Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.
Juha Peltonen
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Honda ZR-V -testiyksilö oli varustelluin Advance-versio. Helmiäisvalkoisen crossoverin Maseratia muistuttava etusäleikkö herätti runsaasti huomiota.
Honda ZR-V-täyshybridi muodostaa piristävän nuorekkaan lisän Hondan mallistoon, eikä yksinomaan muotoilunsa ansiosta. Jos tarkastellaan aluksi hieman täyshybridin lukemia, niin suorituskyky on linjassaan.
Honda ei ilmoita erikseen järjestelmätehoa ja järjestelmävääntöä, mutta ajotuntumien perusteella ne ovat enemmän kuin kohdillaan. Kiihtyvyys sataseen alla kahdeksassa sekunnissa on hyvää tasoa.
Etuvetoisella pärjää kokemukseni mukaan yllättävän mainiosti jopa paksummassa lumessa etenkin käyttämällä Snow-ajotilaa.
Juha Peltonen
Takaluukku on sähkötoiminen. Pakoputkien tuplat ulostulot luovat näyttävyyttä. Advance-varustelussa on 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Juha Peltonen
Poikkeuksellisen puhdaslinjainen kojelauta helppokäyttöisine puhallussuuttimineen sekä kookkaat ”analogiset” päänäytöt eivät juuri jätä toivomisen varaa.
Juha Peltonen
Honda ZR-V:ssä käytetään pehmeästi vaihtavaa portaatonta CVT-vaihteistoa.
Juha Peltonen
Mittaristo on perusselkeä.
Juha Peltonen
Looginen kosketusnäyttö on 9-tuumainen.
Juha Peltonen
Myös kulutus on mallikasta: sain kaupunkiajossa parin asteen pakkasella kulutukseksi 5,5 l/100 km ja vastaavasti maantieajossa 4,7 l/100 km.
Mittava toimintamatka
Toimintamatkasta ei muodostu pullonkaulaa, sillä sain toimintamatkailmoitukseksi täydellä tankilla 900 kilometriä, kun tehdas lupaa jopa 1 000 km.
Sähkökäytöllä pystyy kaupunkinopeuksilla etenemään hyvinkin runsaasti nopeudella 50–60 km/h.
CVT-automaattivaihteisto toimii portaattomasti ja on kirjoittajan makuun. Valitsinpainikkeet keskikonsolissa on toteutettu Civicin tyyliin.
Nahkaverhoilluissa etuistuimissa on kaivattua jämäkkyyttä.
Juha Peltonen
Takaistuimien reunapaikoilla nautitaan lämmityselementeistä. Polvitila riittää ja ovet avautuvat laajaan kulmaan.
Juha Peltonen
Tasapintaista maksimitavaratilaa järjestyy 1 322 litraa.
Juha Peltonen
Jousitustuntuma sopii erinomaisesti myös epätasaisille tienpinnoille. Rengasmelu pysyttelee niin kohtuullisena, että siihen ei oikeastaan tule kiinnittäneeksi ylimääräistä huomiota. Ajotilaksi voi valita Sportin ja Normalin ohella Econ tai Snow’n.
Etuvetoisella pärjää kokemukseni mukaan yllättävän mainiosti jopa paksummassa lumessa etenkin käyttämällä Snow-ajotilaa. Ohjaustuntuma on tunnokas maantieajossa ja kevyt kaupunkipyöritykseen.
Pehmeitä pintamateriaaleja
Matkustamossa havaitsee Hondan panostaneen runsaasti pehmeisiin premium-pintamateriaaleihin sekä kojelaudassa että keskikonsolissa. Myös etuistuimiin panostetaan: sivuttaistuki ei jätä moitteen sijaa, ja istuinosa on jämäkkä. Sähkösäädöt helpottavat Advance-varusteversiossa sopivan ajoasennon löytämistä.
Nelisylinterisen turbomoottorin seurana on kaksi sähkömoottoria.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo siirtyä reiluun kulmaan avautuvista ovista. Reilun pääntilan lisäksi takana on riittävästi polvitilaa myös pitkäaikaisille matkustajille.
Tavaratilasta saadaan suurimmillaan tasapohjainen ja 1 322-litrainen, joten kuljetuskapasiteettia löytyy hyödyllisen paljon. Suurin sallittu vetomassa on jarrullisenakin vain 750 kiloa.
Varsin looginen kosketusnäyttö on kooltaan yhdeksäntuumainen. Puhelimen linkitys auton multimediajärjestelmään ei kuitenkaan useasta yrityksestä huolimatta luonnistunut. Yhteys kyllä muodostui, mutta muutaman sekunnin kuluttua tuli ilmoitus ”yhteyttä ei voida muodostaa”. Latauskaapelin avulla ongelma poistui.
Bose-äänentoistojärjestelmä soi yhdentoista kaiuttimen ja subbarin voimin jyhkeästi. Radion äänenvoimakkuuden sekä lämmityksen ja ilmapuhalluksen säätimet ovat mekaanisia ja nopeakäyttöisiä.
Juha Peltonen
Honda ZR-V Hybrid Advance
Moottori
R4, turbo, 1993 cm3, 105 kW (143 hv)/6000 r/min, 186 Nm/4500 r/min + sähkömoottorit 2 kpl, 135 kW (184 hv), 315 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,8 s, huippunopeus 173 km/h
Kulutus
5,8 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
132 g/km
Voimansiirto
A (CVT), etuveto
Mitat
p. 4568, l. 1840, k. 1898 mm, akseliväli 2657 mm, maavara 180 mm, omamassa 1639 kg, kantavuus 516 kg, vetomassa 750/750 kg, tavaratila 380–1322 l, tankki 57 l
Hinta
51 478 euroa, koeajoauto 52 664 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Oranssi soitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL