Polestar 2 BST edition 230:n säväyttävän herneenvihreän Nebula-värin yhteyteen sopii tuhannen euron hintainen musta vauhtiraita. Musta SmartZone-keskilevy sisältää yhden neljästä 360 asteen kamerasta.
Juha Peltonen
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
BST-huuma alkoi vuonna 2020, jolloin Polestarin insinöörit saivat vapaat kädet suunnitella haluamansalaisen sedanin. Se sai työnimekseen The Beast, Pirulainen. Perustana oli Polestar 2 Long range Dual motor.
Vuonna 2022 lanseerattiin oikea ”Pirulainen”, Polestar 2 BST edition 270. Nyt se saa jatkoa BST edition 230:n merkeissä. Numerot eivät siis viittaa hevosvoimiin, vaan valmistusmääriin. Toisin sanoen: tässä koeajamaani mallia on tehty vain 230 kappaletta, joita sellainen lienee tuurilla vielä saatavilla.
BST kiihtyy nelivedolla vaikuttavan rajusti, eli tehtaan mukaan nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Nelivetojärjestelmä toimii upeasti lumiolosuhteissa, ja se on ruotsalaisen rallikuljettajan Joakim Rydholmin hoonaamana säädöiltään niin sanotusti viimeisen päälle.
Maavara (121 mm) on 25 milliä normaalia matalampi.
Juha Peltonen
Keltaiset jarrusatulat ja rengaskoko 245/35 R 21!
Juha Peltonen
Mittaristo ja kosketusnäyttö ovat johdonmukaiset – pois lukien eri lukemia antavat toimintamatkanäytöt.
Juha Peltonen
Tunnus.
Juha Peltonen
Kunnollisen sivuttaistuen antavissa etuistuimissa on MicroSuede-verhoilu.
Juha Peltonen
Takaistuimella on riittävästi tilaa myös pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
Lopputuloksen kruunaavat Öhlinsin kahteen suuntaan säädettävät iskunvaimentimet, ja tarkkaa ohjaustuntumaa pystyy säätämään kolmeen tasoon. Kaukovaloavustimen toiminta on moitteetonta, mutta kaukovalokuvion alareunaan muodostuu häiritsevä laita.
Sain keskikulutukseksi talvella kohtuulliset 21 kWh/100 km. BST edition 230:ssa käytetään aiempaa 78 kilowattitunnin akkua, kun akun kapasiteetti on nykyisin muissa nelivetoisissa Polestareissa 82 kWh.
Pikalatauksen 51–100 % kestoksi ilmoitettiin 200 kW:n asemalla 1,5 tuntia alhaisella 47 kW:n latausteholla (pakkasta kolme astetta, eikä lataamassa ollut muita autoja). Tällöin akku oli esilämmitetty syöttämällä navigaattoriin latausaseman sijainti.
Loppulataus sujui erittäin verkkaisesti, sillä 74 prosentin kohdalla viimeisen 25 prosentin luvattiin kestävän tunnin ja vartin.
Yli 90 prosenttiin ei kannata ladata: jakson 90–100 % latausajaksi kerrottiin tunti vain 31 kW:n latausteholla. Latasin silti 94 prosenttiin, jolloin sain toimintamatkaa 380 km. Latausaikaa kului tasan tunti.
Kultaiset perhekalleudet: Öhlinsin kaksisuuntaisesti säädettävät, räätälöidyt iskunvaimentimet varmistavat normaalia 20 % jäykempien jousien kanssa loistavat ajo-ominaisuudet.
Juha Peltonen
Frunk haukkaa 35 litraa. Kaksisuuntaisesti säädettävät Öhlins-iskunvaimentimet ovat sekä tehokkaat, että näyttävät.
Juha Peltonen
Tavaratilaan mahtuu taakse 405–1095 l
Juha Peltonen
Hämäävää on kuljettajan näytön ja kosketusnäytön toimintamatkalukemien keskinäinen eriävyys: lukemat voivat heittää toisistaan kymmeniä kilometrejä. Testasin vastaavasti esilämmitettynä pikalatausta 9–80 %, jolloin latausteho oli korkeimmillaan 40 %:n vaiheilla yli 97 kW, ja latausaikaa kului 46 minuuttia.
Polestar 2 BST:n latausteho on enimmillään 150 kW. Autossa on 11 kW:n 3-vaiheinen sisäinen laturi.
Digitaalisessa mittaristossa nopeus esitetään selkeästi, mutta esimerkiksi oikean laidan akun varaustilan prosenttipalkki voisi olla selkeämpi. Kosketusnäytön toiminnot ovat pääosin selväpiirteiset ja vastaavanlaiset kuin Polestar 2:ssa.
Etuistuimien sivuttaistuki on tasokas, istuinlämmittimet toimivat tehokkaasti, reisityynyä pystyy säätämään ja ajoasennosta saa loistavan. Takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Ohjauspyörän alcantara-pinnoite varmistaa pitävän otteen ja on lämmin pakkasella, ellei hyödynnä tulista ohjauspyörän lämmitystä.
Yksilössä oli pari tärkeää varustepakettia: Plus Pack sisältää mm. Harman Kardonin jykevän audiojärjestelmän, ilmalämpöpumpun sekä kookkaan lasikaton. Pilot Pack -pakettiin sisältyvät esimerkiksi superterävä 360 asteen kameranäkymä sekä ruudikkaat ledipikseliajovalot.
Juha Peltonen
Polestar 2 BST edition 230
Sähkömoottorit
2 kpl, järjestelmäteho 350 kW (476 hv), järjestelmävääntö 680 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 4,4 s, huippunopeus 205 km/h
Kulutus
17,0 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 78,0 kWh
WLTP-toimintamatka
462 km
Latausnopeus
35 min (10–80 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4606, l. 1985, k. 1459 mm, akseliväli 2735 mm, maavara 121 mm, omamassa 2123 kg, kantavuus 552 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila (etu/taka) 35 l/405–1095 l
Hinta
85 500 euroa, koeajoauto 86 500 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Epikoret valkoisina
Regan uusi neodyymiäänirasia
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
HEDD Audion uusi kartio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI