Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Ei, Hondan uusi e:NY1 ei ole sama auto kuin HR-V, joskin se on melko samankokoinen.
Konstikkaan mallinimen saanut Honda e:NY1 rakentuu uudelle, sähköiselle e:N-pohjalevylle. HR-V:hen nähden sen akseliväli on kolme senttiä lyhyempi, mutta etu- ja takaylitykset ovat 30 senttiä sitä pidemmät. Pituutta on puolestaan 57 cm enemmän kuin Honda HR-V:ssä.
Korin jäykkyyttä lisättiin Honda HR-V:hen nähden, ja 68,8 kilowattitunnin akku mahdollistaa lämpimissä olosuhteissa jopa 412 km:n WLTP-toimintamatkan. Sisäisen laturin teho on 11 kW.
Advancessa on sähköinen takaluukku. Ainoana lisävarusteena oli metalliväri.
Juha Peltonen
Jousitustuntuma on todella miellyttävän jämerä suomalaisille teille, ja ohjaustuntuma on maantieajossa hyvätasoinen.
Juha Peltonen
Digitaalinen mittaristo on 10,2-tuumainen. Ajosuunnanvalitsimet löytyvät keskikonsolista.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttöinä Advancessa palvelee kolme päällekkäistä 15,1-tuumaista.
Juha Peltonen
Akkua ei valitettavasti pysty esilämmittämään ajettaessa pikalaturille, vaan esilämmitys luonnistuu vain ohjelmoinnin kautta auton ollessa kotilatauskaapelissa. Hondan älypuhelinsovellus avittaisi, mutta se ei toimi toistaiseksi Suomessa.
Keulan latausluukku avataan kojelaudan vasemman alalaidan painikkeesta, ja luukun takana on pieni, mutta hyödyllinen valo.
Juhlavat takatilat
Mittasin -17 asteessa korkean 27–28 kWh/100 km:n sähkönkulutuksen. Kun pakkasta oli -11 astetta, pikalatasin kylmää akkua 200 kW:n asemalla 50:stä 85 prosenttiin.
Alussa latausteho oli vaatimaton 31 kW, kunnes 85 prosentissa oli 51 minuutin latausajan päätteeksi saatu toimintamatkaa vain 195 kilometriä. Latauksen aikana auton näytöillä ei näy jäljellä olevaa latausaikaa eikä sitä, montako prosenttia on ladattu.
Tanakat, mukavuuspainoteiset etuistuimet tarjoavat ihan kiitettävästi sivuttaistukea.
Juha Peltonen
Taakse on helppo kulkea. Erittäin runsas takapolvitila miellyttää, ja myös pääntila riittää.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan 361–1 176 litraa. Tilasta saadan isoimmillaan tasapohjainen, ja säädettävän välipohjan ansiosta tarvittaessa myös syvä.
Juha Peltonen
Keulan sähkömoottorin vääntö on 310 Nm. Akusto on kooltaan 18,2 kWh. Toimintamatkaa saadaan jopa 41 kilometriä.
Juha Peltonen
Koska maavaraksi ilmoitetaan tyhjänäkin vain 135 mm ja täyteen kuormattuna enää ”raaserimaiset” 111 mm, en akkua armahtaakseni suosittele ottamaan mittaa kaupunkien nopeushidasteista tai mökkiteiden väijyvistä maakivistä.
Jousitustuntuma on todella miellyttävän jämerä suomalaisille teille, ja ohjaustuntuma on maantieajossa hyvätasoinen. Ajoasennosta saa ensiluokkaisen.
Ajotietokoneen nollaus oli aluksi turhauttavaa, sillä nollauspainikkeen herätys vaati miltei 20 sekunnin painalluksen. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti kosketusnäytöltä, joka on Advance-varustelussa jaettu käytännöllisesti kolmeen päällekkäiseen ikkunaan: alin on varattu ilmastoinnille ja lämmitykselle, keskimmäinen lataussäädöille ja ylin navigaattorille, radiolle ja laadukkaalle 360 asteen kameralle.
Kätevien lohkojen ansiosta kaikkea ei joudu selaamaan alivalikoista, mutta alivalikot saisivat olla selkeämmät. Karttaohjelma toimii moitteettomasti ja premium-äänentoistojärjestelmä soi jykevästi.
Mukavuuspainotteiset etuistuimet antavat kunnon sivuttaistuen. Takaistuimella on juhlavaa matkustaa, takana on poikkeuksellisen reilusti polvitilaa. Kattoikkunasta huolimatta pääntila riittää 185-senttiselle.
Honda e:NY1:n tavaratilasta saadaan isoimmillaan tasapohjainen, ja säädettävän välipohjan ansiosta tarvittaessa myös syvä.
Juha Peltonen
Honda e:NY1 Advance
Moottori
sähkömoottori edessä, 150 kW (204 hv), 310 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 160 km/h
Kulutus
18,2 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 68,8 kWh
Toimintamatka
412 km
Latausaika
n. 45 min (100 kW 10–80 %); 6 h (11 kW 10–80 %)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4387, l. 1866, k. 1584* mm, akseliväli 2610 mm, maavara 135 mm, omamassa 1730 kg, kantavuus 425 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 361–1176 l
Hinta
53 320 euroa, koeajoauto 53 839 euroa (2024)
* korkeus antennin kanssa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
EgglestonWorks Andra uudistuu
Uusi optinen äänirasia
Uusi fyysinen digilevy
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL