Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Talvi saapui pohjolaan, ja viileät lämpötilat ovat vallanneet sääkartat etelää myöten. Osa sähköautolla ajavista saattaa pohtia, miten kylmä keli vaikuttaa sähköauton lataamiseen. K-Auton asiantuntijan yksinkertaisilla vinkeillä auton lataaminen sujuu mukavasti säässä kuin säässä ja pitkälläkin matkalla.

Auto Bild.Uutiset

Vin­kit säh­kö­au­ton la­taa­mi­seen kyl­mäl­lä ke­lil­lä an­toi K-La­tauk­ses­ta vas­taa­va joh­ta­ja Ii­ro Määt­tä­nen K-Au­tol­ta. 

1. La­taa riit­tä­vän usein 

”Kyl­myys li­sää säh­kö­au­ton ku­lu­tus­ta, sil­lä au­ton läm­mit­tä­mi­nen vie ener­gi­aa. Sa­mal­la kyl­myys voi vai­kut­taa la­taus­te­hoon: jos au­ton ak­ku on kyl­mä la­tu­ril­le saa­vut­ta­es­sa, myös la­taus­te­ho voi ol­la to­tut­tua al­hai­sem­pi. 

Pa­ras­ta mah­dol­lis­ta la­taus­te­hoa ha­ke­va la­taa suur­te­ho­la­taus­pis­teel­lä mah­dol­li­sim­man tyh­jäl­lä akul­la. Täs­tä huo­li­mat­ta var­sin­kaan pak­ka­sel­la ei kan­na­ta sääs­tel­lä la­taus­ta ai­van vii­mei­sil­le ki­lo­met­reil­le saak­ka. Säh­kö­au­ton akus­sa on hyvä pi­tää noin 50 ki­lo­met­rin mat­kan ver­ran pus­ku­ria yl­lät­tä­vien ti­lan­tei­den tai muut­tu­vien olo­suh­tei­den va­ral­ta. Kan­nat­taa myös pe­reh­tyä oman au­ton­sa omi­nai­suuk­siin sekä pi­tää mie­les­sä, et­tä sää­o­lo­suh­teet voi­vat yl­lät­tää tien pääl­lä ai­na ki­re­äs­tä pak­ka­ses­ta ko­vaan vas­ta­tuu­leen. 

K-La­tauk­sen ase­mien kes­kei­nen si­jain­ti ta­kaa sen, et­tä au­ton la­taa­mi­nen on help­poa ja mu­ka­vaa vaik­ka kau­pan­käyn­nin yh­tey­des­sä, oli akun va­raus­ta­so mikä hy­vän­sä." 

2. Au­ton esi­läm­mit­tä­mi­nen kan­nat­taa ai­na 

“Ku­ten polt­to­moot­to­ri­au­to, myös säh­kö­au­to kan­nat­taa esi­läm­mit­tää. Jos vain mah­dol­lis­ta, säh­kö­au­tol­la se kan­nat­taa teh­dä la­taus­joh­toon kyt­ket­ty­nä. Säh­kö­au­tois­sa esi­läm­mi­tyk­sel­lä voi las­kea al­ku­mat­kan ku­lu­tus­ta, sil­lä mat­kaan läh­det­tä­es­sä läm­pi­mät si­sä­ti­lat ei­vät ku­lu­ta akun ener­gi­aa sa­mal­la ta­paa kuin kyl­mät. Esi­läm­mi­tyk­sen avul­la var­mis­te­taan, et­tä au­to toi­mii par­haal­la mah­dol­li­sel­la ta­val­la ja sa­mal­la pa­ran­ne­taan tur­val­li­suut­ta ja mu­ka­vuut­ta.  

Mo­nes­sa säh­kö­au­tos­sa, ku­ten Volks­wa­ge­nin ja Au­din säh­kö­au­to­mal­leis­sa, esi­läm­mi­tys läm­mit­tää au­ton si­sä­ti­lo­jen li­säk­si myös ak­kua, mikä puo­les­taan las­kee en­sim­mäis­ten ki­lo­met­rien ku­lu­tus­ta, mah­dol­lis­taa kyl­mään ak­kuun ver­rat­tu­na suu­rem­mat la­taus­te­hot, pa­ran­taa suo­ri­tus­ky­kyä ja sa­mal­la jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­toa. 

Säh­kö­au­to on to­del­la mu­ka­va tal­vi­au­to. Se esi­mer­kik­si läm­pe­nee hy­vin no­pe­as­ti. Au­ton läm­mit­tä­mi­nen val­miik­si etu­kä­teen penk­ke­jä, pei­le­jä ja la­se­ja myö­ten li­sää ajo­mu­ka­vuut­ta, mut­ta myös kas­vat­taa käy­tän­nön toi­min­ta­mat­kaa var­sin­kin sil­loin, jos läm­mi­tyk­sen pys­tyy te­ke­mään ko­ti­la­tauk­sen ai­ka­na." 

 3. Edes­sä pit­kä ajo­mat­ka? 

"Muis­tat­han is­tah­taa het­kek­si alas en­nen pit­kää ajo­mat­kaa ja suun­ni­tel­la hie­man, mis­sä tien pääl­lä ai­ot la­da­ta au­to­a­si. Var­sin­kin pi­dem­mil­lä mat­koil­la kan­nat­taa hyö­dyn­tää K-La­tauk­sen suur­te­ho­la­tu­rei­ta, joil­la la­taat au­to­si no­pe­as­ti ja pää­set su­ju­vas­ti ta­kai­sin tien pääl­le. 

Käy­tän­nös­sä voi toi­mia vaik­ka si­ten, et­tä aloit­taa mat­kan läh­tö­pai­kas­ta sen ver­ran va­jaal­la akul­la, et­tä pää­see var­mas­ti so­pi­val­le la­taus­pai­kal­le, jos­sa ot­taa suur­te­ho­la­taus­pis­teel­tä taas sen ver­ran säh­köä, et­tä pää­see seu­raa­val­la tau­ko- ja la­taus­pai­kal­le tai pe­ril­le mää­rän­pää­hän.  
 
K-Au­ton la­taus­ver­kos­to K-La­taus pyr­kii huo­leh­ti­maan, et­tä la­tau­sa­se­mat löy­ty­vät kä­te­väs­ti eri au­to­jen na­vi­goin­neis­ta. Mo­nes­sa au­tos­sa akun läm­mi­tys pe­rus­tuu na­vi­gaat­to­rin käyt­töön. Jos au­tos­sa on hyö­dyn­net­tä­vis­sä akun pi­ka­la­tau­se­si­läm­mi­tys, kan­nat­taa kul­jet­ta­jan tu­tus­tua sen käyt­töön ja läm­mi­tyk­sen vaa­ti­maan ai­kaan. 

Kan­nat­taa myös var­mis­taa, et­tä kaik­ki tien pääl­lä mah­dol­li­ses­ti tar­vit­ta­vat la­taus­so­vel­luk­set ovat toi­min­nas­sa ja olet kir­jau­tu­nut nii­hin si­säl­le jo val­miik­si. To­sin ei näi­tä so­vel­luk­si­a­kaan enää mo­nia tar­vi­ta, mut­ta tar­ve toki vaih­te­lee ai­na käyt­tä­jän tar­peen mu­kaan. K-La­tauk­sen so­vel­lus näyt­tää kä­te­väs­ti lä­him­mät la­taus­pai­kat." 

4. Au­to park­kiin lo­ma­mat­kan ajak­si?  

"Mi­kä­li au­toa jou­tuu sei­sot­ta­maan pit­kään vaik­ka­pa lo­ma­reis­sun vuok­si kyl­mään vuo­de­nai­kaan, oli­si akus­sa hyvä ol­la vä­hin­tään 40 pro­sent­tia va­raus­ta py­sä­köin­nin al­ka­es­sa – mut­ta kui­ten­kin niin, et­tei ak­ku oli­si ai­van täyn­nä­kään.  

Jos tie­dos­sa on pi­dem­pi tau­ko au­toi­lus­ta, akun la­taa­mi­nen esi­mer­kik­si 80 pro­sent­tiin kas­vat­taa akun käyt­töi­kää. Li­säk­si kan­nat­taa var­mis­taa, et­tä ajas­te­tut sei­son­ta­läm­mi­tyk­set on kyt­ket­ty pois pääl­tä, jot­ta ne ei­vät tur­haan ku­lu­ta va­raus­ta ajo­tau­on ai­ka­na." 

K-Au­ton maan­laa­jui­ses­sa K-La­taus-ver­kos­tos­sa Han­gos­ta Kit­ti­lään on kaik­ki­aan yli 300 ase­maa ja yli 1800 la­taus­pis­tet­tä. Re­kis­te­röi­ty­nei­tä yk­si­tyis- ja yri­ty­sa­si­ak­kai­ta on noin 200 000. Kaik­ki K-La­tauk­sen ase­mil­ta la­dat­ta­va säh­kö on uu­siu­tu­vaa ja ko­ti­mai­sel­la tuu­li­voi­mal­la tuo­tet­tua. 

Au­to­Bild / K-Au­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys

Auto Bild.Koeajot
Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys

Auto Bild.Koeajot
Uusi Opel Frontera on hinnoiteltu mielenkiintoisesti

Uusi Opel Frontera on hinnoiteltu mielenkiintoisesti

Opel

Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta

Auto Bild.Uutiset
Uusi Opel Frontera on hinnoiteltu mielenkiintoisesti

Uusi Opel Frontera on hinnoiteltu mielenkiintoisesti

Opel

Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta

Auto Bild.Uutiset
Renault 5 E-Tech pokkasi mainetta ja kunniaa

Renault 5 E-Tech pokkasi mainetta ja kunniaa

Renault

Renault 5 E-Tech electric on Car of The Year 2025 -voittaja

Auto Bild.Uutiset
Renault 5 E-Tech pokkasi mainetta ja kunniaa

Renault 5 E-Tech pokkasi mainetta ja kunniaa

Renault

Renault 5 E-Tech electric on Car of The Year 2025 -voittaja

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU