Kaupallinen yhteistyö

Kaupallinen yhteistyö

BMW 5-sarjan tilavat uutuudet – ylivoimaista mukavuutta pitkille matkoille

Tilava perhefarmari täyssähköllä, kätevä Plug-in hybrid vai tehokas diesel? Ikonisen BMW 5-sarjan uuden sukupolven autot tarjoavat entistäkin monipuolisemman ajokokemuksen. Listasimme kunkin mallin parhaat puolet.

BMW 5-sar­ja on au­toi­lun elä­vä le­gen­da, joka tun­ne­taan ur­hei­lul­li­se­na, tur­val­li­se­na ja ää­rim­mäi­sen mu­ka­va­na mal­li­na. Kun mal­lis­to lan­see­rat­tiin vuon­na 1972, sen tär­keim­mät tun­nus­piir­teet oli­vat pit­kä­no­mai­nen si­lu­et­ti, funk­ti­o­naa­li­nen oh­jaa­mo ja vii­mei­sen pääl­le mu­ka­vat si­sä­ti­lat. Nämä omi­nai­suu­det ovat yhä tun­nis­tet­ta­vis­sa tä­män päi­vän 5-sar­jan kah­dek­san­nes­sa su­ku­pol­ves­sa, jon­ka kirk­kaim­mat täh­det ovat ti­la­va täys­säh­köi­nen BMW i5 Tou­ring, kä­te­vä la­dat­ta­va Plug-in hyb­rid-far­ma­ri BMW 530e xDrive Tou­ring ja te­ho­kas die­sel­mal­li BMW 520d.

– Mo­ni­puo­li­set moot­to­ri­vaih­to­eh­dot ovat BMW 5-sar­jan kah­dek­san­nen su­ku­pol­ven tär­keim­piä valt­ti­kort­te­ja. Tar­jol­la on sekä täys­säh­kö, hyb­ri­di et­tä die­sel, mikä mah­dol­lis­taa käyt­tä­jän tar­pei­den mu­kai­sen va­lin­nan, ku­vai­lee BMW:n tuo­te­pääl­lik­kö Tris­tan Fors­lund.

Kaik­kia mal­le­ja yh­dis­tää mu­kau­tu­va jou­si­tus ja tark­ka oh­jaus, jot­ka te­ke­vät aja­mi­ses­ta miel­lyt­tä­vää ja su­ju­vaa. Ti­la­van si­sä­ti­lan sekä run­saan ta­va­ra­ti­lan an­si­os­ta ne ovat käy­tän­nöl­li­nen va­lin­ta niin pi­dem­pien mat­ko­jen mat­ka­ta­va­roi­den kuin har­ras­tus­vä­li­nei­den­kin kul­jet­ta­mi­seen.

Hil­jai­nen säh­kö­far­ma­ri, jos­sa riit­tää vä­li­tön­tä vään­töä

BMW 5-sar­jan suo­si­tuin täys­säh­kö­mal­li on BMW i5 Tou­ring, joka on mal­lis­ton ti­la­vin far­ma­ri ja yh­dis­tää te­hok­kuu­den, mu­ka­vuu­den sekä riit­toi­san ta­va­ra­ti­lan.

– BMW i5 Tou­rin­gin asi­a­kas­ryh­mä koos­tuu en­si­si­jai­ses­ti ym­pä­ris­tö­tie­toi­sis­ta ku­lut­ta­jis­ta, jot­ka ar­vos­ta­vat suo­ri­tus­ky­kyä ja edis­tyk­sel­lis­tä tek­no­lo­gi­aa. Tämä mal­li hou­kut­te­lee var­sin­kin per­hei­tä ja pal­jon työn­sä puo­les­ta au­toi­le­via ih­mi­siä, jot­ka pri­o­ri­soi­vat sekä mu­ka­vuut­ta et­tä te­hok­kuut­ta, ker­too Fors­lund.

Ajo­ko­ke­muk­sel­taan BMW i5 Tou­ring on peh­meä, hil­jai­nen ja ri­va­kas­ti re­a­goi­va.

– Säh­kö­käyt­tö tar­jo­aa vä­li­tön­tä vään­töä, mikä joh­taa no­pe­aan kiih­ty­vyy­teen. Li­säk­si mu­kau­tu­va jou­si­tus ja tark­ka oh­jaus pa­ran­ta­vat ajo­mu­ka­vuut­ta en­ti­ses­tään, ker­too Fors­lund.

570 lit­ran ta­va­ra­ti­lan an­si­os­ta BMW i5 Tou­ring so­pii mai­ni­os­ti suu­rem­mal­le­kin mää­räl­le har­ras­tus­vä­li­nei­tä tai pi­dem­mil­le reis­suil­le. Rei­luun ta­va­ra­ti­laan mah­tu­vat golf­ba­git, mat­ka­lau­kut ja jopa pol­ku­pyö­rät. Ja jos ta­ka­pen­kit tai­te­taan alas, ti­laa voi­daan laa­jen­taa en­ti­ses­tään li­sä­kuor­maa var­ten.

Säh­kö­au­ton toi­min­ta­mat­ka on jopa 560 km WLTP-mit­taus­ta­van mu­kaan, mal­li­ver­si­os­ta riip­pu­en.

– BMW i5 Tou­rin­gin ak­ku voi­daan la­da­ta 10–80 %:iin noin 30 mi­nuu­tis­sa pi­ka­la­tu­ril­la. Kun käy­te­tään ta­val­lis­ta ko­ti­la­tu­ria, täy­del­li­nen la­taus kes­tää yleen­sä noin 8–10 tun­tia.

Plug-in hyb­rid on jous­ta­va ja mo­ni­puo­li­nen va­lin­ta

La­dat­ta­va hyb­ri­di yh­dis­tää säh­kö- ja polt­to­moot­to­ri­tek­no­lo­gi­an par­haat puo­let. Ly­hy­et mat­kat, ku­ten työ­mat­kat, su­ju­vat kä­te­väs­ti ja edul­li­ses­ti säh­köl­lä, kun taas polt­to­moot­to­ri li­sää huo­let­to­muut­ta pi­dem­mil­lä reis­suil­la.

– BMW 530e xDrive Tou­ring so­pii eri­tyi­ses­ti niil­le, jot­ka mat­kus­ta­vat pal­jon työn­sä puo­les­ta ja ar­vos­ta­vat polt­to­ai­ne­te­hok­kuut­ta, jous­ta­vuut­ta sekä mu­ka­vuut­ta pit­kän mat­kan aja­mi­ses­sa, ku­vai­lee Fors­lund.

Mal­li hou­kut­te­lee myös nii­tä, jot­ka ha­lu­a­vat vä­hen­tää ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­si­aan il­man, et­tä hei­dän tar­vit­see luo­pua suo­ri­tus­ky­vys­tä.

Ajet­ta­vuu­del­taan BMW 530e xDrive Tou­ring on mu­ka­va ja ener­gi­nen au­to, joka kul­kee su­la­vas­ti ja kiih­tyy te­hok­kaas­ti.

– Mu­kau­tu­va jou­si­tus te­kee sii­tä miel­lyt­tä­vän ajet­ta­van eri­lai­sis­sa olo­suh­teis­sa ja eri­tyi­ses­ti säh­kö­ti­las­sa se tar­jo­aa hil­jai­sen ja rau­hal­li­sen ajon.

Kul­jet­ta­ja voi it­se va­li­ta ajo­ti­lan, ja yh­del­lä la­tauk­sel­la säh­köl­lä pää­see jopa 92 ki­lo­met­riä. Tämä te­kee mal­lis­ta eri­no­mai­sen vaih­to­eh­don myös ly­hyil­le mat­koil­le ja päi­vit­täi­seen käyt­töön. Ak­ku la­tau­tuu noin 3–4 tun­nis­sa ta­val­li­sel­la la­tu­ril­la.

Suo­men tal­vi­o­lo­suh­teis­sa säh­kö- ja hyb­ri­di­au­tot toi­mi­vat Fors­lun­din mu­kaan hy­vin, mut­ta nii­den toi­min­ta­mat­ka voi ly­hen­tyä kyl­mis­sä olo­suh­teis­sa.

– On kui­ten­kin mo­nia ta­po­ja pa­ran­taa toi­min­ta­mat­kaa, jot­ka löy­ty­vät BMW:n kul­jet­ta­jan op­paas­ta.

Die­sel-au­to tuo polt­to­ai­ne­te­hok­kuut­ta pit­kil­le mat­koil­le

Die­sel-au­to on käy­tän­nöl­li­nen vaih­to­eh­to sil­loin, kun ki­lo­met­re­jä ker­tyy run­saas­ti.

– BMW 520d on pa­ras va­lin­ta ku­lut­ta­jil­le, jot­ka ar­vos­ta­vat polt­to­ai­ne­te­hok­kuut­ta, suo­ri­tus­ky­kyä ja mu­ka­vuut­ta pit­kän mat­kan aja­mi­ses­sa. Se so­pii eri­tyi­ses­ti pal­jon au­toi­le­vil­le ih­mi­sil­le ja per­heil­le, jot­ka tar­vit­se­vat luo­tet­ta­van ja ta­lou­del­li­sen ajo­neu­von päi­vit­täi­seen käyt­töön sekä mat­koil­le, ku­vai­lee Fors­lund.

BMW 5-sar­jan die­sel­mal­li on voi­ma­kas ja ta­lou­del­li­nen ajet­ta­va, joka tar­jo­aa eri­no­mai­sen suo­ri­tus­ky­vyn ja mu­ka­vuu­den.

– Die­sel­moot­to­ri tar­jo­aa hy­vän vään­nön ja te­hok­kuu­den, mikä te­kee sii­tä eri­no­mai­sen va­lin­nan pit­kil­le mat­koil­le. Au­to on va­rus­tet­tu tar­kal­la oh­jauk­sel­la ja mu­kau­tu­val­la jou­si­tuk­sel­la, mikä ta­kaa miel­lyt­tä­vän ajo­ko­ke­muk­sen eri­lai­sis­sa olo­suh­teis­sa.

Ajo­mu­ka­vuut­ta hui­pus­saan

Edis­tyk­sel­li­nen tek­no­lo­gia on yk­si BMW:n 5-sar­jan suo­si­tuim­pia omi­nai­suuk­sia. Tä­män päi­vän vii­tos­sar­jan au­tois­ta löy­ty­vät­kin huip­pu­luo­kan va­rus­teet ja äly­käs viih­de­jär­jes­tel­mä.

– Tär­kei­tä va­rus­tei­ta ovat viih­de­tek­no­lo­gia, ra­tin läm­mi­tys, Dri­ving As­sis­tant -omi­nai­suu­det, etu­pen­kin si­vut­tais­tu­et ja laa­du­kas ää­nen­tois­to, ku­vai­lee Fors­lund.

Dri­ving As­sis­tant tar­jo­aa muun mu­as­sa kais­ta­vah­din, au­to­maat­ti­sen py­sä­köin­nin ja mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peus­sää­ti­men.

– Ylei­ses­ti ot­ta­en Dri­ving As­sis­tant te­kee ajo­ko­ke­muk­ses­ta pal­jon mu­ka­vam­paa. Mu­ka­na ole­vat toi­min­not riip­pu­vat tie­ten­kin sii­tä, min­kä Dri­ving As­sis­tant -ta­son va­lit­set os­tet­ta­vak­si.

Il­mas­toin­tia ja mui­ta toi­min­to­ja oh­ja­taan ko­je­lau­dan näyt­tä­vän In­te­rac­ti­on Ba­rin avul­la. Ja ajo­mu­ka­vuu­den kruu­naa kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­nen mo­ni­toi­mi­näyt­tö, jol­la voi kat­sel­la elo­ku­via tai pe­la­ta vi­de­o­pe­le­jä ajo­tau­oil­la.

BMW i5 xDrive40 Tou­ring EU-yhd. ener­gi­an­ku­lu­tus 16,4–19,5 kWh/100 km. CO2-pääs­töt 0 g/km. (WLTP)

BMW 530e xDrive Tou­ring EU-yhd. ener­gi­an­ku­lu­tus 21,6–23,6 kWh/100 km, polt­to­ai­neen ku­lu­tus 0,8–1 l/100 km. CO2-pääs­töt 18–22 g/km. (WLTP)

BMW 520d xDrive Tou­ring EU-yhd. polt­to­ai­neen ku­lu­tus 5,7–6,2 l/100 km. CO2-pääs­töt 149–163 g/km. (WLTP)