Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla
Talvi saapui pohjolaan, ja viileät lämpötilat ovat vallanneet sääkartat etelää myöten. Osa sähköautolla ajavista saattaa pohtia, miten kylmä keli vaikuttaa sähköauton lataamiseen. K-Auton asiantuntijan yksinkertaisilla vinkeillä auton lataaminen sujuu mukavasti säässä kuin säässä ja pitkälläkin matkalla.
Vinkit sähköauton lataamiseen kylmällä kelillä antoi K-Latauksesta vastaava johtaja Iiro Määttänen K-Autolta.
1. Lataa riittävän usein
”Kylmyys lisää sähköauton kulutusta, sillä auton lämmittäminen vie energiaa. Samalla kylmyys voi vaikuttaa lataustehoon: jos auton akku on kylmä laturille saavuttaessa, myös latausteho voi olla totuttua alhaisempi.
Parasta mahdollista lataustehoa hakeva lataa suurteholatauspisteellä mahdollisimman tyhjällä akulla. Tästä huolimatta varsinkaan pakkasella ei kannata säästellä latausta aivan viimeisille kilometreille saakka. Sähköauton akussa on hyvä pitää noin 50 kilometrin matkan verran puskuria yllättävien tilanteiden tai muuttuvien olosuhteiden varalta. Kannattaa myös perehtyä oman autonsa ominaisuuksiin sekä pitää mielessä, että sääolosuhteet voivat yllättää tien päällä aina kireästä pakkasesta kovaan vastatuuleen.
K-Latauksen asemien keskeinen sijainti takaa sen, että auton lataaminen on helppoa ja mukavaa vaikka kaupankäynnin yhteydessä, oli akun varaustaso mikä hyvänsä."
2. Auton esilämmittäminen kannattaa aina
“Kuten polttomoottoriauto, myös sähköauto kannattaa esilämmittää. Jos vain mahdollista, sähköautolla se kannattaa tehdä latausjohtoon kytkettynä. Sähköautoissa esilämmityksellä voi laskea alkumatkan kulutusta, sillä matkaan lähdettäessä lämpimät sisätilat eivät kuluta akun energiaa samalla tapaa kuin kylmät. Esilämmityksen avulla varmistetaan, että auto toimii parhaalla mahdollisella tavalla ja samalla parannetaan turvallisuutta ja mukavuutta.
Monessa sähköautossa, kuten Volkswagenin ja Audin sähköautomalleissa, esilämmitys lämmittää auton sisätilojen lisäksi myös akkua, mikä puolestaan laskee ensimmäisten kilometrien kulutusta, mahdollistaa kylmään akkuun verrattuna suuremmat lataustehot, parantaa suorituskykyä ja samalla jarrutusenergian talteenottoa.
Sähköauto on todella mukava talviauto. Se esimerkiksi lämpenee hyvin nopeasti. Auton lämmittäminen valmiiksi etukäteen penkkejä, peilejä ja laseja myöten lisää ajomukavuutta, mutta myös kasvattaa käytännön toimintamatkaa varsinkin silloin, jos lämmityksen pystyy tekemään kotilatauksen aikana."
3. Edessä pitkä ajomatka?
"Muistathan istahtaa hetkeksi alas ennen pitkää ajomatkaa ja suunnitella hieman, missä tien päällä aiot ladata autoasi. Varsinkin pidemmillä matkoilla kannattaa hyödyntää K-Latauksen suurteholatureita, joilla lataat autosi nopeasti ja pääset sujuvasti takaisin tien päälle.
Käytännössä voi toimia vaikka siten, että aloittaa matkan lähtöpaikasta sen verran vajaalla akulla, että pääsee varmasti sopivalle latauspaikalle, jossa ottaa suurteholatauspisteeltä taas sen verran sähköä, että pääsee seuraavalla tauko- ja latauspaikalle tai perille määränpäähän.
K-Auton latausverkosto K-Lataus pyrkii huolehtimaan, että latausasemat löytyvät kätevästi eri autojen navigoinneista. Monessa autossa akun lämmitys perustuu navigaattorin käyttöön. Jos autossa on hyödynnettävissä akun pikalatausesilämmitys, kannattaa kuljettajan tutustua sen käyttöön ja lämmityksen vaatimaan aikaan.
Kannattaa myös varmistaa, että kaikki tien päällä mahdollisesti tarvittavat lataussovellukset ovat toiminnassa ja olet kirjautunut niihin sisälle jo valmiiksi. Tosin ei näitä sovelluksiakaan enää monia tarvita, mutta tarve toki vaihtelee aina käyttäjän tarpeen mukaan. K-Latauksen sovellus näyttää kätevästi lähimmät latauspaikat."
4. Auto parkkiin lomamatkan ajaksi?
"Mikäli autoa joutuu seisottamaan pitkään vaikkapa lomareissun vuoksi kylmään vuodenaikaan, olisi akussa hyvä olla vähintään 40 prosenttia varausta pysäköinnin alkaessa – mutta kuitenkin niin, ettei akku olisi aivan täynnäkään.
Jos tiedossa on pidempi tauko autoilusta, akun lataaminen esimerkiksi 80 prosenttiin kasvattaa akun käyttöikää. Lisäksi kannattaa varmistaa, että ajastetut seisontalämmitykset on kytketty pois päältä, jotta ne eivät turhaan kuluta varausta ajotauon aikana."
K-Auton maanlaajuisessa K-Lataus-verkostossa Hangosta Kittilään on kaikkiaan yli 300 asemaa ja yli 1800 latauspistettä. Rekisteröityneitä yksityis- ja yritysasiakkaita on noin 200 000. Kaikki K-Latauksen asemilta ladattava sähkö on uusiutuvaa ja kotimaisella tuulivoimalla tuotettua.
AutoBild / K-Auto
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Estätkö vai sallitko rattijuopumuksen?
Auto Bild 16/2024 on kaupoissa
Kaksipaikkainen kuskiton robottitaksi on Teslan halvin automalli
Kolmannes suomalaisista uskoo ajavansa pian sähköautolla
Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla
DS Automobiles paljastaa palasia uudesta autostaan
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Äänensieppaaja
Tivoli Audio Model Two Digital
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
Audiolabilta esi- ja päätevahvistin
Putkilaitteita vuonomieheltä
LAB12:sta uusi integroitu vahvistin
Poika-Trafomatic
Viritetty kuuntelunautinnolle
Monipuolinen kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Estätkö vai sallitko rattijuopumuksen?
Kaksipaikkainen kuskiton robottitaksi on Teslan halvin automalli
Kolmannes suomalaisista uskoo ajavansa pian sähköautolla
Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski
Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla
DS Automobiles paljastaa palasia uudesta autostaan
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
LUETUIMMAT
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI