Rakennearkkitehtuurin ja pitkän akselivälin ansiosta täyssähköautojen MEB-perustekniikka tarjoaa uusia mahdollisuuksia toteuttaa korin mittasuhteet ja muotoilu.
Skoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV: Myös urheilullisena RS-malliversiona
Škoda laajentaa Enyaq iV -mallistoaan tyylikkäällä Coupé-mallilla. Siitä tulee tarjolle myös sporttinen RS-malliversio.
Škoda Auton pääjohtaja Thomas Schäfer toteaa: " Škoda Enyaq iV -katumaasturimallin jatkoksi uusi Coupé-malli tuo Škoda iV -mallistoon vahvempia tunteita, urheilullista muotoilua ja lisää tyylikkyyttä. Suunnittelijamme ja muotoilijamme ovat jälleen kerran onnistuneet yhdistämään erinomaisen toimivan kokonaisuuden ja vahvasti tunteita herättävän muotoilun. Uutuudesta on tarjolla myös ensimmäinen täyssähköinen Škoda RS -malliversio. Škoda Enyaq Coupé iV:ssä tunteet kohtaavat tehotaloudellisuuden sekä Škoda-automalleille tyypillisen suuret sisätilat; tällä kertaa erityisen tyylikkäässä korissa".
Uusi Škoda Enyaq Coupé iV ja Škoda Enyaq iV valmistetaan Škodan päätehtaalla Mladá Boleslavissa. Se on ensimmäinen tehdas, jossa Volkswagen-konsernin MEB-perustekniikan autoja tehdään Saksan ulkopuolella.
Kattolinja viettää B-pilareiden tasalta loivasti kohti perää ja sulautuu takaluukkuun, jonka takareunassa on terävä jättöreuna.
Skoda Auto
Uuteen Coupé-malliin on tarjolla neljä eritehoista voimanlähdettä.
Skoda Auto
Rakennearkkitehtuurin ja pitkän akselivälin ansiosta täyssähköautojen MEB-perustekniikka tarjoaa uusia mahdollisuuksia toteuttaa korin mittasuhteet ja muotoilu. Koska korkeajänniteakku on sijoitettu auton pohjaan ja koska keskitunnelia ei tarvita, erityisesti takana matkustaville on tarjolla reilusti tilaa.
Loivasti kaartuva kattolinja ja tummennettu panoraamalasikatto vakiona
Uusi Škoda Enyaq Coupé iV on muodoiltaan voimakkaasti tunteisiin vetoava. Sportline-malliversion lisäksi tarjolle tulee nyt huippumallina urheilullinen Škoda Enyaq Coupé RS iV. Sen tunnistaa esimerkiksi sporttisesta etuhelmasta, korinvärisistä sivuhelmaverhouksista ja 20‒21 tuuman kevytmetallivanteista.
Kattolinja viettää B-pilareiden tasalta loivasti kohti perää ja sulautuu takaluukkuun, jonka takareunassa on terävä jättöreuna. Coupé-mallin muotoilulinjoja korostaa myös vakiovarusteinen tummennettu panoraamalasikatto.
Škoda Enyaq Coupé iV
IvoHercik.com
IvoHercik.com
Se on Škoda-automalliston suurin panoraamalasikatto: se kattaa koko kattoalueen ja liittyy lähes saumattomasti matalaan takalasiin. Rakenteeltaan se on perinteistä kattoa ohuempi, mikä suo kuljettajalle ja matkustajille enemmän pääntilaa.
Panoraamalasikatto päästää sisään enemmän päivänvaloa lisäten sisätilojen ilmavuutta. Lasin pinnoite auttaa pitämään sisälämpötilan miellyttävänä.
Škoda Enyaq iV -katumaasturimallin tapaan Coupé-malliin on saatavissa Crystal Face -etumaski, jolloin keulan Škoda-säleikön pystyripoja valaisee jopa 131 lediä, ja valoilmeen kruunaa vaakasuuntainen valonauha. Crystal Face on vakiovaruste Škoda Enyaq Coupé RS iV -malliversiossa.
Kaksi akkukokoa, neljä tehoversiota ja huippumallina Škoda Enyaq Coupé RS iV
Uuteen Coupé-malliin on tarjolla neljä eritehoista voimanlähdettä. Perustason moottorin teho on 132 kW* takavetoisessa Škoda Enyaq Coupé iV 60 -mallissa, jonka akkukoko on 62 kWh (netto 58 kWh). Myös Škoda Enyaq Coupé iV 80 on takavetoinen. Sen moottorin teho on 150 kW ja akkukoko 82 kWh (netto 77 kWh).
Tämä sama akkukoko on malleissa Škoda Enyaq Coupé iV 80x ja Enyaq Coupé RS iV, joissa on sähkömoottori myös edessä. Škoda Enyaq Coupé iV 80x -mallin yhteisteho on 195 kW** ja huippumallin Škoda Enyaq Coupé RS iV peräti 220 kW** maksimiväännön ollessa 460 Nm. Se on ensimmäinen täyssähköinen Škoda RS -malliversio. Sille ovat ominaista dynaaminen suorituskyky, runsaat mustat designyksityiskohdat ja Škodan muiden RS-mallien tapaan perän levyinen heijastinnauha takapuskurin alaosassa.
Škoda Enyaq Coupé RS iV kiihtyy nopeuteen 100 km/h pirteästi 6,5 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 180 km/h, mikä on 20 km/h enemmän kuin muiden Coupé-mallien huippunopeus, ja ainoastaan RS:ään on tarjolla ulkoväriksi Mamba Green -erikoisväri.
Škoda Enyaq Coupé iV
Skoda Auto
* Suurin teho ei aina ole välttämättä täysin käytettävissä. Käytettävissä oleva teho riippuu ajotilanteesta ja siihen vaikuttavista eri tekijöistä kuten ympäristön lämpötilasta sekä korkeajänniteakun lataustasosta, lämpötilasta, kunnosta ja iästä.
** Suurin yhteisteho 195 kW tai 220 kW: Standardin UN-GTR.21 mukaisesti ilmoitettu järjestelmän maksimiyhteisteho voi olla käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan. Käytettävissä oleva teho riippuu ajotilanteesta ja siihen vaikuttavista eri tekijöistä kuten ympäristön lämpötilasta, korkeajänniteakun fyysisestä iästä sekä korkeajänniteakun lämpötilasta, lataustasosta ja kunnosta. Suurin teho voi olla käytettävissä vain ja erityisesti, kun korkeajänniteakun lämpötila on välillä 23 ja 50°C ja lataustila yli 88 %. Jos nämä edellytykset eivät täyty, suurin teho ei välttämättä ole käytettävissä. Akun lämpötilaan voidaan tietyissä rajoissa vaikuttaa epäsuorasti seisontalämmitystoiminnolla, ja akun lataamiseen haluttu lataustaso voidaan asettaa autossa. Auton kulloinkin käytettävissä oleva teho näytetään suorituskykynäytössä. Korkeajänniteakun kapasiteetin säilymisen kannalta paras tapa on akkua auton tavallista päivittäistä käyttöä varten ladattaessa asettaa lataustilan tavoite 80 prosenttiin (voidaan nostaa 100 prosenttiin ennen pitkään matkaan lähtemistä).
*** Kaikki arvot ovat ennakkotietoja.
Skoda-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
QLN:n uusi referenssi
10 wattia kuulokevahvistimesta
Uusi haastaja
Trianglen uusi Borea
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
Accuphasen uusi a-luokkainen
Denonilta edullinen äänipalkki
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN