Volkswagen
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Hiihtolomakausi on parhaimmillaan ja Suomen teillä liikkuu nyt paljon lomalaisia niin sähköautoilla kuin polttomoottoriautoilla. Pitkän matkan matkustamisen hankaluus ja hitaus sähköautolla verrattuna polttomoottoriautoon on edelleen puheenaihe monessa autoiluun liittyvässä keskustelussa.
Volkswagen päätti selvittää Suomen talvessa tehdyllä 1 000 km käytännön testillä kuinka matkan tekeminen eroaa niin ajoajan kuin kustannustenkin osalta. Testi suoritettiin rapsakassa pakkassäässä, ajamalla Helsingistä Leville.
Testiautoiksi valikoituivat kesällä 2024 esitelty Volkswagen ID.7 Tourer GTX, joka on varustettu 86 kWh akulla ja viime vuonna uudistunut 9. sukupolven Volkswagen Passat Variant 1,5 eTSI -kevythybridi. ID.7 Tourerissa oli 20” kitkarenkaat ja Passatissa 18” nastarenkaat.
Yli 1 000 km matkan kokonaisajassa eroa vain 22 minuuttia
Polttomoottoriauto oli vain 22 minuuttia nopeampi kuin sähköauto normaaleilla tauoilla normaalissa suomalaisessa talvikelissä 1 000 km ajomatkalla.
ID.7 Tourer GTX:n kokonaismatka-aika oli 13 tuntia 48 minuuttia ja Passatin 13 tuntia 26 minuuttia.
Ajoajassa eroa oli vain minuutti. Keskinopeus 1 000 kilometrin matkalla Helsingistä Leville oli molemmilla autoilla 83 km/h. Ajo suoritettiin normaalissa liikenteessä, muun liikenteen ja vauhdin mukaisesti, nopeusrajoituksia noudattaen ja pääasiassa mukautuvaa vakionopeudensäädintä käyttäen. Olosuhteet vaihtelivat erittäin talvisesta -21 asteen pakkasesta muutaman asteen suojakeliin.
Tauot tekivät matka-ajan eron. Molemmat autokunnat pitivät 3 taukoa; sähköautoa ladattiin jokaisella pysähdyksellä, lisäksi polttomoottoriautoa tankattiin kerran. ID.7 Tourer GTX:llä taukoihin meni lähes 2 tuntia ja Passatilla tauot veivät noin tunnin ja 40 minuuttia.
Kulujen suhteen sähköauto vie voiton
Sähköauton kulut olivat 20 % halvemmat kuin polttomoottoriautolla. Yhteen suuntaan eroa tuli 19 euroa sähköauton eduksi. Koko matkan kulut sähköautolla olivat 91 euroa, sisältäen kotilatauksen ennen lähtöä ja pikalataukset matkalla. Passat Variantin kulut olivat keskikulutuksella laskettuna 110 euroa.
Tämän testin kulutuslukemalla laskettuna 1 000 km matkan energian lataaminen kotilatauksella maksaisi vain 31 € (0,15 € / kWh). Näin sähköllä ajaminen voi maksaa vain 1/3 vastaavan kokoisen auton bensiinikulusta.
Testaaminen ja olosuhteet
”WLTP -toimintamatka mitataan laboratorio-olosuhteissa tietyllä syklillä, jotta kaikki tulokset ovat vertailukelpoisia keskenään. Tässä testissä emme yrittäneet vakioida muuta kuin käytetyn reitin. Pitkä ajomatka tuo tuloksiin vertailuun tarvittavan vakauden”, toteaa Volkswagen-henkilöautojen tuotepäällikkö Toni Nieminen.
Sähköauton osalta vertailussa on käytetty paluumatkan tietoja. Ajo-olosuhteet olivat molempina päivinä yhtä haastavat, mikä näkyy siinä, että kulutuslukemat pysyivät käytännössä samoina kummallakin päivällä. Lisäksi matkan aikana kuvattiin myös erilaista materiaalia sähköautoilusta, mikä teki sähköauton tauoista hiukan pidempiä kuin itse auton lataaminen olisi vaatinut. Lisäksi liikkeelle ei lähdetty täydellä akulla eikä taukopaikkoja optimoitu, lataukselle tultiin korkeammilla varausasteilla kuin olisi lataustehojen kannalta parasta – pysähdyksiä ohjasi tällä kertaa enemmän kuljettajien tarpeet. Nämä kaikki vaikuttivat kokonaismatka-aikaan.
”Tämä käytännön testimme osoitti, että Suomessa on erinomainen julkinen pikalatausverkosto ja nopeasti lataavat sähköautot toimivat mainiosti myös pidempien matkojen tekemiseen. Testin perusteella voidaan hyvin todeta, että autoilijan kannattaa miettiä ennen kaikkea omia tarpeita ja arvojaan valitessaan sopivaa autoa”, jatkaa Nieminen.
AutoBild / K Auto
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Takaisin Pohjois-Karjalaan ja projektiksi autiotalo
Audiolab 6000A MKII
Kaksi asuntoa yhdistettiin ja sinkkukoti kasvoi uusperheen kodiksi
Ortofon MC 90:n paluu
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Audio Researchin hienoin vahvistin
NADilta moduuleja ääniasennuksiin
Graham Phantom III SE -äänivarsi
Yltiöuskollista ääntä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi