Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.
Juha Peltonen
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Honda ZR-V -testiyksilö oli varustelluin Advance-versio. Helmiäisvalkoisen crossoverin Maseratia muistuttava etusäleikkö herätti runsaasti huomiota.
Honda ZR-V-täyshybridi muodostaa piristävän nuorekkaan lisän Hondan mallistoon, eikä yksinomaan muotoilunsa ansiosta. Jos tarkastellaan aluksi hieman täyshybridin lukemia, niin suorituskyky on linjassaan.
Honda ei ilmoita erikseen järjestelmätehoa ja järjestelmävääntöä, mutta ajotuntumien perusteella ne ovat enemmän kuin kohdillaan. Kiihtyvyys sataseen alla kahdeksassa sekunnissa on hyvää tasoa.
Etuvetoisella pärjää kokemukseni mukaan yllättävän mainiosti jopa paksummassa lumessa etenkin käyttämällä Snow-ajotilaa.
Juha Peltonen
Takaluukku on sähkötoiminen. Pakoputkien tuplat ulostulot luovat näyttävyyttä. Advance-varustelussa on 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Juha Peltonen
Poikkeuksellisen puhdaslinjainen kojelauta helppokäyttöisine puhallussuuttimineen sekä kookkaat ”analogiset” päänäytöt eivät juuri jätä toivomisen varaa.
Juha Peltonen
Honda ZR-V:ssä käytetään pehmeästi vaihtavaa portaatonta CVT-vaihteistoa.
Juha Peltonen
Mittaristo on perusselkeä.
Juha Peltonen
Looginen kosketusnäyttö on 9-tuumainen.
Juha Peltonen
Myös kulutus on mallikasta: sain kaupunkiajossa parin asteen pakkasella kulutukseksi 5,5 l/100 km ja vastaavasti maantieajossa 4,7 l/100 km.
Mittava toimintamatka
Toimintamatkasta ei muodostu pullonkaulaa, sillä sain toimintamatkailmoitukseksi täydellä tankilla 900 kilometriä, kun tehdas lupaa jopa 1 000 km.
Sähkökäytöllä pystyy kaupunkinopeuksilla etenemään hyvinkin runsaasti nopeudella 50–60 km/h.
CVT-automaattivaihteisto toimii portaattomasti ja on kirjoittajan makuun. Valitsinpainikkeet keskikonsolissa on toteutettu Civicin tyyliin.
Nahkaverhoilluissa etuistuimissa on kaivattua jämäkkyyttä.
Juha Peltonen
Takaistuimien reunapaikoilla nautitaan lämmityselementeistä. Polvitila riittää ja ovet avautuvat laajaan kulmaan.
Juha Peltonen
Tasapintaista maksimitavaratilaa järjestyy 1 322 litraa.
Juha Peltonen
Jousitustuntuma sopii erinomaisesti myös epätasaisille tienpinnoille. Rengasmelu pysyttelee niin kohtuullisena, että siihen ei oikeastaan tule kiinnittäneeksi ylimääräistä huomiota. Ajotilaksi voi valita Sportin ja Normalin ohella Econ tai Snow’n.
Etuvetoisella pärjää kokemukseni mukaan yllättävän mainiosti jopa paksummassa lumessa etenkin käyttämällä Snow-ajotilaa. Ohjaustuntuma on tunnokas maantieajossa ja kevyt kaupunkipyöritykseen.
Pehmeitä pintamateriaaleja
Matkustamossa havaitsee Hondan panostaneen runsaasti pehmeisiin premium-pintamateriaaleihin sekä kojelaudassa että keskikonsolissa. Myös etuistuimiin panostetaan: sivuttaistuki ei jätä moitteen sijaa, ja istuinosa on jämäkkä. Sähkösäädöt helpottavat Advance-varusteversiossa sopivan ajoasennon löytämistä.
Nelisylinterisen turbomoottorin seurana on kaksi sähkömoottoria.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo siirtyä reiluun kulmaan avautuvista ovista. Reilun pääntilan lisäksi takana on riittävästi polvitilaa myös pitkäaikaisille matkustajille.
Tavaratilasta saadaan suurimmillaan tasapohjainen ja 1 322-litrainen, joten kuljetuskapasiteettia löytyy hyödyllisen paljon. Suurin sallittu vetomassa on jarrullisenakin vain 750 kiloa.
Varsin looginen kosketusnäyttö on kooltaan yhdeksäntuumainen. Puhelimen linkitys auton multimediajärjestelmään ei kuitenkaan useasta yrityksestä huolimatta luonnistunut. Yhteys kyllä muodostui, mutta muutaman sekunnin kuluttua tuli ilmoitus ”yhteyttä ei voida muodostaa”. Latauskaapelin avulla ongelma poistui.
Bose-äänentoistojärjestelmä soi yhdentoista kaiuttimen ja subbarin voimin jyhkeästi. Radion äänenvoimakkuuden sekä lämmityksen ja ilmapuhalluksen säätimet ovat mekaanisia ja nopeakäyttöisiä.
Juha Peltonen
Honda ZR-V Hybrid Advance
Moottori
R4, turbo, 1993 cm3, 105 kW (143 hv)/6000 r/min, 186 Nm/4500 r/min + sähkömoottorit 2 kpl, 135 kW (184 hv), 315 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,8 s, huippunopeus 173 km/h
Kulutus
5,8 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
132 g/km
Voimansiirto
A (CVT), etuveto
Mitat
p. 4568, l. 1840, k. 1898 mm, akseliväli 2657 mm, maavara 180 mm, omamassa 1639 kg, kantavuus 516 kg, vetomassa 750/750 kg, tavaratila 380–1322 l, tankki 57 l
Hinta
51 478 euroa, koeajoauto 52 664 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.
Audi
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.
Audi
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.
Öljypiste
Öljypiste
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Mestariteos
Innuosin uusi striimerisarja
Uusi Rotel-kuulokevahvistin
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Kultaa, platinaa, ruteniumia
SEASin lelu
Klipschorn ja La Scala go active
Cd-pyöritin Ranskasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Polestar 2 on päivittynyt uusilla ominaisuuksilla ja tekniikalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi