Uudistettu Ioniq5
Hyundai
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Hyundain palkittu IONIQ 5 -mallisto uudistuu keväällä 2025. Uudistukset tuovat mukanaan niin tuoteparannuksia, innovatiivisia ominaisuuksia kuin päivityksiä muotoiluunkin.
Mallisto saa myös uuden urheilullisen N Line -varustetason. Tavoitteena on säilyttää IONIQ 5 yhtenä sähköautojen halutuimmista tuotteista kehittämällä teknisiä ratkaisuja asiakkailta saatujen toiveiden mukaisesti. Ennallaan IONIQ 5 -mallissa säilyvät erittäin nopea lataus, 1 600 kilogramman vetokyky sekä tilava tavaratila, jotka kaikki edustavat luokkansa parhaimmistoa.
Uusi 84 kWh:n akustopaketti
Uudessa IONIQ 5:ssä on aiempaa suurempi akkukapasiteetti, joka kasvaa 77,4 kWh:sta 84,0 kWh:iin. Tämä puolestaan kasvattaa sen täyssähköistä toimintamatkaa 546 kilometriin. Akuston lataus sujuu optimaalisissa olosuhteissa 10 prosentista 80 prosenttiin vain 18 minuutissa 800 voltin latausasemalla, mikä tekee Hyundain E-GMP-alustalle rakennetuista sähköautoista erinomaisia matkakumppaneita myös pidemmille reissuille.
Uutta ulkopuolelle
IONIQ 5 säilyttää tyylinsä, mutta saa pieniä uudistuksia ulkokuoreensa. Etu- ja takapuskurit on muotoiltu uudelleen, ja ne korostavat nyt aiempaakin enemmän auton matalaa ja leveää olemusta. IONIQ 5:n pituus kasvoi 20 mm 4 655 mm:iin, muiden ulkomittojen - leveys 1 890 mm, korkeus 1 605 mm ja akseliväli 3 000 mm - pysyessä ennallaan.
IONIQ 5:n ulkonäön ja aerodynaamisen suorituskyvyn parantamiseksi takaspoileria on pidennetty 50 mm. Lisäksi asiakkaiden toiveesta autoon on lisätty takalasinpyyhin. Malli on saanut uudet aerodynaamiset vanteet. Premium-varustetasossa on jatkossa vakiovarusteena myös automaattisesti esiin tulevat ovenkahvat.
Uutta sisäpuolelle
Sisätilat tarjoavat entistäkin parempaa käytettävyyttä ja mukavuutta. IONIQ 5 saa uudistuksen myötä myös seuraavan sukupolven 12,3 tuuman Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) -infotainment-järjestelmän. Tämä mahdollistaa jatkossa akuston esilämmityksen päälle kytkemisen myös manuaalisesti. Autossa on uutena ohjelmistojen ja karttojen langaton OTA-päivitysvalmius (Over-The-Air) sekä langattomat Apple Carplay® ja Android Auto® -valmiudet.
Infotainment-järjestelmän ja ilmastoinnin hallintalaitteiden sijoittelua on niin ikään optimoitu käyttömukavuuden parantamiseksi. Keskikonsolissa on nyt fyysinen painike, jolla voi käyttää usein käytettyjä toimintoja, kuten ensimmäisen rivin lämmitettäviä ja tuuletettavia istuimia, lämmitettävää ohjauspyörää ja pysäköintiavustintoimintoa. Älypuhelimen langaton latausalusta on siirretty Universal Island -keskikonsolin alaosasta yläosaan, mikä parantaa sen käytettävyyttä.
Lisäksi IONIQ 5 on saanut uuden ohjauspyörän, jossa on interaktiiviset pikselivalot.
Turvallisempia ja mukavampia taipaleita
Hyundai on ottanut IONIQ 5 -mallissa käyttöön useita uusia kuljettajaa hyödyttäviä turvallisuus- ja mukavuusominaisuuksia.
Uusi jämäkämpi alusta ja entistä hiljaisempi sähkömoottori tuovat uutta mukavuutta. IONIQ 5:ssä on uudet iskunvaimentimet ja konepellin poikkipalkin jäykkyyttä on lisätty. Nämä toimenpiteet auttavat lieventämään tärinää ja tarjoavat aiempaakin tasaisemman ajokokemuksen. Takapyörän ja auton alaosan vahvistukset on kaksinkertaistettu, mikä parantaa vakautta ja ketteryyttä. Korin jäykkyyttä on vahvistettu melun vähentämiseksi, ja myös moottorin melunhallinta on optimoitu. Taka-akselin moottorin lisä-äänieristys parantaa yleistä hiljaisuutta.
Turvallisuuden osalta koria, etu- ja takaovia sekä B-pilaria on vahvistettu sivutörmäyssuojauksen parantamiseksi. Kahdeksan turvatyynyä, mukaan lukien toisen rivin sivuturvatyynyt, parantavat niin ikään turvallisuutta.
Asiakkailta saadun palautteen perusteella IONIQ 5 saa myös uudet älykkäät Matrix-led-ajovalot.
Uusi N Line
Uusi urheiluhenkinen IONIQ 5 N Line on versio, joka sijoittuu päivitetyn perusmallin ja suorituskykyisen IONIQ 5 N -mallin väliin. N Line -mallin vastaa urheilullisen muotoilun kasvaneeseen kysyntään.
IONIQ 5 N Line -mallissa on aggressiivisempi ja urheilullisempi muotoilu edessä ja takana sekä 20-tuumaiset N Line -alumiinivanteet, jotka korostavat mallin sporttista ulkonäköä.
Matkustamossa jatkuu N Line -muotoilu: mallissa on N Line -ohjauspyörä ja -kojelauta, metallipolkimet ja musta kattoverhoilu. N-logolla varustetuissa urheilullisissa istuimissa on punaiset kontrastitikkaukset ja kaksi istuinverhoiluvaihtoehtoa, jotka täydentävät N Linen tyylin.
Myynti alkaa hulppealla hintaedulla
Uusi IONIQ 5 ja uusi IONIQ 5 N Line esitellään Suomessa Auto 2025 -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa maaliskuun puolivälissä.
Suomessa myynti alkaa nelivetoisella IONIQ 5 84 kWh AWD 325 hv -mallilla, josta on tarjolla Premium- ja N Line -varustetasot. Premium-varustetason hinnassa on edelliseen vuosimalliin nähden peräti neljän tuhannen euron hintaetu, varustetason hinta alkaa 58 399 eurosta. N Line -varustetason hinta alkaa 59 999 eurosta. Käyttöetu alkaa 755 eurosta ja 775 eurosta, ja vapaa autoetu 815 eurosta ja 835 eurosta. Autoja on saatavilla nopeaan toimitukseen.
Takavetoista mallivuoden 2024 IONIQ 5 -mallia on tarjolla nopeisiin toimituksiin rajattu erä jopa 4 500 euron hintaedulla.
AutoBild / Hyundai
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Joulu saapuu Jumon saarelle
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Klassikon vuosipäivä
Pieni mutta mahtava
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI