BYD Tang on komea ilmestys Silver Sand Black -metallivärisenä.
Toni Lindström
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Kiinalaisen BYD:n Suomeen tuotavan malliston yläpäässä on nelivetoinen katumaasturi. 7-paikkainen BYD Tang -sähköauto tarjoaa laatua ja runsaat varusteet.
BYD Tang on nelivetoinen katumaasturi, jossa on kahden sähkömoottorin myötä neliveto. 7-paikkaisena versiona se tarjoaa runsaasti tilaa perhekäyttöön.
Mutta kuten varsin usein kolmepenkkirivisissä autoissa, myös BYD Tangin takimmainen istuinrivi sopii mitoitukseltaan lähinnä junioreille. Siitä huolimatta BYD Tangin matkustamo on kokonaisuudessaan tilava ja avara.
Perää halkoo valonauha. Muotoilultaan auto on niin sanotusti tyypillinen katumaasturi.
Toni Lindström
Penkeissä on nahkaverhoilu. Kahdeksan suuntaan säätyvä kuljettajan istuin on varustettu tuuletuksella ja lämmityksellä. Penkki tarjoaa hyvän istuinmukavuuden.
Toni Lindström
Takana on hyvät tilat jopa kolmelle aikuiselle.
Toni Lindström
Ulkoisesti BYD Tang poikkeaa sen verran tavallisesta, että Helsingin kantakaupungissa kadunvarteen pysäköitynä musta BYD kiinnitti useammankin ohikulkijan huomion.
Laadukas ilme
BYD Tang on myös sisältä laadukas ilmestys – eikä pelkästään katsella vaan myös istua ja matkustaa. Moderni muotoilu ja laadukas viimeistely luovat matkustamoon ylellisen tunnelman.
Nahkaverhoillut etupenkit on varustettu tuuletuksella ja lämmityksellä. Tämän lisäksi myös istuinmukavuus on kohdillaan, ja kuljettajan istuimesta löytyy runsaasti säätöjä sopivan ajoasennon hakuun.
Edessä on viimeistelty kojetaulu, ja BYD:ille tyypilliseen tapaan sen suuri kosketusnäyttö on kääntyvä.
Toni Lindström
Käyttöliittymää hallinnoidaan kosketusnäytöltä, ja sen oppiminen vie hetkisen. 360 asteen kamerajärjestelmä helpottaa parkkeerauksessa. Ajoavustimia ja turvavarusteita on runsaasti.
Toni Lindström
Ajosuunnanvalitsin on perinteisesti keskikonsolissa, josta löytyy myös muita painikkeita.
Toni Lindström
s
Mittariston näyttö on ilmeeltään perinteinen ja selkeä.
Toni Lindström
Kun 7-paikkaisen auton kolmas istuinrivi käännetään piiloon, Tangissa on mukavasti tilaa matkatavaroille.
Toni Lindström
Sekä edessä että takana istuvilla on avara vaikutelma, jota luo omalta osaltaan suuri lasikatto. Matkustamon tunnelmaa voi säätää omien mieltymysten mukaan leditunnelmavalaistuksella, jossa on valittavana 31 eri sävyä, joten tuosta valikosta löytynee sopivat värit jokaiseen makuun.
BYD on esimerkki korkeatasoisesta ja vertailun kestävästä kiinalaisesta viimeistelystä, jossa matkustamon kaikki listat ja saumat näyttävät olevan millilleen kohdillaan.
Oikeastaan viimeistely on sitä tasoa, että paremmaksi on vaikea laittaa, ja auto tarjoaa tässä suhteessa kyllä premiumia.
Suorituskykyä riittää
Jos on BYD Tangissa viimeistely kohdillaan, niin samaa voi sanoa myös auton suorituskyvystä.
Nykyisten täyssähköautojen tapaan satasen kiihtyvyys (4,6 s) lyö monet polttomoottoriautot, joita pidetään suorituskyvyltään urheiluautoina.
Kahden sähkömoottorin avulla käytössä on yli 500 hevosvoimaa, joka suorastaan lennättää katumaasturia, jos kuljettaja niin haluaa. Kiihtyvyys on sitä luokkaa, että tuntuu paikoin, että onko tällainen potku edes tarpeellista – mutta sähköautot laittavat ainakin suorituskykymittarit uuteen asentoon. Huippunopeus on sentään rajattu arvoon 180 km/h.
Voiman lisäksi auto tarjoaa mukavasti myös toimintamatkaa. Kaupunkiajossa on wltp-normimittauksessa päästy jopa 528 kilometrin toimintamatkaan ja yhdistetyssä ajossakin 400 kilometriin. Koeajon aikana vallitsi leuto sää, ja toimintamatka oli sekalaisessa ajossa auton oman näytön mukaan noin 440 kilometriä.
Kevyt käsitellä
BYD Tangin omamassa on 2 500 kilon luokkaa, joten painoa on sähköautojen tapaan. Kun sähkömoottoreista lähtee reilusti tehoa pienelläkin polkimen painalluksella, on autoa helppo ja kevyt käsitellä. Kaupungissa unohtaa helposti auton ulkoiset mitat, kun meno on helpon keveää.
Maantiellä ajotuntuma jää hiukan etäiseksi, mutta kulku on silti vakaata, onhan autolla painoa reippaasti.
BYD käyttää autoissaan itse valmistamiaan ajoakkuja, jotka vievät valmistajan mukaan rakenteensa vuoksi puolet vähemmän tilaa kuin perinteiset litiumrautafosfaattiakut.
BYD on valmistanut akkuja jo 30 vuotta, ja se valmisti aikoinaan akkuja myös muun muassa Nokian puhelimiin. Yrityksellä on pitkä kokemus sähköautojen valmistajana, ja se rakentaa itse autojensa sähkömoottorit, komponentit ja ajoakut.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BYD Tang Black Edition
Moottori
Sähkömoottorit edessä ja takana, yhteensä 380 kW (509 hv), 680 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 4,6 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
23,8 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumrautafosfaatti 85,4 kWh, sisäinen laturi 7 kW, pikalataus max. 110 kW
Toimintamatka
528 km
Latausnopeus
30 min (110 kW 30–80 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4870, l. 1950, k. 1725 mm, akseliväli 2820 mm, omamassa 2489 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 235*–1655 l (*7-paikkainen)
Hinta
69 990 euroa, koeajoauto 70 780 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Nissanille uusi maahantuoja Suomessa
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Estätkö vai sallitko rattijuopumuksen?
Auto Bild 16/2024 on kaupoissa
Kaksipaikkainen kuskiton robottitaksi on Teslan halvin automalli
Kolmannes suomalaisista uskoo ajavansa pian sähköautolla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Äänensieppaaja
Tivoli Audio Model Two Digital
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
Kirjailija Satu Rämö: Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia
Audiolabilta esi- ja päätevahvistin
Fostexin huippumalli
Putkiesivahvistin Ruotsista
Tähtimaadoitusta levysoittimille
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua Marikin tapaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Nissanille uusi maahantuoja Suomessa
Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Estätkö vai sallitko rattijuopumuksen?
Kaksipaikkainen kuskiton robottitaksi on Teslan halvin automalli
Kolmannes suomalaisista uskoo ajavansa pian sähköautolla
Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski
Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla
LUETUIMMAT
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI