5-sylinteriset moottorit: Miksi niissä on monen mielestä ylettömästi taikaa?
Ensin 5-sylinteristen valmistuksen aloittivat henkilöautoissa turbodiesel- ja/tai bensiinipuolella Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Ford sekä Fiat. Nykyisin viisisylinterisiä bensiinimoottoreita edustavat Audi TT RS, RS3 sekä RS Q3. Auto Bild pohtii viisisylinteristen moottorien viehätysvoiman salaisuutta.
Ammoisista 5-sylinterisistä bensiinimoottoreista tulevat heti mieleen ainakin Audi quattro, Fiat Coupé (eli Coupé Fiat), Volvo 850 sekä, ehkä uskomatonta sinänsä, Fiat Marea. 1980-luvun turbodieseleistä esimerkiksi Audin 2,2-litrainen ja 2000-luvun vaihteen molemmin puolin mm. Volkswagen Passat VR5 sekä Seat Toledo VR5, Ford Focus RS ja Mondeo.
Kaikki eivät myöskään välttämättä muista, että vuosina 2006-2011 olivat tuotannossa myös Fiat Stilo Abarth, Stilo GT sekä Edition Michael Schumacher, joissa oli konepellin alla 2,4-litrainen 170 hv viisisylinterinen.
Toyotan 5-sylinterinen 3,4-litrainen PZ-dieselmoottori majaili Land Cruiserissa (J70). Land Roverilla on 1998-2007 Defenderissä ja Discoveryssa TD5-turbodiesel ja Mercedes-Benzillä jo vuonna 1974 3,0-litrainen 5-sylinterinen OM617 (W115) sekä myöhemmin 5-sylinterinen 290 TD (E210). Nämä ovat siis vain esimerkkejä.
Mikä on ylipäänsä 5-sylinteristen moottorien syvin salaisuus? Ainakin se, että ne tarjoavat runsaasti voimaa laajalla kierrosalueella ja että etenkin bensiiniviitosten käyntiääni on omalla tavallaan yhtä erikoinen ja korvaa viehättävä kuin V8- tai V10-moottorilla. Eikä pidä unohtaa, että MM-rallipuolella sellaisella ajoivat 1980-luvulla esimerkiksi Hannu Mikkola ja Walter Röhrl.
Ford Focusin RS- ja ST-malleissa oli 5-sylinterinen moottori.
Audin RS-moottorit tunnetaan niiden erikoisesta sytytysjärjestyksestä. Monien 5-sylinteristen sytytysjärjestys 1-2-4-5-3 luo juuri sen tutun, räyheän käyntiäänen, joka voi täyskaasulla yltyä infernaaliseksi.
Uskomatonta, mutta Chevrolet Colorado Pick-Upissa oli viisisylinterinen moottori.
Myös Hummer H3:ssa sovellettiin samaa viisisylinteristä kuin Chevrolet Coloradossa.
Ensimmäinen bensiinikäyttöinen viisisylinterinen koettiin vuonna 1976 Audi 100 -mallissa. Tyypin 43 konetilassa ei ollut riittävästi tilaa sen paremmin rivikuutoselle kuin V6-moottorillekaan, kilpailemaan BMW:n ja Mercedes-Benzin kanssa. Lisäksi edellä mainitut moottorit olisivat tehneet Audista liian nokkapainoisen. Niinpä konsernissa päätettiin lisätä EA 827 -nelikkoon yksi sylinteri. Viitosta sovellettiin sittemmin monessa Audi-mallissa.
Volvolla 5-sylinteriset bensiinimoottorit olivat vuosina 1991-97 kovassa kurssissa. Malleista muistetaan 850-sarjan sedan- ja farmarimallit sekä vastaavat S70/V70. Kuvassa Volvo 850 Sedan.
VW Jettassa ja Passatissa oli Yhdysvalloissa tarjolla 2,5-litrainen 5-sylinterinen. Kuvassa USA-Jetta.
Nykyisin 5-sylinteristä löytyy tekniikkaa 2,5-litraisena Audin malleista TT RS, RS 3 sekä RS Q3. Alun perin Audilla lainattiin Yhdysvaltain-Jettan 170 hv moottoria, josta saatiin R8-komponenttien avulla tehoa yli 300 hevosvoimaa. Uusimman TT RS:n tehot ovat vielä paremmat, yli 400 hevosvoimaa.
Volvo ja Ford eivät kumpikaan tällä hetkellä valmista 5-sylinterisiä moottoreita, sillä tässä kohdin modulaarinen moottoristrategia soittaa niin sanotusti ensi viulua. Sitä paitsi 5-sylinterisillä moottoreilla on haittapuolensa: ne ovat loppupelissä sekä pitempiä että painavampia verrattuina vastaaviin nelisylinterisiin.
Siitä huolimatta kaikilla 5-sylinterisillä bensiini- ja dieselmoottoreilla on oma taikansa ja oma, vankka kannattajakuntansa.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
Kia EV3 on vuoden auto 2025
Kia EV3 on vuoden auto 2025
Täysin uuden Lexus RX:n korin terävä muotoilu ja särmikkäät lediajovalot herättävät ohikulkijoiden huomiota. Konepelti on aiempaa pidempi.
Juha Peltonen
Täysin uuden Lexus RX:n korin terävä muotoilu ja särmikkäät lediajovalot herättävät ohikulkijoiden huomiota. Konepelti on aiempaa pidempi.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
Hyundai uudisti Kona Electricin – N Line -versio malliston huippuna
K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennennäkemättömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!
Polestarin tavoitteena 50 % kasvu uusien rekisteröintien osalta
Volvo esittelee kolme uutuusmallia AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Autoala vaatii valtiolta toimia autokannan uudistamiseksi
Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
FOKUS MEDIA
Hyvä Moca
Valaise hifiäänesi
Graham Phantom III SE -äänivarsi
Koksu takabassoilla
Lucarto Audio
Shanlingin R2R-dac/kuuloke-/esivahvistin
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Linn LP12 -päivitys
TADilta uusi jalustakaiutin
UUTTA
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
Hyundai uudisti Kona Electricin – N Line -versio malliston huippuna
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
Hyundai uudisti Kona Electricin – N Line -versio malliston huippuna
K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennennäkemättömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!
Polestarin tavoitteena 50 % kasvu uusien rekisteröintien osalta
Volvo esittelee kolme uutuusmallia AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Autoala vaatii valtiolta toimia autokannan uudistamiseksi
Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi