Vianor
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Nykyaikaiset autot kuluttavat paljon sähköä, mikä rasittaa akkua. Samaan aikaan akuista on tullut erityisen herkkiä kylmille keleille – ja pahimmassa tapauksessa auto ei käynnisty ollenkaan. Jarkko Jalava, rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö, jakaa parhaat vinkkinsä siitä, miten auton akun voi pitää kunnossa talvipakkasilla.
Auto, joka ei käynnisty kylmänä talviaamuna, kärsii usein huonosti ladatusta tai heikentyneestä akusta. Kylmä sää on yleisesti ottaen raskasta autoille, erityisesti akuille. Vianorilla onkin parhaillaan akkupalvelujen, kuten testauksen, huollon ja vaihtojen, sesonkiaika.
“Kaikki akut kärsivät pakkasessa, niin älypuhelimissa kuin autoissakin. Ne menettävät varaus- ja virranantokykynsä, joten talvella akun suorituskyvyn heikkeneminen ja jopa vikaantuminen ovat yleisiä ongelmia”, sanoo Jalava.
Sähkönkulutus on kasvanut räjähdysmäisesti
Samalla kun kaikki autotyypit ovat kehittyneet ja teknistyneet – esimerkiksi istuinlämmityksen ja erilaisten turvajärjestelmien myötä – niiden sähkönkulutus on kasvanut huomattavasti.
”Autoissa käytetään tänä päivänä sähköä kaikkeen mahdolliseen, ja niiden sähkönkulutus on paljon suurempaa kuin esimerkiksi 1990-luvun autoissa”, kertoo Jalava.
Talvella sähkönkulutus on suurta, mutta kylmällä säällä akut latautuvat hitaammin. Lyhyet hetket lämpimässä eivät juuri auta, koska auton akku, joka painaa tyypillisesti noin 15–20 kg, lämpenee hitaasti.
Miksi auto ei käynnisty kylmänä aamuna?
Kolme tärkeintä tekijää kaikissa autotyypeissä ovat akun ikä, ajomatkojen pituus ja auton lämmityksen määrä. Hybridiautoilijoiden on kiinnitettävä erityistä huomiota myös akun lataamiseen.
Tässä ovat Jarkko Jalavan parhaat vinkit:
1. Lataa hybridiauton ajoakku pienellä virralla
Useimmat autot käyttävät käynnistämiseen käynnistysakkua. Sähkö- ja hybridiautoissa on 12V akku, joka on samanlainen kuin polttomoottoriautojen käynnistysakku. Jos 12V akkua ei ole ladattu riittävästi, sähkö- tai hybridiauton järjestelmä ei toimi eikä auto käynnisty.
Plug-in-hybridien 12V akut eivät yleensä lataudu, kun auto on kytketty latausasemaan, mikä voi tulla yllätyksenä monille hybridiautoilijoille. Joissakin hybrideissä 12V akku latautuu ajoakun latauksen yhteydessä, mutta lataus usein pysähtyy, kun ajoakku on täynnä.
”On suositeltavaa ladata ajoakku matalalla virralla, jotta latausaika pitenee ja 12V akku ehtii latautua. 12V akun voi myös ladata erillisellä laturilla”, Jalava selittää.
Täyssähköautoissa tämä ei yleensä ole ongelma, koska kotona ei ole käytössä nopeita latauslaitteita.
2. Aja autolla vähintään 20 minuuttia
Lyhyet ajomatkat pakkasjakson aikana kuluttavat akkua vähitellen tyhjäksi auton tyypistä riippumatta. Lopulta auto ei ehkä käynnisty ollenkaan. Ratkaisu on ajaa hieman pidempiä matkoja. Tämä ei pelkästään auta akkua, vaan myös moottori hyötyy, kun se ehtii lämmetä kunnolla.
”Pakkasella autoa kannattaa ajaa vähintään 20 minuuttia, jotta akku ehtii latautua. Jos olet käyttänyt polttoainekäyttöistä lämmitintä, nyrkkisääntönä on ajaa yhtä kauan kuin olet käyttänyt lämmitintä, jotta akku ehtii latautua”, Jalava neuvoo.
Jos talvella on ajettava paljon lyhyitä matkoja, Jalava suosittelee käyttämään ylläpitolaturia akun toimintakunnon säilyttämiseksi.
”Pidä akku mahdollisimman täyteen ladattuna ja varmista, että akun navat ovat puhtaat.”
3. Epävarma akun kunnosta? Tarkistuta se ammattilaisella
Jos auton käynnistäminen on hankalaa tai jos kojelautaan ilmestyy varoituksia, ne voivat viitata akkuongelmiin. Jos pitkä ajomatka ei ratkaise ongelmaa, akku kannattaa tarkistuttaa ammattimaisessa autohuoltamossa.
4. Tärkeä huomioida akkua vaihdettaessa
Jos akku täytyy vaihtaa, valitse samanlainen kuin alkuperäisakku. Anna ammattilaisen asentaa akku, jotta se koodataan oikein auton järjestelmiin. Turvallisuussyistä erityisesti sähkö- ja hybridiautojen akkujen vaihdot tulee aina jättää ammattilaisten tehtäväksi.
AutoBild / Vianor
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Marsienin kori on suunniteltu yksinomaan suorituskykyä, keveyttä ja jäähdytystä silmällä pitäen, ja sen kokonaispaino on 50 kiloa alhaisempi kuin tavallisessa Porsche 992 Turbo S:ssä.
MARC PHILIPP GEMBALLA GmbH
Marsienin kori on suunniteltu yksinomaan suorituskykyä, keveyttä ja jäähdytystä silmällä pitäen, ja sen kokonaispaino on 50 kiloa alhaisempi kuin tavallisessa Porsche 992 Turbo S:ssä.
MARC PHILIPP GEMBALLA GmbH
Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti
Vianor
Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti
Vianor
N-Trek-varustetaso houkuttelee seikkailunhaluisia perheitä entistä kauemmas ja intensiivisempiin seikkailuihin sähköistetyssä, nelivetomallisessa ja jopa 7-paikkaisessa mallissa.
Nissan
N-Trek-varustetaso houkuttelee seikkailunhaluisia perheitä entistä kauemmas ja intensiivisempiin seikkailuihin sähköistetyssä, nelivetomallisessa ja jopa 7-paikkaisessa mallissa.
Nissan
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Suomen talvi pelottaa ihmisiä sähköauton ostoaikeissa
Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa
Kysely: Yli neljännes siirtyisi käyttämään sähköautoa, jos polttoaineen hinta tuplaantuisi
Täyssähköinen Volvo ES90 esitellään pian - ohjelmistopohjainen ja Superset-teknologiapaketille perustuva uutuus
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Volvon XC60-malliin isoja uudistuksia
Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu
Auto Bild 3/2025 on kaupoissa
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Legendaarinen Ladojen kokoontumisajo Kangasalla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pro-Jectin uusi tehovahvistin ja lisävirtalähde
Seuraava sukupolvi
Takaisin Pohjois-Karjalaan ja projektiksi autiotalo
Kaiutin häivetekniikalla
Lumin T3X -striimeri-verkkosoitin
Torvi dipolibassolla
Kevyet mutta tehokkaat
JICOn businessluokka
Oikaisu: Pathos-edustus Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Suomen talvi pelottaa ihmisiä sähköauton ostoaikeissa
Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa
Kysely: Yli neljännes siirtyisi käyttämään sähköautoa, jos polttoaineen hinta tuplaantuisi
Täyssähköinen Volvo ES90 esitellään pian - ohjelmistopohjainen ja Superset-teknologiapaketille perustuva uutuus
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Suomen talvi pelottaa ihmisiä sähköauton ostoaikeissa
Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa
Kysely: Yli neljännes siirtyisi käyttämään sähköautoa, jos polttoaineen hinta tuplaantuisi
Täyssähköinen Volvo ES90 esitellään pian - ohjelmistopohjainen ja Superset-teknologiapaketille perustuva uutuus
Volvon XC60-malliin isoja uudistuksia
Renault Master -mallisto laajenee ja monipuolistuu
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Legendaarinen Ladojen kokoontumisajo Kangasalla
Uusi Kia EV4 – ensimmäiset kuvat julkistettu
Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI