Peugeot 508:n uudistunut etuilme on tyylikäs. Kolmesta raapaisusta muodostuvat huomiovalot ovat Peugeotin uusi bränditunnus.
Juha Peltonen
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Peugeotin uuden brändi-ilmeen saanut 508 on Suomessa aina lataushybridi, jonka PSE-huippuversiossa on 360 hevosvoimaa.
Sotalaivanharmaa koriväri, matala jousitus ja keltaiset jarrusatulat saavat ohikulkijat pysähtymään.
Koeajoauton mallinimi on kokonaisuudessaan 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8, missä kirjaimet PSE tulevat sanoista Peugeot Sport Engineered. Sen myötä mallin luvataan kiihtyvän ajoakku täydessä latingissa nollasta sataan 5,2 sekunnissa.
Turbolla ja ahtoilman jäähdyttimellä varustetun nelisylinterisen bensiinimoottorin tukena on kaksi sähkömoottoria, yksi edessä ja toinen taka-akseliston yhteydessä. Ei ampaisussa rampilta moottoritielle pelkällä polttomoottorillakaan ole moittimista.
Kokonaistehoa saadaan 360 hevosvoimaa ja järjestelmävääntöä 520 Nm.
Näyttävä Peugeot 508 SW PSE herättää paljon huomiota.
Juha Peltonen
Etuoviaukkojen muotoilu ei ole ihanteellinen verrattuna avariin takaoviin. Ahdaskulkuisista ovista pitkä ihminen joutuu vääntäytymään autoon, kun lisäksi istuimen ja ohjauspyörän välinen tila ei jää suureksi.
Juha Peltonen
Futuristisessa kojelaudassa on 12,3-tuumainen digitaalimittaristo ja 10-tuumainen kosketusnäyttö.
Juha Peltonen
Etuistuimet antavat melko hyvän sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukavat oltavat.
Juha Peltonen
Täyteen ladattuna auton näyttö lupasi sähköistä toimintamatkaa 44 km. Sain toteutumaksi +15 asteen lämpötilassa 43 km – 55 kilometrin normitoimintamatkaan en yltänyt.
Pari vuotta sitten vastaavalle mallille ilmoitettiin 42 sähköistä kilometriä, joten kehitystä on tapahtunut. Kotilataus suko-pistokkeella hoituu tyhjästä täyteen tehtaan mukaan reilussa kuudessa tunnissa.
Virran kytkemisen jälkeen vaihteiston D-asento kytkeytyy usein verkkaisesti. Kylmää säätä lukuun ottamatta liikkeelle lähdetään sähköisessä Electric-ajotilassa.
Iskunvaimenninsäädöt ovat Hybrid-, Comfort- ja Electric-ajotiloissa likimain pintakovat. Matalaprofiilirenkaiden tiemelu kohoaa karkealla asfaltilla voimakkaaksi. Ohjaustuntuma on sähköisesti tehostetuksi täsmällinen maantieajossa.
Kelpo takatilat
Etuoviaukkojen muotoilu ei ole ihanteellinen verrattuna avariin takaoviin. Ahdaskulkuisista ovista pitkä ihminen joutuu vääntäytymään autoon, kun lisäksi istuimen ja ohjauspyörän välinen tila ei jää suureksi.
Ajoasennon säätää helposti sellaiseksi, että nopeusnäyttöä pystyy tarkastelemaan ohjauspyörän kehän ylitse.
Jämäköissä sähkösäätöisissä etuistuimissa on asiallinen sivuttaistuki ja mekaaninen reisituen säätö. Miinuksena on, että virran katkaisun jälkeen ristiseläntuen ilmasäiliö tyhjenee ja selkänoja ”vetäytyy”, mikä ei oikein sovi lippulaivan imagoon.
Takaovista on helppo kulkea, ja takana on asiallisesti polvitilaa. Pääntilaa on takana kohtuullisesti. Kehyksettömät ovilasit ovat tyylikkäät, mutta kannattaa varoa, ettei niihin kohdista ylimääräistä jännitettä rikkoutumisvaaran vuoksi.
Futuristinen kojelauta
Kojelauta näyttää lentokonemaisen futuristisilta. Värikylläistä, kirkkaasti valaistua 12,3-tuumaista digitaalimittaristoa pystyy kustomoimaan, joskin näyttöjen toteutus saisi olla selkeämpi.
Tavaratila on laajennetussa muodossa tasapintainen.
Juha Peltonen
Turbomoottorin seurana on kaksi sähkömoottoria. Järjestelmävääntöä kehkeytyy 520 newtonmetriä.
Juha Peltonen
Koin automaatti-ilmastoinnin ärsyttävänä, sillä jokaisen käynnistyksen jälkeen ilmaa puhalletaan voimakkaalla tason 7 puhallusnopeudella.
Ilmastoinnin säätöjen operointi kosketusnäytön alivalikoista on pikkuhankalaa, mutta onneksi tuulilasin sähkölämmitykselle ja huurteenpoistolle on kosketusnäytön alapuoliset pikavalintapainikkeet. ”Pianonäppäimet” alapuolisine mekaanisine painikkeineen ovat plussaa. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti ja reittiopastus toimii suhteellisen hyvin.
Juha Peltonen
Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 147 kW (200 hv)/6000 r/min, 300 Nm/3000 r/min + sähkömoottorit 2 kpl, etu 81 kW (110 hv), 320 Nm, taka 83 kW (113 hv), 166 Nm; hybridijärjestelmä 265 kW (360 hv), 520 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,2 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus
1,8 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
40 g/km
Ajoakku
litiumioni 12,4/11,3 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka sähköllä
55 km
Latausnopeus
n. 2 h (32 A 0–100 %); 3 h 45 min (16 A); 7 h 25 min (8 A)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4750, l. 1860, k. 1410 mm, akseliväli 2800 mm, maavara 143 mm, omamassa 1967 kg, kantavuus 448 kg, vetomassa 1260/750 kg, tavaratila 487–1537 l, tankki 43 l
Hinta
71 097 euroa, koeajoauto 72 648 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Järeä päätevahvistin Canorilta
Lencon uudet
PS Audion tähtidac
Accuphasen uusi E-48S
Mekaaninen jakosuodin
Chesky Audio LC1
Kuusi 21 tuumaista ja neljä 18 tuumaista
Benny Audion tarusankari
5500 wattia 4 ohmiin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI