Suomen Polestarin toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi uskoo merkkinsä vahvaan kasvuun maamme sähköautomarkkinalla.
Pasi Salminen
Polestarin tavoitteena 50 % kasvu uusien rekisteröintien osalta
Polestar on noussut nopeasti varsin merkittäväksi sähköautomerkiksi maassamme. Merkki hamuaakin vahvaa kasvua Suomen markkinoilla.
Toimitusjohtaja Tommi Luopajärven mukaan yhtiön tavoitteena on kasvattaa uusien autojen
rekisteröintejä 50 prosentilla vuonna 2025. Vuonna 2024 Polestar rekisteröi Suomessa 901 autoa, joista suurin osa oli Polestar 4 -malleja (50 %), Polestar 2 -mallin osuus oli 40 % ja Polestar 3:n osuus 10 %.
- Tilausluvut tukevat näkemystämme siitä, että kasvu jatkuu vahvana. Yllättävän suuri osa asiakkaista on siirtynyt osamaksurahoituksesta yksityisleasingiin, mikä osoittaa markkinan valmiuden muutokselle, Luopajärvi kertoo.
Tällä hetkellä Polestarin myynnistä 70 prosenttia tulee yksityisasiakkailta, ja heistä peräti 80 prosenttia valitsee yksityisleasingin.
- Yksityisleasing on muuttanut kuluttajakäyttäytymistä – hintaohjaus on siirtynyt enemmän kuukausikustannukseen kuin auton kokonaishintaan, Luopajärvi näkee.
Autoalan vaikeasta tilanteesta huolimatta Luopajärvi näkee markkinassa positiivisia merkkejä.
- Autokaupassa kaupan päättäminen on piristymässä, ja luvut ovat jo paremmat kuin viime vuonna. Pahin on takana, hän arvioi.
Volyymiä nostettava
Polestar on alkuvuodesta 2025 Suomen viidenneksi suosituin sähköautomerkki ja koko henkilöautomarkkinassa sijalla 12. Helmikuussa 2025 sen markkinaosuus sähköautoissa oli 7,7 % ja henkilöautojen kokonaismarkkinasta 2,4 %. Vuonna 2024 osuus sähköautoista oli 4,1 %.
Kilpailukentässä Polestar haastaa erityisesti saksalaiset premium-merkit sekä kiinalaiskonserninsa Geelyn muut brändit maailmalla. Luopajärven mukaan yhtiö hyötyy myös Teslan ympärillä pyörivästä markkinaturbulenssista. Tietyt myyntikanavat ovat osoittautuneet tehokkaammiksi kuin toiset, ja yritysautoilijat sekä yksityisleasing-asiakkaat haluavat
konfiguroida autonsa itse. Kivijalkakaupoilla on edelleen merkitystä erityisesti vaihtoautokaupassa, joka on Polestarin strategiassa entistä vahvemmin mukana.
- Volyymiä on nostettava kaikilla markkinoilla, jotta toiminta saadaan kannattavaksi. Siksi laajennamme sekä mallistoa että myyntiverkostoa. Tavoitteena on olla paremmin esillä Suomen suurimmissa kaupungeissa, Luopajärvi sanoo.
Suomen sähköautomarkkina on muihin Pohjoismaihin verrattuna matalampi, mutta toisaalta Euroopan keskiarvon yläpuolella.
Kannustimia tarvitaan lisää – autokannan uudistuminen hidasta
Luopajärvi korostaa kannustimien merkitystä sähköautojen yleistymisessä. Suomessa työsuhdeautoille on saatu verokannustin vuoteen 2029 saakka, mutta se ei yksin riitä.
- Autokanta vanhenee ja uusien autojen hinnat ovat korkeita. Romutuspalkkion palauttaminen voisi nopeuttaa siirtymää, hän ehdottaa.
Samaa esittää tai suorastaan vaatii koko autoala.
Polestarin huoltoverkosto kattaa koko Suomen 34 pisteellä, joita operoivat Volvon huoltopisteet. Tämä on keskeinen etu asiakkaille, jotka arvostavat helppoa ja kattavaa huoltopalvelua.
- Pitkät akkutakuut ja luotettava huolto ovat avainasemassa asiakkaiden päätöksenteossa, Luopajärvi uskoo.
Uusia malleja ja tapahtumia vuonna 2025
Polestarin mallisto laajenee tulevina vuosina. Vuoden 2025 lopulla lanseerataan Polestar 5, iso GT-malli, ja sen jälkeen markkinoille tulee Polestar 7, joka sijoittuu C-segmentin SUV-
luokkaan. Polestar panostaa myös koeajoihin ja asiakastapahtumiin.
Vuonna 2024 yhtiö järjesti yli 5000 koeajoa, ja vuonna 2025 tapahtumien määrää lisätään entisestään.
- Asiakkaat voivat testata autoja työpaikalla tai kotona – tämä on osoittautunut tehokkaaksi myyntimalliksi, vaikka se vaatii resursseja, Luopajärvi kertoo.
Teksti: Pekka Kaidesoja, kuva: Pasi Salminen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Linn LP12 -päivitys
TADilta uusi jalustakaiutin
Striimeri kämmenelle
Bassocontinuolta levysoitintaso
Kaksi asuntoa yhdistettiin ja sinkkukoti kasvoi uusperheen kodiksi
Ortofon MC 90:n paluu
Shanlingin R2R-dac/kuuloke-/esivahvistin
Yltiöuskollista ääntä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi