BYD Tang on komea ilmestys Silver Sand Black -metallivärisenä.

BYD Tang on komea ilmestys Silver Sand Black -metallivärisenä.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa

Kiinalaisen BYD:n Suomeen tuotavan malliston yläpäässä on nelivetoinen katumaasturi. 7-paikkainen BYD Tang -sähköauto tarjoaa laatua ja runsaat varusteet.

Auto Bild.Koeajot

BYD Tang on ne­li­ve­toi­nen ka­tu­maas­tu­ri, jos­sa on kah­den säh­kö­moot­to­rin myö­tä ne­li­ve­to. 7-paik­kai­se­na ver­si­o­na se tar­jo­aa run­saas­ti ti­laa per­he­käyt­töön.

Mut­ta ku­ten var­sin usein kol­me­penk­ki­ri­vi­sis­sä au­tois­sa, myös BYD Tan­gin ta­kim­mai­nen is­tuin­ri­vi so­pii mi­toi­tuk­sel­taan lä­hin­nä ju­ni­o­reil­le. Sii­tä huo­li­mat­ta BYD Tan­gin mat­kus­ta­mo on ko­ko­nai­suu­des­saan ti­la­va ja ava­ra.

Perää halkoo valonauha. Muotoilultaan auto on niin sanotusti tyypillinen katumaasturi.

Perää halkoo valonauha. Muotoilultaan auto on niin sanotusti tyypillinen katumaasturi.

Toni Lindström

Penkeissä on nahkaverhoilu. Kahdeksan suuntaan säätyvä kuljettajan istuin on varustettu tuuletuksella ja lämmityksellä. Penkki tarjoaa hyvän istuinmukavuuden.

Penkeissä on nahkaverhoilu. Kahdeksan suuntaan säätyvä kuljettajan istuin on varustettu tuuletuksella ja lämmityksellä. Penkki tarjoaa hyvän istuinmukavuuden.

Toni Lindström

Takana on hyvät tilat jopa kolmelle aikuiselle.

Takana on hyvät tilat jopa kolmelle aikuiselle.

Toni Lindström

Ul­koi­ses­ti BYD Tang poik­ke­aa sen ver­ran ta­val­li­ses­ta, et­tä Hel­sin­gin kan­ta­kau­pun­gis­sa ka­dun­var­teen py­sä­köi­ty­nä mus­ta BYD kiin­nit­ti use­am­man­kin ohi­kul­ki­jan huo­mi­on.

Laa­du­kas il­me

BYD Tang on myös si­säl­tä laa­du­kas il­mes­tys – ei­kä pel­käs­tään kat­sel­la vaan myös is­tua ja mat­kus­taa. Mo­der­ni muo­toi­lu ja laa­du­kas vii­meis­te­ly luo­vat mat­kus­ta­moon ylel­li­sen tun­nel­man.

Nah­ka­ver­hoil­lut etu­pen­kit on va­rus­tet­tu tuu­le­tuk­sel­la ja läm­mi­tyk­sel­lä. Tä­män li­säk­si myös is­tuin­mu­ka­vuus on koh­dil­laan, ja kul­jet­ta­jan is­tui­mes­ta löy­tyy run­saas­ti sää­tö­jä so­pi­van ajo­a­sen­non ha­kuun.

Edessä on viimeistelty kojetaulu, ja BYD:ille tyypilliseen tapaan sen suuri kosketusnäyttö on kääntyvä.

Edessä on viimeistelty kojetaulu, ja BYD:ille tyypilliseen tapaan sen suuri kosketusnäyttö on kääntyvä.

Toni Lindström

Käyttöliittymää hallinnoidaan kosketusnäytöltä, ja sen oppiminen vie hetkisen. 360 asteen kamerajärjestelmä helpottaa parkkeerauksessa. Ajoavustimia ja turvavarusteita on runsaasti.

Käyttöliittymää hallinnoidaan kosketusnäytöltä, ja sen oppiminen vie hetkisen. 360 asteen kamerajärjestelmä helpottaa parkkeerauksessa. Ajoavustimia ja turvavarusteita on runsaasti.

Toni Lindström

Ajosuunnanvalitsin on perinteisesti keskikonsolissa, josta löytyy myös muita painikkeita.

Ajosuunnanvalitsin on perinteisesti keskikonsolissa, josta löytyy myös muita painikkeita.

Toni Lindström

s

Mittariston näyttö on ilmeeltään perinteinen ja selkeä.

Mittariston näyttö on ilmeeltään perinteinen ja selkeä.

Toni Lindström

Kun 7-paikkaisen auton kolmas istuinrivi käännetään piiloon, Tangissa on mukavasti tilaa matkatavaroille.

Kun 7-paikkaisen auton kolmas istuinrivi käännetään piiloon, Tangissa on mukavasti tilaa matkatavaroille.

Toni Lindström

Sekä edes­sä et­tä ta­ka­na is­tu­vil­la on ava­ra vai­ku­tel­ma, jota luo omal­ta osal­taan suu­ri la­si­kat­to. Mat­kus­ta­mon tun­nel­maa voi sää­tää omien miel­ty­mys­ten mu­kaan le­di­tun­nel­ma­va­lais­tuk­sel­la, jos­sa on va­lit­ta­va­na 31 eri sä­vyä, jo­ten tuos­ta va­li­kos­ta löy­ty­nee so­pi­vat vä­rit jo­kai­seen ma­kuun.

BYD on esi­merk­ki kor­ke­a­ta­soi­ses­ta ja ver­tai­lun kes­tä­väs­tä kii­na­lai­ses­ta vii­meis­te­lys­tä, jos­sa mat­kus­ta­mon kaik­ki lis­tat ja sau­mat näyt­tä­vät ole­van mil­lil­leen koh­dil­laan.

Oi­ke­as­taan vii­meis­te­ly on sitä ta­soa, et­tä pa­rem­mak­si on vai­kea lait­taa, ja au­to tar­jo­aa täs­sä suh­tees­sa kyl­lä pre­miu­mia.

Suo­ri­tus­ky­kyä riit­tää

Jos on BYD Tan­gis­sa vii­meis­te­ly koh­dil­laan, niin sa­maa voi sa­noa myös au­ton suo­ri­tus­ky­vys­tä.

Ny­kyis­ten täys­säh­kö­au­to­jen ta­paan sa­ta­sen kiih­ty­vyys (4,6 s) lyö mo­net polt­to­moot­to­ri­au­tot, joi­ta pi­de­tään suo­ri­tus­ky­vyl­tään ur­hei­lu­au­toi­na.

Kah­den säh­kö­moot­to­rin avul­la käy­tös­sä on yli 500 he­vos­voi­maa, joka suo­ras­taan len­nät­tää ka­tu­maas­tu­ria, jos kul­jet­ta­ja niin ha­lu­aa. Kiih­ty­vyys on sitä luok­kaa, et­tä tun­tuu pai­koin, et­tä on­ko täl­lai­nen pot­ku edes tar­peel­lis­ta – mut­ta säh­kö­au­tot lait­ta­vat ai­na­kin suo­ri­tus­ky­ky­mit­ta­rit uu­teen asen­toon. Huip­pu­no­peus on sen­tään ra­jat­tu ar­voon 180 km/h.

Voi­man li­säk­si au­to tar­jo­aa mu­ka­vas­ti myös toi­min­ta­mat­kaa. Kau­pun­ki­a­jos­sa on wltp-nor­mi­mit­tauk­ses­sa pääs­ty jopa 528 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kaan ja yh­dis­te­tys­sä ajos­sa­kin 400 ki­lo­met­riin. Ko­ea­jon ai­ka­na val­lit­si leu­to sää, ja toi­min­ta­mat­ka oli se­ka­lai­ses­sa ajos­sa au­ton oman näy­tön mu­kaan noin 440 ki­lo­met­riä.

Ke­vyt kä­si­tel­lä

BYD Tan­gin oma­mas­sa on 2 500 ki­lon luok­kaa, jo­ten pai­noa on säh­kö­au­to­jen ta­paan. Kun säh­kö­moot­to­reis­ta läh­tee rei­lus­ti te­hoa pie­nel­lä­kin pol­ki­men pai­nal­luk­sel­la, on au­toa help­po ja ke­vyt kä­si­tel­lä. Kau­pun­gis­sa unoh­taa hel­pos­ti au­ton ul­koi­set mi­tat, kun meno on hel­pon ke­ve­ää.

Maan­tiel­lä ajo­tun­tu­ma jää hiu­kan etäi­sek­si, mut­ta kul­ku on sil­ti va­kaa­ta, on­han au­tol­la pai­noa reip­paas­ti.

BYD käyt­tää au­tois­saan it­se val­mis­ta­mi­aan ajo­ak­ku­ja, jot­ka vie­vät val­mis­ta­jan mu­kaan ra­ken­teen­sa vuok­si puo­let vä­hem­män ti­laa kuin pe­rin­tei­set li­tium­rau­ta­fos­faat­ti­a­kut.

BYD on val­mis­ta­nut ak­ku­ja jo 30 vuot­ta, ja se val­mis­ti ai­koi­naan ak­ku­ja myös muun mu­as­sa No­ki­an pu­he­li­miin. Yri­tyk­sel­lä on pit­kä ko­ke­mus säh­kö­au­to­jen val­mis­ta­ja­na, ja se ra­ken­taa it­se au­to­jen­sa säh­kö­moot­to­rit, kom­po­nen­tit ja ajo­a­kut.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

BYD Tang Black Edi­ti­on

Moot­to­ri

Säh­kö­moot­to­rit edes­sä ja ta­ka­na, yh­teen­sä 380 kW (509 hv), 680 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 4,6 s, huip­pu­no­peus 180 km/h

Ku­lu­tus

23,8 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tium­rau­ta­fos­faat­ti 85,4 kWh, si­säi­nen la­tu­ri 7 kW, pi­ka­la­taus max. 110 kW

Toi­min­ta­mat­ka

528 km

La­taus­no­peus

30 min (110 kW 30–80 %)

Voi­man­siir­to

A1, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4870, l. 1950, k. 1725 mm, ak­se­li­vä­li 2820 mm, oma­mas­sa 2489 kg, ve­to­mas­sa 1500/750 kg, ta­va­ra­ti­la 235*–1655 l (*7-paik­kai­nen)

Hin­ta

69 990 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 70 780 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN