Polestar 2 BST edition 230:n säväyttävän herneenvihreän Nebula-värin yhteyteen sopii tuhannen euron hintainen musta vauhtiraita. Musta SmartZone-keskilevy sisältää yhden neljästä 360 asteen kamerasta.
Juha Peltonen
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
BST-huuma alkoi vuonna 2020, jolloin Polestarin insinöörit saivat vapaat kädet suunnitella haluamansalaisen sedanin. Se sai työnimekseen The Beast, Pirulainen. Perustana oli Polestar 2 Long range Dual motor.
Vuonna 2022 lanseerattiin oikea ”Pirulainen”, Polestar 2 BST edition 270. Nyt se saa jatkoa BST edition 230:n merkeissä. Numerot eivät siis viittaa hevosvoimiin, vaan valmistusmääriin. Toisin sanoen: tässä koeajamaani mallia on tehty vain 230 kappaletta, joita sellainen lienee tuurilla vielä saatavilla.
BST kiihtyy nelivedolla vaikuttavan rajusti, eli tehtaan mukaan nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Nelivetojärjestelmä toimii upeasti lumiolosuhteissa, ja se on ruotsalaisen rallikuljettajan Joakim Rydholmin hoonaamana säädöiltään niin sanotusti viimeisen päälle.
Maavara (121 mm) on 25 milliä normaalia matalampi.
Juha Peltonen
Keltaiset jarrusatulat ja rengaskoko 245/35 R 21!
Juha Peltonen
Mittaristo ja kosketusnäyttö ovat johdonmukaiset – pois lukien eri lukemia antavat toimintamatkanäytöt.
Juha Peltonen
Tunnus.
Juha Peltonen
Kunnollisen sivuttaistuen antavissa etuistuimissa on MicroSuede-verhoilu.
Juha Peltonen
Takaistuimella on riittävästi tilaa myös pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
Lopputuloksen kruunaavat Öhlinsin kahteen suuntaan säädettävät iskunvaimentimet, ja tarkkaa ohjaustuntumaa pystyy säätämään kolmeen tasoon. Kaukovaloavustimen toiminta on moitteetonta, mutta kaukovalokuvion alareunaan muodostuu häiritsevä laita.
Sain keskikulutukseksi talvella kohtuulliset 21 kWh/100 km. BST edition 230:ssa käytetään aiempaa 78 kilowattitunnin akkua, kun akun kapasiteetti on nykyisin muissa nelivetoisissa Polestareissa 82 kWh.
Pikalatauksen 51–100 % kestoksi ilmoitettiin 200 kW:n asemalla 1,5 tuntia alhaisella 47 kW:n latausteholla (pakkasta kolme astetta, eikä lataamassa ollut muita autoja). Tällöin akku oli esilämmitetty syöttämällä navigaattoriin latausaseman sijainti.
Loppulataus sujui erittäin verkkaisesti, sillä 74 prosentin kohdalla viimeisen 25 prosentin luvattiin kestävän tunnin ja vartin.
Yli 90 prosenttiin ei kannata ladata: jakson 90–100 % latausajaksi kerrottiin tunti vain 31 kW:n latausteholla. Latasin silti 94 prosenttiin, jolloin sain toimintamatkaa 380 km. Latausaikaa kului tasan tunti.
Kultaiset perhekalleudet: Öhlinsin kaksisuuntaisesti säädettävät, räätälöidyt iskunvaimentimet varmistavat normaalia 20 % jäykempien jousien kanssa loistavat ajo-ominaisuudet.
Juha Peltonen
Frunk haukkaa 35 litraa. Kaksisuuntaisesti säädettävät Öhlins-iskunvaimentimet ovat sekä tehokkaat, että näyttävät.
Juha Peltonen
Tavaratilaan mahtuu taakse 405–1095 l
Juha Peltonen
Hämäävää on kuljettajan näytön ja kosketusnäytön toimintamatkalukemien keskinäinen eriävyys: lukemat voivat heittää toisistaan kymmeniä kilometrejä. Testasin vastaavasti esilämmitettynä pikalatausta 9–80 %, jolloin latausteho oli korkeimmillaan 40 %:n vaiheilla yli 97 kW, ja latausaikaa kului 46 minuuttia.
Polestar 2 BST:n latausteho on enimmillään 150 kW. Autossa on 11 kW:n 3-vaiheinen sisäinen laturi.
Digitaalisessa mittaristossa nopeus esitetään selkeästi, mutta esimerkiksi oikean laidan akun varaustilan prosenttipalkki voisi olla selkeämpi. Kosketusnäytön toiminnot ovat pääosin selväpiirteiset ja vastaavanlaiset kuin Polestar 2:ssa.
Etuistuimien sivuttaistuki on tasokas, istuinlämmittimet toimivat tehokkaasti, reisityynyä pystyy säätämään ja ajoasennosta saa loistavan. Takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Ohjauspyörän alcantara-pinnoite varmistaa pitävän otteen ja on lämmin pakkasella, ellei hyödynnä tulista ohjauspyörän lämmitystä.
Yksilössä oli pari tärkeää varustepakettia: Plus Pack sisältää mm. Harman Kardonin jykevän audiojärjestelmän, ilmalämpöpumpun sekä kookkaan lasikaton. Pilot Pack -pakettiin sisältyvät esimerkiksi superterävä 360 asteen kameranäkymä sekä ruudikkaat ledipikseliajovalot.
Juha Peltonen
Polestar 2 BST edition 230
Sähkömoottorit
2 kpl, järjestelmäteho 350 kW (476 hv), järjestelmävääntö 680 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 4,4 s, huippunopeus 205 km/h
Kulutus
17,0 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 78,0 kWh
WLTP-toimintamatka
462 km
Latausnopeus
35 min (10–80 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4606, l. 1985, k. 1459 mm, akseliväli 2735 mm, maavara 121 mm, omamassa 2123 kg, kantavuus 552 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila (etu/taka) 35 l/405–1095 l
Hinta
85 500 euroa, koeajoauto 86 500 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Rogersin uudet juhlamallit
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Neula puhtaaksi
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL