J. Rinta-Jouppi OY

Autoala vaatii valtiolta toimia autokannan uudistamiseksi

Talouden ja maail­man­ti­lanteen epävarmuuden heikentämä kuluttajakysyntä on näkynyt uusien autojen kaupassa jo useana peräkkäisenä heikkona vuotena.

Auto Bild.Uutiset

Au­to­jen kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­ja toi­si kai­vat­tua pi­ris­tys­tä ku­lut­ta­ja­ky­syn­tään ja an­tai­si sy­ty­ket­tä ta­lous­kas­vul­le.

”Suo­men ta­lous tar­vit­see po­si­tii­vi­sia sig­naa­le­ja, jot­ta yk­si­tyi­nen ku­lu­tus­ky­syn­tä saa­daan liik­keel­le. Au­to­jen kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­ja oli­si konk­reet­ti­nen ta­lout­ta vah­vis­ta­va han­ke. Kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­ja on val­ti­ol­le kus­tan­nus­neut­raa­li tai jopa po­si­tii­vi­nen ta­lous­toi­mi, sil­lä kas­va­va au­to- ja ar­von­li­sä­ve­ro­tuot­to kat­taa va­ro­vai­ses­ti­kin las­ket­tu­na au­ton kier­rä­tyk­seen vie­vil­le mak­set­ta­van uu­den au­ton han­kin­ta­kan­nus­ti­men”, pai­not­taa Au­to­tuo­jat ja -te­ol­li­suus ry:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Kal­lio.

Suo­men au­to­kan­nan kes­ki-ikä harp­pa­si vii­me vuon­na 13,6 vuo­teen. Au­to­kan­tam­me van­he­ni enem­män kuin ker­taa­kaan ai­em­min 1990-lu­vun la­man jäl­keen. Au­to­jen kes­ki­mää­räi­nen kier­rä­ty­si­kä ko­ho­si jo 22,8 vuo­teen. Suo­mes­sa on vii­me vuo­si­na os­tet­tu uu­sia au­to­ja 1 000 asu­kas­ta koh­den rei­lus­ti vä­hem­män kuin kes­ki­mää­rin EU:ssa. Esi­mer­kik­si Vi­ros­sa han­kit­tiin vii­me vuon­na uu­sia au­to­ja suh­teel­li­ses­ti enem­män kuin Suo­mes­sa.  

Au­to­jen kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­ja li­säi­si uu­sien au­to­jen ky­syn­tää ja pois­tai­si sa­mal­la au­to­kan­nas­ta elin­kaa­ren­sa pääs­sä ole­via au­to­ja. Kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­jas­sa ku­lut­ta­ja sai­si van­han au­ton­sa ro­mu­tus­to­dis­tus­ta vas­taan 1500–2500 eu­ron palk­ki­on uu­den au­ton han­kin­taan.

Au­to­jen kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­ja mak­sai­si it­sen­sä ta­ka­sin ja on val­ti­ol­le kus­tan­nus­neut­raa­li, sil­lä uu­sis­ta au­tois­ta saa­ta­vat au­to­ve­ro- ja ar­von­li­sä­ve­ro­tuo­tot ylit­täi­si­vät palk­ki­on vaa­ti­man tu­ki­sum­man.

Au­to­a­la on mer­kit­tä­vä työl­lis­tä­jä ja ve­ron­mak­sa­ja

Uu­sien hen­ki­lö­au­to­jen kaup­pa on 2020-lu­vul­la ro­mah­ta­nut al­le 100 000 en­si­re­kis­te­röin­tiin. Vii­me vuo­den noin 74 000 en­si­re­kis­te­röin­nin mää­rä oli en­nä­tyk­sel­li­sen heik­ko. Vas­taa­van­lai­sis­sa yh­tä hei­kois­sa myyn­ti­lu­vuis­sa on vii­mek­si ol­tu 1990-lu­vun la­ma­vuo­si­na. Uu­sien au­to­jen heik­ko myyn­ti vä­hen­tää myös käy­tet­ty­jen au­to­jen tar­jon­taa ja hi­das­taa osal­taan Suo­men au­to­kan­nan uu­siu­tu­mis­ta.

Au­tok­lus­te­ri ko­ko­nai­suu­des­saan työl­lis­tää Suo­mes­sa noin 50 000 hen­ki­löä. Au­to­a­lan mer­ki­tys on alu­eel­li­ses­ti tär­keä, sil­lä ala tar­jo­aa työ­paik­ko­ja myös taan­tu­vil­la seu­duil­la.

”Au­to­a­la kär­sii erit­täin vai­ke­as­ta ti­lan­tees­ta. Kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­jan kal­tai­nen au­to­kan­nan uu­dis­ta­mis­ta tu­ke­va toi­men­pi­de loi­si kas­vu­mah­dol­li­suuk­sia alal­le. Sa­mal­la koko Suo­mi hyö­tyi­si, kun alan työl­li­syys säi­lyi­si hy­vä­nä ja ve­ro­eu­ro­ja ker­tyi­si val­ti­on kas­saan”, to­te­aa Au­to­a­lan Kes­kus­lii­ton toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Lau­sa­la.

Kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­jas­ta hyö­ty­jä yh­teis­kun­nal­le, ku­lut­ta­jil­le ja au­to­kau­pal­le

Ai­em­pien kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­joi­den tu­lok­set ovat ol­leet eri­no­mai­sia. Tra­fi­co­min seu­ran­ta­tut­ki­muk­sen mu­kaan noin kak­si kol­ma­so­saa kier­rä­tys­palk­ki­o­ta hyö­dyn­tä­neis­tä ei oli­si hank­ki­nut uut­ta au­toa il­man palk­ki­o­ta. Kam­pan­jat ovat tuo­neet au­to­kau­poil­le täy­sin uu­sia os­ta­jia, sil­lä 40 pro­sent­tia tut­ki­muk­seen vas­tan­neis­ta ei ol­lut kos­kaan ai­em­min os­ta­nut uut­ta au­toa.

Seu­ran­ta­tut­ki­muk­sen pe­rus­teel­la kier­rä­tys­palk­kio kan­nus­taa uu­den au­ton han­kin­taan ta­va­no­mais­ta nuo­rem­pia ja pie­ni­tu­loi­sem­pia asi­ak­kai­ta sekä ta­val­lis­ta enem­män nai­sia ver­rat­tu­na kes­ki­mää­räi­seen uu­den au­ton os­ta­jaan. Kier­rä­tys­palk­ki­o­kam­pan­ja on toi­mi­vak­si to­dis­tet­tu tapa saa­da van­him­pia au­to­ja kier­rä­tyk­seen ja tuo­da lii­ken­tee­seen uu­sia vä­hä­pääs­töi­sem­piä ja tur­val­li­sem­pia au­to­ja

Au­to­Bild / Au­to­a­lan Tie­do­tus­kes­kus

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN