Suomen Polestarin toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi uskoo merkkinsä vahvaan kasvuun maamme sähköautomarkkinalla.
Pasi Salminen
Polestarin tavoitteena 50 % kasvu uusien rekisteröintien osalta
Polestar on noussut nopeasti varsin merkittäväksi sähköautomerkiksi maassamme. Merkki hamuaakin vahvaa kasvua Suomen markkinoilla.
Toimitusjohtaja Tommi Luopajärven mukaan yhtiön tavoitteena on kasvattaa uusien autojen
rekisteröintejä 50 prosentilla vuonna 2025. Vuonna 2024 Polestar rekisteröi Suomessa 901 autoa, joista suurin osa oli Polestar 4 -malleja (50 %), Polestar 2 -mallin osuus oli 40 % ja Polestar 3:n osuus 10 %.
- Tilausluvut tukevat näkemystämme siitä, että kasvu jatkuu vahvana. Yllättävän suuri osa asiakkaista on siirtynyt osamaksurahoituksesta yksityisleasingiin, mikä osoittaa markkinan valmiuden muutokselle, Luopajärvi kertoo.
Tällä hetkellä Polestarin myynnistä 70 prosenttia tulee yksityisasiakkailta, ja heistä peräti 80 prosenttia valitsee yksityisleasingin.
- Yksityisleasing on muuttanut kuluttajakäyttäytymistä – hintaohjaus on siirtynyt enemmän kuukausikustannukseen kuin auton kokonaishintaan, Luopajärvi näkee.
Autoalan vaikeasta tilanteesta huolimatta Luopajärvi näkee markkinassa positiivisia merkkejä.
- Autokaupassa kaupan päättäminen on piristymässä, ja luvut ovat jo paremmat kuin viime vuonna. Pahin on takana, hän arvioi.
Volyymiä nostettava
Polestar on alkuvuodesta 2025 Suomen viidenneksi suosituin sähköautomerkki ja koko henkilöautomarkkinassa sijalla 12. Helmikuussa 2025 sen markkinaosuus sähköautoissa oli 7,7 % ja henkilöautojen kokonaismarkkinasta 2,4 %. Vuonna 2024 osuus sähköautoista oli 4,1 %.
Kilpailukentässä Polestar haastaa erityisesti saksalaiset premium-merkit sekä kiinalaiskonserninsa Geelyn muut brändit maailmalla. Luopajärven mukaan yhtiö hyötyy myös Teslan ympärillä pyörivästä markkinaturbulenssista. Tietyt myyntikanavat ovat osoittautuneet tehokkaammiksi kuin toiset, ja yritysautoilijat sekä yksityisleasing-asiakkaat haluavat
konfiguroida autonsa itse. Kivijalkakaupoilla on edelleen merkitystä erityisesti vaihtoautokaupassa, joka on Polestarin strategiassa entistä vahvemmin mukana.
- Volyymiä on nostettava kaikilla markkinoilla, jotta toiminta saadaan kannattavaksi. Siksi laajennamme sekä mallistoa että myyntiverkostoa. Tavoitteena on olla paremmin esillä Suomen suurimmissa kaupungeissa, Luopajärvi sanoo.
Suomen sähköautomarkkina on muihin Pohjoismaihin verrattuna matalampi, mutta toisaalta Euroopan keskiarvon yläpuolella.
Kannustimia tarvitaan lisää – autokannan uudistuminen hidasta
Luopajärvi korostaa kannustimien merkitystä sähköautojen yleistymisessä. Suomessa työsuhdeautoille on saatu verokannustin vuoteen 2029 saakka, mutta se ei yksin riitä.
- Autokanta vanhenee ja uusien autojen hinnat ovat korkeita. Romutuspalkkion palauttaminen voisi nopeuttaa siirtymää, hän ehdottaa.
Samaa esittää tai suorastaan vaatii koko autoala.
Polestarin huoltoverkosto kattaa koko Suomen 34 pisteellä, joita operoivat Volvon huoltopisteet. Tämä on keskeinen etu asiakkaille, jotka arvostavat helppoa ja kattavaa huoltopalvelua.
- Pitkät akkutakuut ja luotettava huolto ovat avainasemassa asiakkaiden päätöksenteossa, Luopajärvi uskoo.
Uusia malleja ja tapahtumia vuonna 2025
Polestarin mallisto laajenee tulevina vuosina. Vuoden 2025 lopulla lanseerataan Polestar 5, iso GT-malli, ja sen jälkeen markkinoille tulee Polestar 7, joka sijoittuu C-segmentin SUV-
luokkaan. Polestar panostaa myös koeajoihin ja asiakastapahtumiin.
Vuonna 2024 yhtiö järjesti yli 5000 koeajoa, ja vuonna 2025 tapahtumien määrää lisätään entisestään.
- Asiakkaat voivat testata autoja työpaikalla tai kotona – tämä on osoittautunut tehokkaaksi myyntimalliksi, vaikka se vaatii resursseja, Luopajärvi kertoo.
Teksti: Pekka Kaidesoja, kuva: Pasi Salminen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Taitettava katto aukeaa täysin automaattisesti vain 18 sekunnissa.
Bernhard Filser
Taitettava katto aukeaa täysin automaattisesti vain 18 sekunnissa.
Bernhard Filser
Weissach-paketilla varustettu Porsche Taycan Turbo GT on nyt saavuttanut menestystä myös 5,4 kilometriä pitkällä Shanghai International Circuitilla – Nürburgringin Nordschleifellä ja Weathertech Raceway Laguna Secalla Kaliforniassa tehtyjen ennätysten lisäksi. Porschen testikuljettaja Lars Kern saavutti ajallaan 2:11,28 min nopeimman sarjatuotantoauton tittelin Kiinan F1-radalla.
Porsche
Weissach-paketilla varustettu Porsche Taycan Turbo GT on nyt saavuttanut menestystä myös 5,4 kilometriä pitkällä Shanghai International Circuitilla – Nürburgringin Nordschleifellä ja Weathertech Raceway Laguna Secalla Kaliforniassa tehtyjen ennätysten lisäksi. Porschen testikuljettaja Lars Kern saavutti ajallaan 2:11,28 min nopeimman sarjatuotantoauton tittelin Kiinan F1-radalla.
Porsche
LähiTapiola
LähiTapiola
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
Hyundai uudisti Kona Electricin – N Line -versio malliston huippuna
K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennennäkemättömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!
Polestarin tavoitteena 50 % kasvu uusien rekisteröintien osalta
Volvo esittelee kolme uutuusmallia AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Autoala vaatii valtiolta toimia autokannan uudistamiseksi
Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto
EU pyrkii vahvistamaan Euroopan autoteollisuuden kilpailukykyä
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
Tuulilaseja korjataan nyt tavallista enemmän - syynä huonokuntoiset tiet
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yltiöuskollista ääntä
Acoustic Energy 300-sarja uudistuu
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
Teacilta uusi stereopäätevahvistin
Bassocontinuolta levysoitintaso
1950-lukua kunnioittaen remontoitu lapsiperheen kolmio on ilmava ja valoisa
Musical Fidelityn uusi dac-kuulokevahvistin
JICOn businessluokka
Lucarto Audio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
Hyundai uudisti Kona Electricin – N Line -versio malliston huippuna
K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennennäkemättömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!
Polestarin tavoitteena 50 % kasvu uusien rekisteröintien osalta
Volvo esittelee kolme uutuusmallia AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
Hyundai uudisti Kona Electricin – N Line -versio malliston huippuna
K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennennäkemättömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!
Polestarin tavoitteena 50 % kasvu uusien rekisteröintien osalta
Volvo esittelee kolme uutuusmallia AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Autoala vaatii valtiolta toimia autokannan uudistamiseksi
Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto
EU pyrkii vahvistamaan Euroopan autoteollisuuden kilpailukykyä
Tuulilaseja korjataan nyt tavallista enemmän - syynä huonokuntoiset tiet
Audi A6 Avant uudistuu
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi