Uusi DS 4 pitää sisällään runsaasti teknologisia oivalluksia.
Uusi DS 4: Tällaisia ovat sen teknologiat
DS 4 saapuu premium-tason C-segmenttiin, ja uutuudessa ranskalaisten tunnettu taito luoda luksusta yhdistyy vahvaan teknologiaan. Uusin DS:n malli on suunniteltu asiakkaille, jotka toivovat tyyliä, aitoutta, intuitiivisia teknologioita sekä ajonautintoa.
Tarjolla olevilla teknologioilla DS 4 halutaan erottaa erityisesti neljällä osa-alueella: sähköinen käyttövoima E-Tense, tyylikkään ja digitaalisen matkustamon liitettävyys, auton mukavuus ja dynaaminen seesteisyys sekä DS Signature -valot.
Sähköistynyt käyttövoima E-Tense
DS 4:n uusi pohjarakenne perustuu EMP2-pohjalevyyn. Alusta on edelleen dynaaminen ja turvallinen. Modulaarisena uusi pohjalevy on yhteensopiva eri käyttövoimien kanssa.
Uudessa pohjarakenteessa on useita ominaisuuksia onnistuttu nostamaan täysin uudelle tasolle. Samalla alusta antaa mahdollisuuden suunnitella muotoilua ja miettiä mittasuhteita uudelleen.
Rakenne
Uutta alustarakennetta suunniteltaessa tavoitteena oli kyetä toteuttamaan toivotut mittasuhteet sekä aerodynaaminen suorituskyky. Korin ja renkaiden suhde on ainutlaatuinen. Suunnittelutyöllä on saavutettu linjakkuus, joka tuo mallille selkeästi urheilullisen ilmeen, jota tukevat uusi konepelti, matalampi konepellin ja siiven yhdistelmä ja 2. istuinrivin madallettu lattia.
Alhaisempi paino
DS 4:n uudessa pohjarakenteessa on käytetty ensimmäistä kertaa uusia komposiittimateriaalista valmistettuja komponentteja, kuumapuristettuja rakenneosia sekä tilaa muihin tarpeisiin vapauttavia, pienempirakenteisia osia esimerkiksi ilmastoinnissa.
Turvallisuus
Uusi pohjarakenne vastaa uusimpiin ja tiukimpiin turvallisuusvaatimuksiin ilman, että auton omamassassa ja rakenteessa on tehty kompromissia.
Dynaamisuus ja akustiikka
Uusi pohjarakenne vie DS:n sydämeen kuuluvan ajatuksen dynaamisesta seesteisyydestä astetta pidemmälle. Tekniset ratkaisut, kuten pistehitsauksen ja liimauksen yhdistelmä (auton korirakenteessa on käytetty lähes 34 metriä liimahelmoja ja hitsauspisteitä) sekä uudella tavoin muotoillut jousituksen ja ohjauksen komponentit, takaavat luokkansa parhaan ajonautinnon - kiitos optimaalisesti jämäkän, mutta poikkeuksellisen reagoivan korin.
Plug-in Hybrid
Uusi pohjarakenne on suunniteltu yhteensopivaksi uuden sukupolven lataushybridivoimalinjan kanssa siten, että ohjaamo pysyy tilavana. Turboahdettu 180 hv:n 4-sylinterinen moottori toimii yhdessä 110 hv sähkömoottorin ja EAT8-automaattivaihteiston kanssa. Yhdessä ne tuottavan kuljettajan käyttöön 225 hevosvoimaa.
Yhdistelmää tukee entistäkin tehokkaampi ajoakku, joka on koottu uusista, kooltaan pienemmistä, mutta kapasiteetiltaan entistä suuremmista kennoista, ja joka mahdollistaa yli 50 km toimintasäteen täysin päästöttömästi (WLTP).
Tyylikäs digitaalinen ja liitettävä matkustamo
Tärkeimpänä tekijänä kaikissa DS 4:n liitettävyysratkaisuissa on turvallisuus ja ettei kuljettajan enää tarvitse nostaa silmiään irti tiestä. DS Extended Head Up Display -tuulilasinäyttö on avantgardistinen visuaalinen kokemus ja ensimmäinen askel kohti lisättyä todellisuutta. Uuden vangitsevan tekniikan avulla tärkeimmät ajamiseen liittyvät tiedot heijastetaan ikään kuin tien pintaan ja optisen illuusion avulla tieto näytetään kuljettajalle neljä metriä tuulilasin edellä.
Tieto näytetään 21 tuuman leveydellä kuljettajan näkökentässä. Tärkeimmät tiedot, kuten nopeus, ajoavustimet, navigointi, varoitukset, sekä muun muassa parhaillaan kuunneltava kappale tai puhelun vastapuolen nimi, näkyvät heijastettuna tiehen.
Tämä aistillinen ja elämyksellinen teknologia on osa laajempaa DS Iris -multimediajärjestelmää. Uusi käyttöliittymä noudattaa matkapuhelimista tuttua käytettävyyttä ja reagoi kosketukseen saumattomasti. Sen perustana on idea profiileista, jotka kukin auton käyttäjistä voi personoida omien kuvakkeidensa taakse.
Asetukset ja näyttö latautuvat automaattisesti, kun käyttäjä astuu autoon sisään ja jokainen voi personoida auton tarjoaman sisällön omien tarpeidensa ja toiveidensa mukaiseksi.
DS Iris -järjestelmää ohjataan äänellä tai eleillä. Ennakkoluulottomana autovalmistajana DS ylitti autoteollisuuden rajat etsiessään kumppania, joka kykenisi toteuttamaan parhaan luonnollisen kielen äänentunnistusratkaisun. DS Iris -järjestelmä tarjoaa kuljettajalle henkilökohtaisen assistentin, joka tunnistaa puheen ja tarjoaa järjestelmästä ratkaisut esitettyihin pyytöihin.
Keskikonsolissa sijaitseva DS Smart Touch on näyttö, jota ohjataan sormenpäillä. Pelkkä ele kohti yhtä esiasetetuista toiminnoista riittää käskyksi. Näyttö myös tunnistaa totutut liikkeet, kuten näytön zoomauksen tai käsinkirjoituksen.
Jotta järjestelmä sekä karttatiedot ovat aina ajan tasalla, järjestelmäpäivitykset tapahtuvat viiveettä pilvipalvelun kautta.
Mukavuus ja dynaaminen seesteisyys
2-tason autonominen ajaminen on korkein autonomian taso, joka on tällä hetkellä sallittu yleisillä teillä. Se on tarjolla jo aiemmin lanseeratuissa DS 3 Crossback, DS 7 Crossback ja DS 9 -malleissa, mutta on kokenut merkittävän päivityksen DS 4 :ään ja nimetty uudelleen: DS Drive Assist 2.0.
Järjestelmä noudattaa täsmällisesti kuljettajan valitsemaa sijaintia kaistaviivojen välissä, mutta uutena toiminnallisuutena DS Drive Assist 2.0 toteuttaa myös puoliautomaattisen ohituksen, automaattisen nopeuden säätelyn mutkissa sekä tunnistaa odotettavissa olevat nopeussuositukset tienviitoista.
DS Drive Assist 2.0 on varustettu kuljettajaa avustavilla sensoreilla, jotka rekisteröivät kaiken, mitä auton ympärillä tapahtuu. Tekoälyn avulla DS 4 analysoi tarjolla olevaa reaaliaikaista tietoa ja asettuu tiellä täsmällisesti kuljettajan toiveita noudattaen.
Tietoa auto kerää auton eri puolilla sijaitsevista varusteista, kuten etututka, tutkat auton kaikissa kulmissa ja tuulilasin yläosassa sijaitsevasta kamerasta.
DS Automobiles’ia kuvaa sen tarjoama kokemus dynaamisesta seesteisyydestä. DS 4 :ssä tämä tarkoittaa muun muassa luokkansa johtavaa reagointikykyä. Yksi mallin vahvuuksista on luokassaan ainutlaatuinen, DS Active Scan -jousituksen kameroiden avulla hallitsema iskunvaimennus. Kamera on sijoitettu tuulilasin yläosaan ja se tarkkailee sekä ennakoi epätasaisuudet tienpinnassa ja välittää keräämänsä tiedon tietokoneelle.
Asentotunnistimen ja kiihtyvyysantureiden avulla järjestelmä ohjaa jokaisen pyörän jousitusta itsenäisesti. Vastaanotetun tiedon avulla järjestelmä muokkaa jousituksesta tilanteen mukaan joko jämäkämmän tai pehmeämmän. Tulemana on korkeatasoinen mukavuus tien kunnosta riippumatta.
DS Night Vision on toinen teknologia, joka erottaa DS 4:n. Auton etumaskin keskellä sijaitseva infrapunakamera tunnistaa jalankulkijat ja eläimet aina 200 metrin päästä myös hämärässä sekä yöaikaan. Kuljettaja voi tarkkailla tietä digitaalisen mittariston näytöltä, mutta saa ilmoituksen vaarasta myös DS Extended Head Up Display -tuulilasinäytölle ilmestyvänä varoituksena.
DS Signature -valot
DS Matrix LED Vision -valojen uusi sukupolvi on kapeampi ja entistäkin modernimpi. Matrix Beam ja Dynamic Bending Light -teknologiat yhdistyvät kokonaisuudeksi, joka antaa DS 4:lle tunnistettavan, ainutlaatuisen ilmeen.
DS Matrix LED Vision -etuvalot on toteutettu totutusti kolmen led-moduulin avulla ja noudattavat DS Automobiles’ille ominaista tunnusta:
Lähivalojen keskimmäiset moduulit ovat kääntyvät. Keskimoduuli voi kääntyä aina 33,5° kulmassa. Se valaisee ajoradan sivut seuraten kuljettajan katseen suuntaa.
Järjestelmä mukautuu liikenneoloihin, ohjauspyörän asentoon, ajonopeuteen ja säätiloihin viiden esiasetetun tilan mukaisesti: kaupunki, maaseutu, moottoritie, huono keli ja sumu. Sen avulla myös kunnioitetaan DS:n historiaan sekä vuoden 1967 DS:ssä nähtyjä kääntyviä ajovaloja.
Laitimmaiset Matrix Beam -moduulit valaisevat ajettaessa ja jakautuvat viiteentoista eri segmenttiin, jotka tunnistavat ajo-olosuhteet ja syttyvät sekä sammuvat itsenäisesti tilanteesta riippuen.
Kaukovalot mukautuvat liikenteen tarpeisiin, ohjauspyörän kulmaan, nopeuteen ja säätiloihin: kaupunki, maaseutu, moottoritie, vaativa keli ja sumu. Ne tekevät mahdolliseksi ajaa pitkillä valoilla ilman, että valot häikäisevät muita tien käyttäjiä.
Nämä älykkäät valot käyttävät tuulilasin yläosaan sijoitettua kameraa ja sopeuttavat kaukovalojen säteen automaattisesti 300 metrin matkalla liikenneoloista riippuen.
DS Matrix LED Vision -etuvalojen rinnalla ovat 98:sta LED-valaisimesta koostuvat, DS:n tunnisteenakin toimivat korkeat huomiovalot. Huomiovalot myös tervehtivät kuljettajaa uudella tervehdysrutiinilla tämän lähestyessä autoa.
Ohjaamossa teknologian avulla on onnistuttu lisäämään matkustamon tyylikkyyttä: innovatiivinen ilmanvaihtojärjestelmä on toteutettu erittäin pienillä, korkealle sijoitetuilla ja sisätilaan näkymättömillä siivekkeillä varustetuilla tuuletusaukoilla.
DS Air -ilmastointikanavan ilmanvirtausta ohjaa kartio, joka tuo parhaan mahdollisen ilmavirran suuntauksen niin ylös kuin alas. Samaan aikaan se toimii kuten klassinen tuuletusaukko.
Pienikokoisuutensa ansiosta järjestelmä näyttää huomaamattomalta ja piilotetulta ja mahdollistaa DS 4: n ohjaamon muotoilun selkeän tyylin.
DS-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Trianglen uusi Borea
Uudistunut Hegel H190
Velodyneltä mini-subbari
Exposurelta levysoitin
Austrian Audio Full Score One
Sennheiser ACCENTUM Plus
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Elipsonin tehokkaampi pallo
Tehokkaasti jousitettu levysoitin Saksasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN