BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Mazda MX-5 on nykyisin saatavilla peräti viitenä varustetasona. Koeajoimme niistä terävimmän.
Alkuun muutama sana Mazda MX-5:n nykyisistä varustetasoista, koska asetelma on muuttunut tuntuvasti. Uusi perusmalli Prime-line on siitä jännittävä, että se edustaa MX-5-kokemusta alle 35 000 eurolla.
Tällöin mukana ovat yksinomaan 1,5-litrainen moottori ja pakolliset varusteet. Version keskeisimpiä seikkoja onkin alhainen 1 032 kilon omamassa.
Kalliimpi Exclusive-line on runsaampi kuin entinen Premium Sport. Kyydissä ovat muun muassa avaimeton käynnistys ja lukitus, Bose-audio sekä mukautuvat lediajovalot.
Muista uusista varustetasoista Kazarin värit ja tekstuurit ovat visuaalisia ja käteen tuntuvia. Kazarissa on istuinten ruskea nappanahkaverhoilu sekä ruskea kangaskatto (RF:ssä musta kovakatto).
Harvinaisen onnistunutta ”brittihenkistä” korimuotoilua ei onneksi muutella vähän väliä. Mazdalla osataan säilyttää sellaisia perinteitä, joiden halutaan jatkuvan mahdollisimman kauan.
Juha Peltonen
Sporttista ilmettä täydentävät Brembon tehojarrut varustettuna punaisin jarrusatuloin.
Juha Peltonen
Recaron istuimet antavat kohtuullisesti sivuttaistukea. tuistuimien pääntuissa on Bose-kaiuttimet.
Juha Peltonen
Kojelauta on säilynyt viisaasti perinteisenä ja selkeänä. Tuulilasin läpi avautuu muhkea konepelti lokasuojien pullistuksineen.
Juha Peltonen
Uusi on niin ikään Kizuna, jossa on valkoinen nappanahkaverhoilu sekä tummansininen kangaskatto (RF:ssä musta kovakatto).
Erikoisimman Homura-version arsenaali sisältää näyttävien BBS-takovanteiden ohella Brembon jarrut varustettuna punaisin jarrusatuloin. Loistavan ajettavuuden takaa Bilsteinin alusta, ja Recaron istuimet pitävät kuljettajan paikallaan mutkissa.
Kierrosherkkyyttä
Takavetoisen Mazda MX-5 Homuran 2,0-litrainen ja 184-hevosvoimainen suihkutusmoottori on erinomaisen kierrosherkkä, ja se varmistaa hauskat ajohetket. Aiempien painosten tapaan saattaa tarkalla nuottikorvalla kuulla hiukan ”mekaanista ahdinta” muistuttavaa ujellusta kaupunkiajossa, kun ympäröivää melua ei esiinny.
Itsestään selvää on, että tällaista moottoria tulee kierrätettyä sekä usein että korkealle, mutta keskikulutus ei kuitenkaan ylittänyt koeajon aikana seitsemää litraa sadalla, mitä pidän erittäin asiallisena.
Mazda MX-5:n 6-portainen manuaalivaihteisto sopii maailman myydyimpään avoautoon kuin nenä päähän: se toimii todella napakasti, ja kaiken kruunaavat laatikon lyhyet liikeradat. Myös kytkimen liikerata on sovelias – jopa kaupunkiajossa.
Selkeämpiä analogisia näyttöjä saa hakea!
Juha Peltonen
Kompakti kosketusnäyttö on vanhakantainen, mutta toisaalta näin pieneen ympäristöön ei kookkaampi oikein mahtuisi.
Juha Peltonen
Ilmanohjain vähentää ratkaisevasti ajoviiman pyörteilyä ajettaessa katto alhaalla.
Juha Peltonen
Jousituksesta on muokattu erittäin jämäkkä – rata-ajoon optimoitu – ja se toimii toki parhaiten tasaisella asfaltilla. Kuoppaisilla sorateillä tulee Bilsteinin loistavan alustan ansiosta hyvin toimeen, mutta auton lyhyys korostuu tuolloin enemmän.
Soralla sekä kaupunkialueen nopeushidasteissa tulee myös aina ”kristalloida” mielessään, että maavaraa ei ole järin paljon, mutta matala painopiste on erinomainen. Kaiken kaikkiaan moottorin, vaihteiston ja alustan ”puhaltaminen yhteen hiileen” on nautinnollista etenkin mutkaisilla pikkuteillä. Se viestii onnistuneesti brändin filosofiasta.
Mekaaninen kangaskatto
Kuljettajan paikalle matalaan autoon laskeutuminen sujuu aika kätevästi, mutta pitkäjalkaisen on hankala nousta erittäin matalasta autosta – paitsi jalkalihaksin toteutetulla nopealla riuhtaisulla, mikä on katto alhaalla kohtuullisen helppoa, mutta katto nostettuna jo asteen vaativampaa.
Mekaanisen kangaskaton alas laskeminen ja nosto sujuvat sekunneissa. Lisäksi tarpeeksi pitkäkätinen pystyy periaatteessa sateen yllättäessä jopa kurottamaan katosta ja nostamaan sen ylös autosta nousematta.
Vapaasti hengittävä 184-hevosvoimainen nelisylinterinen kiertää korkealle.
Juha Peltonen
Tavaratila on 130-litrainen.
Juha Peltonen
Ainoa harmittava piirre katon ylös noston jälkeen on se, että molemmat sivulasit jäävät automaattisesti auki puoliväliin, jolloin niiden ylösnosto edellyttää moottorin olemista käynnissä.
Homura-painoksen Recaro-istuimet tarjoavat asiallisen hyvän sivuttaistuen. Koska istutaan valmiiksi lähes tien pinnassa, säätömahdollisuudet ovat toki rajalliset, mutta silti ajoasennosta saa pitkäjalkainenkin yllättävän mainion.
Istuinten takainen tuuliohjain toimii pätevästi ja vähentää tehokkaasti pyörittelyä ohjaamossa. Ohjaamoon puhaltaa kohtuullisesti sivulasit ylös nostettuina.
Multimedian näyttö on periaatteessa samanlainen kuin jo vuonna 2016 eli pienikokoinen, eikä se ole erityisen käytännöllinen. Järjestelmän syövereistä saa kuitenkin esiin hauskoja pikku erikoisuuksia, kuten esimerkiksi FM-asemien manuaalisen haun keskikonsolin säätöpyörän avulla.
Bose-äänentoistojärjestelmä soi mukavasti, ja osa sen kaiuttimista on kohdistettu istuimien pääntukiin, jolloin äänimaailma avautuu hyvin myös ajettaessa katto alhaalla.
Säilytystilaa ei luonnollisesti juuri ole, mutta perinteisesti sentään jotain: tärkeä takaseinän ”hansikaslokeron” ohella on myös 130 litran tavaratila, ja keskikonsolissa on pari irrotettavaa mukitelinettä.
Juha Peltonen
Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT
Moottori
R4, 1998 cm3, 135 kW (184 hv)/7000 r/min, 205 Nm/4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 219 km/h
Kulutus
6,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
155 g/km
Voimansiirto
M6, takaveto
Mitat
p. 3915, l. 1918, k. 1230 mm, akseliväli 2310 mm, maavara 149 mm, omamassa 1025 kg, kantavuus 235 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 130 l, tankki 45 l
Hinta
48 774 euroa, koeajoauto 49 501 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Serblin & Sonin vahvistimet
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI