Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys

Honda ZR-V -testiyksilö oli varustelluin Advance-versio. Helmi­äis­val­koisen crossoverin Maseratia muistuttava etusäleikkö herätti runsaasti huomiota.

Auto Bild.Koeajot

Hon­da ZR-V-täys­hyb­ri­di muo­dos­taa pi­ris­tä­vän nuo­rek­kaan li­sän Hon­dan mal­lis­toon, ei­kä yk­si­no­maan muo­toi­lun­sa an­si­os­ta. Jos tar­kas­tel­laan aluk­si hie­man täys­hyb­ri­din lu­ke­mia, niin suo­ri­tus­ky­ky on lin­jas­saan.

Hon­da ei il­moi­ta erik­seen jär­jes­tel­mä­te­hoa ja jär­jes­tel­mä­vään­töä, mut­ta ajo­tun­tu­mien pe­rus­teel­la ne ovat enem­män kuin koh­dil­laan. Kiih­ty­vyys sa­ta­seen al­la kah­dek­sas­sa se­kun­nis­sa on hy­vää ta­soa.

Etuvetoisella pärjää kokemukseni mukaan yllättävän mainiosti jopa paksummassa lumessa etenkin käyttämällä Snow-ajotilaa.

Etuvetoisella pärjää kokemukseni mukaan yllättävän mainiosti jopa paksummassa lumessa etenkin käyttämällä Snow-ajotilaa.

Juha Peltonen

Takaluukku on sähkötoiminen. Pakoputkien tuplat ulostulot luovat näyttävyyttä. Advance-varustelussa on 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Takaluukku on sähkötoiminen. Pakoputkien tuplat ulostulot luovat näyttävyyttä. Advance-varustelussa on 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Juha Peltonen

Poikkeuksellisen puhdaslinjainen kojelauta helppokäyttöisine puhallussuuttimineen sekä kookkaat ”analogiset” päänäytöt eivät juuri jätä toivomisen varaa.

Poikkeuksellisen puhdaslinjainen kojelauta helppokäyttöisine puhallussuuttimineen sekä kookkaat ”analogiset” päänäytöt eivät juuri jätä toivomisen varaa.

Juha Peltonen

Honda ZR-V:ssä käytetään pehmeästi vaihtavaa portaatonta CVT-vaihteistoa.

Honda ZR-V:ssä käytetään pehmeästi vaihtavaa portaatonta CVT-vaihteistoa.

Juha Peltonen

Mittaristo on perusselkeä.

Mittaristo on perusselkeä.

Juha Peltonen

Looginen kosketusnäyttö on 9-tuumainen.

Looginen kosketusnäyttö on 9-tuumainen.

Juha Peltonen

Myös ku­lu­tus on mal­li­kas­ta: sain kau­pun­ki­a­jos­sa pa­rin as­teen pak­ka­sel­la ku­lu­tuk­sek­si 5,5 l/100 km ja vas­taa­vas­ti maan­tie­a­jos­sa 4,7 l/100 km.

Mit­ta­va toi­min­ta­mat­ka

Toi­min­ta­mat­kas­ta ei muo­dos­tu pul­lon­kau­laa, sil­lä sain toi­min­ta­mat­kail­moi­tuk­sek­si täy­del­lä tan­kil­la 900 ki­lo­met­riä, kun teh­das lu­paa jopa 1 000 km.

Säh­kö­käy­töl­lä pys­tyy kau­pun­ki­no­peuk­sil­la ete­ne­mään hy­vin­kin run­saas­ti no­peu­del­la 50–60 km/h.

CVT-au­to­maat­ti­vaih­teis­to toi­mii por­taat­to­mas­ti ja on kir­joit­ta­jan ma­kuun. Va­lit­sin­pai­nik­keet kes­ki­kon­so­lis­sa on to­teu­tet­tu Ci­vi­cin tyy­liin.

Nahkaverhoilluissa etuistuimissa on kaivattua jämäkkyyttä.

Nahkaverhoilluissa etuistuimissa on kaivattua jämäkkyyttä.

Juha Peltonen

Takaistuimien reunapaikoilla nautitaan lämmityselementeistä. Polvitila riittää ja ovet avautuvat laajaan kulmaan.

Takaistuimien reunapaikoilla nautitaan lämmityselementeistä. Polvitila riittää ja ovet avautuvat laajaan kulmaan.

Juha Peltonen

Tasapintaista maksimitavaratilaa järjestyy 1 322 litraa.

Tasapintaista maksimitavaratilaa järjestyy 1 322 litraa.

Juha Peltonen

Jou­si­tus­tun­tu­ma so­pii eri­no­mai­ses­ti myös epä­ta­sai­sil­le tien­pin­noil­le. Ren­gas­me­lu py­syt­te­lee niin koh­tuul­li­se­na, et­tä sii­hen ei oi­ke­as­taan tule kiin­nit­tä­neek­si yli­mää­räis­tä huo­mi­o­ta. Ajo­ti­lak­si voi va­li­ta Spor­tin ja Nor­ma­lin ohel­la Econ tai Snow’n.

Etu­ve­toi­sel­la pär­jää ko­ke­muk­se­ni mu­kaan yl­lät­tä­vän mai­ni­os­ti jopa pak­sum­mas­sa lu­mes­sa eten­kin käyt­tä­mäl­lä Snow-ajo­ti­laa. Oh­jaus­tun­tu­ma on tun­no­kas maan­tie­a­jos­sa ja ke­vyt kau­pun­ki­pyö­ri­tyk­seen.

Peh­mei­tä pin­ta­ma­te­ri­aa­le­ja

Mat­kus­ta­mos­sa ha­vait­see Hon­dan pa­nos­ta­neen run­saas­ti peh­mei­siin pre­mium-pin­ta­ma­te­ri­aa­lei­hin sekä ko­je­lau­das­sa et­tä kes­ki­kon­so­lis­sa. Myös etuis­tui­miin pa­nos­te­taan: si­vut­tais­tu­ki ei jätä moit­teen si­jaa, ja is­tui­no­sa on jä­mäk­kä. Säh­kö­sää­döt hel­pot­ta­vat Ad­van­ce-va­rus­te­ver­si­os­sa so­pi­van ajo­a­sen­non löy­tä­mis­tä.

Nelisylinterisen turbomoottorin seurana on kaksi sähkömoottoria.

Nelisylinterisen turbomoottorin seurana on kaksi sähkömoottoria.

Juha Peltonen

Ta­kais­tui­mel­le on help­po siir­tyä rei­luun kul­maan avau­tu­vis­ta ovis­ta. Rei­lun pään­ti­lan li­säk­si ta­ka­na on riit­tä­väs­ti pol­vi­ti­laa myös pit­kä­ai­kai­sil­le mat­kus­ta­jil­le.

Ta­va­ra­ti­las­ta saa­daan suu­rim­mil­laan ta­sa­poh­jai­nen ja 1 322-lit­rai­nen, jo­ten kul­je­tus­ka­pa­si­teet­tia löy­tyy hyö­dyl­li­sen pal­jon. Suu­rin sal­lit­tu ve­to­mas­sa on jar­rul­li­se­na­kin vain 750 ki­loa.

Var­sin loo­gi­nen kos­ke­tus­näyt­tö on kool­taan yh­dek­sän­tuu­mai­nen. Pu­he­li­men lin­ki­tys au­ton mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään ei kui­ten­kaan use­as­ta yri­tyk­ses­tä huo­li­mat­ta luon­nis­tu­nut. Yh­teys kyl­lä muo­dos­tui, mut­ta muu­ta­man se­kun­nin ku­lut­tua tuli il­moi­tus ”yh­teyt­tä ei voi­da muo­dos­taa”. La­taus­kaa­pe­lin avul­la on­gel­ma pois­tui.

Bose-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä soi yh­den­tois­ta kai­ut­ti­men ja sub­ba­rin voi­min jyh­ke­äs­ti. Ra­di­on ää­nen­voi­mak­kuu­den sekä läm­mi­tyk­sen ja il­ma­pu­hal­luk­sen sää­ti­met ovat me­kaa­ni­sia ja no­pe­a­käyt­töi­siä.

Juha Pel­to­nen

Hon­da ZR-V Hyb­rid Ad­van­ce

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1993 cm3, 105 kW (143 hv)/6000 r/min, 186 Nm/4500 r/min + säh­kö­moot­to­rit 2 kpl, 135 kW (184 hv), 315 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,8 s, huip­pu­no­peus 173 km/h

Ku­lu­tus

5,8 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

132 g/km

Voi­man­siir­to

A (CVT), etu­ve­to

Mi­tat

p. 4568, l. 1840, k. 1898 mm, ak­se­li­vä­li 2657 mm, maa­va­ra 180 mm, oma­mas­sa 1639 kg, kan­ta­vuus 516 kg, ve­to­mas­sa 750/750 kg, ta­va­ra­ti­la 380–1322 l, tank­ki 57 l

Hin­ta

51 478 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 52 664 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Audi

Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot

Auto Bild.Uutiset
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Audi

Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot

Auto Bild.Uutiset
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski

Auto Bild.Uutiset
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN