Peugeotin sähköautovalikoima laajenee

Peugeotin sähköautovalikoima laajenee

Peugeot

Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle

Peugeot laajentaa täyssäh­kö­mal­lis­toaan, joka on jo laajempi kuin millään muulla valta­vir­ta­mer­killä Euroopassa. Tänä vuonna mallisto täydentyy E-3008 ja E-5008 Dual Motor 325 hv -nelive­to­mal­leilla ja 5-paikkaisella E-5008:lla.

Auto Bild.Uutiset

Peu­ge­ot E-308 SW tar­jo­aa ener­gi­a­te­ho­kas­ta ja ar­keen so­pi­vaa säh­kö­au­toi­lua nyt al­le 40 000 eu­ron.

Vuon­na 2025 Peu­ge­ot myi pe­rä­ti 1,1 mil­joo­naa au­toa ym­pä­ri maa­il­man ja tup­la­si ti­lauk­se­na täys­säh­kö­au­tois­sa. Peu­ge­ot oli myös yk­kö­nen Eu­roo­pas­sa säh­kö­au­to­jen myyn­nin kas­vus­sa yk­si­tyi­sa­si­ak­kail­le.

Peu­ge­ot oli täys­säh­kö­au­to­jen yk­kö­nen Eu­roo­pas­sa vuon­na 2024 B-seg­men­tis­sä ja hyö­ty­a­jo­neu­vois­sa.

Uu­si 3008 on ol­lut to­del­la suo­sit­tu: sen ti­laus­mää­rät ovat ylit­tä­neet Eu­roo­pas­sa jo 100 000 kap­pa­let­ta, jois­ta pe­rä­ti 22 % on ol­lut täys­säh­köi­siä E-3008-mal­le­ja. Se on enem­män kuin luo­kas­sa kes­ki­mää­rin. Suo­mes­sa pe­rä­ti 36 % ti­la­tuis­ta 3008-mal­li­sar­jan au­tois­ta oli täys­säh­köi­siä vuon­na 2024, isom­mas­sa 5008:ssa täys­säh­kön osuus oli pe­rä­ti 44 %.

Vuon­na 2025 Peu­ge­ot kiih­dyt­tää tah­ti­aan. Ny­kyi­sin jo 12 täys­säh­kö­mal­lia kä­sit­tä­vä mal­lis­to laa­je­nee en­ti­ses­tään tänä vuon­na.

Uu­det erit­täin suo­ri­tus­ky­kyi­set ja täys­säh­köi­set E-3008 ja E-5008 Dual Mo­tor -mal­lit tuo­vat odo­te­tun ne­li­ve­don Peu­ge­o­tin mal­lis­toon. Yh­des­sä etu­ve­to­mal­leis­ta tu­tun 213 hv säh­kö­moot­to­rin ja taka-ak­se­lil­le si­joi­te­tun uu­den 112 hv säh­kö­moot­to­rin avul­la ne­li­ve­to­mal­leil­le saa­vu­te­taan 325 he­vos­voi­man ko­ko­nais­te­ho.

Peu­ge­ot laa­jen­taa myös SUV-mal­lis­to­aan vuo­den 2025 ai­ka­na. Peu­ge­ot E-5008:sta tu­lee uu­si 5-paik­kai­nen ver­sio, joka on suun­ni­tel­tu to­del­la pal­jon ta­va­ra­ti­laa tar­vit­se­vil­le asi­ak­kail­le.

Uu­des­sa 5-paik­kai­ses­sa Peu­ge­ot E-5008-mal­lis­sa on luok­kan­sa pa­ras ta­va­ra­ti­lan ka­pa­si­teet­ti – se tar­jo­aa pe­rä­ti 994 lit­raa ta­va­ra­ti­laa, kun kaik­ki 5-is­tuin­ta ovat käy­tös­sä. Käy­tös­sä on 78 lit­raa enem­män kuin 7-paik­kai­ses­sa ver­si­os­sa.

Kun toi­nen is­tuin­ri­vi on tai­tet­tu­na alas, ko­ko­nais­ta­va­ra­ti­la kas­vaa yli 2 310 lit­raan, jo­hon mah­tuu kak­si isoa, yk­si kes­ki­ko­koi­nen ja 12 pien­tä mat­ka­lauk­kua.

Uu­den 5-paik­kai­sen 5008:n avul­la Peu­ge­ot tar­jo­aa­kin vaih­to­eh­don kol­mel­le eri­lai­sel­le SUV-asi­a­kas­ryh­mäl­le.

- Uu­si 3008 tar­jo­aa dy­naa­mi­sen ja fast­back-tyy­li­sen SUV:n niil­le, jot­ka in­nos­tu­vat muo­toi­lus­ta ja tek­no­lo­gi­as­ta.

- Iso SUV per­heil­le, joil­le riit­tää 5-is­tuin­ta, mut­ta tar­vit­se­vat pal­jon ta­va­ra­ti­laa.

- Iso 7-paik­kai­nen SUV niil­le, jot­ka et­si­vät ai­em­paa enem­män jous­ta­vuut­ta ja ti­laa per­hei­den ja ys­tä­vien kul­jet­ta­mi­seen.

Peu­ge­o­tin säh­kö­au­tot ovat erit­täin ener­gi­a­te­hok­kai­ta. Kor­ke­al­le ar­vos­tet­tu ADAC Eco­test vah­vis­ti tä­män vuon­na 2024 ju­lis­ta­mal­la Peu­ge­ot E-208:n ja E-308:n luok­kien­sa ener­gi­a­te­hok­kaim­mik­si au­toik­si.

Suo­men edul­li­sin täys­säh­köi­nen far­ma­ri­au­to

Peu­ge­ot E-308 SW tar­jo­aa per­he­käyt­töön so­pi­vat ti­lat en­nen­nä­ke­mät­tö­mäl­lä ener­gi­a­te­hok­kuu­del­la ja tyy­lil­lä. Use­as­ti pal­kit­tu ja erit­täin ener­gi­a­te­ho­kas säh­kö­voi­ma­lin­ja on tar­jol­la täys­säh­köi­seen far­ma­riin nyt Suo­mes­sa al­le 40 000 eu­ron hin­taan. Ky­sees­sä on täl­lä het­kel­lä myös Suo­men edul­li­sin täys­säh­köi­nen far­ma­ri.

E-3008 ja E-5008 -mal­li­tot laa­je­ne­vat hou­kut­ta­vil­la voi­ma­lin­joil­la

Peu­ge­ot E-3008 (700 km) ja E-5008 (668 km) Long Ran­ge -mal­lit tar­jo­a­vat luok­kan­sa par­haat toi­min­ta­mat­kat, kun ky­sees­sä on val­ta­vir­ta­mer­kit. Nämä mal­lit tar­jo­a­vat to­del­li­set pit­kän mat­kan vaih­to­eh­dot, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat mat­kus­ta­mi­sen Pa­rii­sis­ta Niz­zaan vain kah­del­la la­taus­py­säh­dyk­sel­lä, kun kil­pai­li­joi­den au­tot vaa­ti­vat vä­hin­tään kol­me py­säh­dys­tä.

Uut­ta Peu­ge­ot E-3008- ja E-5008-mal­leis­sa on akus­ton esi­läm­mi­tys­toi­min­to, joka on kyt­ket­ty mat­kus­ta­mon esi­läm­mi­tyk­seen. Toi­min­non avul­la ak­kua voi läm­mit­tää en­nen mat­kal­le läh­töä niin, et­tä kyl­mis­sä läm­pö­ti­lois­sa en­sim­mäi­nen pi­ka­la­taus on sel­ke­äs­ti ai­em­paa no­pe­am­pi. Tu­le­vien kuu­kau­sien ai­ka­na au­toi­hin tu­lee li­säk­si Trip Plan­ner -na­vi­goin­tiin kyt­kök­sis­sä ole­va akus­ton esi­läm­mi­tys, jol­la akus­ton läm­pö­ti­la voi­daan op­ti­moi­da val­miik­si seu­raa­vaa pi­ka­la­taus­ta var­ten jo ajon ai­ka­na. Trip Plan­ner -toi­min­non avul­la akus­ton esi­läm­mi­tys ak­ti­voi­tuu au­to­maat­ti­ses­ti en­nen seu­raa­vaa pi­ka­la­taus­ta.

Jot­ta yk­si­kään asi­a­kas ei jäi­si jäl­keen säh­kois­ty­mi­ses­sä, Peu­ge­ot on ke­hit­tä­nyt laa­jan säh­köis­te­tyn voi­ma­lin­ja­va­li­koi­man, joka si­säl­tää niin hyb­ri­di-, la­taus­hyb­ri­di- kuin täys­säh­kö­ver­si­oi­ta sa­mal­la pe­rus­ra­ken­teel­la.

Peu­ge­o­tin hyb­ri­di­mal­lis­to mah­dol­lis­taa asi­ak­kai­den ot­taa en­si­as­ke­leen­sa säh­köis­ty­mi­ses­sä. Uu­si Hyb­rid-voi­ma­lin­ja on saa­ta­vil­la lä­hes koko Peu­ge­ot-mal­lis­toon, ja se kat­taa mal­lit pie­nim­mäs­tä 208:sta ai­na isoim­paan 5008:iin saak­ka.

Pi­dem­mäl­lä säh­köis­ty­mi­ses­sä ole­vil­le Peu­ge­ot tar­jo­aa la­taus­hyb­ri­di­vaih­to­eh­don, joka erot­tuu ener­gi­a­te­hok­kuu­del­laan. Uu­si la­taus­hyb­ri­di­tek­niik­ka on saa­ta­vil­la 308-, 408-, 3008- ja 5008 -mal­lei­hin. Esi­mer­kik­si uu­des­sa 3008-la­taus­hyb­ri­dis­sä on pe­rä­ti 87 km säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa ja vain 0,9 l/100 km kes­ki­ku­lu­tus.

Au­to­Bild / Peu­ge­ot

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU