Täysin uuden Lexus RX:n korin terävä muotoilu ja särmikkäät lediajovalot herättävät ohikulkijoiden huomiota. Konepelti on aiempaa pidempi.
Juha Peltonen
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Lexus RX 450h on kyseisen mallisarjan ensimmäinen pistokehybridi, ja teknisesti iso katumaasturi on vastaavanlainen kuin pistokeladattava Lexus NX.
Suomessa Lexus RX 450h:n saa kolmena varustetasona, joista koeajettavana oli keskitason Executive. Toki termi ”keskitaso” on aika suhteellinen käsite, sillä yksilössä oli merkille ominaisesti runsas perusvarustelu.
Testiyksilössä oli myös hyödyllisiä lisävarusteita, joita moni ostaja varmasti lataa RX:ään. Tärkeimpänä niistä teknologiapaketti Executive-malliin, johon kuuluvat 360 asteen panoraamakamerajärjestelmän ohella ohjauspyörän älypainikkeet, ohjaamon 64 eri väriin säätyvä tunnelmavalaistus, edestä risteävän liikenteen varoitin, kaistanvaihtoavustin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä varustettuna hätäpysähtymistoiminnolla sekä selkeän kirkas tuulilasin heijastusnäyttö.
Yksilön optioihin sisältyivät lisäksi panoraamalasikatto varustettuna sähköisellä kattoluukulla sekä metalliväri.
Yllättävän paljon sähköisiä kilometrejä
Suorasuihkutteisen 2,5-litraisen nelisylinterisen polttomoottorin sekä keulassa ja perässä olevien sähkömoottorien järjestelmätehoksi ilmoitetaan 306 hevosvoimaa – järjestelmävääntöä ei ilmoiteta.
Akseliväli on edeltäjää mittavampi. Takajousituskin on uudenlainen. Entistä matalampi painopiste tuntuu selvästi ajettavuudessa mutkaisilla teillä.
Juha Peltonen
Lexus RX:n Executive-versio rullaa 19-tuumaisin kevytmetallivantein sekä 235/60 R 19 -mittaisin renkain. Tarjolla on myös 21-tuumaiset kiekot.
Juha Peltonen
Kuljettajakeskeisessä ns. Tazuna-kojelaudassa oleellinen informaatio pyritään saamaan mahdollisimman helppokäyttöiseksi. Puhelimen langaton lataus toimii moitteettomasti.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on 14-tuumainen. Päivitetty multimedia ja navigaattori toimivat selkeästi. Myös lisävarusteinen 360 asteen kamera on ehdoton.
Juha Peltonen
Vaihteistona palvelee portaaton e-CVT. Konsolilokeron kannen pystyy avaamaan sivuttaisesti molemmilta etuistuimilta.
Juha Peltonen
Ohjauspyörän korkeus- ja pituussäädöt tapahtuvat sähkötoimisesti.
Juha Peltonen
Pelkällä sähköllä ajettaessa keskikulutus oli koeajon aikana auton näytön mukaan 24,7 kWh/100 km, kun taas pelkällä polttomoottorilla pääsin lukemaan 6,4 l/100 km. Lexus RX:llä pystyy ajamaan sopivissa olosuhteissa pelkällä sähköllä odottamattoman pitkälle.
Sadan prosentin latauksella näytölle tuli 65 km:n sähköisen ajomatkan lupaus auton wltp-normiarvon ollessa 68 kilometriä. Sain koeajolla sähköiseksi toteutumaksi kaupunkiajossa peräti 77 kilometriä, joten auto vaikuttaa pystyvän lataamaan sähköä jonkin verran myös itse.
Lexus RX on siis nelivetoinen katumaasturi, jossa takaveto toimii tilanteen vaatiessa automaattisesti takana olevan sähkömoottorin avulla, kun taas polttomoottori sekä keulassa oleva toinen sähkömoottori vastaavat etuvedosta.
Ajotilan valinta sujuu helposti, sillä niitä on kaksi – tosin ensin pitää keksiä, mistä valinta tehdään. Ajotilat eco ja sport löytyvät painamalla kosketusnäytön minikokoista virtuaalipainiketta, jossa näkyy hämäävästi ”6 pientä pistettä”.
Econ mukavan pehmeä iskunvaimennus sopii erinomaisesti epätasaisille pinnoille, kuten kaupungin nupukivetykselle tai kuoppaisille teille.
Sport on puolestaan suorastaan pakollinen valinta maantieajossa, koska tällöin ohjausvaste ja iskunvaimennus jäykentyvät nopeaan ajoon sopiviksi. Eco-tilan pehmeä vaimennus toimii kyllä myös maantieajossa, mutta ohjaustuntuma on tällöin liian hidas.
Lexus RX Executive rullaa 19-tuumaisin kevytmetallivantein ja isoon katumaasturiin mukavuutta ajatellen varsin päteväprofiilisin 235/60 R 19 -renkain. Rengasmelu asettuu moottoritieajossa kohtuulliseksi. Ja kyllä: saatavana on jopa 21-tuumaisia kiekkoja ylimääräistä näyttävyyttä halajaville.
Onnistunut päivitys
Mittava 14-tuumaisella teräväpiirtokosketusnäytöllä varustettu Lexus Link Pro -multimediajärjestelmä seuraa vakiovarusteena. Se sisältää pilvipohjaisen navigoinnin ja Connected-palvelut – ja voidaan sanoa, että RX:n multimedia on siirtynyt sen myötä uudelle aikakaudelle.
Pilvipohjaiseen, aiempaa täsmällisemmin toimivaan navigointilaitteistoon on nopea syöttää katuosoite, ja järjestelmä vaikuttaa toimivan hyvin. Virtuaaliääni varoittaa hyödyllisesti silloin tällöin ”kilometrin päässä olevista tietöistä” – niistähän ei Suomessa ole kesäisin varsinaisesti pulaa.
Kahdeksaan suuntaan sähköisesti säätyvät etuistuimet antavat pitkän matkan mukavuuden ohella asiallisesti sivuttaistukea.
Juha Peltonen
Ison Lexus RX -katumaasturin takaistuimella on hulppeasti polvi- ja pääntilaa. Takaistuimissa ei ole pituussäätöjä, mutta selkänojia pystyy kallistamaan.
Juha Peltonen
Tasapohjaista tilaa saadaan jopa 1 646 litraa. Takaselkänojat taittuvat alas sähköisesti.
Juha Peltonen
Nelivetoisessa RX:ssä on 2,5-litraisen vapaasti hengittävän moottorin seurana kaksi sähkömoottoria.
Juha Peltonen
Lämmityssäätimet ovat mekaaniset, ja puhallusta operoidaan kosketusnäytön painiketta liu’uttamalla ilman, että joudutaan surffaamaan alivalikoissa – ja se toimii hyvin.
Kolmialueinen ilmastointi on varustettu niin sanotulla S-Flow-teknologialla, mikä tarkoittaa suomeksi sitä, että ilmaa puhalletaan vain niille istumapaikoille, joilla joku istuu joku – tämä osoittautui viisaaksi ratkaisuksi.
Premium-tasoinen 12 kaiuttimen Pioneer-audiojärjestelmä sisältää subwooferin, ja laitteisto soi tasapainoisesti myös matalien äänten osalta. Streaming-radioasemien virittäminen auton järjestelmään älypuhelimen kautta luonnistuu hetkessä.
Lexus RX Luxuryssa ja F Sportissa on tiedossa kuitenkin vielä jotain aivan eri tasoista: Mark Levinsonin järeä audiopatteristo varustettuna 21 kaiuttimella ynnä subbarilla, jolloin vahvistintehoksi kerrotaan huimat 1 800 wattia!
Laakea tavaratila
Lexus RX Executive erottuu monista kilpailijoistaan ohjauspyörän sähkösäädöillä – ne luovat ylellisyyttä, mutta myös varmistavat tarkat säädöt.
Kahdeksaan suuntaan sähköisesti säätyvät etuistuimet ovat mukavuuspainotteiset, mutta ne tarjoavat siitä huolimatta kelpo sivuttaistuen, ja myös istuintyyny on pitkäaikaiselle ihan kohtuullinen. Etuistuimissa on tehokas kolmialueinen istuinviilennys.
Takaistuimelle on äärimmäisen helppoa siirtyä avaraan kulmaan avautuvista ovista. Takana myös viihtyy, sillä polvitilaa on ruhtinaallisesti, eikä pääntila lopu kookkaasta lasikatosta huolimatta kesken. Takaistuimissa ei ole pituussäätöä, mutta takaselkänojien kallistuskulmaa pystyy muuttamaan.
Lexus RX:n perustavaratila on kooltaan 446 litraa, ja tilan pohjaa peittää paksu kumikaukalo. Tavaratilasta saa suurimmillaan 1 678-litraisen ja tasapohjaisen. Takaselkänojat taittuvat ala-asentoon sähköisesti.
Latauskaapeleiden säilytys onnistuu oikeastaan vain osittain, sillä ainoastaan hidas kotilatauskaapeli mahtuu tavaratilan alaiseen lokeroon – paksumpaa (ja jäykempää) kaapelia pitää säilyttää tavaratilassa.
Juha Peltonen
Lexus RX 450h+ AWD A Executive
Moottori
R4, 2487 cm3, 136 kW (185 hv)/6000 r/min, 227 Nm + kaksi sähkömoottoria; hybridijärjestelmä 225 kW (306 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 7,0 s, huippunopeus 200 km/h
Kulutus
1,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
24–26 g/km
Ajoakku
litiumioni 18,1 kWh
Toimintamatka sähköllä
65–69 km
Latausaika
3 h 40 min (7,0 kW); 2,1 h (11,0 kW)
Voimansiirto
A (e-CVT), neliveto
Mitat
p. 4890, l. 1920, k. 1695 mm, akseliväli 2850 mm, maavara 175 mm, omamassa 2240 kg, kantavuus 540 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 446–1678 l, tankki 55 l
Hinta
90 631 euroa, koeajoauto 95 460 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
LampizatOrin uusi dac
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Analogisesti soiva huonekalu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ