Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.
Toni Lindström
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
BMW iX1 on polttomoottoriseen BMW X1:een pohjautuva täyssähköauto. Vaikka sähköautoa ajatellen siinä on jouduttu kompromissien tielle, BMW iX1 edustaa baijerilaisvalmistajan tunnettua laatua ja tyyliä.
BMW tekee myös uusien automalliensa osalta kaikki voimalinjat samaan pohja- ja koriratkaisuun – se aiheuttaa eittämättä kompromisseja esimerkiksi tilojen ja toimintamatkojen suhteen.
Koeajetussa BMW iX1:ssä tämä tarkoittaa varsin rajallista toimintamatkaa – se on normaaleissa oloissakin lähempänä 300 kilometriä kuin 400 kilometriä, puhumattakaan sitten talvikeleistä.
Katumaasturin muodot korostuvat perän ilmeessä.
Toni Lindström
Kuljettajalla on kaikki hyvin käsillä, mutta kosketusnäyttöä saa näpytellä taajaan.
Toni Lindström
Mittaristo on tuttua BMW-lookia. Näkymää saa vaihdettua mieltymysten ja ajotilojen mukaan.
Toni Lindström
Myös takapenkkiläisten jalkatilat voisivat olla toisenlaisella ratkaisulla nykyistä väljemmät. Mutta yhtä kaikki – BMW iX1 on tuttua laadukasta viimeistelyä ja tyylikästä muotoilua eli BMW:tä aidoimmillaan. Tässä suhteessa ei ole kompromisseja havaittavissa.
Sporttinen ajettava
BMW iX1 on ajettavuudeltaan luokassaan sporttisimmasta päästä. Tämä kävi hyvin ilmi Auto Bildin vertailutestissä (8/2023), jossa BMW iX1 arvioitiin ajettavuudeltaan urheilullisimmaksi, kun verrokkeina olivat Audi Q4 ja Mercedes-Benz EQB.
BMW on läpi historiansa ollut tunnettu urheilullisesta ajotuntumasta – ja sama jatkuu siis täyssähköisen BMW iX1:n kohdalla.
Nelivetoisen tuntuma tiehen pysyy tunnokkaana, vaikka koeajon aikana talvi oli parhaimmillaan ja kylmimmillään. Nelivedon hyödyt tulivat konkreettisesti esiin lumesta täyttyneillä ajokaistoilla, eikä etenemiskyvyn suhteen ollut huomautettavaa.
Etuistuimet tarjoavat mainion ajoasennon, ja tukea myös urheilulliseen ajoon.
Toni Lindström
Takana mahtuu istumaan kaksi aikuista, mutta polvet nousevat aika ylös, jos matkustajalla on mittaa vähänkin normaalia enemmän.
Toni Lindström
Matkapuhelimen saa sijoitettua pystyasentoon etukeskikonsolissa.
Toni Lindström
Kelluvaan keskikonsoliin on sijoitettuna muiden muassa ajosuunnan- ja -tilanvalitsimet.
Toni Lindström
Tavaratila vetää normiasennossa 490 litraa.
Toni Lindström
Urheilullista vaikutelmaa vahvistaa rivakan tehokkaat sähkömoottorit edessä ja takana, joissa molemmissa on tehoa 190 hevosvoimaa. Yhteistehoa tästä kaksikosta otetaan ulos 313 hevosvoimaa, jonka turvin auto liikahtaa tehtaan mukaan satasen nopeuteen 5,6 sekunnissa.
Lumella ja jäällä luistoesto sai tehdä aktiivisesti töitä, jos painoi vähänkin innokkaammin ajopoljinta. Katumaasturiksi auto tuntui pysyvän hyvin tasapainossa, vaikka jäisissä risteyksissä käännyttäessä ja liikenneympyröissä sivuttaispitoa joutui hiukan haeskelemaan.
Pakkanen syö rangea
Talven aikana autoista puhuttaessa on keskusteluissa noussut esiin täyssähköautojen toimintamatkojen puolittuminen tai supistuminen jopa sen alle. Tämä ilmiö on ollut tiedossa jo aiemminkin ainakin niillä, jotka ovat lukeneet Auto Bildiä tai ajavat sähköautoilla. Sama ilmiö on todettavissa myös BMW iX1:n kohdalla.
BMW iX1:n normimitattu toimintamatka on 64,7 kilowattitunnun ajoakulla 440 kilometriä. Koeajon aikana lämpötila pyöri kahdeksan pakkasasteen tienoilla. Tällöin auto ”lupasi” täyteen ladatulla akulla 293 kilometrin toimintamatkan, kun valittuna oli taloudellisin Efficient-ajotila.
Jos ajotilaksi valitsi jonkin muun, niin toimintamatkaa putosi alle 250 kilometrin – ja ajon aikana myös tuo lukema putosi.
Tämä ilmiö on käynyt selväksi sähköauton merkistä tai mallista riippumatta. Auto Bildin toimintamatkatestissä (ABS 10/2023) iX1 ylsi 274 kilometriin, kun nopeutta oli 130 km/h ja lämpötila +14 astetta.
Jos toimintamatka jäi autossa varsin keskinkertaiseksi, niin lämpöä autossa kyllä riitti, jos esilämmitys oli tehty latauspaikalla. Eikä sisätilojen lämpiämistäkään tarvinnut kauaa odotella, vaikka autolla lähti liikkeelle ilman esilämmitystä – lämmityslaitteesta irtosi tehoa ja lämpöä riitti myös penkkeihin sekä rattiin.
Sisältä viimeistelty
Sisätiloiltaan BMW iX1 on tyylikkäästi ja laadukkaasti viimeistelty. Työn jälki kestää tarkastelun kaikilta osin, on kyseessä penkkien saumaukset tai kojetaulun listoitukset. Sisäpuolella ovenkahvat istuvat modernin tyylikkäästi oviverhoukseen ja yksityiskohtien muotokieli ulottuu kaikkialle.
Penkit ovat taattua BMW-laatua ja vastaavat muotoilultaan hyvin auton urheilullista leimaa. Ratin painikkeet ovat tunnokkaat käyttää, mutta aika paljon muilta osin joutuu turvautumaan kaarevan kosketusnäytön näppäilyyn.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BMW iX1 xDrive30 Charged Plus
Sähkömoottorit
2 kpl, etu 140 kW (190 hv), taka 140 kW (190 hv), yhteensä 230 kW (313 hv), 494 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,6 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
16,8 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
64,7 kWh
Toimintamatka
440 km
Latausaika
6 h 30 min (AC 11 kW, 22 kW lisävaruste); 29 min (DC 130 kW)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4500, l. 1845, k. 1616 mm, akseliväli 2692 mm, maavara 170 mm, omamassa 2085 kg, vetomassa 1200/750 kg, tavaratila 490–1495 l
Hinta
65 820 euroa, koeajoauto 72 340 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
ELACin uudet
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL