BYD Tang on komea ilmestys Silver Sand Black -metallivärisenä.
Toni Lindström
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Kiinalaisen BYD:n Suomeen tuotavan malliston yläpäässä on nelivetoinen katumaasturi. 7-paikkainen BYD Tang -sähköauto tarjoaa laatua ja runsaat varusteet.
BYD Tang on nelivetoinen katumaasturi, jossa on kahden sähkömoottorin myötä neliveto. 7-paikkaisena versiona se tarjoaa runsaasti tilaa perhekäyttöön.
Mutta kuten varsin usein kolmepenkkirivisissä autoissa, myös BYD Tangin takimmainen istuinrivi sopii mitoitukseltaan lähinnä junioreille. Siitä huolimatta BYD Tangin matkustamo on kokonaisuudessaan tilava ja avara.
Perää halkoo valonauha. Muotoilultaan auto on niin sanotusti tyypillinen katumaasturi.
Toni Lindström
Penkeissä on nahkaverhoilu. Kahdeksan suuntaan säätyvä kuljettajan istuin on varustettu tuuletuksella ja lämmityksellä. Penkki tarjoaa hyvän istuinmukavuuden.
Toni Lindström
Takana on hyvät tilat jopa kolmelle aikuiselle.
Toni Lindström
Ulkoisesti BYD Tang poikkeaa sen verran tavallisesta, että Helsingin kantakaupungissa kadunvarteen pysäköitynä musta BYD kiinnitti useammankin ohikulkijan huomion.
Laadukas ilme
BYD Tang on myös sisältä laadukas ilmestys – eikä pelkästään katsella vaan myös istua ja matkustaa. Moderni muotoilu ja laadukas viimeistely luovat matkustamoon ylellisen tunnelman.
Nahkaverhoillut etupenkit on varustettu tuuletuksella ja lämmityksellä. Tämän lisäksi myös istuinmukavuus on kohdillaan, ja kuljettajan istuimesta löytyy runsaasti säätöjä sopivan ajoasennon hakuun.
Edessä on viimeistelty kojetaulu, ja BYD:ille tyypilliseen tapaan sen suuri kosketusnäyttö on kääntyvä.
Toni Lindström
Käyttöliittymää hallinnoidaan kosketusnäytöltä, ja sen oppiminen vie hetkisen. 360 asteen kamerajärjestelmä helpottaa parkkeerauksessa. Ajoavustimia ja turvavarusteita on runsaasti.
Toni Lindström
Ajosuunnanvalitsin on perinteisesti keskikonsolissa, josta löytyy myös muita painikkeita.
Toni Lindström
s
Mittariston näyttö on ilmeeltään perinteinen ja selkeä.
Toni Lindström
Kun 7-paikkaisen auton kolmas istuinrivi käännetään piiloon, Tangissa on mukavasti tilaa matkatavaroille.
Toni Lindström
Sekä edessä että takana istuvilla on avara vaikutelma, jota luo omalta osaltaan suuri lasikatto. Matkustamon tunnelmaa voi säätää omien mieltymysten mukaan leditunnelmavalaistuksella, jossa on valittavana 31 eri sävyä, joten tuosta valikosta löytynee sopivat värit jokaiseen makuun.
BYD on esimerkki korkeatasoisesta ja vertailun kestävästä kiinalaisesta viimeistelystä, jossa matkustamon kaikki listat ja saumat näyttävät olevan millilleen kohdillaan.
Oikeastaan viimeistely on sitä tasoa, että paremmaksi on vaikea laittaa, ja auto tarjoaa tässä suhteessa kyllä premiumia.
Suorituskykyä riittää
Jos on BYD Tangissa viimeistely kohdillaan, niin samaa voi sanoa myös auton suorituskyvystä.
Nykyisten täyssähköautojen tapaan satasen kiihtyvyys (4,6 s) lyö monet polttomoottoriautot, joita pidetään suorituskyvyltään urheiluautoina.
Kahden sähkömoottorin avulla käytössä on yli 500 hevosvoimaa, joka suorastaan lennättää katumaasturia, jos kuljettaja niin haluaa. Kiihtyvyys on sitä luokkaa, että tuntuu paikoin, että onko tällainen potku edes tarpeellista – mutta sähköautot laittavat ainakin suorituskykymittarit uuteen asentoon. Huippunopeus on sentään rajattu arvoon 180 km/h.
Voiman lisäksi auto tarjoaa mukavasti myös toimintamatkaa. Kaupunkiajossa on wltp-normimittauksessa päästy jopa 528 kilometrin toimintamatkaan ja yhdistetyssä ajossakin 400 kilometriin. Koeajon aikana vallitsi leuto sää, ja toimintamatka oli sekalaisessa ajossa auton oman näytön mukaan noin 440 kilometriä.
Kevyt käsitellä
BYD Tangin omamassa on 2 500 kilon luokkaa, joten painoa on sähköautojen tapaan. Kun sähkömoottoreista lähtee reilusti tehoa pienelläkin polkimen painalluksella, on autoa helppo ja kevyt käsitellä. Kaupungissa unohtaa helposti auton ulkoiset mitat, kun meno on helpon keveää.
Maantiellä ajotuntuma jää hiukan etäiseksi, mutta kulku on silti vakaata, onhan autolla painoa reippaasti.
BYD käyttää autoissaan itse valmistamiaan ajoakkuja, jotka vievät valmistajan mukaan rakenteensa vuoksi puolet vähemmän tilaa kuin perinteiset litiumrautafosfaattiakut.
BYD on valmistanut akkuja jo 30 vuotta, ja se valmisti aikoinaan akkuja myös muun muassa Nokian puhelimiin. Yrityksellä on pitkä kokemus sähköautojen valmistajana, ja se rakentaa itse autojensa sähkömoottorit, komponentit ja ajoakut.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BYD Tang Black Edition
Moottori
Sähkömoottorit edessä ja takana, yhteensä 380 kW (509 hv), 680 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 4,6 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
23,8 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumrautafosfaatti 85,4 kWh, sisäinen laturi 7 kW, pikalataus max. 110 kW
Toimintamatka
528 km
Latausnopeus
30 min (110 kW 30–80 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4870, l. 1950, k. 1725 mm, akseliväli 2820 mm, omamassa 2489 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 235*–1655 l (*7-paikkainen)
Hinta
69 990 euroa, koeajoauto 70 780 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Verteren ylellinen levysoitin
Puuttuva linkki
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi