Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Ei, Hondan uusi e:NY1 ei ole sama auto kuin HR-V, joskin se on melko samankokoinen.
Konstikkaan mallinimen saanut Honda e:NY1 rakentuu uudelle, sähköiselle e:N-pohjalevylle. HR-V:hen nähden sen akseliväli on kolme senttiä lyhyempi, mutta etu- ja takaylitykset ovat 30 senttiä sitä pidemmät. Pituutta on puolestaan 57 cm enemmän kuin Honda HR-V:ssä.
Korin jäykkyyttä lisättiin Honda HR-V:hen nähden, ja 68,8 kilowattitunnin akku mahdollistaa lämpimissä olosuhteissa jopa 412 km:n WLTP-toimintamatkan. Sisäisen laturin teho on 11 kW.
Advancessa on sähköinen takaluukku. Ainoana lisävarusteena oli metalliväri.
Juha Peltonen
Jousitustuntuma on todella miellyttävän jämerä suomalaisille teille, ja ohjaustuntuma on maantieajossa hyvätasoinen.
Juha Peltonen
Digitaalinen mittaristo on 10,2-tuumainen. Ajosuunnanvalitsimet löytyvät keskikonsolista.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttöinä Advancessa palvelee kolme päällekkäistä 15,1-tuumaista.
Juha Peltonen
Akkua ei valitettavasti pysty esilämmittämään ajettaessa pikalaturille, vaan esilämmitys luonnistuu vain ohjelmoinnin kautta auton ollessa kotilatauskaapelissa. Hondan älypuhelinsovellus avittaisi, mutta se ei toimi toistaiseksi Suomessa.
Keulan latausluukku avataan kojelaudan vasemman alalaidan painikkeesta, ja luukun takana on pieni, mutta hyödyllinen valo.
Juhlavat takatilat
Mittasin -17 asteessa korkean 27–28 kWh/100 km:n sähkönkulutuksen. Kun pakkasta oli -11 astetta, pikalatasin kylmää akkua 200 kW:n asemalla 50:stä 85 prosenttiin.
Alussa latausteho oli vaatimaton 31 kW, kunnes 85 prosentissa oli 51 minuutin latausajan päätteeksi saatu toimintamatkaa vain 195 kilometriä. Latauksen aikana auton näytöillä ei näy jäljellä olevaa latausaikaa eikä sitä, montako prosenttia on ladattu.
Tanakat, mukavuuspainoteiset etuistuimet tarjoavat ihan kiitettävästi sivuttaistukea.
Juha Peltonen
Taakse on helppo kulkea. Erittäin runsas takapolvitila miellyttää, ja myös pääntila riittää.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan 361–1 176 litraa. Tilasta saadan isoimmillaan tasapohjainen, ja säädettävän välipohjan ansiosta tarvittaessa myös syvä.
Juha Peltonen
Keulan sähkömoottorin vääntö on 310 Nm. Akusto on kooltaan 18,2 kWh. Toimintamatkaa saadaan jopa 41 kilometriä.
Juha Peltonen
Koska maavaraksi ilmoitetaan tyhjänäkin vain 135 mm ja täyteen kuormattuna enää ”raaserimaiset” 111 mm, en akkua armahtaakseni suosittele ottamaan mittaa kaupunkien nopeushidasteista tai mökkiteiden väijyvistä maakivistä.
Jousitustuntuma on todella miellyttävän jämerä suomalaisille teille, ja ohjaustuntuma on maantieajossa hyvätasoinen. Ajoasennosta saa ensiluokkaisen.
Ajotietokoneen nollaus oli aluksi turhauttavaa, sillä nollauspainikkeen herätys vaati miltei 20 sekunnin painalluksen. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti kosketusnäytöltä, joka on Advance-varustelussa jaettu käytännöllisesti kolmeen päällekkäiseen ikkunaan: alin on varattu ilmastoinnille ja lämmitykselle, keskimmäinen lataussäädöille ja ylin navigaattorille, radiolle ja laadukkaalle 360 asteen kameralle.
Kätevien lohkojen ansiosta kaikkea ei joudu selaamaan alivalikoista, mutta alivalikot saisivat olla selkeämmät. Karttaohjelma toimii moitteettomasti ja premium-äänentoistojärjestelmä soi jykevästi.
Mukavuuspainotteiset etuistuimet antavat kunnon sivuttaistuen. Takaistuimella on juhlavaa matkustaa, takana on poikkeuksellisen reilusti polvitilaa. Kattoikkunasta huolimatta pääntila riittää 185-senttiselle.
Honda e:NY1:n tavaratilasta saadaan isoimmillaan tasapohjainen, ja säädettävän välipohjan ansiosta tarvittaessa myös syvä.
Juha Peltonen
Honda e:NY1 Advance
Moottori
sähkömoottori edessä, 150 kW (204 hv), 310 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 160 km/h
Kulutus
18,2 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 68,8 kWh
Toimintamatka
412 km
Latausaika
n. 45 min (100 kW 10–80 %); 6 h (11 kW 10–80 %)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4387, l. 1866, k. 1584* mm, akseliväli 2610 mm, maavara 135 mm, omamassa 1730 kg, kantavuus 425 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 361–1176 l
Hinta
53 320 euroa, koeajoauto 53 839 euroa (2024)
* korkeus antennin kanssa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
Primare alkukielellä
Kristalliunelmia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ