KAU­PAL­LI­NEN YH­TEIS­TYÖ: No­pe­a­lai­na.fi

Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa

Uutta autoa hankkiessa yksi tärkeimmistä vaiheista on autolainan ottaminen. Tämä vaihe ei ole yhtä hohdokas kuin itse auton valitseminen ja tarjolla olevien toimintojen ja ominaisuuksien vertailu, mutta tärkeydeltään se on vähintään saman arvoinen ja sen hoitaminen puolivaloilla voi johtaa vakaviin seurauksiin.

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Tämä joh­tuu sii­tä, et­tä tar­jol­la ole­vat lai­na­vaih­to­eh­dot ero­a­vat toi­sis­taan hy­vin pal­jon. Vaik­ka lai­na oli­si ni­mik­keel­tään sama, ero­ja voi ol­la lai­nan kor­kop­ro­sen­tis­sa, pi­tuu­des­sa tai muis­sa eh­dois­sa ja kaik­ki nämä vai­kut­ta­vat ko­ko­nais­ku­lui­hin. Sik­si ver­tai­lua eri lai­nan­tar­jo­a­jien vä­lil­lä kan­nat­taa teh­dä sen­kin jäl­keen, kun on jo päät­tä­nyt, min­kä tyyp­pi­sen au­to­lai­nan ot­taa. Eri­tyyp­pi­siä au­to­lai­no­ja on myös usei­ta ja täs­sä ar­tik­ke­lis­sa ker­rom­me hiu­kan eri­lai­sis­ta au­to­lai­na­vaih­to­eh­dois­ta ja si­vus­tois­ta jois­ta ha­kea lai­naa ja nii­den hy­vis­tä ja huo­nois­ta puo­lis­ta.

Au­to­lai­na on ku­lu­tus­luot­to tai jous­to­luot­to

Ra­hoi­tus­lai­tok­ses­ta otet­tu au­to­lai­na on ta­val­li­ses­ti ku­lu­tus­luot­to, jol­le on an­net­tu ni­mik­keek­si au­to­lai­na sen käyt­tö­tar­koi­tuk­sen mu­kaan. Omi­nai­suuk­sil­taan ja eh­doil­taan se ei kui­ten­kaan eroa muis­ta ku­lu­tus­luo­tois­ta ja ra­hoi­tus­lai­tos ei esi­mer­kik­si val­vo sitä, mi­hin lai­na käy­te­tään, el­lei tie­ten­kin va­kuu­te­na ole han­kit­ta­va uu­si au­to.

Ku­lu­tus­luot­to on ku­lu­tuk­seen tar­koi­tet­tu lai­na, jon­ka mää­rä ja muut eh­dot ovat etu­kä­teen mää­ri­tel­ty­jä. Ku­lu­tus­luo­ton mää­rä voi vaih­del­la muu­ta­mas­ta sa­das­ta eu­ros­ta ai­na use­am­paan kym­me­neen tu­han­teen eu­roon. Ku­lu­tus­luot­toa ei myön­ne­tä al­le 18-vuo­ti­ail­le mis­sään ti­lan­tees­sa ja osa ra­hoi­tus­lai­tok­sis­ta pi­tää myös kor­ke­am­paa ikä­ra­jaa ku­lu­tus­luot­toi­hin. Joil­la­kin ra­hoi­tus­lai­tok­sil­la myös tie­tyn suu­rui­sis­sa ku­lu­tus­luo­tois­sa on kor­ke­am­pi ikä­ra­ja, kuin pie­nis­sä ku­lu­tus­luo­tois­sa. Lai­nan­ha­ki­jal­la täy­tyy ris­kin­hal­lin­nal­li­sis­ta syis­tä ol­la sään­nöl­li­set tu­lot esi­mer­kik­si töis­tä ja luot­to­häi­ri­ö­mer­kin­tä on yleen­sä es­te ku­lu­tus­luo­ton myön­tä­mi­sel­le. Kun lai­naa ha­e­taan ne­tin kaut­ta, tu­lee ha­ki­jal­la ol­la myös suo­ma­lai­set verk­ko­pank­ki­tun­nuk­set.

Jous­to­luot­to ei pääl­li­sin puo­lin eroa ku­lu­tus­luo­tos­ta mi­ten­kään, mut­ta tar­kem­min kat­sel­tu­na sii­nä on yk­si olen­nai­nen ero, joka saat­taa ol­la rat­kai­se­va sen suh­teen, kan­nat­taa­ko au­to­lai­nan muo­dok­si va­li­ta ku­lu­tus­luo­ton si­jaan jous­to­luot­to. Jous­to­luot­to­so­pi­muk­ses­sa ni­mit­täin lai­nan mää­räl­le on ase­tet­tu ylä­ra­ja, mut­ta ei ala­ra­jaa, jo­ten lai­naa voi nos­taa ko­ko­nais­ra­jan puit­teis­sa tar­peen mu­kaan niin mon­ta ker­taa, kuin ha­lu­aa. Tämä luot­to so­pii eri­no­mai­ses­ti ti­lan­tees­sa, jos­sa lai­nan tar­peen mää­rä ei ole sel­vil­lä. Au­to­lai­nas­ta pu­hut­ta­es­sa au­ton ko­ko­nais­kus­tan­nuk­set voi­vat muut­tua esi­mer­kik­si li­sä­lait­tei­den tai va­kuu­tuk­sen kat­ta­vuu­den pe­rus­teel­la. Jous­to­luo­tos­sa ku­lu­ja mak­se­taan vain nos­te­tus­ta lai­na­o­sas­ta, jos­kin ku­lut ovat yleen­sä hie­man kor­ke­am­mat, kuin ku­lu­tus­luo­tos­sa. Tämä pä­tee eri­tyi­ses­ti sil­loin, kun nos­to­ja teh­dään usei­ta.

Au­to­ra­hoi­tus

Kun au­toa os­taa au­to­liik­kees­tä, yk­si var­tee­no­tet­ta­va vaih­to­eh­to au­ton ra­hoit­ta­mi­seen on au­to­ra­hoi­tus. Au­to­ra­hoi­tuk­ses­sa lai­nan va­kuu­te­na on os­tet­ta­va au­to ja au­to­lii­ke jär­jes­tää lai­nan au­toon omal­ta yh­teis­työ­kump­pa­nil­taan, eli toi­mii vä­li­kä­te­nä lai­nas­sa. Au­to­ra­hoi­tuk­ses­sa au­toa ei saa omiin ni­miin, en­nen kuin lai­na on ko­ko­nai­suu­des­saan mak­set­tu pois ja lai­nan eh­dot ovat usein tiu­kat.

Au­to­ra­hoi­tuk­ses­sa pyy­de­tään yleen­sä en­sin kä­si­ra­ha, joka suu­ruu­del­taan on al­le 20 % koko kaup­pa­hin­nas­ta. Kä­si­ra­ha mak­se­taan sik­si, et­tä au­ton ar­vo las­kee no­pe­as­ti ja pelk­kä au­ton ar­vo ei rii­tä kat­ta­maan koko lai­naa kuin ly­hy­en ajan. Kä­si­ra­han si­jaan voi­daan myös hyö­dyn­tää mah­dol­li­sen vaih­to­au­ton ar­voa. Mak­su­e­rät ovat ta­sa­suu­rui­sia, mut­ta au­to­ra­hoi­tuk­sel­le on hy­vin yleis­tä, et­tä vii­mei­nen erä, jon­ka jäl­keen au­to siir­tyy os­ta­jan ni­miin, on mui­ta eriä suu­rem­pi. Kos­ka mak­su­ai­ka on usei­den vuo­sien pi­tui­nen, on hy­vin ta­val­lis­ta, et­tä vii­mei­nen erä siir­re­tään jäl­leen uu­den au­ton hin­taan tai vä­hen­ne­tään vaih­to­au­ton ar­vos­ta.

Mo­net va­lit­se­vat myös au­ton os­ta­mi­sen si­jaan pit­kä­ai­kai­sen vuok­ra­so­pi­muk­sen, eli le­a­sing-so­pi­muk­sen. Le­a­sing-so­pi­muk­sen kus­tan­nuk­set ovat pie­nem­mät ja ne usein si­säl­tä­vät myös huol­lot ja kor­jauk­set. Vas­taa­vas­ti eh­dot ovat tiu­kem­mat, ei­kä au­toa saa omiin ni­miin­sä. Le­a­sing-so­pi­muk­sis­sa on usein kui­ten­kin mah­dol­lis­ta lu­nas­taa au­to eril­li­sel­lä mak­sul­la omak­si le­a­sing-ajan päät­teek­si.

Va­kuu­de­ton au­to­lai­na

Va­kuu­det­to­mas­sa au­to­lai­nas­sa lai­nan­ha­ki­jal­la ei tar­vit­se ol­la va­kuuk­sia lai­nan saa­mi­sek­si. Tämä ei kui­ten­kaan tar­koi­ta sitä, et­tä lai­nan saa­mi­nen on var­maa, sil­lä luot­to­tie­to­jen tu­lee ol­la yleen­sä moit­teet­to­mia ja ha­ki­jan pi­tää pys­tyä osoit­ta­maan se, et­tä hä­nel­lä on sään­nöl­li­nen tu­lon­läh­de. Va­kuu­det­to­man lai­nan ko­rot ovat yleen­sä hie­man kor­ke­am­pia kuin va­kuu­del­li­ses­sa lai­nas­sa ja lai­naa ei vält­tä­mät­tä saa yh­tä pal­jon. Lai­na-ajan pi­tuus on myös yleen­sä ly­hy­em­pi va­kuu­det­to­mas­sa lai­nas­sa.

Va­kuu­de­ton­ta lai­naa on help­poa ja no­pe­aa ha­kea ne­tin kaut­ta esim. no­pe­a­lai­na.fi - si­vus­tol­ta. Help­pous ja no­peus mah­dol­lis­taa myös use­an tar­jouk­sen hank­ki­mi­sen, jol­loin ver­tai­lu ja par­haan lai­nan va­lit­se­mi­nen on­nis­tuu hy­vin. Mo­nis­sa pal­ve­luis­sa yh­del­lä ha­ke­muk­sel­la voi saa­da usei­ta lai­na­tar­jouk­sia, joka no­peut­taa ver­tai­lua en­ti­ses­tään.

Va­kuu­del­li­nen au­to­lai­na

Va­kuu­del­li­ses­sa lai­nas­sa an­ne­taan va­kuu­dek­si re­a­li­soi­ta­vaa omai­suut­ta, ku­ten kiin­teis­tö­jä, ar­vo­pa­pe­rei­ta tai met­sää. Usein va­kuu­del­li­ses­sa pank­ki­lai­nas­sa­kin va­kuu­te­na on it­se os­tet­ta­va au­to, joka py­syy lai­na­nan­ta­jan ni­mis­sä niin pit­kään, et­tä lai­na on mak­set­tu. Va­kuu­del­li­nen lai­na on yleen­sä kus­tan­nuk­sil­taan hal­vem­pi kuin va­kuu­de­ton lai­na, mut­ta va­kuu­del­lis­ta lai­naa ha­e­taan ar­vok­kaam­mis­sa au­to­lai­nois­sa, kuin va­kuu­de­ton­ta lai­naa.

Va­kuu­del­lis­ta lai­naa voi saa­da myös mak­su­häi­ri­ö­mer­kin­nän omaa­va hen­ki­lö, mut­ta mi­ten­kään au­to­maat­tis­ta se ei ole, vaan pää­tös teh­dään ta­paus­koh­tai­ses­ti. Luot­to­häi­ri­ö­mer­kin­tä voi joh­taa myös suu­rem­piin lai­nan ko­ko­nais­ku­lui­hin.

Lai­na­pää­tök­sen suun­nit­te­lu

Lai­naa ei pidä va­li­ta hä­ti­köi­den, vaan tar­kan suun­nit­te­lun jäl­keen. Jos pää­tät ha­kea va­kuu­de­ton­ta lai­naa, pi­tää päät­tää, ot­taa­ko ku­lu­tus­luo­ton vai jous­to­luo­ton. Tämä riip­puu sii­tä, on­ko koi­tu­vien kus­tan­nus­ten mää­rä sel­vil­lä. Jous­to­luo­tos­sa on ni­men­sä mu­kai­ses­ti jous­ton va­raa, mut­ta ku­lu­tus­luo­tois­sa ku­lut ovat pie­nem­mät.

Au­to­ra­hoi­tus on help­po va­lin­ta, mut­ta täl­löin si­nul­la täy­tyy ol­la mah­dol­li­suus mak­saa kä­si­ra­ha tai an­taa vaih­dos­sa riit­tä­vän ar­vo­kas au­to. Au­to­ra­hoi­tus-vaih­to­eh­toa ei myös­kään ole, jos os­tat au­ton yk­si­tyi­sel­tä myy­jäl­tä. Va­kuu­del­li­nen lai­na on toki mah­dol­lis­ta ha­kea myös ra­hoi­tus­lai­tok­sel­ta, jol­loin va­kuu­dek­si on mah­dol­lis­ta lait­taa muu­ta­kin omai­suut­ta.

Kun olet päät­tä­nyt lai­nan tyy­pin ja muo­don, on vie­lä tär­kein vai­he jäl­jel­lä, eli lai­na­tar­jous­ten ver­tai­lu. Lai­na­tar­jouk­sia kan­nat­taa pyy­tää use­am­pia, sil­lä pelk­kä lai­na­tar­jouk­sen pyy­tä­mi­nen ei si­tou­ta mi­hin­kään ja lai­no­jen kus­tan­nuk­sis­sa saat­taa ol­la lai­nan­tar­jo­a­jas­ta riip­pu­en tu­han­sien eu­ro­jen ero. Muis­ta eh­dois­ta pu­hu­mat­ta­kaan.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU