Peugeot 508:n uudistunut etuilme on tyylikäs. Kolmesta raapaisusta muodostuvat huomiovalot ovat Peugeotin uusi bränditunnus.
Juha Peltonen
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Peugeotin uuden brändi-ilmeen saanut 508 on Suomessa aina lataushybridi, jonka PSE-huippuversiossa on 360 hevosvoimaa.
Sotalaivanharmaa koriväri, matala jousitus ja keltaiset jarrusatulat saavat ohikulkijat pysähtymään.
Koeajoauton mallinimi on kokonaisuudessaan 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8, missä kirjaimet PSE tulevat sanoista Peugeot Sport Engineered. Sen myötä mallin luvataan kiihtyvän ajoakku täydessä latingissa nollasta sataan 5,2 sekunnissa.
Turbolla ja ahtoilman jäähdyttimellä varustetun nelisylinterisen bensiinimoottorin tukena on kaksi sähkömoottoria, yksi edessä ja toinen taka-akseliston yhteydessä. Ei ampaisussa rampilta moottoritielle pelkällä polttomoottorillakaan ole moittimista.
Kokonaistehoa saadaan 360 hevosvoimaa ja järjestelmävääntöä 520 Nm.
Näyttävä Peugeot 508 SW PSE herättää paljon huomiota.
Juha Peltonen
Etuoviaukkojen muotoilu ei ole ihanteellinen verrattuna avariin takaoviin. Ahdaskulkuisista ovista pitkä ihminen joutuu vääntäytymään autoon, kun lisäksi istuimen ja ohjauspyörän välinen tila ei jää suureksi.
Juha Peltonen
Futuristisessa kojelaudassa on 12,3-tuumainen digitaalimittaristo ja 10-tuumainen kosketusnäyttö.
Juha Peltonen
Etuistuimet antavat melko hyvän sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukavat oltavat.
Juha Peltonen
Täyteen ladattuna auton näyttö lupasi sähköistä toimintamatkaa 44 km. Sain toteutumaksi +15 asteen lämpötilassa 43 km – 55 kilometrin normitoimintamatkaan en yltänyt.
Pari vuotta sitten vastaavalle mallille ilmoitettiin 42 sähköistä kilometriä, joten kehitystä on tapahtunut. Kotilataus suko-pistokkeella hoituu tyhjästä täyteen tehtaan mukaan reilussa kuudessa tunnissa.
Virran kytkemisen jälkeen vaihteiston D-asento kytkeytyy usein verkkaisesti. Kylmää säätä lukuun ottamatta liikkeelle lähdetään sähköisessä Electric-ajotilassa.
Iskunvaimenninsäädöt ovat Hybrid-, Comfort- ja Electric-ajotiloissa likimain pintakovat. Matalaprofiilirenkaiden tiemelu kohoaa karkealla asfaltilla voimakkaaksi. Ohjaustuntuma on sähköisesti tehostetuksi täsmällinen maantieajossa.
Kelpo takatilat
Etuoviaukkojen muotoilu ei ole ihanteellinen verrattuna avariin takaoviin. Ahdaskulkuisista ovista pitkä ihminen joutuu vääntäytymään autoon, kun lisäksi istuimen ja ohjauspyörän välinen tila ei jää suureksi.
Ajoasennon säätää helposti sellaiseksi, että nopeusnäyttöä pystyy tarkastelemaan ohjauspyörän kehän ylitse.
Jämäköissä sähkösäätöisissä etuistuimissa on asiallinen sivuttaistuki ja mekaaninen reisituen säätö. Miinuksena on, että virran katkaisun jälkeen ristiseläntuen ilmasäiliö tyhjenee ja selkänoja ”vetäytyy”, mikä ei oikein sovi lippulaivan imagoon.
Takaovista on helppo kulkea, ja takana on asiallisesti polvitilaa. Pääntilaa on takana kohtuullisesti. Kehyksettömät ovilasit ovat tyylikkäät, mutta kannattaa varoa, ettei niihin kohdista ylimääräistä jännitettä rikkoutumisvaaran vuoksi.
Futuristinen kojelauta
Kojelauta näyttää lentokonemaisen futuristisilta. Värikylläistä, kirkkaasti valaistua 12,3-tuumaista digitaalimittaristoa pystyy kustomoimaan, joskin näyttöjen toteutus saisi olla selkeämpi.
Tavaratila on laajennetussa muodossa tasapintainen.
Juha Peltonen
Turbomoottorin seurana on kaksi sähkömoottoria. Järjestelmävääntöä kehkeytyy 520 newtonmetriä.
Juha Peltonen
Koin automaatti-ilmastoinnin ärsyttävänä, sillä jokaisen käynnistyksen jälkeen ilmaa puhalletaan voimakkaalla tason 7 puhallusnopeudella.
Ilmastoinnin säätöjen operointi kosketusnäytön alivalikoista on pikkuhankalaa, mutta onneksi tuulilasin sähkölämmitykselle ja huurteenpoistolle on kosketusnäytön alapuoliset pikavalintapainikkeet. ”Pianonäppäimet” alapuolisine mekaanisine painikkeineen ovat plussaa. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti ja reittiopastus toimii suhteellisen hyvin.
Juha Peltonen
Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 147 kW (200 hv)/6000 r/min, 300 Nm/3000 r/min + sähkömoottorit 2 kpl, etu 81 kW (110 hv), 320 Nm, taka 83 kW (113 hv), 166 Nm; hybridijärjestelmä 265 kW (360 hv), 520 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,2 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus
1,8 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
40 g/km
Ajoakku
litiumioni 12,4/11,3 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka sähköllä
55 km
Latausnopeus
n. 2 h (32 A 0–100 %); 3 h 45 min (16 A); 7 h 25 min (8 A)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4750, l. 1860, k. 1410 mm, akseliväli 2800 mm, maavara 143 mm, omamassa 1967 kg, kantavuus 448 kg, vetomassa 1260/750 kg, tavaratila 487–1537 l, tankki 43 l
Hinta
71 097 euroa, koeajoauto 72 648 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Rotelin minivahvistin/dac
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI