Suomen Polestarin toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi uskoo merkkinsä vahvaan kasvuun maamme sähköautomarkkinalla.

Suomen Polestarin toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi uskoo merkkinsä vahvaan kasvuun maamme sähköautomarkkinalla.

Pasi Salminen

Polestarin tavoitteena 50 % kasvu uusien rekisteröintien osalta

Polestar on noussut nopeasti varsin merkittäväksi sähkö­au­to­mer­kiksi maassamme. Merkki hamuaakin vahvaa kasvua Suomen markkinoilla.

Auto Bild.Uutiset

Toi­mi­tus­joh­ta­ja Tom­mi Luo­pa­jär­ven mu­kaan yh­ti­ön ta­voit­tee­na on kas­vat­taa uu­sien au­to­jen
re­kis­te­röin­te­jä 50 pro­sen­til­la vuon­na 2025. Vuon­na 2024 Po­les­tar re­kis­te­röi Suo­mes­sa 901 au­toa, jois­ta suu­rin osa oli Po­les­tar 4 -mal­le­ja (50 %), Po­les­tar 2 -mal­lin osuus oli 40 % ja Po­les­tar 3:n osuus 10 %.

- Ti­laus­lu­vut tu­ke­vat nä­ke­mys­täm­me sii­tä, et­tä kas­vu jat­kuu vah­va­na. Yl­lät­tä­vän suu­ri osa asi­ak­kais­ta on siir­ty­nyt osa­mak­su­ra­hoi­tuk­ses­ta yk­si­tyis­le­a­sin­giin, mikä osoit­taa mark­ki­nan val­miu­den muu­tok­sel­le, Luo­pa­jär­vi ker­too.

Täl­lä het­kel­lä Po­les­ta­rin myyn­nis­tä 70 pro­sent­tia tu­lee yk­si­tyi­sa­si­ak­kail­ta, ja heis­tä pe­rä­ti 80 pro­sent­tia va­lit­see yk­si­tyis­le­a­sin­gin.

- Yk­si­tyis­le­a­sing on muut­ta­nut ku­lut­ta­ja­käyt­täy­ty­mis­tä – hin­ta­oh­jaus on siir­ty­nyt enem­män kuu­kau­si­kus­tan­nuk­seen kuin au­ton ko­ko­nais­hin­taan, Luo­pa­jär­vi nä­kee.

Au­to­a­lan vai­ke­as­ta ti­lan­tees­ta huo­li­mat­ta Luo­pa­jär­vi nä­kee mark­ki­nas­sa po­si­tii­vi­sia merk­ke­jä.
- Au­to­kau­pas­sa kau­pan päät­tä­mi­nen on pi­ris­ty­mäs­sä, ja lu­vut ovat jo pa­rem­mat kuin vii­me vuon­na. Pa­hin on ta­ka­na, hän ar­vi­oi.

Vo­lyy­miä nos­tet­ta­va

Po­les­tar on al­ku­vuo­des­ta 2025 Suo­men vii­den­nek­si suo­si­tuin säh­kö­au­to­merk­ki ja koko hen­ki­lö­au­to­mark­ki­nas­sa si­jal­la 12. Hel­mi­kuus­sa 2025 sen mark­ki­na­o­suus säh­kö­au­tois­sa oli 7,7 % ja hen­ki­lö­au­to­jen ko­ko­nais­mark­ki­nas­ta 2,4 %. Vuon­na 2024 osuus säh­kö­au­tois­ta oli 4,1 %.
Kil­pai­lu­ken­täs­sä Po­les­tar haas­taa eri­tyi­ses­ti sak­sa­lai­set pre­mium-mer­kit sekä kii­na­lais­kon­ser­nin­sa Gee­lyn muut brän­dit maa­il­mal­la. Luo­pa­jär­ven mu­kaan yh­tiö hyö­tyy myös Tes­lan ym­pä­ril­lä pyö­ri­väs­tä mark­ki­na­tur­bu­lens­sis­ta. Tie­tyt myyn­ti­ka­na­vat ovat osoit­tau­tu­neet te­hok­kaam­mik­si kuin toi­set, ja yri­ty­sau­toi­li­jat sekä yk­si­tyis­le­a­sing-asi­ak­kaat ha­lu­a­vat
kon­fi­gu­roi­da au­ton­sa it­se. Ki­vi­jal­ka­kau­poil­la on edel­leen mer­ki­tys­tä eri­tyi­ses­ti vaih­to­au­to­kau­pas­sa, joka on Po­les­ta­rin stra­te­gi­as­sa en­tis­tä vah­vem­min mu­ka­na.

- Vo­lyy­miä on nos­tet­ta­va kai­kil­la mark­ki­noil­la, jot­ta toi­min­ta saa­daan kan­nat­ta­vak­si. Sik­si laa­jen­nam­me sekä mal­lis­toa et­tä myyn­ti­ver­kos­toa. Ta­voit­tee­na on ol­la pa­rem­min esil­lä Suo­men suu­rim­mis­sa kau­pun­geis­sa, Luo­pa­jär­vi sa­noo.

Suo­men säh­kö­au­to­mark­ki­na on mui­hin Poh­jois­mai­hin ver­rat­tu­na ma­ta­lam­pi, mut­ta toi­saal­ta Eu­roo­pan kes­ki­ar­von ylä­puo­lel­la.

Kan­nus­ti­mia tar­vi­taan li­sää – au­to­kan­nan uu­dis­tu­mi­nen hi­das­ta

Luo­pa­jär­vi ko­ros­taa kan­nus­ti­mien mer­ki­tys­tä säh­kö­au­to­jen yleis­ty­mi­ses­sä. Suo­mes­sa työ­suh­de­au­toil­le on saa­tu ve­ro­kan­nus­tin vuo­teen 2029 saak­ka, mut­ta se ei yk­sin rii­tä.

- Au­to­kan­ta van­he­nee ja uu­sien au­to­jen hin­nat ovat kor­kei­ta. Ro­mu­tus­palk­ki­on pa­laut­ta­mi­nen voi­si no­peut­taa siir­ty­mää, hän eh­dot­taa.

Sa­maa esit­tää tai suo­ras­taan vaa­tii koko au­to­a­la.

Po­les­ta­rin huol­to­ver­kos­to kat­taa koko Suo­men 34 pis­teel­lä, joi­ta ope­roi­vat Vol­von huol­to­pis­teet. Tämä on kes­kei­nen etu asi­ak­kail­le, jot­ka ar­vos­ta­vat help­poa ja kat­ta­vaa huol­to­pal­ve­lua.

- Pit­kät ak­ku­ta­kuut ja luo­tet­ta­va huol­to ovat avai­na­se­mas­sa asi­ak­kai­den pää­tök­sen­te­os­sa, Luo­pa­jär­vi us­koo.

Uu­sia mal­le­ja ja ta­pah­tu­mia vuon­na 2025

Po­les­ta­rin mal­lis­to laa­je­nee tu­le­vi­na vuo­si­na. Vuo­den 2025 lo­pul­la lan­see­ra­taan Po­les­tar 5, iso GT-mal­li, ja sen jäl­keen mark­ki­noil­le tu­lee Po­les­tar 7, joka si­joit­tuu C-seg­men­tin SUV-
luok­kaan. Po­les­tar pa­nos­taa myös ko­ea­joi­hin ja asi­a­kas­ta­pah­tu­miin.

Vuon­na 2024 yh­tiö jär­jes­ti yli 5000 ko­ea­joa, ja vuon­na 2025 ta­pah­tu­mien mää­rää li­sä­tään en­ti­ses­tään.

- Asi­ak­kaat voi­vat tes­ta­ta au­to­ja työ­pai­kal­la tai ko­to­na – tämä on osoit­tau­tu­nut te­hok­kaak­si myyn­ti­mal­lik­si, vaik­ka se vaa­tii re­surs­se­ja, Luo­pa­jär­vi ker­too.

 

Teks­ti: Pek­ka Kai­de­so­ja, kuva: Pasi Sal­mi­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot
Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Toni Lindström

Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä

Auto Bild.Koeajot
Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Keulan munuaiset kertovat kaikille, että kyseessä on BMW:n katumaasturi.

Toni Lindström

Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä

Auto Bild.Koeajot

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!