Turbodieselien tulevaisuus Euroopassa: Millä tavoin eri valmistajat suuntautuvat?
Eri automerkit suhtautuvat turbodieselien tulevaisuuden näkymiin vaihtelevasti. Esimerkiksi Nissan kaavailee luopuvansa dieseleistä Euroopan markkinoilla vaiheittain. Turbodieselit ovat perinteisesti tärkeässä asemassa pitkien välimatkojen Suomessa. Mitä kaavailevat niiden suhteen monet muut merkit?
Turbodieselien ”joutsenlaulu” Keski-Euroopassa kaikuu Saksan kaupunkikohtaisista ajokielloista johtuen kovempana: Nissan haluaa vähitellen vähentää turbodieselmalliensa määrää Euroopassa, mutta tarkoitus ei silti ole lopettaa dieselien myyntiä äkillisesti, sanoi Nissanin tiedottaja 7. toukokuuta, koska nykyaikaisilla ja mukavan vääntävillä turbodieseleillä on edelleen kysyntää. Sisäpiirin tieto ilmaisi uutistoimisto Reutersille Nissanin haluavan leikata satoja työpaikkoja Sunderlandin tehtaalla, joka on merkin suurin Iso-Britanniassa. Suunnitelmat liittyvät dieselmallien kysynnän heikentymiseen.
Opel ja Mercedes-Benz pitävät jatkossakin kiinni turbodieseleistä
Toyota ilmoitti maaliskuussa Genèven autonäyttelyssä, ettei se enää tarjoa uusia dieselkäyttöisiä henkilöautomalleja Euroopassa. Jotain vastaavia suunnitelmia on myös Fiat-Chryslerilla. Financial Times -sanomalehden raportin mukaan amerikkalais-italialainen yhtiö aikoisi lopettaa dieselautojen tuotannon vuoteen 2022 mennessä.
Aiemmin Volvo ja Porsche olivat jo kyseenalaistaneet turbodieselin tulevaisuuden. Mercedes-Benz noudattaa jatkossa kaksijakoista lähestymistapaa, sillä merkki tulee valmistamaan sekä kehittyneimpiä turbodieseleitä että bensiinimoottoreita, mutta panostaa samalla sähköiseen teknologiaan.
BMW ei myöskään aio luopua turbodieseleistä, eikä niin aio tehdä myöskään Opel. Rüsselsheimissa esteitä asettaa 6d-Temp -päästöraja. Kuitenkin alan asiantuntijoiden mukaan turbodieselien ja bensiinimoottorien kysyntä olisi vähenemässä tulevalla vuosikymmenellä kovempien ilmastosäädöksien takia.
Mercedes-Benz ja Volkswagen haluavat vuoteen 2025 mennessä kattaa noin neljäsosan automyynnistään sähköautoin. Dieselmoottoreita vastaan puhuvat etenkin vanhojen turbodieselien korkeat typen oksidipäästöt.
Toyota myy hybridejä turbodieselien sijaan
Strategisten näkökohtien lisäksi markkinatilanne määrittelee aina valmistajien ratkaisut. Toyota perusteli merkin turbodieselien myynnin lopettamista alhaisen kysynnän vuoksi. Toyotan hybridimallien myynti on äskettäin ollut huomattavasti korkeampi verrattuna turbodieselien myyntiin, sanoi Genèven näyttelyssä merkin Euroopan toimitusjohtaja Johan van Zyl. Sen vuoksi tänä vuonna Toyota aikoo lopettaa lähes kokonaan turbodieselien myynnin.
Dieselien osuus Toyotalla on kuitenkin vähäinen, vain noin kuusi prosenttia. Jatkossa ainoastaan hyötyajoneuvoja, kuten Hiluxia tai esimerkiksi Land Cruiseria olisi jatkossakin saatavilla turbodieselinä. Tavalliset automallit, kuten Auris, tulevat jatkossa tarjolle vain bensiinimoottorisina tai hybriditekniikalla.
VW:llä uskotaan turbodieseleihin, muttei pikkuautoihin
Maailman automarkkinajohtajan Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller totesi Geneven autonäyttelyssä: "Olen vakuuttunut siitä, että turbodiesel kokee elpymisen." VW-konserni, kuten monet muutkaan isot valmistajat, ei halua luopua dieselteknologiasta. VW-konserni ilmoitti vuonna 2017 sijoittavansa polttomoottorien kehittämiseen vuoteen 2020 mennessä kymmenen miljardia euroa, sillä ilman niitä on olemassa vaara, ettei tiukempia pakokaasutavoitteita kyetä saavuttamaan: turbodieselit kuluttavat vähemmän polttoainetta ja tuottavat siten vähemmän hiilidioksidia verrattuna bensiinimoottoreihin. VW aikoo kuitenkin pikkuautomalleissaan luopua turbodieseleistä.
Jatkossa ei enää Porschen turbodieseleitä
Porsche lopetti Macan Turbodieselin valmistuksen 15. helmikuuta 2018. Sinä päivänä valmistui ainakin toistaiseksi viimeinen diesel-Porsche. Panameraa on saanut Euroopassa jo usean viikon ajan yksinomaan bensiinimoottorisena tai hybridinä. Cayennen turbodieselversio poistui viime vuonna samaan aikaan, kun toisen sukupolven tuotanto päättyi. Urheiluautovalmistaja perusteli äskettäistä päätöstään asiakkaiden siirtymisellä enemmän bensiinimoottoreihin sekä hybrideihin.
Lisäksi pakokaasuskandaalin jälkeen Macanin Audi-moottorit joutuivat takaisinkutsujen piiriin. Aiemmin Porsche joutui perumaan Cayenne-turbodieselin vastaavista syistä. Porschella ei suunnitella kuitenkaan täydellistä poistumista turbodieselien maailmasta, koska raporttien mukaan uuteen Cayenneen suunnitellaan myös turbodieselvaihtoehtoa. Sen lanseerausajankohtaa ei ole vielä vahvistettu.
Volvo luopumassa turbodieseleistä asteittain
Myös Volvo luopuu vähä vähältä puhtaasti polttomoottorilla varustetuista malleista. Vuodesta 2019 lähtien jokaisessa uudessa Volvon mallissa on tarjolla sähkömoottori, josta valmistaja ilmoitti vuoden 2017 puolivälissä. Volvolla ei enää kehitetä uusia dieselmoottoreita. Tästä lähtien uudet mallit ovat yksinomaan täyssähköisiä tai hybridejä. Volvo tarjoaa jatkossa täyssähköautoja, pistokeladattavia hybridejä sekä kevythybridejä. Volvo-johtaja Håkan Samuelsson perusteli muutosta asiakkaiden toivomuksilla, sillä yhä useammat merkin asiakkaat pyysivät sähköautoja.
Volvo haluaa vuoteen 2025 mennessä myydä miljoona sähköautoa. Volvo on jo ilmoittanut aikovansa muuntaa erillisen Polestar-tuotemerkkinsä suuritehoiseksi sähköautobrändiksi. Auto Bild kuuli Volvolta, ettei ensimmäiseen kaavailtuun ruotsalaiseen sähköautoon vuonna 2019 ole luvassa omintakeista koria, ja että malli rakentuu alkuvaiheessa skaalautuvalle SPA-pohjalevylle (Scalable Product Architecture), aivan kuten Volvon 90- ja 60-sarjalaiset. Sen sijaan 40-sarjan CMA-pohjalevyyn perustuvat mallit sähköistetään.
Mercedes-Benzillä investoidaan kaikkiin käyttövoimatapoihin
Mercedes-Benzillä ei toistaiseksi ole tehty perustavalaatuisia päätöksiä tulevista voimanlähteistä. Yhtäältä Mercedes-Benz tekee yhteistyötä kiinalaisen autonvalmistajan BAIC:n kanssa ja Mercedes-Benz osti lähes neljä prosenttia BAIC:n sähköautoja valmistavan tytäryhtiön, BJEV:n osakkeista. Lisäksi kiinalaisella autovalmistaja Geelyllä on lähes kymmenen prosenttia Mercedes-Benzin osakkeista, ja Geely satsaa voimakkaasti sähköautoihin. Toisaalta Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetsche korosti hiljattain Mercedes-Benzin luottavan edelleen puhtaisiin turbodieseleihin.
Renault harkitsee luopumista turbodieseleistä
Myös Renaultilla harkitaan turbodieseleistä luopumista. Eri raporttien mukaan Thierry Bolloré, merkin kakkosjohtaja, on kyseenalaistanut turbodieselin tulevaisuuden. Tällä hetkellä Renault’n turbodieselien myyntiosuus koko EU:n alueella on edelleen 48 prosenttia.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
T+A:n transmissiolinjakaiutin
OePhi Tanskasta
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Thalian transformaatio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN