Faceliftin ulkoisesti erottuvin uudistus on keula, jossa aiempaa terävämmät muodot saaneet valot antavat autolla hyökkäävää ilmettä.
Toni Lindström
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Porsche Cayenne E-Hybrid on merkille uskollinen teiden kulkija, jonka ajo-ominaisuudet on hiottu entistäkin paremmiksi.
Porsche Cayenne on ollut koko 20-vuotisen historiansa ajan Porschelle erittäin merkittävä malli – voi jopa sanoa, että Porsche Cayenne pelasta koko Porschen olemassaolon.
Sporttinen SUV on saavuttanut vankkumattoman suosion ympäri maailmaa – eikä ihme, sillä Porsche Cayenne kestää sisältä ja ulkoa tehdyn tarkastelun. Lataushybridinä Porsche Cayennen kulutus pysyy aisoissa, ja sen hinnassa tuntuu vähäpäästöisyys.
Punnittua muutosta
Uutta Porsche Cayennea katsellessa täytyy olla kokenut silmä, että korin uudistukset huomaa, ja tavalliselta autoilijalta uudet muodot jäävät kyllä noteeraamatta.
Coupén muotoja on uudistettu tarkalla maltilla.
Toni Lindström
Cayennen kojelautaan saa koeajoauton tapaan jopa kolme näyttöä.
Toni Lindström
Kuljettajan silmien edessä on selkeän moderni mittaristo.
Toni Lindström
22-tuumaiset vanteet istuvat autoon tyylikkäästi.
Toni Lindström
Ajotilaa on helppo ja nopea säätää ratissa olevasta kiertosäätimestä.
Toni Lindström
Ilmastoinnin säätimet on sijoitettu keskikonsoliin.
Toni Lindström
Moderni kosketusnäyttö on 12-tuumainen.
Toni Lindström
Porschen kojelautaan kuuluu viisarikello.
Toni Lindström
Etuistuimet ovat tyylikkäät ja tukevat istua. Hyvä ajoasento löytyy takuuvarmasti.
Toni Lindström
Takaistuimella on väljästi tilaa matkustaa. Takamatkustajille on omat ilmastoinnin säätimet.
Toni Lindström
Normiasennossa tavaratilaa on kompaktisti 404 litraa. Latausjohdot vievät osaltaan tilaa.
Toni Lindström
Konehuoneessa hyrrää 3-litrainen 304-hevosvoimainen suora kuutonen, ja menohaluja varmistaa lisäksi 176-hevosvoimainen sähkömoottori.
Toni Lindström
Myös tämä kertoo omaa kieltään mallin tärkeydestä – hyvää ei hevin lähdetä muuttamaan radikaalisti. Tässä tapauksessa siihen ei ollut myöskään tarvetta, ja kaikkia muutoksia on varmasti punnittu huolella.
Merkittävin ero edelliseen versioon on keulan valojen terävöitetty muoto, jossa valoa antavat Porschen pitkälle kehitetyt ledivalot. Valot ovatkin huippuluokkaa, ja maisema valaistuu tehokkaasti kaikissa valaistus- ja sääolosuhteissa. Kulmikkuutta on tullut lisää myös koko keulan ilmeeseen.
Coupé-korimallin perässä jatkuu sama maltillinen linjaus, eli mitään suurempia muotomuutoksia ei ole nähtävissä. Tyylikkyys ulottuu läpi koko auton ulkoisen muotoilun.
Porsche Cayennen saa myös perinteisemmällä perän muodolla, jolloin merkittävin ero syntyy korkeammasta perän myötä kasvaneena tavaratilan kokona. Coupéssa tavaratila on normaaliasennossa kompakti 404 litraa, kun viistoperässä vetoisuutta on pyöreästi 550 litraa.
Käteen sovitettu
Porschen tavaramerkkinä on ollut ajotuntuma – ja tietenkin erinomainen sellainen. Monesti SUV-malleissa on ajotuntumassa toivomisen varaa, mutta Porsche Cayennessa myös tuo ominaisuus on saatu entistä enemmän käteen sopivammalta.
Porsche Cayennen suorituskyky vastaa hyvin ennakkokäsityksiä. Hybridin yhteisteho on 470 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy parhaimmillaan 650 newtonmetriä, jotka liikauttavat 2,5-tonnista autoa tarvittaessa rivakasti.
Ajotuntuma on tarkka ja vasteeltaan vahva – sehän on tuttua kaikista Porschen malleista. Tätä ajotuntumaa ei voi olla kehumatta. Jos normaali ajotila-asetus tuntuu liian heppoiselta, voi kääntää päälle Sport Plussan, ja silloin vastetta löytyy myös kovassa ajossa.
Sport Plus -ominaisuutta pääsin testaamaan viime keväänä Auto Bildin päätoimittajien testipäivillä Bridgestonen testiradalla Italiassa. Porsche Cayenne kulki kovassakin vauhdissa ja mutkissa kuin kiskoilla, vaikka autolla on korkeutta ja painoa. Ajotuntuma houkutteli kokeilemaan ainakin omia rajoja, jotka tulivatkin sitten nopeasti vastaan. Mutta tuo oli kaiken kaikkiaan mieleenpainuva SUV-ajokokemus.
Sisältä uusittu
Jos Porsche Cayennen ulkokuori on maltillisesti hiottua linjaa, niin sisätiloissa on uudistus puhaltanut sitten reippaammalla otteella. Kun kuskin paikalle istahtaa, edessä on kolmella näytöllä varustettu kojelauta.
Näyttöjen ilme on modernin selkeä, ja kosketuspainikkeet ovat ikoneja. Etumatkustajalle on tarjolla lisähinnalla oma näyttö, joka oli myös koeajoautossa – tuttua linjaa täyssähköisesti Porsche Taycanista.
Ilmastoinnin säätimet on pudotettu käden ulottuville keskikonsoliin, ja ajosuunnanvalitsin on tuotu lähellä rattia kuljettajan oikean käden ulottuville.
Ergonomiaan on panostettu, ja se on erityisesti kuljettajan mieleen. Laatu paistaa kaikesta sisätilojen materiaaleista listojen sovitteisiin. Matkustusmukavuus on odotetulla tasolla, ja nahkaisilla istuimilla viihtyy edessä ja takana, vaikka edessä olisi pidempikin siivu taitettavana.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé
Moottori
R6, turbo, 2995 cm3, 224 kW (304 hv)/5300–6400 r/min, 420 Nm/1340–5300 r/min + sähkömoottori 130 kW (176 hv), 460 Nm; hybridijärjestelmä 346 kW (470 hv), 650 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 4,9 s, huippunopeus 254 km/h
Kulutus
1,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
38 g/km
Ajoakku
25,9/21,8 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka sähköllä
69 km
Latausaika
2,2 h (AC 11 kW)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4930, l. 1983, k. 1674 mm, akseliväli 2895 mm, omamassa 2530 kg, vetomassa 3500/750 kg, tavaratila 404–1344 l, tankki 75 l
Hinta
113 140 euroa, koeajoauto 159 102 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Kevyet mutta tehokkaat
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
Atohmin Siroccot
Ylellinen verkko/cd-soitin audiofiileille
Yli 20 wattia 300b-vahvistimesta
Kaiutin häivetekniikalla
Ei aivan Genelec
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
KOEAJOT
FOKUS MEDIA
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Kevyet mutta tehokkaat
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
Atohmin Siroccot
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
LUETUIMMAT
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI