Vianor
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Nykyaikaiset autot kuluttavat paljon sähköä, mikä rasittaa akkua. Samaan aikaan akuista on tullut erityisen herkkiä kylmille keleille – ja pahimmassa tapauksessa auto ei käynnisty ollenkaan. Jarkko Jalava, rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö, jakaa parhaat vinkkinsä siitä, miten auton akun voi pitää kunnossa talvipakkasilla.
Auto, joka ei käynnisty kylmänä talviaamuna, kärsii usein huonosti ladatusta tai heikentyneestä akusta. Kylmä sää on yleisesti ottaen raskasta autoille, erityisesti akuille. Vianorilla onkin parhaillaan akkupalvelujen, kuten testauksen, huollon ja vaihtojen, sesonkiaika.
“Kaikki akut kärsivät pakkasessa, niin älypuhelimissa kuin autoissakin. Ne menettävät varaus- ja virranantokykynsä, joten talvella akun suorituskyvyn heikkeneminen ja jopa vikaantuminen ovat yleisiä ongelmia”, sanoo Jalava.
Sähkönkulutus on kasvanut räjähdysmäisesti
Samalla kun kaikki autotyypit ovat kehittyneet ja teknistyneet – esimerkiksi istuinlämmityksen ja erilaisten turvajärjestelmien myötä – niiden sähkönkulutus on kasvanut huomattavasti.
”Autoissa käytetään tänä päivänä sähköä kaikkeen mahdolliseen, ja niiden sähkönkulutus on paljon suurempaa kuin esimerkiksi 1990-luvun autoissa”, kertoo Jalava.
Talvella sähkönkulutus on suurta, mutta kylmällä säällä akut latautuvat hitaammin. Lyhyet hetket lämpimässä eivät juuri auta, koska auton akku, joka painaa tyypillisesti noin 15–20 kg, lämpenee hitaasti.
Miksi auto ei käynnisty kylmänä aamuna?
Kolme tärkeintä tekijää kaikissa autotyypeissä ovat akun ikä, ajomatkojen pituus ja auton lämmityksen määrä. Hybridiautoilijoiden on kiinnitettävä erityistä huomiota myös akun lataamiseen.
Tässä ovat Jarkko Jalavan parhaat vinkit:
1. Lataa hybridiauton ajoakku pienellä virralla
Useimmat autot käyttävät käynnistämiseen käynnistysakkua. Sähkö- ja hybridiautoissa on 12V akku, joka on samanlainen kuin polttomoottoriautojen käynnistysakku. Jos 12V akkua ei ole ladattu riittävästi, sähkö- tai hybridiauton järjestelmä ei toimi eikä auto käynnisty.
Plug-in-hybridien 12V akut eivät yleensä lataudu, kun auto on kytketty latausasemaan, mikä voi tulla yllätyksenä monille hybridiautoilijoille. Joissakin hybrideissä 12V akku latautuu ajoakun latauksen yhteydessä, mutta lataus usein pysähtyy, kun ajoakku on täynnä.
”On suositeltavaa ladata ajoakku matalalla virralla, jotta latausaika pitenee ja 12V akku ehtii latautua. 12V akun voi myös ladata erillisellä laturilla”, Jalava selittää.
Täyssähköautoissa tämä ei yleensä ole ongelma, koska kotona ei ole käytössä nopeita latauslaitteita.
2. Aja autolla vähintään 20 minuuttia
Lyhyet ajomatkat pakkasjakson aikana kuluttavat akkua vähitellen tyhjäksi auton tyypistä riippumatta. Lopulta auto ei ehkä käynnisty ollenkaan. Ratkaisu on ajaa hieman pidempiä matkoja. Tämä ei pelkästään auta akkua, vaan myös moottori hyötyy, kun se ehtii lämmetä kunnolla.
”Pakkasella autoa kannattaa ajaa vähintään 20 minuuttia, jotta akku ehtii latautua. Jos olet käyttänyt polttoainekäyttöistä lämmitintä, nyrkkisääntönä on ajaa yhtä kauan kuin olet käyttänyt lämmitintä, jotta akku ehtii latautua”, Jalava neuvoo.
Jos talvella on ajettava paljon lyhyitä matkoja, Jalava suosittelee käyttämään ylläpitolaturia akun toimintakunnon säilyttämiseksi.
”Pidä akku mahdollisimman täyteen ladattuna ja varmista, että akun navat ovat puhtaat.”
3. Epävarma akun kunnosta? Tarkistuta se ammattilaisella
Jos auton käynnistäminen on hankalaa tai jos kojelautaan ilmestyy varoituksia, ne voivat viitata akkuongelmiin. Jos pitkä ajomatka ei ratkaise ongelmaa, akku kannattaa tarkistuttaa ammattimaisessa autohuoltamossa.
4. Tärkeä huomioida akkua vaihdettaessa
Jos akku täytyy vaihtaa, valitse samanlainen kuin alkuperäisakku. Anna ammattilaisen asentaa akku, jotta se koodataan oikein auton järjestelmiin. Turvallisuussyistä erityisesti sähkö- ja hybridiautojen akkujen vaihdot tulee aina jättää ammattilaisten tehtäväksi.
AutoBild / Vianor
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Cd-soitin matkalle
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Technicsiltä lähtötason levysoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL