Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Ei, Hondan uusi e:NY1 ei ole sama auto kuin HR-V, joskin se on melko samankokoinen.
Konstikkaan mallinimen saanut Honda e:NY1 rakentuu uudelle, sähköiselle e:N-pohjalevylle. HR-V:hen nähden sen akseliväli on kolme senttiä lyhyempi, mutta etu- ja takaylitykset ovat 30 senttiä sitä pidemmät. Pituutta on puolestaan 57 cm enemmän kuin Honda HR-V:ssä.
Korin jäykkyyttä lisättiin Honda HR-V:hen nähden, ja 68,8 kilowattitunnin akku mahdollistaa lämpimissä olosuhteissa jopa 412 km:n WLTP-toimintamatkan. Sisäisen laturin teho on 11 kW.
Advancessa on sähköinen takaluukku. Ainoana lisävarusteena oli metalliväri.
Juha Peltonen
Jousitustuntuma on todella miellyttävän jämerä suomalaisille teille, ja ohjaustuntuma on maantieajossa hyvätasoinen.
Juha Peltonen
Digitaalinen mittaristo on 10,2-tuumainen. Ajosuunnanvalitsimet löytyvät keskikonsolista.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttöinä Advancessa palvelee kolme päällekkäistä 15,1-tuumaista.
Juha Peltonen
Akkua ei valitettavasti pysty esilämmittämään ajettaessa pikalaturille, vaan esilämmitys luonnistuu vain ohjelmoinnin kautta auton ollessa kotilatauskaapelissa. Hondan älypuhelinsovellus avittaisi, mutta se ei toimi toistaiseksi Suomessa.
Keulan latausluukku avataan kojelaudan vasemman alalaidan painikkeesta, ja luukun takana on pieni, mutta hyödyllinen valo.
Juhlavat takatilat
Mittasin -17 asteessa korkean 27–28 kWh/100 km:n sähkönkulutuksen. Kun pakkasta oli -11 astetta, pikalatasin kylmää akkua 200 kW:n asemalla 50:stä 85 prosenttiin.
Alussa latausteho oli vaatimaton 31 kW, kunnes 85 prosentissa oli 51 minuutin latausajan päätteeksi saatu toimintamatkaa vain 195 kilometriä. Latauksen aikana auton näytöillä ei näy jäljellä olevaa latausaikaa eikä sitä, montako prosenttia on ladattu.
Tanakat, mukavuuspainoteiset etuistuimet tarjoavat ihan kiitettävästi sivuttaistukea.
Juha Peltonen
Taakse on helppo kulkea. Erittäin runsas takapolvitila miellyttää, ja myös pääntila riittää.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan 361–1 176 litraa. Tilasta saadan isoimmillaan tasapohjainen, ja säädettävän välipohjan ansiosta tarvittaessa myös syvä.
Juha Peltonen
Keulan sähkömoottorin vääntö on 310 Nm. Akusto on kooltaan 18,2 kWh. Toimintamatkaa saadaan jopa 41 kilometriä.
Juha Peltonen
Koska maavaraksi ilmoitetaan tyhjänäkin vain 135 mm ja täyteen kuormattuna enää ”raaserimaiset” 111 mm, en akkua armahtaakseni suosittele ottamaan mittaa kaupunkien nopeushidasteista tai mökkiteiden väijyvistä maakivistä.
Jousitustuntuma on todella miellyttävän jämerä suomalaisille teille, ja ohjaustuntuma on maantieajossa hyvätasoinen. Ajoasennosta saa ensiluokkaisen.
Ajotietokoneen nollaus oli aluksi turhauttavaa, sillä nollauspainikkeen herätys vaati miltei 20 sekunnin painalluksen. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti kosketusnäytöltä, joka on Advance-varustelussa jaettu käytännöllisesti kolmeen päällekkäiseen ikkunaan: alin on varattu ilmastoinnille ja lämmitykselle, keskimmäinen lataussäädöille ja ylin navigaattorille, radiolle ja laadukkaalle 360 asteen kameralle.
Kätevien lohkojen ansiosta kaikkea ei joudu selaamaan alivalikoista, mutta alivalikot saisivat olla selkeämmät. Karttaohjelma toimii moitteettomasti ja premium-äänentoistojärjestelmä soi jykevästi.
Mukavuuspainotteiset etuistuimet antavat kunnon sivuttaistuen. Takaistuimella on juhlavaa matkustaa, takana on poikkeuksellisen reilusti polvitilaa. Kattoikkunasta huolimatta pääntila riittää 185-senttiselle.
Honda e:NY1:n tavaratilasta saadaan isoimmillaan tasapohjainen, ja säädettävän välipohjan ansiosta tarvittaessa myös syvä.
Juha Peltonen
Honda e:NY1 Advance
Moottori
sähkömoottori edessä, 150 kW (204 hv), 310 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 160 km/h
Kulutus
18,2 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 68,8 kWh
Toimintamatka
412 km
Latausaika
n. 45 min (100 kW 10–80 %); 6 h (11 kW 10–80 %)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4387, l. 1866, k. 1584* mm, akseliväli 2610 mm, maavara 135 mm, omamassa 1730 kg, kantavuus 425 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 361–1176 l
Hinta
53 320 euroa, koeajoauto 53 839 euroa (2024)
* korkeus antennin kanssa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Lucarto Audio
1950-lukua kunnioittaen remontoitu lapsiperheen kolmio on ilmava ja valoisa
Kaiutin häivetekniikalla
Ei aivan Genelec
Kaksio ja oma terassi keskellä kauneinta Ullanlinnaa
Linn LP12 -päivitys
TADilta uusi jalustakaiutin
Koran uusi cd-soitin
Muistumia hifin kultakaudelta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
LUETUIMMAT
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI