Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla

Yrity­sau­toi­lu­kumppani Drivalia Lease Finlandin uusista työsuhdeautoista 86 prosenttia on ladattavia henkilöautoja ja 65 prosenttia täyssähköautoja. Leasingautoja käyttävät yritykset ovat Suomessa suunnannäyttäjiä liikenteen vähäpääs­töi­syyden edistämisessä.

Auto Bild.Uutiset

– Poh­jois­maat Suo­mi mu­kaan lu­kien ovat Eu­roo­pan kär­ki­pääs­sä säh­kö­au­to­jen käyt­töö­no­tos­sa niin työ­suh­de­au­tois­sa kuin ku­lut­ta­ja­puo­lel­la­kin, Dri­va­li­an Com­mer­ci­al Di­rec­tor Vesa Kals­ke to­te­aa.

Lä­hi­vuo­det tu­le­vat vai­kut­ta­maan voi­mak­kaas­ti au­toi­lun muu­tok­siin ja au­to­kan­nan säh­köis­ty­mi­seen. Yk­si vauh­dit­ta­ja vä­hä­pääs­töi­sen lii­ken­teen edis­tä­mi­ses­sä on al­ku­vuo­des­ta voi­maan tul­lut EU:n uu­sien au­to­jen CO2-pääs­tö­ta­voit­teen ki­ris­tä­mi­nen. Val­mis­ta­jia uh­kaa­vat mit­ta­vat sa­kot, jos vuo­sit­tai­sen tuo­tan­non au­to­koh­tai­set gram­ma­mää­rät ylit­ty­vät. Kes­ki­ar­voi­nen uu­sien hen­ki­lö­au­to­jen CO2-pääs­tö­ta­voi­te las­ki 93,6 gram­maan per ki­lo­met­ri. Täys­säh­kö­au­to­jen käy­tön ai­kai­set pääs­töt ovat 0 gram­maa.

Kals­ke to­te­aa, et­tä la­dat­ta­vien hyb­ri­dien ja täys­säh­kö­au­to­jen val­mis­tus­mää­rät tu­le­vat pa­kos­ta kas­va­maan pääs­tö­ta­voit­teen ta­kia, vaik­ka EU:ssa lin­ja­taan­kin uut­ta ai­ka­tau­lua pääs­tö­ra­joi­hin au­to­te­ol­li­suu­den tu­ek­si.

 – Säh­kö­au­to­jen hin­nat ovat jo las­ke­neet vo­lyy­min kas­va­es­sa ja tek­nii­kan ke­hit­ty­es­sä ja mark­ki­noil­le tuo­daan nyt var­sin­kin pie­nem­piä ja edul­li­sem­pia la­dat­ta­via mal­le­ja. Vas­taa­vas­ti suu­ri­pääs­töis­ten polt­to­moot­to­ri­au­to­jen hin­toi­hin on odo­tet­ta­vis­sa nou­sua. Va­li­koi­man muu­tos nä­kyy le­a­sin­gau­to­jen­kin ky­syn­näs­sä. En­na­koim­me pien­ten säh­kö­au­to­jen ky­syn­nän kas­va­van myös eri le­a­sing­mal­leis­sa va­li­koi­man laa­jen­tu­es­sa. Pe­rin­tei­sel­le tek­nii­kal­le on kui­ten­kin myös edel­leen ky­syn­tää, Kals­ke sa­noo.

Dri­va­li­as­sa hin­ta­muu­tok­sen ar­vi­oi­daan nä­ky­vän le­a­sing­mark­ki­noil­la niin työ­suh­de­au­tois­sa kuin yk­si­tyis­puo­lel­la­kin. Au­ton­val­mis­ta­jat tu­le­vat tu­ke­maan säh­kö­au­to­jen myyn­tiä pääs­tö­ta­voit­teen saa­vut­ta­mi­sek­si myös li­sä­a­len­nuk­sil­la, jot­ka le­a­sing­so­pi­muk­sis­sa nä­ky­vät asi­ak­kaan eduk­si. Kals­ke ei kui­ten­kaan us­ko pääs­tö­ar­vo­jen ki­ris­ty­mi­sen vai­kut­ta­van dra­maat­ti­ses­ti mark­ki­na­ti­lan­tee­seen.

– Hin­to­jen ale­ne­mis­ta ei kan­na­ta jää­dä odot­ta­maan, hän sa­noo.

Kan­nus­ti­mil­la suu­rin mer­ki­tys au­to­kan­nan säh­köis­ty­mi­ses­sä

Kals­keen ja Dri­va­li­an Head of Cor­po­ra­te Bu­si­ness Tii­na Mä­ri­jär­ven mu­kaan Suo­mes­sa on teh­ty oi­ke­an­lai­sia kan­nus­tin­pää­tök­siä au­to­kan­nan säh­köis­ty­mi­ses­sä. Toi­nen vauh­dit­ta­va te­ki­jä on ol­lut yri­tys­ten vas­tuul­li­suus­ra­por­toin­tiin liit­ty­vät pääs­tö­ta­voit­teet.

– Työ­suh­de­au­tois­sa täys­säh­kö­au­to al­kaa ol­la jo stan­dar­di sekä työ­suh­de­au­toi­li­joil­le et­tä yri­tyk­sil­le ve­ro­tu­sar­vo­huo­jen­nuk­sen, kat­ta­van mal­li­va­li­koi­man ja nol­la­pääs­tö­jen ta­kia, Mä­ri­jär­vi tii­vis­tää.

Hän ku­vai­lee ve­ro­kan­nus­ti­mia pork­ka­nak­si ja EU:n tark­ko­ja vas­tuul­li­suus­ra­por­toin­ti­sään­tö­jä puo­les­taan ke­pik­si. Ve­ro­tu­sar­von alen­nuk­siin ja la­tauk­seen liit­ty­vät huo­jen­nuk­set ovat edis­tä­neet työ­suh­de­au­tois­sa vä­hä­pääs­töis­tä lii­ken­net­tä enem­män kuin ra­por­toin­nin vel­voit­teet.

– Seu­raam­me kiin­nos­tu­nei­na, mi­ten au­ton­val­mis­ta­jien CO2-pääs­tö­ta­voit­tei­den ki­ris­ty­mi­nen vai­kut­taa pa­ket­ti­au­to­jen va­li­koi­maan. Pa­ket­ti­au­to­jen säh­köis­ty­mi­nen on eden­nyt hen­ki­lö­au­to­ja hi­taam­min. Myös nii­den han­kin­taan kai­va­taan kan­nus­ti­mia, jot­ta säh­kö­pa­ket­ti­au­to­jen mää­rä saa­daan kas­vuun, Mä­ri­jär­vi sa­noo.

Yk­si­tyis­le­a­sing ja käy­tet­ty­jen au­to­jen le­a­sing mah­dol­lis­ta­vat ko­kei­lun

Mä­ri­jär­vi ja Kals­ke nä­ke­vät yk­si­tyis­le­a­sin­gis­sa ja käy­tet­ty­jen au­to­jen le­a­sin­gis­sa mah­dol­li­suuk­sia vä­hä­pääs­töi­sen lii­ken­teen edis­tä­mi­ses­sä. Nyt esi­mer­kik­si le­a­sing­va­li­koi­maan on tul­lut muu­ta­man vuo­den työ­suh­de­käy­tös­sä ol­lei­ta la­dat­ta­via hyb­ri­de­jä ja täys­säh­kö­au­to­ja. Au­tot ovat myyn­nis­sä myös Dri­va­li­an käy­tet­ty­jen au­to­jen myy­mä­läs­sä.

– Yri­tyk­sil­lä ja ku­lut­ta­jil­la on käy­tet­ty­jen au­to­jen le­a­sin­gis­sa mah­dol­li­suus ko­keil­la, mi­ten säh­kö­au­tot so­pi­vat omaan käyt­töön ja to­tu­tel­la la­tauk­seen. Jos säh­kö­au­to ei tun­nu hy­väl­tä, niin ly­hyt so­pi­mus mah­dol­lis­taa no­pe­an luo­pu­mi­sen. Ly­him­mil­lään käy­te­tyn au­ton saa ajoon kuu­dek­si kuu­kau­dek­si. Käy­tet­ty au­to on myös uut­ta edul­li­sem­pi, hank­kii sen sit­ten le­a­sin­gil­la tai omak­si os­ta­mal­la, Mä­ri­jär­vi to­te­aa.

Au­to­kan­nan il­mas­to­vai­ku­tuk­sil­la on mer­ki­tys­tä kes­tä­vyys­ra­por­toin­nis­sa

Au­to­kan­nan säh­köis­ty­mi­nen on Suo­mes­sa no­jan­nut mer­kit­tä­väs­ti yri­tys­ten au­to­po­li­tiik­koi­hin ja vas­tuul­li­suus­ra­por­toin­nin kes­tä­vyys­ta­voit­tei­siin esi­mer­kik­si CO2-pääs­tö­jen osal­ta. Au­to­kan­nan il­mas­to­kuor­mi­tus on hel­pos­ti mi­tat­ta­vis­sa ja ra­por­toi­ta­vis­sa.

Dri­va­li­as­sa seu­ra­taan tar­koin Eu­roo­pan ko­mis­si­on pää­tök­siä, jot­ka liit­ty­vät eh­do­tet­tui­hin ke­ven­nyk­siin ym­pä­ris­tö- ja vas­tuul­li­suus­ra­por­toin­nin vaa­ti­muk­sis­sa. Muu­tok­set saat­ta­vat kos­kea jo vuo­den 2025 kes­tä­vyys­ra­por­toin­tia. Ke­ven­nys suun­nat­tai­siin pk-yri­tyk­siin, joi­den on ol­lut työ­läs­tä to­teut­taa ny­kyi­siä vaa­ti­muk­sia. Yri­tyk­sil­le ase­te­tut il­mas­to­ta­voit­teet py­sy­vät en­nal­laan.

– Täys­säh­kö­au­to­jen nol­la­pääs­töt aut­ta­vat saa­vut­ta­maan vaa­ti­muk­sia. Yri­tys­ten hen­ki­lö­au­to­jen li­säk­si tuo­tan­to­au­to­jen pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­nen on tu­le­vai­suu­des­sa en­tis­tä­kin tär­ke­äm­pää. Au­to­kan­nan säh­köis­ty­mi­sel­lä on yri­tyk­sil­le myös ima­gol­li­nen mer­ki­tys, Mä­ri­jär­vi poh­tii.

Au­to­Bild / Dri­va­lia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU