Täysin uuden Lexus RX:n korin terävä muotoilu ja särmikkäät lediajovalot herättävät ohikulkijoiden huomiota. Konepelti on aiempaa pidempi.
Juha Peltonen
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Lexus RX 450h on kyseisen mallisarjan ensimmäinen pistokehybridi, ja teknisesti iso katumaasturi on vastaavanlainen kuin pistokeladattava Lexus NX.
Suomessa Lexus RX 450h:n saa kolmena varustetasona, joista koeajettavana oli keskitason Executive. Toki termi ”keskitaso” on aika suhteellinen käsite, sillä yksilössä oli merkille ominaisesti runsas perusvarustelu.
Testiyksilössä oli myös hyödyllisiä lisävarusteita, joita moni ostaja varmasti lataa RX:ään. Tärkeimpänä niistä teknologiapaketti Executive-malliin, johon kuuluvat 360 asteen panoraamakamerajärjestelmän ohella ohjauspyörän älypainikkeet, ohjaamon 64 eri väriin säätyvä tunnelmavalaistus, edestä risteävän liikenteen varoitin, kaistanvaihtoavustin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä varustettuna hätäpysähtymistoiminnolla sekä selkeän kirkas tuulilasin heijastusnäyttö.
Yksilön optioihin sisältyivät lisäksi panoraamalasikatto varustettuna sähköisellä kattoluukulla sekä metalliväri.
Yllättävän paljon sähköisiä kilometrejä
Suorasuihkutteisen 2,5-litraisen nelisylinterisen polttomoottorin sekä keulassa ja perässä olevien sähkömoottorien järjestelmätehoksi ilmoitetaan 306 hevosvoimaa – järjestelmävääntöä ei ilmoiteta.
Akseliväli on edeltäjää mittavampi. Takajousituskin on uudenlainen. Entistä matalampi painopiste tuntuu selvästi ajettavuudessa mutkaisilla teillä.
Juha Peltonen
Lexus RX:n Executive-versio rullaa 19-tuumaisin kevytmetallivantein sekä 235/60 R 19 -mittaisin renkain. Tarjolla on myös 21-tuumaiset kiekot.
Juha Peltonen
Kuljettajakeskeisessä ns. Tazuna-kojelaudassa oleellinen informaatio pyritään saamaan mahdollisimman helppokäyttöiseksi. Puhelimen langaton lataus toimii moitteettomasti.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on 14-tuumainen. Päivitetty multimedia ja navigaattori toimivat selkeästi. Myös lisävarusteinen 360 asteen kamera on ehdoton.
Juha Peltonen
Vaihteistona palvelee portaaton e-CVT. Konsolilokeron kannen pystyy avaamaan sivuttaisesti molemmilta etuistuimilta.
Juha Peltonen
Ohjauspyörän korkeus- ja pituussäädöt tapahtuvat sähkötoimisesti.
Juha Peltonen
Pelkällä sähköllä ajettaessa keskikulutus oli koeajon aikana auton näytön mukaan 24,7 kWh/100 km, kun taas pelkällä polttomoottorilla pääsin lukemaan 6,4 l/100 km. Lexus RX:llä pystyy ajamaan sopivissa olosuhteissa pelkällä sähköllä odottamattoman pitkälle.
Sadan prosentin latauksella näytölle tuli 65 km:n sähköisen ajomatkan lupaus auton wltp-normiarvon ollessa 68 kilometriä. Sain koeajolla sähköiseksi toteutumaksi kaupunkiajossa peräti 77 kilometriä, joten auto vaikuttaa pystyvän lataamaan sähköä jonkin verran myös itse.
Lexus RX on siis nelivetoinen katumaasturi, jossa takaveto toimii tilanteen vaatiessa automaattisesti takana olevan sähkömoottorin avulla, kun taas polttomoottori sekä keulassa oleva toinen sähkömoottori vastaavat etuvedosta.
Ajotilan valinta sujuu helposti, sillä niitä on kaksi – tosin ensin pitää keksiä, mistä valinta tehdään. Ajotilat eco ja sport löytyvät painamalla kosketusnäytön minikokoista virtuaalipainiketta, jossa näkyy hämäävästi ”6 pientä pistettä”.
Econ mukavan pehmeä iskunvaimennus sopii erinomaisesti epätasaisille pinnoille, kuten kaupungin nupukivetykselle tai kuoppaisille teille.
Sport on puolestaan suorastaan pakollinen valinta maantieajossa, koska tällöin ohjausvaste ja iskunvaimennus jäykentyvät nopeaan ajoon sopiviksi. Eco-tilan pehmeä vaimennus toimii kyllä myös maantieajossa, mutta ohjaustuntuma on tällöin liian hidas.
Lexus RX Executive rullaa 19-tuumaisin kevytmetallivantein ja isoon katumaasturiin mukavuutta ajatellen varsin päteväprofiilisin 235/60 R 19 -renkain. Rengasmelu asettuu moottoritieajossa kohtuulliseksi. Ja kyllä: saatavana on jopa 21-tuumaisia kiekkoja ylimääräistä näyttävyyttä halajaville.
Onnistunut päivitys
Mittava 14-tuumaisella teräväpiirtokosketusnäytöllä varustettu Lexus Link Pro -multimediajärjestelmä seuraa vakiovarusteena. Se sisältää pilvipohjaisen navigoinnin ja Connected-palvelut – ja voidaan sanoa, että RX:n multimedia on siirtynyt sen myötä uudelle aikakaudelle.
Pilvipohjaiseen, aiempaa täsmällisemmin toimivaan navigointilaitteistoon on nopea syöttää katuosoite, ja järjestelmä vaikuttaa toimivan hyvin. Virtuaaliääni varoittaa hyödyllisesti silloin tällöin ”kilometrin päässä olevista tietöistä” – niistähän ei Suomessa ole kesäisin varsinaisesti pulaa.
Kahdeksaan suuntaan sähköisesti säätyvät etuistuimet antavat pitkän matkan mukavuuden ohella asiallisesti sivuttaistukea.
Juha Peltonen
Ison Lexus RX -katumaasturin takaistuimella on hulppeasti polvi- ja pääntilaa. Takaistuimissa ei ole pituussäätöjä, mutta selkänojia pystyy kallistamaan.
Juha Peltonen
Tasapohjaista tilaa saadaan jopa 1 646 litraa. Takaselkänojat taittuvat alas sähköisesti.
Juha Peltonen
Nelivetoisessa RX:ssä on 2,5-litraisen vapaasti hengittävän moottorin seurana kaksi sähkömoottoria.
Juha Peltonen
Lämmityssäätimet ovat mekaaniset, ja puhallusta operoidaan kosketusnäytön painiketta liu’uttamalla ilman, että joudutaan surffaamaan alivalikoissa – ja se toimii hyvin.
Kolmialueinen ilmastointi on varustettu niin sanotulla S-Flow-teknologialla, mikä tarkoittaa suomeksi sitä, että ilmaa puhalletaan vain niille istumapaikoille, joilla joku istuu joku – tämä osoittautui viisaaksi ratkaisuksi.
Premium-tasoinen 12 kaiuttimen Pioneer-audiojärjestelmä sisältää subwooferin, ja laitteisto soi tasapainoisesti myös matalien äänten osalta. Streaming-radioasemien virittäminen auton järjestelmään älypuhelimen kautta luonnistuu hetkessä.
Lexus RX Luxuryssa ja F Sportissa on tiedossa kuitenkin vielä jotain aivan eri tasoista: Mark Levinsonin järeä audiopatteristo varustettuna 21 kaiuttimella ynnä subbarilla, jolloin vahvistintehoksi kerrotaan huimat 1 800 wattia!
Laakea tavaratila
Lexus RX Executive erottuu monista kilpailijoistaan ohjauspyörän sähkösäädöillä – ne luovat ylellisyyttä, mutta myös varmistavat tarkat säädöt.
Kahdeksaan suuntaan sähköisesti säätyvät etuistuimet ovat mukavuuspainotteiset, mutta ne tarjoavat siitä huolimatta kelpo sivuttaistuen, ja myös istuintyyny on pitkäaikaiselle ihan kohtuullinen. Etuistuimissa on tehokas kolmialueinen istuinviilennys.
Takaistuimelle on äärimmäisen helppoa siirtyä avaraan kulmaan avautuvista ovista. Takana myös viihtyy, sillä polvitilaa on ruhtinaallisesti, eikä pääntila lopu kookkaasta lasikatosta huolimatta kesken. Takaistuimissa ei ole pituussäätöä, mutta takaselkänojien kallistuskulmaa pystyy muuttamaan.
Lexus RX:n perustavaratila on kooltaan 446 litraa, ja tilan pohjaa peittää paksu kumikaukalo. Tavaratilasta saa suurimmillaan 1 678-litraisen ja tasapohjaisen. Takaselkänojat taittuvat ala-asentoon sähköisesti.
Latauskaapeleiden säilytys onnistuu oikeastaan vain osittain, sillä ainoastaan hidas kotilatauskaapeli mahtuu tavaratilan alaiseen lokeroon – paksumpaa (ja jäykempää) kaapelia pitää säilyttää tavaratilassa.
Juha Peltonen
Lexus RX 450h+ AWD A Executive
Moottori
R4, 2487 cm3, 136 kW (185 hv)/6000 r/min, 227 Nm + kaksi sähkömoottoria; hybridijärjestelmä 225 kW (306 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 7,0 s, huippunopeus 200 km/h
Kulutus
1,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
24–26 g/km
Ajoakku
litiumioni 18,1 kWh
Toimintamatka sähköllä
65–69 km
Latausaika
3 h 40 min (7,0 kW); 2,1 h (11,0 kW)
Voimansiirto
A (e-CVT), neliveto
Mitat
p. 4890, l. 1920, k. 1695 mm, akseliväli 2850 mm, maavara 175 mm, omamassa 2240 kg, kantavuus 540 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 446–1678 l, tankki 55 l
Hinta
90 631 euroa, koeajoauto 95 460 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Koksu takabassoilla
Cd-pyöritin Ranskasta
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Striimeri kämmenelle
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
Klipschorn ja La Scala go active
Hyvä Moca
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi