Tällainen on uusi Suzuki Jimny
Legendaarinen Suzuki Jimny siirtyy uuteen sukupolveen kunnioitettavassa 20 vuoden iässä. Tärkeät asiat säilyvät ennallaan, ja Jimny on jatkossakin aito maasturi, jossa on erillinen tikapuurunko ja alennusvaihde.
Jimnyn juuret ulottuvat vuoteen 1970, jolloin Suzuki esitteli ensimmäisenä autonvalmistajana nelivetoisen maasturin japanilaiseen kei-luokkaan. Auto nousi nopeasti suureen suosioon työkseen kätevää pientä maasturia tarvitsevien keskuudessa.
Vuonna 1981 esiteltiin Jimnyn toinen sukupolvi, jolloin auton muodot muuttuivat kulmikkaiksi, ja siitä esiteltiin kookkaampi malli vientimarkkinoille. Tuota mallia alettiin tuoda Suomeen SJ410-nimisenä, ja se löysi heti alusta alkaen meillä vuosittain satoja ostajia. Kevyt ja ulkomitoiltaan pieni auto yllätti kaikki etenemiskyvyllään maastossa.
20 vuotta sitten esiteltiin Jimnyn kolmas sukupolvi, joka oli muodoiltaan vähän edeltäjäänsä pyöreämpi. Pidempi akseliväli toi vakautta, tiloja ja mukavuutta. Kätevään Jimnyyn tuli vaihtoehdoksi myös automaattivaihteisto.
Maaliskuun loppuun mennessä Suzuki Jimnyn kolmea sukupolvea oli myyty 194 maassa 2,85 miljoonaa kappaletta.
Vuorossa neljäs sukupolvi
Suzuki kulkee omaa tietään, sillä uuden Jimnyn muotoilussa on otettu askel taaksepäin ja palattu toisen sukupolven käytännöllisen kulmikkaisiin linjoihin. Muodin perässä juoksemisen sijaan on keskitytty hyötynäkökohtiin. Jimnyn kulmat on helppo arvioida niin pysäköitäessä kuin vaikeassa maastossa ajettaessa. Aiempaa pystymmässä olevat etupilarit ja litteä konepelti parantavat omalta osaltaan näkyvyyttä.
Jimny on aiempaa leveämpi ja korkeampi, mutta pikkumaasturi on lyhentynyt: ilman varapyörää se on vain 3,48 metriä pitkä.
Monet uuden Jimnyn muotoilun yksityiskohdat ovat tuttuja auton aiemmista sukupolvista. Etuvalojen ja vilkun yhdistelmässä on samaa tyyliä kuin vuonna 1970 esitellyssä LJ10:ssä. Etusäleikkö on lainaa edellisestä Jimnystä, ja puskuriin upotetut takavalot tuovat mieleen toisen sukupolven. Takavalojen sijoitus ei ole vain muotoilukysymys, vaan sen avulla on voitu kasvattaa takaoven kokoa.
Laatikkomainen kori tarjoaa kokoonsa nähden hämmästyttävän paljon tilaa. Akseliväli on ennallaan 2,25 metrissä, mutta raideleveys on kasvanut 40 milliä. Kori on ilman varapyörää vain 3,48 metrin ja varapyörän kanssa 3,645 metrin pituinen eli 30 mm nykymallia lyhyempi. Leveys on kasvanut 1,645 metriin (+ 45 mm) ja korkeus 1,725 metriin (+ 55 mm).
Käytännölliset sisätilat
Suzuki ei ole lähtenyt kikkailemaan uuden Jimnyn sisätiloja suunnitellessaan, vaan niistä on tehty kaikissa tilanteissa helppokäyttöiset. Esimerkiksi katkaisimet on suunniteltu niin, että niitä voi käyttää myös hansikkaat kädessä.
Hallintalaitteet on sijoitettu hyvin kuljettajan ulottuville. Niiden käyttö on vaivatonta, jotta kuljettaja voi keskittyä ajamiseen. Kojelaudan vaakasuorat linjat auttavat ajajaa arvioimaan auton kallistuskulman vaikeassa maastossa.
Ohjaamon mustalla värityksellä on pyritty siihen, ettei autossa olisi mitään kuljettajaa häiritseviä tekijöitä.
Jimnyssä on paljon tässä mallissa ennen näkemättömiä varusteita. Korkeammissa varustetasoissa on vakiona mm. älypuhelimen yhdistysmahdollisuus, johon kuuluu 7-tuumainen kosketusnäyttö.
Tähän saakka Jimnyssä on ollut vain etuturvatyynyt, mutta uudesta sukupolvesta löytyvät myös sivuturvatyynyt ja ikkunaturvaverhot. Turvavarusteisiin kuuluu paljon kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti, automaattinen valonvaihto, kuljettajan väsymyksen tunnistava järjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
Sopii vaikka työkaluksi
Aidon maastoauton tapaan Jimnyssä on tikapuurunko, jonka vääntöjäykkyys on aiempaa suurempi. Tähän on päästy lisäämällä runkoon yksi X-tuki ja kaksi poikittaistukea. Entistä lujempi perusrakenne lisää myös mukavuutta ja vakaata kulkua maantiellä. Jousitukseen lisätty ohjausvaimennin puolestaan vähentää tiestä ohjauspyörään välittyviä tärinöitä.
Jimnyssä on edeltäjiensä tapaan edessä ja takana jäykät akselit, jotka ovat erinomainen ratkaisu haastavassa maastoajossa. Kompaktin korin ansiosta maastossa tärkeä tulokulma on peräti 37 astetta ja jättökulma vielä vaikuttavampi 49 astetta. Kun vielä ramppikulma on 29 astetta, voi Jimnyllä edetä huoletta jyrkissä paikoissa ilman pelkoa puskurien tai pohjan kolhiintumisesta.
Työkäyttöönkin sopivassa Jimnyssä on ALLGRIP PRO -nelivetojärjestelmä. Kaupungissa ja maantiellä voidaan ajaa pelkällä takavedolla. Liukkaalla kelillä ja maaston muuttuessa hankalammaksi siirrytään käyttämään nelivetoa. Todella vaikeissa paikoissa löytyy avuksi vielä alennusvaihteisto, jonka avulla voidaan ryömiä hitaasti eteenpäin ja saadaan välitettyä enemmän voimaa pyörille.
Mikäli ristikkäisistä pyöristä toinen menettää pidon, tulee avuksi Jimnyn automaattisesti toimiva jarruja käyttävä luistonrajoitin. Se jarruttaa pidon menettänyttä pyörää ja välittää voimaa toiselle puolelle, millä varmistetaan matkan jatkuminen.
Suzuki Jimnyn moottori on kasvanut 1,5-litraiseksi, minkä ansiosta tehoa ja vääntöä on paljon enemmän kuin ennen. Moottori kehittää nyt 75 kilowattia, eli tehoa on viidennes runsaammin. Suurin vääntömomentti on 130 Nm, ja sitä on käytettävissä enemmän varsinkin moottorin alhaisilla käyntinopeuksilla.
Suuremmasta iskutilavuudestaan huolimatta uusi moottori on ulkomitoiltaan entistä pienempi ja 15 prosenttia kevyempi. Jimny on pudottanut painoaan merkittävästi, sillä parantuneesta varustelusta huolimatta omamassaa on 40 kiloa vähemmän kuin ennen. Kun vielä 5-vaihteisen käsivalintaisen ja 4-vaihteisen automaattivaihteiston välityksiä on hiottu sopimaan yhteen uuden moottorin kanssa, on polttoaineenkulutus alentunut.
Suomessa Jimny tulee myyntiin loppuvuodesta.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Credo ja Sveitsin päärynä
Thalian transformaatio
Wharfedale Super Denton
Strattonin pienempi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN