Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.
Juha Peltonen
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Honda ZR-V -testiyksilö oli varustelluin Advance-versio. Helmiäisvalkoisen crossoverin Maseratia muistuttava etusäleikkö herätti runsaasti huomiota.
Honda ZR-V-täyshybridi muodostaa piristävän nuorekkaan lisän Hondan mallistoon, eikä yksinomaan muotoilunsa ansiosta. Jos tarkastellaan aluksi hieman täyshybridin lukemia, niin suorituskyky on linjassaan.
Honda ei ilmoita erikseen järjestelmätehoa ja järjestelmävääntöä, mutta ajotuntumien perusteella ne ovat enemmän kuin kohdillaan. Kiihtyvyys sataseen alla kahdeksassa sekunnissa on hyvää tasoa.
Etuvetoisella pärjää kokemukseni mukaan yllättävän mainiosti jopa paksummassa lumessa etenkin käyttämällä Snow-ajotilaa.
Juha Peltonen
Takaluukku on sähkötoiminen. Pakoputkien tuplat ulostulot luovat näyttävyyttä. Advance-varustelussa on 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Juha Peltonen
Poikkeuksellisen puhdaslinjainen kojelauta helppokäyttöisine puhallussuuttimineen sekä kookkaat ”analogiset” päänäytöt eivät juuri jätä toivomisen varaa.
Juha Peltonen
Honda ZR-V:ssä käytetään pehmeästi vaihtavaa portaatonta CVT-vaihteistoa.
Juha Peltonen
Mittaristo on perusselkeä.
Juha Peltonen
Looginen kosketusnäyttö on 9-tuumainen.
Juha Peltonen
Myös kulutus on mallikasta: sain kaupunkiajossa parin asteen pakkasella kulutukseksi 5,5 l/100 km ja vastaavasti maantieajossa 4,7 l/100 km.
Mittava toimintamatka
Toimintamatkasta ei muodostu pullonkaulaa, sillä sain toimintamatkailmoitukseksi täydellä tankilla 900 kilometriä, kun tehdas lupaa jopa 1 000 km.
Sähkökäytöllä pystyy kaupunkinopeuksilla etenemään hyvinkin runsaasti nopeudella 50–60 km/h.
CVT-automaattivaihteisto toimii portaattomasti ja on kirjoittajan makuun. Valitsinpainikkeet keskikonsolissa on toteutettu Civicin tyyliin.
Nahkaverhoilluissa etuistuimissa on kaivattua jämäkkyyttä.
Juha Peltonen
Takaistuimien reunapaikoilla nautitaan lämmityselementeistä. Polvitila riittää ja ovet avautuvat laajaan kulmaan.
Juha Peltonen
Tasapintaista maksimitavaratilaa järjestyy 1 322 litraa.
Juha Peltonen
Jousitustuntuma sopii erinomaisesti myös epätasaisille tienpinnoille. Rengasmelu pysyttelee niin kohtuullisena, että siihen ei oikeastaan tule kiinnittäneeksi ylimääräistä huomiota. Ajotilaksi voi valita Sportin ja Normalin ohella Econ tai Snow’n.
Etuvetoisella pärjää kokemukseni mukaan yllättävän mainiosti jopa paksummassa lumessa etenkin käyttämällä Snow-ajotilaa. Ohjaustuntuma on tunnokas maantieajossa ja kevyt kaupunkipyöritykseen.
Pehmeitä pintamateriaaleja
Matkustamossa havaitsee Hondan panostaneen runsaasti pehmeisiin premium-pintamateriaaleihin sekä kojelaudassa että keskikonsolissa. Myös etuistuimiin panostetaan: sivuttaistuki ei jätä moitteen sijaa, ja istuinosa on jämäkkä. Sähkösäädöt helpottavat Advance-varusteversiossa sopivan ajoasennon löytämistä.
Nelisylinterisen turbomoottorin seurana on kaksi sähkömoottoria.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo siirtyä reiluun kulmaan avautuvista ovista. Reilun pääntilan lisäksi takana on riittävästi polvitilaa myös pitkäaikaisille matkustajille.
Tavaratilasta saadaan suurimmillaan tasapohjainen ja 1 322-litrainen, joten kuljetuskapasiteettia löytyy hyödyllisen paljon. Suurin sallittu vetomassa on jarrullisenakin vain 750 kiloa.
Varsin looginen kosketusnäyttö on kooltaan yhdeksäntuumainen. Puhelimen linkitys auton multimediajärjestelmään ei kuitenkaan useasta yrityksestä huolimatta luonnistunut. Yhteys kyllä muodostui, mutta muutaman sekunnin kuluttua tuli ilmoitus ”yhteyttä ei voida muodostaa”. Latauskaapelin avulla ongelma poistui.
Bose-äänentoistojärjestelmä soi yhdentoista kaiuttimen ja subbarin voimin jyhkeästi. Radion äänenvoimakkuuden sekä lämmityksen ja ilmapuhalluksen säätimet ovat mekaanisia ja nopeakäyttöisiä.
Juha Peltonen
Honda ZR-V Hybrid Advance
Moottori
R4, turbo, 1993 cm3, 105 kW (143 hv)/6000 r/min, 186 Nm/4500 r/min + sähkömoottorit 2 kpl, 135 kW (184 hv), 315 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,8 s, huippunopeus 173 km/h
Kulutus
5,8 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
132 g/km
Voimansiirto
A (CVT), etuveto
Mitat
p. 4568, l. 1840, k. 1898 mm, akseliväli 2657 mm, maavara 180 mm, omamassa 1639 kg, kantavuus 516 kg, vetomassa 750/750 kg, tavaratila 380–1322 l, tankki 57 l
Hinta
51 478 euroa, koeajoauto 52 664 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Epikoret valkoisina
Neodiolta minikaiutin
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI