Faceliftin ulkoisesti erottuvin uudistus on keula, jossa aiempaa terävämmät muodot saaneet valot antavat autolla hyökkäävää ilmettä.
Toni Lindström
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Porsche Cayenne E-Hybrid on merkille uskollinen teiden kulkija, jonka ajo-ominaisuudet on hiottu entistäkin paremmiksi.
Porsche Cayenne on ollut koko 20-vuotisen historiansa ajan Porschelle erittäin merkittävä malli – voi jopa sanoa, että Porsche Cayenne pelasta koko Porschen olemassaolon.
Sporttinen SUV on saavuttanut vankkumattoman suosion ympäri maailmaa – eikä ihme, sillä Porsche Cayenne kestää sisältä ja ulkoa tehdyn tarkastelun. Lataushybridinä Porsche Cayennen kulutus pysyy aisoissa, ja sen hinnassa tuntuu vähäpäästöisyys.
Punnittua muutosta
Uutta Porsche Cayennea katsellessa täytyy olla kokenut silmä, että korin uudistukset huomaa, ja tavalliselta autoilijalta uudet muodot jäävät kyllä noteeraamatta.
Coupén muotoja on uudistettu tarkalla maltilla.
Toni Lindström
Cayennen kojelautaan saa koeajoauton tapaan jopa kolme näyttöä.
Toni Lindström
Kuljettajan silmien edessä on selkeän moderni mittaristo.
Toni Lindström
22-tuumaiset vanteet istuvat autoon tyylikkäästi.
Toni Lindström
Ajotilaa on helppo ja nopea säätää ratissa olevasta kiertosäätimestä.
Toni Lindström
Ilmastoinnin säätimet on sijoitettu keskikonsoliin.
Toni Lindström
Moderni kosketusnäyttö on 12-tuumainen.
Toni Lindström
Porschen kojelautaan kuuluu viisarikello.
Toni Lindström
Etuistuimet ovat tyylikkäät ja tukevat istua. Hyvä ajoasento löytyy takuuvarmasti.
Toni Lindström
Takaistuimella on väljästi tilaa matkustaa. Takamatkustajille on omat ilmastoinnin säätimet.
Toni Lindström
Normiasennossa tavaratilaa on kompaktisti 404 litraa. Latausjohdot vievät osaltaan tilaa.
Toni Lindström
Konehuoneessa hyrrää 3-litrainen 304-hevosvoimainen suora kuutonen, ja menohaluja varmistaa lisäksi 176-hevosvoimainen sähkömoottori.
Toni Lindström
Myös tämä kertoo omaa kieltään mallin tärkeydestä – hyvää ei hevin lähdetä muuttamaan radikaalisti. Tässä tapauksessa siihen ei ollut myöskään tarvetta, ja kaikkia muutoksia on varmasti punnittu huolella.
Merkittävin ero edelliseen versioon on keulan valojen terävöitetty muoto, jossa valoa antavat Porschen pitkälle kehitetyt ledivalot. Valot ovatkin huippuluokkaa, ja maisema valaistuu tehokkaasti kaikissa valaistus- ja sääolosuhteissa. Kulmikkuutta on tullut lisää myös koko keulan ilmeeseen.
Coupé-korimallin perässä jatkuu sama maltillinen linjaus, eli mitään suurempia muotomuutoksia ei ole nähtävissä. Tyylikkyys ulottuu läpi koko auton ulkoisen muotoilun.
Porsche Cayennen saa myös perinteisemmällä perän muodolla, jolloin merkittävin ero syntyy korkeammasta perän myötä kasvaneena tavaratilan kokona. Coupéssa tavaratila on normaaliasennossa kompakti 404 litraa, kun viistoperässä vetoisuutta on pyöreästi 550 litraa.
Käteen sovitettu
Porschen tavaramerkkinä on ollut ajotuntuma – ja tietenkin erinomainen sellainen. Monesti SUV-malleissa on ajotuntumassa toivomisen varaa, mutta Porsche Cayennessa myös tuo ominaisuus on saatu entistä enemmän käteen sopivammalta.
Porsche Cayennen suorituskyky vastaa hyvin ennakkokäsityksiä. Hybridin yhteisteho on 470 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy parhaimmillaan 650 newtonmetriä, jotka liikauttavat 2,5-tonnista autoa tarvittaessa rivakasti.
Ajotuntuma on tarkka ja vasteeltaan vahva – sehän on tuttua kaikista Porschen malleista. Tätä ajotuntumaa ei voi olla kehumatta. Jos normaali ajotila-asetus tuntuu liian heppoiselta, voi kääntää päälle Sport Plussan, ja silloin vastetta löytyy myös kovassa ajossa.
Sport Plus -ominaisuutta pääsin testaamaan viime keväänä Auto Bildin päätoimittajien testipäivillä Bridgestonen testiradalla Italiassa. Porsche Cayenne kulki kovassakin vauhdissa ja mutkissa kuin kiskoilla, vaikka autolla on korkeutta ja painoa. Ajotuntuma houkutteli kokeilemaan ainakin omia rajoja, jotka tulivatkin sitten nopeasti vastaan. Mutta tuo oli kaiken kaikkiaan mieleenpainuva SUV-ajokokemus.
Sisältä uusittu
Jos Porsche Cayennen ulkokuori on maltillisesti hiottua linjaa, niin sisätiloissa on uudistus puhaltanut sitten reippaammalla otteella. Kun kuskin paikalle istahtaa, edessä on kolmella näytöllä varustettu kojelauta.
Näyttöjen ilme on modernin selkeä, ja kosketuspainikkeet ovat ikoneja. Etumatkustajalle on tarjolla lisähinnalla oma näyttö, joka oli myös koeajoautossa – tuttua linjaa täyssähköisesti Porsche Taycanista.
Ilmastoinnin säätimet on pudotettu käden ulottuville keskikonsoliin, ja ajosuunnanvalitsin on tuotu lähellä rattia kuljettajan oikean käden ulottuville.
Ergonomiaan on panostettu, ja se on erityisesti kuljettajan mieleen. Laatu paistaa kaikesta sisätilojen materiaaleista listojen sovitteisiin. Matkustusmukavuus on odotetulla tasolla, ja nahkaisilla istuimilla viihtyy edessä ja takana, vaikka edessä olisi pidempikin siivu taitettavana.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé
Moottori
R6, turbo, 2995 cm3, 224 kW (304 hv)/5300–6400 r/min, 420 Nm/1340–5300 r/min + sähkömoottori 130 kW (176 hv), 460 Nm; hybridijärjestelmä 346 kW (470 hv), 650 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 4,9 s, huippunopeus 254 km/h
Kulutus
1,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
38 g/km
Ajoakku
25,9/21,8 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka sähköllä
69 km
Latausaika
2,2 h (AC 11 kW)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4930, l. 1983, k. 1674 mm, akseliväli 2895 mm, omamassa 2530 kg, vetomassa 3500/750 kg, tavaratila 404–1344 l, tankki 75 l
Hinta
113 140 euroa, koeajoauto 159 102 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
Väreihin hullaantuneet Anna ja Risto sisustivat kotinsa Münchenissä pirskahtelevan leikkisästi
Genelec Münchenissa
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Nagra Compact Phono
Marten goes Extreme
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI