Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Ei, Hondan uusi e:NY1 ei ole sama auto kuin HR-V, joskin se on melko samankokoinen.
Konstikkaan mallinimen saanut Honda e:NY1 rakentuu uudelle, sähköiselle e:N-pohjalevylle. HR-V:hen nähden sen akseliväli on kolme senttiä lyhyempi, mutta etu- ja takaylitykset ovat 30 senttiä sitä pidemmät. Pituutta on puolestaan 57 cm enemmän kuin Honda HR-V:ssä.
Korin jäykkyyttä lisättiin Honda HR-V:hen nähden, ja 68,8 kilowattitunnin akku mahdollistaa lämpimissä olosuhteissa jopa 412 km:n WLTP-toimintamatkan. Sisäisen laturin teho on 11 kW.
Advancessa on sähköinen takaluukku. Ainoana lisävarusteena oli metalliväri.
Juha Peltonen
Jousitustuntuma on todella miellyttävän jämerä suomalaisille teille, ja ohjaustuntuma on maantieajossa hyvätasoinen.
Juha Peltonen
Digitaalinen mittaristo on 10,2-tuumainen. Ajosuunnanvalitsimet löytyvät keskikonsolista.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttöinä Advancessa palvelee kolme päällekkäistä 15,1-tuumaista.
Juha Peltonen
Akkua ei valitettavasti pysty esilämmittämään ajettaessa pikalaturille, vaan esilämmitys luonnistuu vain ohjelmoinnin kautta auton ollessa kotilatauskaapelissa. Hondan älypuhelinsovellus avittaisi, mutta se ei toimi toistaiseksi Suomessa.
Keulan latausluukku avataan kojelaudan vasemman alalaidan painikkeesta, ja luukun takana on pieni, mutta hyödyllinen valo.
Juhlavat takatilat
Mittasin -17 asteessa korkean 27–28 kWh/100 km:n sähkönkulutuksen. Kun pakkasta oli -11 astetta, pikalatasin kylmää akkua 200 kW:n asemalla 50:stä 85 prosenttiin.
Alussa latausteho oli vaatimaton 31 kW, kunnes 85 prosentissa oli 51 minuutin latausajan päätteeksi saatu toimintamatkaa vain 195 kilometriä. Latauksen aikana auton näytöillä ei näy jäljellä olevaa latausaikaa eikä sitä, montako prosenttia on ladattu.
Tanakat, mukavuuspainoteiset etuistuimet tarjoavat ihan kiitettävästi sivuttaistukea.
Juha Peltonen
Taakse on helppo kulkea. Erittäin runsas takapolvitila miellyttää, ja myös pääntila riittää.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan 361–1 176 litraa. Tilasta saadan isoimmillaan tasapohjainen, ja säädettävän välipohjan ansiosta tarvittaessa myös syvä.
Juha Peltonen
Keulan sähkömoottorin vääntö on 310 Nm. Akusto on kooltaan 18,2 kWh. Toimintamatkaa saadaan jopa 41 kilometriä.
Juha Peltonen
Koska maavaraksi ilmoitetaan tyhjänäkin vain 135 mm ja täyteen kuormattuna enää ”raaserimaiset” 111 mm, en akkua armahtaakseni suosittele ottamaan mittaa kaupunkien nopeushidasteista tai mökkiteiden väijyvistä maakivistä.
Jousitustuntuma on todella miellyttävän jämerä suomalaisille teille, ja ohjaustuntuma on maantieajossa hyvätasoinen. Ajoasennosta saa ensiluokkaisen.
Ajotietokoneen nollaus oli aluksi turhauttavaa, sillä nollauspainikkeen herätys vaati miltei 20 sekunnin painalluksen. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti kosketusnäytöltä, joka on Advance-varustelussa jaettu käytännöllisesti kolmeen päällekkäiseen ikkunaan: alin on varattu ilmastoinnille ja lämmitykselle, keskimmäinen lataussäädöille ja ylin navigaattorille, radiolle ja laadukkaalle 360 asteen kameralle.
Kätevien lohkojen ansiosta kaikkea ei joudu selaamaan alivalikoista, mutta alivalikot saisivat olla selkeämmät. Karttaohjelma toimii moitteettomasti ja premium-äänentoistojärjestelmä soi jykevästi.
Mukavuuspainotteiset etuistuimet antavat kunnon sivuttaistuen. Takaistuimella on juhlavaa matkustaa, takana on poikkeuksellisen reilusti polvitilaa. Kattoikkunasta huolimatta pääntila riittää 185-senttiselle.
Honda e:NY1:n tavaratilasta saadaan isoimmillaan tasapohjainen, ja säädettävän välipohjan ansiosta tarvittaessa myös syvä.
Juha Peltonen
Honda e:NY1 Advance
Moottori
sähkömoottori edessä, 150 kW (204 hv), 310 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 160 km/h
Kulutus
18,2 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 68,8 kWh
Toimintamatka
412 km
Latausaika
n. 45 min (100 kW 10–80 %); 6 h (11 kW 10–80 %)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4387, l. 1866, k. 1584* mm, akseliväli 2610 mm, maavara 135 mm, omamassa 1730 kg, kantavuus 425 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 361–1176 l
Hinta
53 320 euroa, koeajoauto 53 839 euroa (2024)
* korkeus antennin kanssa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
EU:n autonvalmistajia odottaa karmaisevat päästösakot - jopa 15 miljardia euroa
Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojen määrä kasvussa
Audi esitteli täyssähköisen Q6 e-tron offroad -konseptiauton
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Lindemannin uusi striimeri ja vahvistin
Technicsiltä huippu nappikset
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Vanha hirsitalo tarjoaa hurmaavat puitteet joululle
Kevyet mutta tehokkaat
Benny Audion tarusankari
5500 wattia 4 ohmiin
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Ylellinen verkko/cd-soitin audiofiileille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
EU:n autonvalmistajia odottaa karmaisevat päästösakot - jopa 15 miljardia euroa
Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojen määrä kasvussa
Audi esitteli täyssähköisen Q6 e-tron offroad -konseptiauton
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Hyundai IONIQ 6 kärkisijoilla lataustehokkuusvertailussa
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI