutta lisää erinomaisen ergonomian lisäksi myös aiempaakin alhaisempi melutaso.
Siihen on päästy Zoe:ssa muun muassa ottamalla vakiovarusteeksi akustinen tuulilasi. Myös perusrakenteen kehityksellä on vähennetty melua etenkin takaistuimella.
Uudessa kolmannen sukupolven Zoe:ssa ympäristö otetaan huomioon monipuolisesti muun muassa käyttämällä autossa paljon kierrätysmateriaaleja.
Esimerkiksi Zen-varustetasosta alkaen kojelaudan kangas ja istuinverhoilu on tehty sekoituksesta, jossa puolet on mm. turvavöitä ja toinen puoli käytettyjä muovipulloja. Käyttämällä kierrätettyjä materiaaleja vähennetään kankaan tuotannon aiheuttamia päästöjä 60 prosentilla.
Perusmallina on nyt Zoe Z.E. 50 R110 Life
Lifessa on sen 29 390 euron hintaan nähden paljon varusteita. Vakiona ovat automaattinen ilmastointi, lämmitettävä nahkapäällysteinen ohjauspyörä, täys-LED-ajovalot, älyavainkortti ja paljon muuta.
Zen-varustetaso nostaa hintaa 1 600 eurolla ja se tuo mukanaan mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, kaukovaloavustimen, kaista-avustimen, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän sekä pysäköintitutkan taakse.
Uudessa Zoe huippumallissa on tehokkaampi R135-moottori ja Intens-varustelu. Mallin hinta on 32 990 euroa. Tässä versiossa on kaikkien edellä mainittujen varusteiden lisäksi suurempi 9,3-tuumainen kosketusnäyttö navigoinnilla, jonka ohjeet näytetään myös mittaristossa, aktiivinen pysäköintiavustin, peruutuskamera, katvealueen varoitin ja tummennetut takalasit vain muutama mainiten.
Intens on sen verran hyvin varusteltu, ettei siihen voi enää hankkia lisävarusteena kuin metallivärin, Bosen äänentoistojärjestelmän sekä CCS Combo 2 -pikalaturin.
Kaikista hinnoista saa valtion 2 000 euron hankintatuen.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi haastaja
Trianglen uusi Borea
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN