5-sylinteriset moottorit: Miksi niissä on monen mielestä ylettömästi taikaa?

Ensin 5-sylinteristen valmistuksen aloittivat henkilöautoissa turbodiesel- ja/tai bensiinipuolella Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Ford sekä Fiat. Nykyisin viisi­sy­lin­te­risiä bensii­ni­moot­to­reita edustavat Audi TT RS, RS3 sekä RS Q3. Auto Bild pohtii viisi­sy­lin­te­risten moottorien viehätysvoiman salaisuutta.

Auto Bild.Uutiset

Am­moi­sis­ta 5-sy­lin­te­ri­sis­tä ben­sii­ni­moot­to­reis­ta tu­le­vat heti mie­leen ai­na­kin Au­di qu­at­t­ro, Fiat Coupé (eli Coupé Fiat), Vol­vo 850 sekä, eh­kä us­ko­ma­ton­ta si­nän­sä, Fiat Ma­rea. 1980-lu­vun tur­bo­die­se­leis­tä esi­mer­kik­si Au­din 2,2-lit­rai­nen ja 2000-lu­vun vaih­teen mo­lem­min puo­lin mm. Volks­wa­gen Pas­sat VR5 sekä Seat To­le­do VR5, Ford Fo­cus RS ja Mon­deo. 

Kaik­ki ei­vät myös­kään vält­tä­mät­tä muis­ta, et­tä vuo­si­na 2006-2011 oli­vat tuo­tan­nos­sa myös Fiat Stilo Abarth, Stilo GT sekä Edi­ti­on Mic­ha­el Schu­mac­her, jois­sa oli ko­ne­pel­lin al­la 2,4-lit­rai­nen 170 hv vii­si­sy­lin­te­ri­nen.

To­yo­tan 5-sy­lin­te­ri­nen 3,4-lit­rai­nen PZ-die­sel­moot­to­ri ma­jai­li Land Crui­se­ris­sa (J70). Land Ro­ve­ril­la on 1998-2007 De­fen­de­ris­sä ja Dis­co­ve­rys­sa TD5-tur­bo­die­sel ja Mer­ce­des-Ben­zil­lä jo vuon­na 1974 3,0-lit­rai­nen 5-sy­lin­te­ri­nen OM617 (W115) sekä myö­hem­min 5-sy­lin­te­ri­nen 290 TD (E210). Nämä ovat siis vain esi­merk­ke­jä.

Mikä on yli­pään­sä 5-sy­lin­te­ris­ten moot­to­rien sy­vin sa­lai­suus? Ai­na­kin se, et­tä ne tar­jo­a­vat run­saas­ti voi­maa laa­jal­la kier­ro­sa­lu­eel­la ja et­tä eten­kin ben­sii­ni­vii­tos­ten käyn­ti­ää­ni on omal­la ta­val­laan yh­tä eri­koi­nen ja kor­vaa vie­hät­tä­vä kuin V8- tai V10-moot­to­ril­la. Ei­kä pidä unoh­taa, et­tä MM-ral­li­puo­lel­la sel­lai­sel­la ajoi­vat 1980-lu­vul­la esi­mer­kik­si Han­nu Mik­ko­la ja Wal­ter Röhrl.

Ford Focusin RS- ja ST-malleissa oli 5-sylinterinen moottori.

Ford Focusin RS- ja ST-malleissa oli 5-sylinterinen moottori.

Audin RS-moottorit tunnetaan niiden erikoisesta sytytysjärjestyksestä. Monien 5-sylinteristen sytytysjärjestys 1-2-4-5-3 luo juuri sen tutun, räyheän käyntiäänen, joka voi täyskaasulla yltyä infernaaliseksi.

Audin RS-moottorit tunnetaan niiden erikoisesta sytytysjärjestyksestä. Monien 5-sylinteristen sytytysjärjestys 1-2-4-5-3 luo juuri sen tutun, räyheän käyntiäänen, joka voi täyskaasulla yltyä infernaaliseksi.

Uskomatonta, mutta Chevrolet Colorado Pick-Upissa oli viisisylinterinen moottori.

Uskomatonta, mutta Chevrolet Colorado Pick-Upissa oli viisisylinterinen moottori.

Myös Hummer H3:ssa sovellettiin samaa viisisylinteristä kuin Chevrolet Coloradossa.

Myös Hummer H3:ssa sovellettiin samaa viisisylinteristä kuin Chevrolet Coloradossa.

Ensimmäinen bensiinikäyttöinen viisisylinterinen koettiin vuonna 1976 Audi 100 -mallissa. Tyypin 43 konetilassa ei ollut riittävästi tilaa sen paremmin rivikuutoselle kuin V6-moottorillekaan, kilpailemaan BMW:n ja Mercedes-Benzin kanssa. Lisäksi edellä mainitut moottorit olisivat tehneet Audista liian nokkapainoisen. Niinpä konsernissa päätettiin lisätä EA 827 -nelikkoon yksi sylinteri. Viitosta sovellettiin sittemmin monessa Audi-mallissa.

Ensimmäinen bensiinikäyttöinen viisisylinterinen koettiin vuonna 1976 Audi 100 -mallissa. Tyypin 43 konetilassa ei ollut riittävästi tilaa sen paremmin rivikuutoselle kuin V6-moottorillekaan, kilpailemaan BMW:n ja Mercedes-Benzin kanssa. Lisäksi edellä mainitut moottorit olisivat tehneet Audista liian nokkapainoisen. Niinpä konsernissa päätettiin lisätä EA 827 -nelikkoon yksi sylinteri. Viitosta sovellettiin sittemmin monessa Audi-mallissa.

Volvolla 5-sylinteriset bensiinimoottorit olivat vuosina 1991-97 kovassa kurssissa. Malleista muistetaan 850-sarjan sedan- ja farmarimallit sekä vastaavat S70/V70. Kuvassa Volvo 850 Sedan.

Volvolla 5-sylinteriset bensiinimoottorit olivat vuosina 1991-97 kovassa kurssissa. Malleista muistetaan 850-sarjan sedan- ja farmarimallit sekä vastaavat S70/V70. Kuvassa Volvo 850 Sedan.

VW Jettassa ja Passatissa oli Yhdysvalloissa tarjolla 2,5-litrainen 5-sylinterinen. Kuvassa USA-Jetta.

VW Jettassa ja Passatissa oli Yhdysvalloissa tarjolla 2,5-litrainen 5-sylinterinen. Kuvassa USA-Jetta.

Ny­kyi­sin 5-sy­lin­te­ris­tä löy­tyy tek­niik­kaa 2,5-lit­rai­se­na Au­din mal­leis­ta TT RS, RS 3 sekä RS Q3. Alun pe­rin Au­dil­la lai­nat­tiin Yh­dys­val­tain-Jet­tan 170 hv moot­to­ria, jos­ta saa­tiin R8-kom­po­nent­tien avul­la te­hoa yli 300 he­vos­voi­maa. Uu­sim­man TT RS:n te­hot ovat vie­lä pa­rem­mat, yli 400 he­vos­voi­maa.

Vol­vo ja Ford ei­vät kum­pi­kaan täl­lä het­kel­lä val­mis­ta 5-sy­lin­te­ri­siä moot­to­rei­ta, sil­lä täs­sä koh­din mo­du­laa­ri­nen moot­to­rist­ra­te­gia soit­taa niin sa­no­tus­ti en­si viu­lua. Sitä pait­si 5-sy­lin­te­ri­sil­lä moot­to­reil­la on hait­ta­puo­len­sa: ne ovat lop­pu­pe­lis­sä sekä pi­tem­piä et­tä pai­na­vam­pia ver­rat­tui­na vas­taa­viin ne­li­sy­lin­te­ri­siin.

Sii­tä huo­li­mat­ta kai­kil­la 5-sy­lin­te­ri­sil­lä ben­sii­ni- ja die­sel­moot­to­reil­la on oma tai­kan­sa ja oma, vank­ka kan­nat­ta­ja­kun­tan­sa.

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Täysin uuden Lexus RX:n korin terävä muotoilu ja särmikkäät lediajovalot herättävät ohikulkijoiden huomiota. Konepelti on aiempaa pidempi.

Täysin uuden Lexus RX:n korin terävä muotoilu ja särmikkäät lediajovalot herättävät ohikulkijoiden huomiota. Konepelti on aiempaa pidempi.

Juha Peltonen

Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys

Auto Bild.Koeajot
Täysin uuden Lexus RX:n korin terävä muotoilu ja särmikkäät lediajovalot herättävät ohikulkijoiden huomiota. Konepelti on aiempaa pidempi.

Täysin uuden Lexus RX:n korin terävä muotoilu ja särmikkäät lediajovalot herättävät ohikulkijoiden huomiota. Konepelti on aiempaa pidempi.

Juha Peltonen

Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys

Auto Bild.Koeajot

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!