BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Mazda MX-5 on nykyisin saatavilla peräti viitenä varustetasona. Koeajoimme niistä terävimmän.
Alkuun muutama sana Mazda MX-5:n nykyisistä varustetasoista, koska asetelma on muuttunut tuntuvasti. Uusi perusmalli Prime-line on siitä jännittävä, että se edustaa MX-5-kokemusta alle 35 000 eurolla.
Tällöin mukana ovat yksinomaan 1,5-litrainen moottori ja pakolliset varusteet. Version keskeisimpiä seikkoja onkin alhainen 1 032 kilon omamassa.
Kalliimpi Exclusive-line on runsaampi kuin entinen Premium Sport. Kyydissä ovat muun muassa avaimeton käynnistys ja lukitus, Bose-audio sekä mukautuvat lediajovalot.
Muista uusista varustetasoista Kazarin värit ja tekstuurit ovat visuaalisia ja käteen tuntuvia. Kazarissa on istuinten ruskea nappanahkaverhoilu sekä ruskea kangaskatto (RF:ssä musta kovakatto).
Harvinaisen onnistunutta ”brittihenkistä” korimuotoilua ei onneksi muutella vähän väliä. Mazdalla osataan säilyttää sellaisia perinteitä, joiden halutaan jatkuvan mahdollisimman kauan.
Juha Peltonen
Sporttista ilmettä täydentävät Brembon tehojarrut varustettuna punaisin jarrusatuloin.
Juha Peltonen
Recaron istuimet antavat kohtuullisesti sivuttaistukea. tuistuimien pääntuissa on Bose-kaiuttimet.
Juha Peltonen
Kojelauta on säilynyt viisaasti perinteisenä ja selkeänä. Tuulilasin läpi avautuu muhkea konepelti lokasuojien pullistuksineen.
Juha Peltonen
Uusi on niin ikään Kizuna, jossa on valkoinen nappanahkaverhoilu sekä tummansininen kangaskatto (RF:ssä musta kovakatto).
Erikoisimman Homura-version arsenaali sisältää näyttävien BBS-takovanteiden ohella Brembon jarrut varustettuna punaisin jarrusatuloin. Loistavan ajettavuuden takaa Bilsteinin alusta, ja Recaron istuimet pitävät kuljettajan paikallaan mutkissa.
Kierrosherkkyyttä
Takavetoisen Mazda MX-5 Homuran 2,0-litrainen ja 184-hevosvoimainen suihkutusmoottori on erinomaisen kierrosherkkä, ja se varmistaa hauskat ajohetket. Aiempien painosten tapaan saattaa tarkalla nuottikorvalla kuulla hiukan ”mekaanista ahdinta” muistuttavaa ujellusta kaupunkiajossa, kun ympäröivää melua ei esiinny.
Itsestään selvää on, että tällaista moottoria tulee kierrätettyä sekä usein että korkealle, mutta keskikulutus ei kuitenkaan ylittänyt koeajon aikana seitsemää litraa sadalla, mitä pidän erittäin asiallisena.
Mazda MX-5:n 6-portainen manuaalivaihteisto sopii maailman myydyimpään avoautoon kuin nenä päähän: se toimii todella napakasti, ja kaiken kruunaavat laatikon lyhyet liikeradat. Myös kytkimen liikerata on sovelias – jopa kaupunkiajossa.
Selkeämpiä analogisia näyttöjä saa hakea!
Juha Peltonen
Kompakti kosketusnäyttö on vanhakantainen, mutta toisaalta näin pieneen ympäristöön ei kookkaampi oikein mahtuisi.
Juha Peltonen
Ilmanohjain vähentää ratkaisevasti ajoviiman pyörteilyä ajettaessa katto alhaalla.
Juha Peltonen
Jousituksesta on muokattu erittäin jämäkkä – rata-ajoon optimoitu – ja se toimii toki parhaiten tasaisella asfaltilla. Kuoppaisilla sorateillä tulee Bilsteinin loistavan alustan ansiosta hyvin toimeen, mutta auton lyhyys korostuu tuolloin enemmän.
Soralla sekä kaupunkialueen nopeushidasteissa tulee myös aina ”kristalloida” mielessään, että maavaraa ei ole järin paljon, mutta matala painopiste on erinomainen. Kaiken kaikkiaan moottorin, vaihteiston ja alustan ”puhaltaminen yhteen hiileen” on nautinnollista etenkin mutkaisilla pikkuteillä. Se viestii onnistuneesti brändin filosofiasta.
Mekaaninen kangaskatto
Kuljettajan paikalle matalaan autoon laskeutuminen sujuu aika kätevästi, mutta pitkäjalkaisen on hankala nousta erittäin matalasta autosta – paitsi jalkalihaksin toteutetulla nopealla riuhtaisulla, mikä on katto alhaalla kohtuullisen helppoa, mutta katto nostettuna jo asteen vaativampaa.
Mekaanisen kangaskaton alas laskeminen ja nosto sujuvat sekunneissa. Lisäksi tarpeeksi pitkäkätinen pystyy periaatteessa sateen yllättäessä jopa kurottamaan katosta ja nostamaan sen ylös autosta nousematta.
Vapaasti hengittävä 184-hevosvoimainen nelisylinterinen kiertää korkealle.
Juha Peltonen
Tavaratila on 130-litrainen.
Juha Peltonen
Ainoa harmittava piirre katon ylös noston jälkeen on se, että molemmat sivulasit jäävät automaattisesti auki puoliväliin, jolloin niiden ylösnosto edellyttää moottorin olemista käynnissä.
Homura-painoksen Recaro-istuimet tarjoavat asiallisen hyvän sivuttaistuen. Koska istutaan valmiiksi lähes tien pinnassa, säätömahdollisuudet ovat toki rajalliset, mutta silti ajoasennosta saa pitkäjalkainenkin yllättävän mainion.
Istuinten takainen tuuliohjain toimii pätevästi ja vähentää tehokkaasti pyörittelyä ohjaamossa. Ohjaamoon puhaltaa kohtuullisesti sivulasit ylös nostettuina.
Multimedian näyttö on periaatteessa samanlainen kuin jo vuonna 2016 eli pienikokoinen, eikä se ole erityisen käytännöllinen. Järjestelmän syövereistä saa kuitenkin esiin hauskoja pikku erikoisuuksia, kuten esimerkiksi FM-asemien manuaalisen haun keskikonsolin säätöpyörän avulla.
Bose-äänentoistojärjestelmä soi mukavasti, ja osa sen kaiuttimista on kohdistettu istuimien pääntukiin, jolloin äänimaailma avautuu hyvin myös ajettaessa katto alhaalla.
Säilytystilaa ei luonnollisesti juuri ole, mutta perinteisesti sentään jotain: tärkeä takaseinän ”hansikaslokeron” ohella on myös 130 litran tavaratila, ja keskikonsolissa on pari irrotettavaa mukitelinettä.
Juha Peltonen
Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT
Moottori
R4, 1998 cm3, 135 kW (184 hv)/7000 r/min, 205 Nm/4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 219 km/h
Kulutus
6,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
155 g/km
Voimansiirto
M6, takaveto
Mitat
p. 3915, l. 1918, k. 1230 mm, akseliväli 2310 mm, maavara 149 mm, omamassa 1025 kg, kantavuus 235 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 130 l, tankki 45 l
Hinta
48 774 euroa, koeajoauto 49 501 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Lindemannin uusi striimeri ja vahvistin
Technicsiltä huippu nappikset
PS Audion tähtidac
Accuphasen uusi E-48S
Ruarkilta tyylikäs cd-pyöritin
Linnin kurkivarsi
Puhtaampaa suoratoistoa
Grimm Audiolta uusi RIAA
Denonilta uusi sa/cd-soitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI