Uusi Citroën C4 -mallisto saapuu Suomeen vuoden lopulla
Uutta Citroën ë-C4 -täyssähkömallia säestävät C4-bensiini- ja dieselversiot
Citroën ë-C4 laajentaa merkin sähköistä mallistoa. C4 nähdään liikkeissä vuoden 2020 lopulla ja Suomessa vuoden vaihteessa.
Korotettuna ja ryhdikkäänä korin muoto yhdistää elegantin tyylin viistoperän energisyyteen hyödyntäen samalla valikoidusti SUV-maailman ominaisuuksia.
Ulkoasussa nähdään Citroënin päivittyneet ominaispiirteet, kuten keulan ja perän uusi V-mallinen LED-valaistus, joka tekee ilmeestä vahvemman ja maskuliinisemman.
Lämminhenkinen ja teknologisesti korkealuokkainen sisusta luo tunteen hyvästä olosta, mukavuudesta sekä modernista elämäntyylistä. Jokaisen on mahdollista suunnitella omaa makua edustava auto, sillä tarjolla on 31 erilaista ulkoväriä ja 6 eri matkustamon tunnelmaa.
Täyssähkö, bensiini tai turbodiesel
Tarjolla on kolme tehokasta ja suorituskykyistä käyttövoimavaihtoehtoa: 100 % sähköversio tarjoaa 100 kW (136 hv) sekä 350 km:n toimintamatkan, kun taas uusimmat Euro 6d -bensiinimoottorit asettuvat tehoiltaan 100-155 hevosvoimaan ja dieselmoottorit vastaavasti luokkaan 110-130 hv.
Sport-ajotilassa Citroën ë-C4 kiihtyy nollasta sataan 9,7 sekunnissa.
Citroën ë-C4 sisältää Brake-toiminnon, joka tehostaa vauhdin hidastumista ja jarrutusenergian talteenottoa ilman jarrupolkimen käyttöä. Energian talteenotto lisää akun latausastetta myös ajon aikana.
Akustolle myönnetään 8 vuoden tai 160 000 km takuu.
Euro 6d -bensiinimoottorit ovat PureTech 100, PureTech 130, PureTech 130 EAT8-automaattivaihteistolla, sekä PureTech 155 EAT8-automaattivaihteistolla. Vastaavasti Euro 6d -turbodieselit ovat BlueHDi 110 sekä BlueHDi 130 EAT8-automaatti.
Helppo lataus
Akku on 400 V litium-ioniakku (50 kWh). Latausaika on optimoitu ja tarjolla on eri vaihtoehtoja:
• 100 kW pikalatauksella akku latautuu 10 km/min ja 80 % latausaste saavutetaan 30 minuutissa
• 32 A Wall Box lataa akun 11 kW:n kolmivaiheisella laturilla 5 tunnissa
• 16 A kotipistokkeesta akku latautuu täyteen 15 tunnissa ja 8 A:n pistokkeesta 24 tunnissa
Lataaminen on yksinkertaista ja lataus on mahdollista ohjelmoida alkamaan myös tiettynä kellonaikana, jotta mahdollisesti käytettävissä olevat edullisemmat sähkön hinnat voidaan hyödyntää (esim. yösähkö).
Latauksen ajastaminen tapahtuu joko kosketusnäytöltä tai älypuhelimen MyCitroën-sovelluksen kautta. Sekä MyCitroën-sovellus että latausluukun merkkivalo kertovat latauksen tilasta muun oleellisen informaation ohella. Latausjohdolle on suunniteltu käytännöllinen säilytystila tavaratilan lattiaan.
Iskunvaimennus on toteutettu Citroënin mukavuuspainotteisella Progressive Hydraulic Cushions® -jousituksella ja Advanced Comfort -mukavuusistuimet tuovat mukavan matkustusasennon.
Käyttömukavuutta antavat tarjolla olevat 20 ajoavustinjärjestelmää mukaan lukien ajolinja-avustin, joka tuo autoon 2-tason autonomian, samoin kuin 6 eri liitettävyyspalvelua. Ominaisuudet korostuvat ë-C4 - täyssähkössä, jossa mukaan tulee sähköllä ajamisen ë-mukavuus: hiljaisuus, tasaisuus ja helppokäyttöisyys.
Uudenlaista tyyliä
Lyhyt keula ja takaylitys yhdistettynä kookkaisiin renkaisiin sekä kilpailijoita korkeampaan 156 mm maavaraan antavat mallille itsevarman otteen.
Akseliväli on pitkä (2 670 mm) ja kokonsa puolesta auto asettuu suoraan luokkansa keskiöön: pituutta on 4 360 mm, leveyttä 1 800 mm ja mallin korkeus on 1 525 mm. Katseen korkeus asettuu luokassa totuttua korkeammalle (1,22 m) ja antaa kuljettajalle hyvän näkyvyyden ympäristöön.
Uusi V:n muotoinen valaistus on aiemmin nähty Citroënin julkistamissa konsepteissa: CXPerience, Ami One ja 19_19. Tämä merkin uusi tunnistettava ilme jatkaa Citroënin chevron- eli ”alikersantti”-tunnuksen jatkumaan keulan läpi taittaen ne laidoissa yläpuolen päivävaloihin ja alapuolen etuvaloihin ja korostaen Citroënin LED Vision -teknologiaa.
Edessä valaistus koostuu LED-päivävaloista ja kolmesta LED-valaisimesta niiden alapuolella. Takavalot yhdistyvät kiiltävän mustan listan johdattamana. Minimalistisesti muotoiltuja LED-sumuvaloja ympäröivät värilliset kehykset viimeistelevät mallin uuden, teknologisen keulan.
Korkea konepelti toistaa C5 Aircross SUV:ssa nähtyä koveraa mallia, joka tuo uudelle ë-C4:lle ja uudelle C4:lle vahvan luonteen. Helman mattamusta suojaus varmistaa kestävyyden kevyissä osumissa.
Aerodynaamista profiilia korostaa sulavat ja maskuliiniset korin linjat. Suurikokoiset renkaat tukevat voimakasta ilmettä. Mattamustat kaarilistat yhdistyvät etu- sekä takapuskureihin ja Airbump® -kolhusuojat värillisillä yksityiskohdilla lisäävät malliin raikkautta ja suojaa samaan aikaan, kun ikkunoiden kromiset karmit sekä uudistuneet tyylikkäät sivupeilit tuovat ryhtiä ja viimeistelyä ilmeeseen.
Näyttävä kattolinja yhdistettynä kaareutuvaan takaikkunaan korostaa aerodynaamista muotoilua. Takaspoileri taas nostaa esiin muotoilun elävyyden. Kevyesti kaareutuva ja kolme sivuikkunaa ylittävä katto on kumarrus legendaariselle Citroën GS:lle.
Takaosa tuo malliin energisyyttä, takaluukun leikkauksien antaessa viitteitä alta löytyvän tavaratilan koosta (380 litraa). Kaartuva takaikkuna, pystysuora luukku ja takaspoileri ovat saaneet inspiraationsa vuoden 2004 C4 Coupé:n muotoilusta.
Moderni matkustamo
Citroën Advanced Comfort® -ohjelman mukaiset sisätilat viestivät mukavuutta ja nykypäivää selkeän kojelaudan, pehmeästi muotoiltujen ovipaneeleiden, lukuisten säilytystilojen, pehmeiden ja neutraalien materiaalien sekä kutsuvien istuinten kautta.
HMI:t (Human Machine Interfaces) tuovat teknologian ja nykyaikaisen käytettävyyden matkustamoon. Kuljettajan eteen avautuu kehyksetön digitaalinen mittaristo, jota korostaa sen laitojen rauhoittava valkoinen tunnelmavalo, joka luo mittaristolle kelluvan ilmeen.
Mittariston lisäksi käytössä oleva laaja värillinen tuulilasinäyttö kertoo oleellisen informaation ja auttaa kuljettajan huomion pysymistä tiessä.
Keskeltä, kojelaudan yläpuolelta, löytyy ohut kehyksetön 10" kosketusnäyttö, josta ohjataan suurinta osaa toiminnoista. Kaksialueista ilmastointia taas ohjataan erillisestä painikkeesta.
Olemisen mukavuutta vahvistavat avaran sisätilan ohella luokkansa suurin polvitila, järkevät säilytystilat sekä uusi Smart Pad Support Citroën™ -teline.
Matkustamon rauhoittava ja valoisa tunnelma on toteutettu lämpimin materiaalein ja mukana on kookas, sähkötoiminen lasikatto.
Täyssähköisessä ë-C4:ssä sekä C4:ssä on uusi automaattivaihteen valitsin, joka on viimeistelty tyylikkäällä metallikäsittelyllä. Keskikonsolista löytyvät lisäksi sähköinen käsijarru sekä automaattivaihteisesta versiosta ajotavanvalitsin, josta kuljettaja voi valita Eco-, Normal- ja Sport-ajotavat.
20 ajoavustinta
Täyssähköinen ë-C4 ja C4 on varustettu jopa 20:llä viimeisimmän sukupolven teknologialla. Mallia haettiin C5 Aircross SUV:sta:
• Aktiivinen hätäjarrutus: Järjestelmä tunnistaa niin liikkuvat kuin paikallaan pysyvät esteet kuten pyöräilijät, jalankulkijat tai toiset autot ja järjestelmä toimii myös yöaikaan.
• Törmäysvaroitin ja törmäyksen jälkeinen hätäjarrutus: Järjestelmä varoittaa kuljettajaa edessä olevasta törmäysvaarasta 30 km/h nopeudesta alkaen. Törmäyksen jälkeen hätäjarrutus pysäyttää auton ja estää lisävahingot.
• Katveavustin
• Aktiivinen kaistavahti
• Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla
• Ajolinja-avustin: 2-tason puoliautoniminen ajojärjestelmä yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen Stop & Go -toiminnolla aktiiviseen kaistavahtiin ja ajoneuvo huolehtii ajonopeudesta sekä auton ajolinjasta. Kuljettaja voi osittain luopua ajamisesta ja hänen tulee vain keskittyä seuraamaan tietä ja pitää kädet ohjauspyörällä. Kuljettaja voi ottaa ohjauksen takaisin hallintaansa milloin vain.
• Taukohälytin: Järjestelmä muistuttaa kuljettajaa tauosta, kun hän on yhtämittaisesti ajanut yli kahden tunnin ajan yli 70 km/h nopeudella.
• Kuljettajan vireystilan valvonta
• Laajennettu liikennemerkkien tunnistus ja suositus: Järjestelmä näyttä vallitsevan nopeusrajoituksen samoin kuin valikoiman muita liikennemerkkejä mittaristossa (mm. stop-merkki, yksisuuntainen tie).
• Mukautuvat ajovalot
• Avaimeton avaus ja lukitus: Avaimen kantaminen mukana riittää avaamaan ja lukitsemaan ovet kuljettajan lähestyessä autoa tai kävellessä autosta poispäin.
• Värillinen tuulilasinäyttö
• Automaattinen sähköinen käsijarru
• Pysäköintitutkat sivuilla
• Top Rear vision -peruutuskamera: Peruutuskamera sekä 180° näkymä ylhäältäpäin katsottuna.
• 360 vision: Järjestelmä aktivoituu joko automaattisesti peruutusvaihde kytkettäessä tai kuljettajan asettaessa sen manuaalisesti päälle. Järjestelmä tarjoaa 360° näkymän ympäristöön ylhäältä päin.
• Pysäköintiavustin
• Mäkilähtöavustin
• Kulmavalotoiminto: Oikea tai vasen sumuvalo aktivoituu avuksi ja valaisee vasemman tai oikean kulman aina 75° asteeseen ohjauspyörän asennosta riippuen.
• Perävaunun vakautusjärjestelmä
Liitettävyyspalvelut
My Citroën -sovellus tarjoaa etäohjaimen, josta voidaan milloin vain tarkistaa mm. auton kulutus tai akun latauksen taso tai ohjelmoida uuden ë-C4 – täyssähkön lataamista, esilämmitystä ja -jäähdytystä. Liitettävyyspalvelut yhdistävät auton osaksi kuljettajan digitaalista maailmaa.
• Auton sisällä 10" -kosketusnäyttö on keskiössä toimintojen säätämisessä, multimediajärjestelmän ohjaamisessa ja puhelimen yhdistämisessä osaksi autoa. Osaa toiminnoista (kuten navigointi) voidaan myös ääniohjata.
• Älypuhelimen langaton lataus
• Citroën ConnectedCAM ® on Citroënin henkeen sopiva hauska ja turvallisuutta edistävä kamera, joka nähtiin ensimmäisen kerran Citroën C3:ssa ja Citroën C5 Aircross SUV:ssa. Kamera sijaitsee peruutuspeilin yhteydessä ja käyttää full HD, GPS -teknologiaa. Kameralla voi ottaa erillisiä kuvia tai videoita tuulilasin etupuolelta ja data tallentuu 16 GB -muistikortille. WiFi-yhteyden ansiosta kuvat ja video voidaan lähettää älypuhelimeen ja jakaa esimerkiksi sähköpostilla tai sosiaalisessa mediassa. Onnettomuustilanteissa ConnectedCAM Citroën® tallentaa automaattisesti tapahtumatilanteen.
• Connect Assist - 24/7 hätäpuhelu ja tiepalvelu.
• Connect Nav on viimeisimmän sukupolven ruuhkatietoja reaaliajassa kertova 3D-navigointijärjeseltelmä. TomTom Trafficin järjestelmä tarjoaa tietoa myös huoltoasemien sijainnista ja hinnoista, säätiedot sekä tietoa paikallisista nähtävyyksistä.
• Connect Play toistaa Android Auto ja Apple CarPlay yhteensopivan Mirror Screen-toiminnon kautta älypuhelimen toimintoja auton kosketusnäytöllä.
TEKNISIÄ TIETOJA
Citroën ë-C4
• Pituus: 4 360 mm
• Leveys: 1 800 mm / 2 032 mm peilien kera / 1 834 mm peilit taitettuna
• Korkeus: 1 525 mm
• Akselinväli: 2 670 mm
• Renkaiden halkaisija: 690 mm
• Kääntösäde: 10,9 m
• Maavara: 156 mm
• Tavaratila: 380 l
• Lastauskorkeus: 715 mm
• Uusi ë-C4 - täyssähkö:
o Teho: 136 hv (100 kW)
o Akku: Korkeajännite 400 V Li-Ion 50 kWh
o Vääntö: 260 Nm
o Toimintamatka: 350 kmi (WLTP)
o Suurin nopeus: 150 km/h
o 0-100 km/h: 9,7 s (sport mode)
Latausaika:
o 100 kW julkinen pikalatauspiste: 80% latausaste 30 min, ts. 10 km/min
o 32 A Wall Box: 5 h>
o Kotipistoke: pistokkeen tehosta riippuen 15 - 24 h
Citroën-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Thalian transformaatio
Strattonin pienempi
10 wattia kuulokevahvistimesta
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Klassikkovahvistin Italiasta
Accuphasen uusi a-luokkainen
Estelonin uusi mestariteos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN